Kan huden lära sig att återfukta sig själv?

TygerTyger

Trådstartare
Är säkert inte ensam om att tvätta händerna betydligt oftare nu än i vanliga fall. Just idag har jag ökat frekvensen ännu mer p.g.a. att jag var tvungen att vakta mammas hund medan hon var på läkarbesök och hon tillhör riskgrupp.

Den första veckan av ökad tvättning blev händerna allt torrare tills jag fick självsprickor på knogarna. Tänkte ofta att "just det, jag kanske borde smörja in dem" men kom inte ihåg att göra det en enda gång. :crazy: Men sedan, fram till igår, upplevde jag att huden verkade "vänja sig". Den blev mindre torr och narig, självsprickorna läkte och jag tänkte att huden kanske börjat balansera upp min uttorkande tvättning med fukt inifrån? Går det? Är det någon här som har lyckats?

(Efter dagens rekordtvätt kommer jag ändå att behöva smörja för nu är huden som sandpapper och kliar. Men jag är ändå nyfiken!)
 
Är säkert inte ensam om att tvätta händerna betydligt oftare nu än i vanliga fall. Just idag har jag ökat frekvensen ännu mer p.g.a. att jag var tvungen att vakta mammas hund medan hon var på läkarbesök och hon tillhör riskgrupp.

Den första veckan av ökad tvättning blev händerna allt torrare tills jag fick självsprickor på knogarna. Tänkte ofta att "just det, jag kanske borde smörja in dem" men kom inte ihåg att göra det en enda gång. :crazy: Men sedan, fram till igår, upplevde jag att huden verkade "vänja sig". Den blev mindre torr och narig, självsprickorna läkte och jag tänkte att huden kanske börjat balansera upp min uttorkande tvättning med fukt inifrån? Går det? Är det någon här som har lyckats?

(Efter dagens rekordtvätt kommer jag ändå att behöva smörja för nu är huden som sandpapper och kliar. Men jag är ändå nyfiken!)

Jag använder lite fetare tvålar, kan då tvätta "hur många gånger som helst" utan att bli torr. Fel tvål och händerna "dör" efter en tvätt
 
Jag tror att tvålsort spelar jättestor roll. Jag har lätt att få självsprickor men mina händer har inte alls blivit torrare nu de senaste veckorna. Jag tror det beror på att vi har bättre tvål hemma än på kontoret. Kanske att det är torrare luft på kontoret dessutom. Jag behöver knappt smörja händerna nu. På kontoret smörjer jag mig efter varje handtvätt

(+1 på att läsa hunden först).
 
Vad roligt att ni är så många som tar upp tvålsort! Hade inte tänkt på att det kunde spela roll men faktum är att jag bytte (pump-)tvål samma dag som jag ökade tvättfrekvensen ...
 
Luftfuktighet och temperatur påverkar min hud mycket. Jag alltid nariga händer vintertid såvida jag inte smörjer många gånger om dagen. Tvålen spelar också roll. Jag vill att det ska vara lätt att spola bort all tvål, så de flesta flytande går bort. Tvålen ska ha vattnig konsistens ( och helst med pump som gör lödder), möjligen fast.
 
Jag har tvättat händerna supermycket i typ 10 år (pga OCD) och har tyvärr inte märkt att huden vant sig... :( Händerna är bättre på sommaren än på vintern dock. Tvålsort spelar säkert en viss roll också men eftersom jag alltid tvättar så himla mycket har det typ kvittat vilken tvål jag använder.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 035
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Den senaste veckan har det kliat något så monstruöst på mina händer O_o Mest på ovansidan av fingrarna och över knogarna. Låter som...
Svar
5
· Visningar
3 016
Senast: EmmaW
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
37 747
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 201
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp