Kan honkatter ändra beteende efter kastrering?

J

Jergun

Hej hej!
Jag undrar om någon har erfarenhet av när man väljer att sterilicera sin honkatt? Jag har inte märkt så mycket på Astrid än för hon kom från veterinären i onsdags och har väl sovit för det mesta. Men hon känns lite annorlunda, fast det kanske är för att hon känner sej lite risig...

Så iallafall! När det gäller hankatter så vet man ju att det kan hända att de blir mer lugna o så.. Kan det betyda det för honkatterna med...?

Blir tacksam för minsta svar :)
 
Sv: Kan honkatter ändra beteende efter kastrering?

Honkatter blir ofta också lugnare, och mindre lynniga, som en del har en tendens att vara ibland... Överlag är kastrerade katter ofta bättre som sällskapskatter, de ägnar mer tid åt att leka och gosa, istället för att fundera på hur de bäst ska hitta en lämplig partner.
 
Sv: Kan honkatter ändra beteende efter kastrering?

Min går just nu mig på nerverna!! Hon gör ALLT för att få uppmärksamhet. Klättrar på böcker, pärmar, står på mus-sladden, ligger på tangentbordet, kliver på mig när jag sitter/står/ligger, och framför allt så SKRIKER hon!!!!! Hon beter sig värre än när hon löpte, och jag står snart inte uuuuuut!!!!! Nu välte hon just ner 4 pärmar på golvet, en gick upp och hela golvet är fullt med årets räkningar, som VAR sorterade efter månad.... *suck*
Jag hoppas VERKLIGEN att hon lugnar ner sig!!!!!!
 
Sv: Kan honkatter ändra beteende efter kastrering?

Jag har hört att det kan ta upp till 6 mån innan allt lugnat ner sig inne i katten. Min blev en annan katt bara över natten, men det var en flicka med extrema humörsvängningar pga p-piller. Hon är mycket lugnare nu, men pratar mycket högre än förr.
 
Sv: Kan honkatter ändra beteende efter kastrering?

Oj.... Ja detta kan alltså betyda ganska mycket.. Min har ju fortfarande inte gjort så mycket mer än sovit så man får se.. Tack så mycket iallafall :)
 
Sv: Kan honkatter ändra beteende efter kastrering?

Mina katter hade juvertumörer också, alla 3, så när de opererades för det så kastrerades de samtidigt. Det var förra året, så det var ett tag sen.

Katt 1 - Blev mycket busigare än förut (hon kanske mådde dåligt av tumörerna :confused: ) och sista tiden har hon, "skrikande", börjat bära runt på gosedjur, strumpor och diverse annat.

Katt 2 - Har alltid varit ljudlig av sig. Det är inte mindre sång nu kan jag säga... Hon har alltid varit nervöst lagd vilket blivit bättre redan innan kastreringen, men nu är hon jättesocial och glad. Vet inte om kastreringen hade lugnande effekt på hennes nerver eller om hon skulle ha blivit såhär ändå.

Katt 3 - Hon har varit som vanligt.

M.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 795
Senast: Johdan96
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 078
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 273
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 104
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp