Relationer Kan han kasta ut mig?

Jag har träffat en väldigt snäll man som gärna hjälper mig, men jag vill inte blanda in honom. Men kan absolut ha honom i telefon som en liten säkerhet.
Det är din (och dina barns?) säkerhet det handlar om. Snälla blanda in vem som helst som kan hjälpa dig ens bara något litet för att du ska kunna bli så trygg som möjligt!! Har tänkt på dig genom åren ❤

Jag har ingen advokat. Får ringa familjerätten imorgon och se vad de säger. Han är iväg nu men vet inte vad han gör när han kommer hem. Han har burit hand på mig förut så jag ser inte fram emot det.
Jag minns saker du skrivit förut som varit oroande, vad gäller hans våldstendenser.

Laglig rätt eller inte, KAN du bo där under den här tiden? Du står nu mitt i den enligt väl belagda studier absolut farligaste tiden för en våldsutsatt kvinna.

Finns kvinnojour där du bor?

Är barnen säkra hos honom? Är ev husdjur säkra hos honom?

Zewz

Trådstartare
Tack alla. Ni är lika fantastiska som den gången jag skrev om oss under anonymt nick.
Jag har platser och familj att åka till. Men jag hade gärna stannat här med barnen. Han har betett sig illa mot mig men jag tror och hoppas att han kan låta bli det nu. Jag har åtminstone en människa som har stenkoll på mig. Det är väl lite pga honom som (ex)maken nu blivit helt tokig.

Men frågan kvarstår, eftersom vi juridiskt fortfarande är gifta, kan han kasta ut mig på gatan bara för att huset juridiskt är hans? Jag kommer nog hålla mig härifrån så mycket som möjligt de här två månaderna, men jag vill kunna komma hit och sova om jag vill det.

Zewz

Trådstartare
@Zewz Jag tycker att du ska kontakta en jurist angående det juridiska. Var rädd om dig nu, snälla. Lita inte på att han beter sig.

Det gör mig oändligt lättad att höra att du ska lämna honom. Jag minns din förra tråd och du behöver verkligen ta dig därifrån. Du är värd så mycket mer :heart.
Tack :heart
Jag är också enormt lättad och har som sagt redan mött en människa som visar mig hur det SKA kännas. Om det blir någon fortsättning med honom vet jag ju inte, men det var en väckarklocka.
Nu ska jag bara ta mig igenom två månader, sen har jag ett eget litet hus.

Tack alla. Ni är lika fantastiska som den gången jag skrev om oss under anonymt nick.
Jag har platser och familj att åka till. Men jag hade gärna stannat här med barnen. Han har betett sig illa mot mig men jag tror och hoppas att han kan låta bli det nu. Jag har åtminstone en människa som har stenkoll på mig. Det är väl lite pga honom som (ex)maken nu blivit helt tokig.

Men frågan kvarstår, eftersom vi juridiskt fortfarande är gifta, kan han kasta ut mig på gatan bara för att huset juridiskt är hans? Jag kommer nog hålla mig härifrån så mycket som möjligt de här två månaderna, men jag vill kunna komma hit och sova om jag vill det.
Jag tycker att du ska åka och stanna hos andra du har möjlighet till. Oavsett hur mycket du tror att han kan låta bli att bli våldsam går det inte att komma ifrån att tiden nu är absolut farligast för dig.

Ta hand om dig ❤

Fråga jurist om det där med huset. Dock undrar jag vad du ska använda ett möjligt positivt svar till? Han kan ju lätt göra det omöjligt eller farligt för dig att bo där ändå. Han är ju uppenbarligen inte en person som håller sig till lagen i relation till dig.

Så om nu jurist säger att du har rätt att bo där, och han ändå med (kanske våldsam) kraft motsätter sig det, vad har du då för nytta av din rätt?

Tack :heart
Jag är också enormt lättad och har som sagt redan mött en människa som visar mig hur det SKA kännas. Om det blir någon fortsättning med honom vet jag ju inte, men det var en väckarklocka.
Nu ska jag bara ta mig igenom två månader, sen har jag ett eget litet hus.
Tänk vilket liv du ska ha sen när du är ifrån den här galningen! Ett fint liv :heart.

Jag tycker du ska försöka ta dig därifrån, med barnen om det är möjligt?

Jag tycker du ska kasta ut dig själv; omgående- och ta barnen med dig. Var rädd om er.

Kort om oss: varit gifta i tio år, två barn och liten gård ihop. Förhållandet varit på väg utför i flera år, nu tog jag steget och vill skiljas. Har köpt hus, men får tillträde först om två månader. Till en början verkade allt lugnt mellan oss, vi var överens om huset, skrev bodelningsavtal osv, men nu när han insett att det är på riktigt och att jag gått vidare har han flippat ur. Så nu ska jag ut ur huset IDAG. Han löser lånen imorgon. Kan han göra så?
Svar på trådrubriken.

Klart han kan kasta ut dig! Fysiskt och våldsamt. Grannen kastade ut sin förra fru från andra våningen. Hon hamnade på sjukhus.

Det gör att det juridiska i det här läget är ovidkommande. Jag tycker du ska ta dig ut alldeles själv. Det jusidiska kan komma som nummer två.

Görel

Moderator
Det som är av juridiskt intresse är att misshandeln polisanmäls och att han avhålls ifrån all kontakt med dig och barnen i fortsättningen.
DEt kan vara farligt att ge sådana råd angående barnen. Har han slagit barnen? Har han slagit TS när barnen varit närvarande? Det är sådant man behöver veta innan man ger såna råd som du gör här. I värsta fall kan TS hamna i en ännu knepigare sits om hon lyder ditt råd.

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

• En dag till utan familjen

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos