Kan högskola kräva att man skriver kandidatuppsats tillsammans med någon?

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag ska göra klart min utbildning och läsa teori- och metodkurs halva nästa termin på distans halvtid och sen skriva uppsats på distans halvtid under nästa höst. Fick mail från högskolan att det är bra om jag hittar någon att skriva ihop med. Jag undrar om en högskola kan kräva detta, att det kan vara ett tvång för studenter? Jag har rätt dåliga erfarenheter sen innan då jag varit i samma grupp med nån som bara vill åka snålskjuts och göra så lite som möjligt själv. Det känns som jag hade valet att skriva hela jobet själv eller så lämnade vi in ett halvfärdigt jobb. Det var ändå i en studiegrupp jag kände de flesta i sen innan. Detta ämnet jag ska skriva uppsats i nu har jag dessutom inte läst på sisådär 20 år men ville ha kortaste vägen till en examen och då blev detta.

Själv är jag otroligt ambitiös och lägger ribban högt och vill göra ett bra arbete. Nu känner jag ingen för de andra har redan pluggat ihop i två år och det känns rätt hopplöst att hinna lära känna nån tillräckligt bra på en halv kurs nästa termin som är på distans (de läser även fältstudiekurs nästa termin också som jag inte ska läsa).

Därför undrar jag om de verkligen kan tvinga en student att skriva ihop med någon annan om någon vet?
 
När jag pluggade så var det själv för A uppsatsen (om det ens kallas så?), sen tvång på grupp om två eller tre för B, och valfritt med själv eller i par för C. Har diverse kompisar som både skrivit själv eller i par (i olika program) så det borde inte vara tvång på att göra det med någon. Kanske ett ett skäl du kan ange om de propsar på att det ska göras i par är att du pluggar på distans och att det blir svårt att samarbeta endast via dator över en så pass lång tid?
 
När jag pluggade så var det själv för A uppsatsen (om det ens kallas så?), sen tvång på grupp om två eller tre för B, och valfritt med själv eller i par för C. Har diverse kompisar som både skrivit själv eller i par (i olika program) så det borde inte vara tvång på att göra det med någon. Kanske ett ett skäl du kan ange om de propsar på att det ska göras i par är att du pluggar på distans och att det blir svårt att samarbeta endast via dator över en så pass lång tid?

Alla pluggar på distans på kursen och alla förväntas samarbeta med någon annan. Men det blir ju svårare när man inte känner nån sen innan. De andra har ju redan pluggat på distans tillsammans i 2,5 år och väl rimligtvis haft nån eller några kurser de samarbetat i sen innan och känner varann sen innan.
 
Olika institutioner har olika regler. Att det är bra att skriva ihop ska inte likställas med formellt krav tycker jag, be att få förtydligat vad som gäller och tryck på att du vill skriva själv.
 
Skriver min C-uppsats till våren, så just nu läser vi delkurser före uppsatsen då det är ett "block" på tre kurser. Vi får skriva själva, men det rekommenderas att man är fler. Dom flesta på kursen har gått ihop i alla år och skriver ihop, jag skriver själv.

En distansutbildning på 50%, med drygt 30 studenter. Så vet inte om det påverkar att vi får skriva själva.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har tagit reda på om jag pluggar en termin och skriver uppsats så kan jag ta ut en generell kandidatexamen inom mitt huvudämne. Har lite...
Svar
10
· Visningar
1 012
Skola & Jobb Jag jobbar idag halvtid på ett svenskt universitet (med undervisning). Exempelvis är vi nu under höstterminen tre stycken som jobbar 50%...
2
Svar
26
· Visningar
2 534
Senast: As_Vegas
·
Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 829
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp