Kan inte bo kvar - hur få ork och råd att flytta?

ylvali2

Trådstartare
Gnällvarning! Har en bostadsrätt som kostar mig 4000:- i månaden. Jag klarar inte att bo kvar pga alla trappor och dessutom vantrivs jag här. Dessutom betalar jag¨nästan 2000:- i månaden för en massa magasinerade prylar i andra änden av landet. Allt jag vill är att hitta ett litet hus på landet, sälja bostadsrätten och försöka få alla saker samlade på ett ställe. Jag orkar inte ens tänka ut i vilken ände jag ska börja. Kan man ens få ett banklån när man bara varit timanställd sedan 10 år tillbaka? Hur ska jag göra? Bor i Skåne, och måste nog fortsätta med det, både pga jobb och annat. Snälla bukare, kom med några råd - jag står bara och stampar på samma ställe.
 
Hyr ett hus? Finns en del som uthyres, kolla Blocket. Att få lån som timanställd är nog dött lopp, men är banken snäll kan de se att du skött dina tidigare låninbetalningar trots brist på fast anställning.
 
Nej, nu är jag för gammal för att bo hemma hos andra. Vill samla mig själv, mina hundar och mina saker på ett och samma ställe.
 
Kan man ens få ett banklån när man bara varit timanställd sedan 10 år tillbaka? Hur ska jag göra? Bor i Skåne, och måste nog fortsätta med det, både pga jobb och annat. Snälla bukare, kom med några råd - jag står bara och stampar på samma ställe.
Istället för att fråga här om du kan få banklån så kan du fråga några banker :)
Inte via snabbformulär på nätet utan direkt i samtal på banken.

jag lånade flera hundra tusen till ett hus när jag gick på aktivitetsersättning Som konvalecent efter cancer hade jag usel inkomst men de lånade mig pengar ändå. De fick ihop kalkylen. :up:

Klart att du kan göra något åt din situation.

Vi hjälper dig.
 
Istället för att fråga här om du kan få banklån så kan du fråga några banker :)
Inte via snabbformulär på nätet utan direkt i samtal på banken.

jag lånade flera hundra tusen till ett hus när jag gick på aktivitetsersättning Som konvalecent efter cancer hade jag usel inkomst men de lånade mig pengar ändå. De fick ihop kalkylen. :up:

Klart att du kan göra något åt din situation.

Vi hjälper dig.

Då låter det ju i alla fall som att det är lönt att fråga! Jag har ju i alla fall inkomst (men har bara schema fram till september). Dessutom räknar jag ju med att få in en liten slant på den där bostadsrätten. Just nu känns det som om jag lägger ofantliga summor pengar på en bostad jag inte vill ha, plus ett shurgardförråd 70 mil härifrån. Jag orkar inte mer :banghead: :wtf: :cry:
 
Var det ett svar till mig? Folk hyr ut hus som inte nödvändigtvis ligger på deras egen tomt. Vet att bla gods och slott hyr ut, inget konstigt med det. De har ofta en hel del hus som hör till dem.

Nej men det är ju ändå någon annans hus du bor i.
 
Jag sätter mitt hopp till @tanten s berättelse. Mår så fruktansvärt dåligt av att bo i stan - sedan jag blev sjuk har jag blivit ännu mer känslig för störningar från omvärlden.
 
Är 4000kr mkt i månaden? Tänker mig att det är svårt att hitta ngt billigare än det. Så billigt är det inte med hus.

Annars kolla lån, sätt ut en annons önskas hyra läs radannonser.

Nej 4000 hade väl varit helt ok, men 4000 + 2000 känns lite mycket.
 
Gnällvarning! Har en bostadsrätt som kostar mig 4000:- i månaden. Jag klarar inte att bo kvar pga alla trappor och dessutom vantrivs jag här. Dessutom betalar jag¨nästan 2000:- i månaden för en massa magasinerade prylar i andra änden av landet. Allt jag vill är att hitta ett litet hus på landet, sälja bostadsrätten och försöka få alla saker samlade på ett ställe. Jag orkar inte ens tänka ut i vilken ände jag ska börja. Kan man ens få ett banklån när man bara varit timanställd sedan 10 år tillbaka? Hur ska jag göra? Bor i Skåne, och måste nog fortsätta med det, både pga jobb och annat. Snälla bukare, kom med några råd - jag står bara och stampar på samma ställe.

Varför måste du fortsätta hyra magasineringen?
du kan ju antingen ta hem grejerna dit där du bor: du verkar inte vara så flyttbar.
eller så kan du ju sälja av en del av det som är magasinerat.

Vad gäller att byta ut en ganska billig månadskostnad i bostadsrätt mot stuga på landet, kan det säkert öka trivseln men samtidigt också öka pressen.
Det är mycket fler "måsten" inblandade i eget hus.

Och håller med @Inte_Ung : det är väldigt vanligt att hyra sin bostad.
Det betyder inte att man bor hos andra människor.
 
Har du haft en stadig inkomst även om du varit timanställd dessa åren? Kollar inte banken på din inkomst tillbaka i tiden? Tänker att du kan hävda det om du haft en vettig årsinkomst i många år trots timanställning. Tycker nog gott att du kan boka ett möte och diskutera på banken, jag tror inte att det är omöjligt att få lån men det måste nog till ett möte och inte bara fylla i ett formulär på nätet. Att du får över pengar när du säljer din nuvarande bostad måste ju också vara till din fördel?

Kanske kan du börja med att kolla upp detta och se om det överhuvudtaget är möjligt att flytta? Jag förstår att man inte vill bo i stan, jag skulle nog inte stå ut. Måste ha lugn och ro och natur för att må bra. Tänk på att om du ska bo ute på landet så ökar pendlingskostnader och det tillkommer mycket övriga kostnader som man inte har i lägenhet. Men för många är det definitivt värt det och livskvalitén är så mkt högre om man bor där man vill bo....
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 822
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 214
Senast: Snurrfian
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 209
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp