Kan hals/nackskador sluta väl?

Shaggy

Trådstartare
Hästen är inte diagnostiserad men allt tyder på en hals/nackskada. Veterinär bokad för utredning men kan en sådan sak sluta väl eller?
 
Min häst hade symptom från halskotpelaren, enligt klinikbunden sjukgymnast. Han är röntgad och ultraljudad helt utan betydande fynd. Verkar vara en muskel/muskelfäste enbart och både vet och sjukgymnasten ser just nu en positiv prognos på halsen. Men nog sjutton föll hjärtat som en sten när de började prata om smärta och dålig rörlighet...
 
Vet inte riktigt vilken skada på nacken du tänker på men min häst har pålagringar på halskotpelaren. Han hade inflammation mellan c2-c3, C3-C4 och c6-c7. Detta konstaterades för ett år sedan och nu är han helt igång och inga problem/ tecken på smärta.
Bra rehab och uppbyggnad av rätt muskulatur är vårt motto 😊
 
Vet inte riktigt vilken skada på nacken du tänker på men min häst har pålagringar på halskotpelaren. Han hade inflammation mellan c2-c3, C3-C4 och c6-c7. Detta konstaterades för ett år sedan och nu är han helt igång och inga problem/ tecken på smärta.
Bra rehab och uppbyggnad av rätt muskulatur är vårt motto 😊
Jag vet inte än utan har bara symptom som tyder på att något troligen är fel i hals nacke. Allt jag läst om sådant hittills är att det är typ kört så letar efter precis din typ av historier.
 
Min gamla häst hade artros i halskotpelaren, kommer inte ihåg vilka kotor det gällde. Han blev sprutad EN gång och blev fantastiskt fin efteråt. Tyvärr fick han en skada på en kotsenskida kort efteråt som till slut ledde till att han fick avlivas. Halsen blev helt bra.
 
Hästen är inte diagnostiserad men allt tyder på en hals/nackskada. Veterinär bokad för utredning men kan en sådan sak sluta väl eller?

Det beror så klart på vad det är för problem, var det sitter etc. Har de börjat snubbla och har pålagringar så är det ju ofta tråkiga nyheter.

Men i en del fall kan en behandling räcka, andra fall kan behandling och förändrad formgivning under träning vara nog.

Jag har jobbat med rätt många hals-hästar som med rätt anpassning funkar. Men det finns ju tyvärr många som antingen är för dålliga eller där ägarna inte förmår formge korrekt och hästen då blir påfrestad i sitt problemområde och då uppvisar mer symptom/mår dåligt.

Så veterinären får nog helt enkelt hjälpa dig få klarhet i prognos.
 
Jag vet inte än utan har bara symptom som tyder på att något troligen är fel i hals nacke. Allt jag läst om sådant hittills är att det är typ kört så letar efter precis din typ av historier.
Håller tummarna att ni får bra diagnos hos veterinären!
Vi var i två omgångar och sprutade på inflammationerna. När vi hade sprutat första gången så ”tändes” en till inflammation men efter en behandling var den borta igen. Jag fick en väldigt snabb rehabplan av veterinären och hästen fick gå i sin vanliga hage igen efter nån vecka. Mitt tips är att skaffa equiband (eller använda om du redan har) och se till att hästen kan arbeta med de inre halsmusklerna som håller uppe halskotpelaren 😊
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 771
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 174
Senast: Livi
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
821
Senast: MiniLi
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 446
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp