Kan inte få någon häst att gå i stadig form längre

Tinkywinky

Trådstartare
Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då att jag inte kommer ihåg hur man rider ordentligt. Har hittills inte fått en enda häst att gå i stadig form och vet inte alls hur jag ska göra. Har ju ridit inprincip endast min häst i ca 6 år och visste exakt hur jag skulle jobba han men nu när jag rider andra hästar fungerar inget alls. Tyglarna bara glappar och hästarna går med huvudet rätt upp. Blir så frustrerad, har fått hjälp av min ridlärare om hur jag ska rida tex att hitta gummibandskänslan i armbågarna och lirka med bettet men det blir ingen skillnad. Känns som att jag antingen glappar i tyglarna eller så blir jag dragande och stum. Någon här inne som har något tips eller orkar beskriva hur man enligt ”skolboken” jobbar för att hitta en stadig form? Inser verkligen nu att jag borde ha ridit mycket mer för tränare under åren med min gamla häst. Dock red jag ungefär 2 gånger i månaden på ridskola under några år men det var ju med min egna häst och det var ganska många år sen nu. Känns mig som sagt lite frustrerad och vet inte hur jag ska ta mig framåt.
 
Lösgjordhet är det korta svaret,och det kommer inte ifrån hur du gör med handen, armen och tygeln. Hästen måste vara lösgjord i sin kropp och i sin knopp, vilket är jättesvårt att uppnå med hästar man rider väldigt sällan om man själv rider väldigt sällan. Antingen krävs en mkt välriden häst som jobbas korrekt så pass regelbundet att den är lite "stöpt" i den formen oavsett vilken medelgod ryttare som sitter på, eller så krävs det att man rider väldigt mkt och uppdaterar sin balans, tajming och verktygslåda.

Detta är anledningen till att jag själv inte ser någon poäng med att "rida lite lagom ibland". För mig är det allt eller inget, för att det ska vara roligt och givande.
 
Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då att jag inte kommer ihåg hur man rider ordentligt. Har hittills inte fått en enda häst att gå i stadig form och vet inte alls hur jag ska göra. Har ju ridit inprincip endast min häst i ca 6 år och visste exakt hur jag skulle jobba han men nu när jag rider andra hästar fungerar inget alls. Tyglarna bara glappar och hästarna går med huvudet rätt upp. Blir så frustrerad, har fått hjälp av min ridlärare om hur jag ska rida tex att hitta gummibandskänslan i armbågarna och lirka med bettet men det blir ingen skillnad. Känns som att jag antingen glappar i tyglarna eller så blir jag dragande och stum. Någon här inne som har något tips eller orkar beskriva hur man enligt ”skolboken” jobbar för att hitta en stadig form? Inser verkligen nu att jag borde ha ridit mycket mer för tränare under åren med min gamla häst. Dock red jag ungefär 2 gånger i månaden på ridskola under några år men det var ju med min egna häst och det var ganska många år sen nu. Känns mig som sagt lite frustrerad och vet inte hur jag ska ta mig framåt.
Kolla din kropp, dvs fungerar dina muskler sämre. Sjukgymnast, massage, kiropraktor, naprapat etc.
 
Hästen får du inte i form från handen. Du kan få den att släppa efter i nacken, men det är bakdelen och ryggen du vill påverka.

Så börja med dig själv, hur länge orkar du bära dig själv "i form"? Alltså i den avspända anspänningen, rätt sits, avslappnad men inte slapp, inga spänningar i axlar, händer eller höfter, men ändå med muskeltonus så du kan hänga med i rörelserna? Jag klarar typ 5 minuter numera 😛. Det är svårt för hästen att bära båda rätt, om inte ryttaren bär sig själv rätt.
 
Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då att jag inte kommer ihåg hur man rider ordentligt. Har hittills inte fått en enda häst att gå i stadig form och vet inte alls hur jag ska göra. Har ju ridit inprincip endast min häst i ca 6 år och visste exakt hur jag skulle jobba han men nu när jag rider andra hästar fungerar inget alls. Tyglarna bara glappar och hästarna går med huvudet rätt upp. Blir så frustrerad, har fått hjälp av min ridlärare om hur jag ska rida tex att hitta gummibandskänslan i armbågarna och lirka med bettet men det blir ingen skillnad. Känns som att jag antingen glappar i tyglarna eller så blir jag dragande och stum. Någon här inne som har något tips eller orkar beskriva hur man enligt ”skolboken” jobbar för att hitta en stadig form? Inser verkligen nu att jag borde ha ridit mycket mer för tränare under åren med min gamla häst. Dock red jag ungefär 2 gånger i månaden på ridskola under några år men det var ju med min egna häst och det var ganska många år sen nu. Känns mig som sagt lite frustrerad och vet inte hur jag ska ta mig framåt.

Ridskolehästar som rids mycket av nybörjare och ryttare som inte kan rida i form än är svårare att rida i form än en världen privathäst. Tyvärr. Har ridskolan nån ny häst som inte gått ridskolan så länge som du kan rida? De kan vara enklare.

Prata med ridlärare och be om en häst som har lättare att gå i form nu en period så du kan få in känslan igen innan de ger dig på de som är svårare.
 
Kom ihåg också att ”gå i form” inte bara är av eller på, det finns ju ett stort spektrum däremellan också.

Mina elever brukade inte träna att rida i form så sett, utan formen kom när resten av jobbet med lösgjordhet och aktivering satt. Nu var de flesta visserligen mindre erfarna ryttare än du är, men oftast har det hjälpt att skifta fokus och börja i andra änden. Början av utbildningsskalan: takt och lösgjordhet. Kontakt kommer därefter.

Så det är mitt tips, fokusera inte främst på vart huvudet är utan tänk på hela hästens kropp :)
 
Men.. Vad är det för nån instruktör som säger att man ska hålla på och lirka med bettet för att få hästen i form?
Antar att det är en genväg för att hästen ska böja på nacken? Förstår inte heller det. Min häst kunde jag rida med långa tyglar och få att jobba i någorlunda form. Nu blir det att jag endast kan fokusera på mina händer och hästens huvud och blir som en stel pinne som glömmer att använda kroppen överhuvudtaget:angel:
 
Det är svårt på ridskola eftersom man följer det ridläraren säger. Det är ofta mycket raka linjer och inte så mycket böjda spår och lösgörande övningar. Hästarna ska ju hålla för många lektioner så böjt spår brukar undvikas eftersom det sliter om hästen inte går korrekt.
Koncentrera dig på att lära känna hästen och få till övningarna på rätt ställen och skit i hur hästen går. Efter ett tag så kommer man lära sig mera hur just den hästen fungerar och efter ett tag så börjar man hitta form på de hästarna också.
 
Det är svårt på ridskola eftersom man följer det ridläraren säger. Det är ofta mycket raka linjer och inte så mycket böjda spår och lösgörande övningar. Hästarna ska ju hålla för många lektioner så böjt spår brukar undvikas eftersom det sliter om hästen inte går korrekt.
Koncentrera dig på att lära känna hästen och få till övningarna på rätt ställen och skit i hur hästen går. Efter ett tag så kommer man lära sig mera hur just den hästen fungerar och efter ett tag så börjar man hitta form på de hästarna också.
Så är det verkligen inte på min ridskola. Vi rider betydligt mer på böjt spår än rakt, och fokus är att få hästen lösgjord och att trampa under sig. Vad huvudet/nacken gör är rätt irrelevant, vilket jag tycker är så skönt. I slutet av lektionerna brukar alla hästar ändå gå jättefint i form pga hur lösgjorda de blivit av övningarna. Jag tänker mer att TS kanske ska byta ridlärare…
 
Så är det verkligen inte på min ridskola. Vi rider betydligt mer på böjt spår än rakt, och fokus är att få hästen lösgjord och att trampa under sig. Vad huvudet/nacken gör är rätt irrelevant, vilket jag tycker är så skönt. I slutet av lektionerna brukar alla hästar ändå gå jättefint i form pga hur lösgjorda de blivit av övningarna. Jag tänker mer att TS kanske ska byta ridlärare…
Är det likadant i alla grupper? För det skiljer nog från grupp till grupp.
Om ovana ryttare sitter och rider runt runt på volt så kommer hästarna snart bli halta
 
Är det likadant i alla grupper? För det skiljer nog från grupp till grupp.
Om ovana ryttare sitter och rider runt runt på volt så kommer hästarna snart bli halta
Det finns ju fler böjda spår än bara volt. Vet inte hur det ser ut i andra grupper, jag rider absolut inte i bästa gruppen (H4, grupperna går upp till H5 och dressyrspecial) och är själv medioker på att rida. Gruppen innan är en H3 och brukar göra samma övningar som vi.
 
För att en häst ska gå i form behöver den även vara mentalt avslappnad, det kräver mycket av ridskolehästar att ha nya ryttare var dag.
De ska även använda kroppen på rätt sätt, vilket går hand i hand på många plan.
Går det att vara mentalt avspänd om sadeln trycker?
Så mitt första tips är att satsa på att lösgöra hästen, mentalt och fysiskt, men också inse era begränsningar på ridskolan. 🙂
Det blir inte bättre genom prestationsångest av att hästen ska gå i viss form.
 
Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då att jag inte kommer ihåg hur man rider ordentligt. Har hittills inte fått en enda häst att gå i stadig form och vet inte alls hur jag ska göra. Har ju ridit inprincip endast min häst i ca 6 år och visste exakt hur jag skulle jobba han men nu när jag rider andra hästar fungerar inget alls. Tyglarna bara glappar och hästarna går med huvudet rätt upp. Blir så frustrerad, har fått hjälp av min ridlärare om hur jag ska rida tex att hitta gummibandskänslan i armbågarna och lirka med bettet men det blir ingen skillnad. Känns som att jag antingen glappar i tyglarna eller så blir jag dragande och stum. Någon här inne som har något tips eller orkar beskriva hur man enligt ”skolboken” jobbar för att hitta en stadig form? Inser verkligen nu att jag borde ha ridit mycket mer för tränare under åren med min gamla häst. Dock red jag ungefär 2 gånger i månaden på ridskola under några år men det var ju med min egna häst och det var ganska många år sen nu. Känns mig som sagt lite frustrerad och vet inte hur jag ska ta mig framåt.
Håller med om de ovan mig i praktiskt taget allt, vill dock lägga till lite.

Min erfarenhet av hästar som går med huvudet upp är att de inte är avslappnade för 5 öre och det är där du måste börja. Släpp alla tankar på form, släpp pressen och andas djupt när du rider fram. Halvlånga tyglar, låt hästen ha huvudet var den vill och jogga i lugn takt/ev varva med skritt. Håll händerna mjuka och stilla, krama litegrann emellanåt för halvhalt och när du känner den börjar slappna av lite så kan du lägga in lite volter, halter och dylikt. När hästen är avslappnad och reagerar bra på hjälperna kan du börja begära mer.

Det är svårt rida i form på ridskolehästar eftersom det är begränsad tid, styrd övning och varje gång måste du börja om från början i princip.
Får ni rida fram självständigt? Isf blir det lättare, då kan du följa ovan och lägga in skänkelvikningar, fram-/bakdelsvändning m.m. Får ni inte rida fram självständigt så kan du ställa hästen åt båda hållen, öka och sänka takten och liknande.

Hålla på och lirka med munnen brukar mest störa hästarna upplever jag, är det nån som blir hård och inte lyssnar brukar det vara bättre att va ännu mjukare i handen och fokusera på att rida med sitsen.

Avslappning > aktivitet(reagera snabbt på hjälper) > lösgjordhet > form brukar jag tänka.
 
Håller med om de ovan mig i praktiskt taget allt, vill dock lägga till lite.

Min erfarenhet av hästar som går med huvudet upp är att de inte är avslappnade för 5 öre och det är där du måste börja. Släpp alla tankar på form, släpp pressen och andas djupt när du rider fram. Halvlånga tyglar, låt hästen ha huvudet var den vill och jogga i lugn takt/ev varva med skritt. Håll händerna mjuka och stilla, krama litegrann emellanåt för halvhalt och när du känner den börjar slappna av lite så kan du lägga in lite volter, halter och dylikt. När hästen är avslappnad och reagerar bra på hjälperna kan du börja begära mer.

Det är svårt rida i form på ridskolehästar eftersom det är begränsad tid, styrd övning och varje gång måste du börja om från början i princip.
Får ni rida fram självständigt? Isf blir det lättare, då kan du följa ovan och lägga in skänkelvikningar, fram-/bakdelsvändning m.m. Får ni inte rida fram självständigt så kan du ställa hästen åt båda hållen, öka och sänka takten och liknande.

Hålla på och lirka med munnen brukar mest störa hästarna upplever jag, är det nån som blir hård och inte lyssnar brukar det vara bättre att va ännu mjukare i handen och fokusera på att rida med sitsen.

Avslappning > aktivitet(reagera snabbt på hjälper) > lösgjordhet > form brukar jag tänka.

Det du skriver är bra. Men det går inte att göra det på en lektion på ridskolan där ridlärare säger åt en vad man ska göra. Min erfarenhet är att de inte indovidanpassar på det sättet utan man ska följa lektionen ridläraren ger.
 
Det du skriver är bra. Men det går inte att göra det på en lektion på ridskolan där ridlärare säger åt en vad man ska göra. Min erfarenhet är att de inte indovidanpassar på det sättet utan man ska följa lektionen ridläraren ger.
Min erfarenhet är att ju högre nivå desto mer självständigt får man rida. Nu rider jag inte på ridskola längre men när jag gjorde det så var det först väldigt styrt, sen ökade läraren gradvis på självständigheten. Sista året jag red så red vi fram helt själva och förväntades jobba hästen mellan övningarna utefter vad som behövdes. Var övningen att träna sluta på en långsida så hade vi den andra långsidan att lägga halvhalter, öka/minska m.m.

Ställa, halvhalter och öka/sänka kan man lägga in i det mesta.
 
Antar att det är en genväg för att hästen ska böja på nacken? Förstår inte heller det. Min häst kunde jag rida med långa tyglar och få att jobba i någorlunda form. Nu blir det att jag endast kan fokusera på mina händer och hästens huvud och blir som en stel pinne som glömmer att använda kroppen överhuvudtaget:angel:
Känner igen dilemmat. Det är svårare att få en ridskolehäst att gå i form. Särskilt eftersom man ofta rider olika hästar och bara någon gång i veckan. Att gå från en häst som du haft åratal på dig att hitta knapparna på till helt nya individer som fungerar på helt andra sätt och som det tar längre tid att lära känna.

Ridlärarens instruktion om att lirka med bettet kan kanske rört just den individen och just då, inte alla hästar på ridskolan.

Fokusera på din kropp och sitsen, använd bara händerna när de ska användas. Rider ni på volt kan du testa med att ta ledande tygeltag som på unghästar, utifrån hur det passar med lektionen. Ibland kan det lossa av både din hand (få dig mer avspänd) och hästen 🙂

På ridskolehästar kan det vara lärorikt att våga testa sig fram för att hitta vad som fungerar på individen. Dvs. testa "utanför boxen" som flytta fram handen, flytta bak tyngpunkten osv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 915
Senast: JohannaB
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 115
Senast: Bri
·
Ridning Jag rider på ridskola. Där är det mååånga ryttare som sitter och totalt tvärsågar ner sina hästar i något som de kallar för "form"...
Svar
9
· Visningar
1 628
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp