Bukefalos 28 år!

Kan hundar också vara vegetarianer?

U

unspection

Denna fråga har jag funderat länge på och jag undrar om det finns några hundexperter där ute som vet?
 
Sv: Kan hundar också vara vegetarianer?

Hundar kan leva ett hyfsat liv på ett noga sammansatt vegetariskt foder, men att utsätta en hund för det om det inte är absolut nödvändigt pga allvarliga allergier anser jag vara djurplågeri, dessutom kräver det mycket kunskap o torde bli väldigt dyrt.

mvh
 
Sv: Kan hundar också vara vegetarianer?

Denna fråga har jag funderat länge på och jag undrar om det finns några hundexperter där ute som vet?

Ja, det kan man förutsatt att den får protein från en annan källa, ex soja.
Mina svärföäldrar hade en hund som dog nu 16 år gammal i förra veckan som varit vegetarian i hela sitt liv utan att ha tagit skada av det alls.

Anser jag att det är rätt? Nej. Det gör jag inte. En hund är i huvudsak konstruerad för att äta animalier och skillnaden på matspjälkningsystemen mellan växtätare/köttätare är ganska stor. Jag tror att just den här individen funkade så pass bra på vegetariskt tror jag beror på att den faktiskt var något proteinöverkänslig (bichon frisé) och inte presterade något märkvärdigt rent fysiskt.

Han sket dock väldigt ofta, vilket borde tyda på att det mesta åker igenom tarmen. Hundar smälter inte ner vegetabilier så bra som animalier.
Jämför med min hund som bara äter rått kött, hon skiter nästan inte alls för att maten har så hög smältbarhet.

Djurplågeri sträcker jag mig dock inte så långt till, jag anser inte att hunden plågas av att inte få äta kött. Men jag anser det vara egoistiskt att inte ge ett djur den födan den är anpassad att äta för att man själv inte vill äta det.

Jag äter själv inte annat kött än fisk, men köper istället ekologiskt kött till min hund och gör egen hundmat. Då vet jag att djuren har haft det bra och att jag kan fodra min hund med det köttet utan att ha dåligt samvete.
 
Sv: Kan hundar också vara vegetarianer?

Kan kan de definitivt, ser man utanför Sverige (USA, England, Tyskland etc) så är det inte såå ovanligt (vilket inte betyder att det är vanligt) och det finns mängder av vegetariska hundfoder. Hundar kan ju tillgodogöra sig det mesta och det viktigaste är förstås att fodret är rätt sammansatt så att de får i sig allt de behöver. Sedan att det inte är den mest naturliga och antagligen inte den mest optimala födan är en annan. Det finns nog mycket värre saker man kan utsätta sin hund för, särskilt när det gäller "naturligt", men det är ju inget argument i sig.

Det finns inte så himla mycket forskning kring detta (men en himla massa åsikter) så det är svårt att säga säkert. Jag funderade och läste en massa innan jag skaffade min vovve men som sagt, det finns inte så mycket. Jag hittade en studie som visade att hundar som är vegetarianer, precis som människor som är det, löper mindre risk för vissa sjukdomar samt lever längre. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad studien hette eller vem som utfört den, om du verkligen är intresserad går den nog att googla fram. Jag har en bok på tyska om ämnet men har inte kommit mig för att läsa den.

Jag har hittills valt att ge min hund traditionell köttbaserad hundmat. Jag har inte orken och intresset att laga egen hundmat med allt vad det innebär och har inte sett något vegetariskt foder här. Särskilt med valp/unghund som växer har jag också känt att jag inte vill experimentera. Hur gör vi sedan får vi se...
 
Senast ändrad:
Sv: Kan hundar också vara vegetarianer?

Kan bara hålla med MrsScabtree.
Hunden är ett rovdjur och ska äta kött.Den kan säkert leva på vegetarisk kost,men varför?Den är gjord för att äta kött ,och enligt mig är det ännu ett steg i att förmänskliga hunden genom att försöka göra om den till vegeterian.

Om människor av olika anledningar själva väljer att vara vegetrianer så visst,men att föra över sina egna värderingar på en hund som är köttätare är för mig att gå för långt.
 
Sv: Kan hundar också vara vegetarianer?

Nu håller jag med dig i det du skriver.

Men det beror nog på varför man inte äter kött själv, vilka åsikter, än att man förmänskligar hunden.
 
Sv: Kan hundar också vara vegetarianer?

Nu ska jag ärligt säga att jag inte själv känner mer än 3 vegeterianer,men av deras resonemang att dömma,så är det främst av tre skäl man blir vegeterian.

Att man är emot djurhållningen,transporterna och slakten

Att man inte tycker om kött

Att man inte vill bidraga till att döda något levande.

Det är möjligt att det finns hundra skäl till ,varför man blir vegeterian, men hunden dödar själv i det vilda och tycker om kött,så för mig är det att förmänskliga hunden att ge den vegetarisk mat.

Transporter,slakt och viss djurhållning inom köttproduktionen är förfärlig,(det tycker jag som köttätare också) ,men vi människor har tagit hunden till vårt husdjur och för att inte förmänskliga hunden mer än vad vi redan gjort,så tycker jag det är ett steg i fel riktning att ge den en annan kost än vad den är född till att äta.

Om hunden av något skäl inte kan äta kött(allergi,överkänslighet eller liknande)är det en annan sak,men för mig är det inte naturligt att ge hunden en vegetarisk kost om den är frisk
 
Sv: Kan hundar också vara vegetarianer?

Jag tänkte mer på djurhållning i sig (precis som du nämnde), nu går det förvisso att hitta gårdar med bra djurhållning som slaktar själv.

Jag vet faktiskt inte om man kan få reda på vart köttet ifrån torrfodret kommer?
 
Sv: Kan hundar också vara vegetarianer?

Jag tänkte mer på djurhållning i sig (precis som du nämnde), nu går det förvisso att hitta gårdar med bra djurhållning som slaktar själv.

Jag vet faktiskt inte om man kan få reda på vart köttet ifrån torrfodret kommer?

Köttet behöver ju inte ta vägen via ett torrfoder innan man ger det. Jag fick namn på var köttet vi använder kommer ifrån, men sen slängde jag den lappen...
 
Sv: Kan hundar också vara vegetarianer?

Jag tror att det finns vissa hundar som hellre väljer att äta vegetariskt framför köttfoder. Om min gamla dp hade fått välja mellan en gurka och en köttbit hade det med lätthet blivit gurkan, han var totalt galen i gurka och andra grönsaker. Jag blandade ofta ut hans mat med grönsaker för han gillade det så mycket, dock åt han ju torrfoder med köttbas och visst åt han det, men det var grönsakerna som åts upp först! :D

Min nuvarande hund vägrar grönsaker, lite tråkigt men han får äta det han tycker om. :D
 
Sv: Kan hundar också vara vegetarianer?

Jag tror att det finns vissa hundar som hellre väljer att äta vegetariskt framför köttfoder. Om min gamla dp hade fått välja mellan en gurka och en köttbit hade det med lätthet blivit gurkan, han var totalt galen i gurka och andra grönsaker. Jag blandade ofta ut hans mat med grönsaker för han gillade det så mycket, dock åt han ju torrfoder med köttbas och visst åt han det, men det var grönsakerna som åts upp först! :D

Min nuvarande hund vägrar grönsaker, lite tråkigt men han får äta det han tycker om. :D

Men det är ju inte jämförbart. Min förra hund skulle lätt ta en chokladbit framför en köttbit, jag skulle ju inte fodra honom med choklad för den sakens skull. Vissa hundar älskar morötter, men det betyder för den sakens skull inte att detär bra att fodra med morötter varje dag.
 
Sv: Kan hundar också vara vegetarianer?

Är inte hundar allätare? Är dom verkligen rena rovdjur?

Nej, hundar är inte rena rovdjur, men deras matspäjlkningsystem är så gott som identiskt med rena rovdjurs. Kort tarm och fattas en del enzymer som växtätare har för att bryta ner och kunna tillgodgöra sig näring i vegetabilier.

Tittar man på människor är vårt matspjälkningsystem nästan identiskt med djur vars huvudsakliga föda är vegetabilier. Ett långt tarmsystem och ett allmänt mer avancerat system med större möjlighet att bryta ner olika slags föda, däribland vegetabilier.

Ett rovdjur äter mycket och sällan, en växtätare måste så gott som äta hela tiden för att må bra. Det är inte för inte många dietister rekommenderar folk att äta lite och ofta, för att då funkar vårt matsprjälkningsystem optimalt då det får jobba konstant :laugh:

Det är därför skillnad att tillsätta grönsaker/vegetabilier i en hunds mat och att basera dess kost på något dom faktiskt har svårt att tillgodgöra sig.
 
Sv: Kan hundar också vara vegetarianer?

Jo det har du ju rätt i.
Men nu tog jag bara gurkan som exempel, han älskade alla sorters grönsaker. :)
 
Sv: Kan hundar också vara vegetarianer?

Frågan är ju varför man vill göra sin hund till vegetarian?
Är det för att man själv är vegetarian eller varför?

Jag som blev vegetarian innan det blev "modernt" dvs för snart 27 år sedan skulle aldrig kräva av någon annan att de skulle bli vegetarian bara för att jag är det.
Mina barn har vuxit upp på bland kost (trots att jag varit ensam med dem större delen av deras uppväxt) och det har varit självklart för mej att ge hunden hundmat och katterna kattmat trots att jag inte äter kött själv.

På den tiden jag blev vegetarian fanns det ingen vegetarisk färdigmat att köpa och då krävdes det ganska mycket kost kunskap för att verkligen tillgodose kroppens behov. Bara tanken att börja exprementera med någon annans kropp känns då väldigt befängd för min del, oavsett om det var en hund eller mina barn.

Jag själv slutade växa bara något år efter jag blivit vegetarian och ser man på mina syskon som inte är vegetarianer så blev de ganska betydligt längre än mej vilket tyder på att trots att jag försökte äta ordentlig vegetarisk mat ändå inte fick i mej tillräckligt med protein.
På den tiden bestod visserligen vegetarisk mat i skolan av någon bit gurka eller tomat men det "borde" räckt med den maten jag åt som innehöll protein trodde kostexperterna då.

Det är ju så att även om vi människor har ett tarmsystem som tillåter upptag av protein från vegetabilier så är det lättare för kroppen att tillgodose protein av animaliskt ursprung.
(Precis som hästar har lättare att ta upp protein från grovfoder än från diverse tillskott.)

Så att göra en hund till vegetarian är kanske inte djurplågeri, men frågan är varför man ens kommer på tanken att så helt gå emot naturen?
 
Sv: Kan hundar också vara vegetarianer?

Det är ju så att även om vi människor har ett tarmsystem som tillåter upptag av protein från vegetabilier så är det lättare för kroppen att tillgodose protein av animaliskt ursprung.
(Precis som hästar har lättare att ta upp protein från grovfoder än från diverse tillskott.)

En sanning med ganska stor modifikation, vår kropp har lättare att ta upp protein från animalier om dom redan är "processade", dvs tillagade. Vår kropp kan inte smälta rått kött speciellt bra. Vi är gjorda att i huvudsak leva på vegetabilisk kost med vissa inslag av animalier (om det finns tillgängligt).
Man kan jämföra med chimpanser som i huvudsak är vegeterianer men som kan äta kött om dom får tag i det-vilket är ganska sällan.

Jag själv slutade växa bara något år efter jag blivit vegetarian och ser man på mina syskon som inte är vegetarianer så blev de ganska betydligt längre än mej vilket tyder på att trots att jag försökte äta ordentlig vegetarisk mat ändå inte fick i mej tillräckligt med protein
Men det berodde ju inte på att du blev vegeterian, utan för att du/den som ansvarade för vad du åt hade otillräcklig kunskap i ämnet. Min sambo har aldrig i hela sitt liv ätit kött då hans föräldrar är vegetarianer och han är nästan 2 meter lång och väldigt sunt byggd. Hans syskon som slutade äta kött i ca 4 års ålder är normallånga som sina föräldrar, brorsan är väl strax vid 1.80 och systern 1,70 ca. Jag slutade äta kött när jag var 12 och är 1.76 lång. Jag kan ändå inte påstå att någon av oss har varit superduktig med vad man ska äta osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan hundar också vara vegetarianer?

Nej, hundar är inte rena rovdjur, men deras matspäjlkningsystem är så gott som identiskt med rena rovdjurs. Kort tarm och fattas en del enzymer som växtätare har för att bryta ner och kunna tillgodgöra sig näring i vegetabilier.

Tittar man på människor är vårt matspjälkningsystem nästan identiskt med djur vars huvudsakliga föda är vegetabilier. Ett långt tarmsystem och ett allmänt mer avancerat system med större möjlighet att bryta ner olika slags föda, däribland vegetabilier.

Ett rovdjur äter mycket och sällan, en växtätare måste så gott som äta hela tiden för att må bra. Det är inte för inte många dietister rekommenderar folk att äta lite och ofta, för att då funkar vårt matsprjälkningsystem optimalt då det får jobba konstant :laugh:

Det är därför skillnad att tillsätta grönsaker/vegetabilier i en hunds mat och att basera dess kost på något dom faktiskt har svårt att tillgodgöra sig.
:) Sådana här svar gillar jag, logiska faktabaserade och kunniga svar! Nu vet jag tack vare dej hur det funkar! Tack:laugh:
 
Sv: Kan hundar också vara vegetarianer?

Jättebra svar!
Man kan ju tex. se skillnad på en golden retriever och ett får, de är nästan samma storlek, en golden har en tarm på ca 7,5 meter ett får på ca 45 meter.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 431
Senast: Acto
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
687
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag hörde på BBC nyligen att det är problem i brittiska nationalparker pga hundar, med fästing/lopp-medel typ SpotOn, som badar i sjöar...
Svar
15
· Visningar
839
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 081
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp