Kan inte äta höensilage på hösten/vintern

Sandra B

Trådstartare
Hej

Behöver lite råd.
Köpte en häst för 2 år sedan. Enligt tidigare ägare så har hästen ätit höensilage utan problem.
Men i vårt stall funkar inte detta.
Så länge som han också äter gräs så kan han äta höensilage utan problem, han äter detta varje dag när han står inne i stallet.
Och på hösten så ökar jag successivt under flera veckor. Magen håller sig bra, tills han bara äter höensilage och gräset är slut, då blir han dålig.
Går jag då över till Hö så blir magen bra igen.
Trodde att det var sockret som var problemet, men det kan de ju inte vara då höensilage vanligtvis innehåller mindre socker än hö.
Någon som vet vad detta beror på?
I stallet så är det höensilage som används så jag hade gärna velat att han kan äta detta.
I år så tar de skörden senare för att det skall vara mindre socker i, men det kanske inte hjälper 🤔
 
Det kan också ha med fiber och smältbarhet att göra. Och framförallt, den hygiensika kvalitén
 
Min är också känslig för hösilage men är hygienen bra så fungerar det ändå tillräckligt bra. Vissa är känsligare helt enkelt. Om han mår för dåligt är nog enda alternativet att köpa in hö.
 
Hej

Behöver lite råd.
Köpte en häst för 2 år sedan. Enligt tidigare ägare så har hästen ätit höensilage utan problem.
Men i vårt stall funkar inte detta.
Så länge som han också äter gräs så kan han äta höensilage utan problem, han äter detta varje dag när han står inne i stallet.
Och på hösten så ökar jag successivt under flera veckor. Magen håller sig bra, tills han bara äter höensilage och gräset är slut, då blir han dålig.
Går jag då över till Hö så blir magen bra igen.
Trodde att det var sockret som var problemet, men det kan de ju inte vara då höensilage vanligtvis innehåller mindre socker än hö.
Någon som vet vad detta beror på?
I stallet så är det höensilage som används så jag hade gärna velat att han kan äta detta.
I år så tar de skörden senare för att det skall vara mindre socker i, men det kanske inte hjälper 🤔

Vilken TS halt har ni generellt på hösilaget ?
 
Beror väl lite också på hur blött de är, alltså TS halten. Haft en häst som inte riktigt klarade när de blev för blött utan de skulle nästan vara torrt faktiskt då fungerade att hon åt ensilerat foder då de oftast är mindre socker i de ( vilket var bra för hennes del pga av fång ) men som sagt var de för blött så kraschade magen totalt. Hon blev direkt bättre då när vi bytte till torrt hö.
 
Hästen jag hade kunde äta hösilage i första stallet hon stod i utan problem, sen när vi bytte stall fick hon kolik av hösilaget, gick över till hö, försökte försiktigt vänja tillbaka men det gick aldrig så höll mig till hö. Kändes säkrast så, även om det blev meckigare för mig.
 
Hästen jag hade kunde äta hösilage i första stallet hon stod i utan problem, sen när vi bytte stall fick hon kolik av hösilaget, gick över till hö, försökte försiktigt vänja tillbaka men det gick aldrig så höll mig till hö. Kändes säkrast så, även om det blev meckigare för mig.

Men det går inte att klassa ensilerat foder så att ”hästen tål inte det” . Det är därför man undrar om TS /innehåll osv. Ensilerat foder är otroligt olika .
 
Hej

Behöver lite råd.
Köpte en häst för 2 år sedan. Enligt tidigare ägare så har hästen ätit höensilage utan problem.
Men i vårt stall funkar inte detta.
Så länge som han också äter gräs så kan han äta höensilage utan problem, han äter detta varje dag när han står inne i stallet.
Och på hösten så ökar jag successivt under flera veckor. Magen håller sig bra, tills han bara äter höensilage och gräset är slut, då blir han dålig.
Går jag då över till Hö så blir magen bra igen.
Trodde att det var sockret som var problemet, men det kan de ju inte vara då höensilage vanligtvis innehåller mindre socker än hö.
Någon som vet vad detta beror på?
I stallet så är det höensilage som används så jag hade gärna velat att han kan äta detta.
I år så tar de skörden senare för att det skall vara mindre socker i, men det kanske inte hjälper 🤔
Jag har exakt samma problem med en av mina ponnys. Så länge hon kan äta gräs också så funkar det fint, men bara ensilage funkar inte. Min blir sämre ju längre balen är öppen vilket tyder på att hon är mycket känslig för förändringar i jäsningsprocessen. Mina balar är inte öppna mer än några dagar, men det blir tokigt i alla fall.

Förra hösten fick hästarna hösilage som var så torrt så det snarare var plastat hö. Gammal vall som hade massor av gammal förna i sig. Då funkade magen på ponnyn utan problem.

Så, min teori är alltså dels den hygieniska kvalitén och dels fiberinnehållet. Alltså en kombination av flera saker.

Min lilla får hö (alternativt halm + lusern) inne och ensilage med de andra ute. Men hon hinner ju inte pilla i sig så stora mängder ute i jämförelse med de andra i hagen så då funkar det ju.

I ditt fall kanske du får lov att köpa hem hö till din häst.

Vissa har provat diverse jästkulturer/tillskott med bra resultat. Det kanske du kan prova först?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 822
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 508
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp