Kan inte få någon häst att gå i stadig form längre

Det du skriver är bra. Men det går inte att göra det på en lektion på ridskolan där ridlärare säger åt en vad man ska göra. Min erfarenhet är att de inte indovidanpassar på det sättet utan man ska följa lektionen ridläraren ger.
Det måste dock beror på ridlärare/ridskola?
Vi rider exempelvis alltid fram självständigt och rider överlag självständigt där emellan. Visst är det speciella saker vi ska fokusera på, övningar som ska göras men där emellan får du göra vad du vill i princip. Behöver du lägga en extra volt så du det, behöver du sakta av eller jobba med tempoväxlingar så gör du det, vill du lägga in en bit med skänkelvikning så gör du det etc. Min ridlärare är duktig på att anpassa både efter människoindivid och hästindivid, vi får alltid individuella instruktioner utöver de som gäller hela gruppen.
 
Det måste dock beror på ridlärare/ridskola?
Vi rider exempelvis alltid fram självständigt och rider överlag självständigt där emellan. Visst är det speciella saker vi ska fokusera på, övningar som ska göras men där emellan får du göra vad du vill i princip. Behöver du lägga en extra volt så du det, behöver du sakta av eller jobba med tempoväxlingar så gör du det, vill du lägga in en bit med skänkelvikning så gör du det etc. Min ridlärare är duktig på att anpassa både efter människoindivid och hästindivid, vi får alltid individuella instruktioner utöver de som gäller hela gruppen.

Sån tur har jag aldrig haft. Det har varit väldigt uppstart. Tänk inte själv. Gör bara som ridlärare säger.

Självklart har man lagt in volter vid behov och såna saker. Men det kallar jag inte för individanpassning och självständig ridning.
 
Min erfarenhet är att ju högre nivå desto mer självständigt får man rida. Nu rider jag inte på ridskola längre men när jag gjorde det så var det först väldigt styrt, sen ökade läraren gradvis på självständigheten. Sista året jag red så red vi fram helt själva och förväntades jobba hästen mellan övningarna utefter vad som behövdes. Var övningen att träna sluta på en långsida så hade vi den andra långsidan att lägga halvhalter, öka/minska m.m.

Ställa, halvhalter och öka/sänka kan man lägga in i det mesta.

Inte min erfarenhet. Inte ens i dressyrgruppen red vi självständigt annat än under uppvärmningen.
 
De ridskolehästar jag fått i någon form av ”form” har varit mycket halvhalter och kontakt med gummiband i munnen och ben, ben, ben (inget sparkande) för att få igång energin och sen samla upp den med tyglarna så den aktiveras bakåt.
Nu när jag tänker på det är det rätt komplext, det är så mycket finlir och det är verkligen olika från häst till häst, de mer stela hästarna har behövt bli riktigt lösgjorda och det är sällan de hinner bli det på en lektion (de hästarna kan va bra att rida lektion 2 på så de mjukat upp kroppen lite lektion 1).

Sen underlättar det massor av att ha en ridlärare som kan säga exakt hur man ska göra och när man ska göra si eller så osv.
 
Jag fick alla ridskolehästar inkl ponnyer som mest brukade gå med oerfarna barn att "gå i form" på ridskolan jag red på en termin. Då hade jag ridit måååånga hästar (jobbat i dressyrstall) samt haft egen häst och tävlat medelsvår dressyr. Formen blev ju dock inte alltid helt optimal eller så bra som jag vill ha den egentligen, det var tex ganska vanligt att de inte riktigt orkade komma ihop i en högre form utan det blev en lite längre och lägre form. Det är klart att det är svårt med ridskolehästar som dels rids av så många olika ryttare på olika nivåer, och dels kanske arbetas igenom ordentligt lite för sällan så att de hinner "stelna till". Det gör ju att man får börja om litegrann varje pass. Mitt råd är att inte fokusera på huvudets position utan fokusera istället på att hästen lyssnar snabbt för dina hjälper. Man kan tex rida kvicka tempoväxlingar oavsett vad för övning gruppen gör, och redan under uppvärmningen när man kanske följer fyrkanten kan man börja med tempoväxlingar. Det brukar "väcka" hästarna lite och få dem mer uppmärksamma vilket är en väldigt bra början! Så lätt att de fastnar i sin vanliga lunk och blir närmast opåverkbara annars.
 
Håller med om de ovan mig i praktiskt taget allt, vill dock lägga till lite.

Min erfarenhet av hästar som går med huvudet upp är att de inte är avslappnade för 5 öre och det är där du måste börja. Släpp alla tankar på form, släpp pressen och andas djupt när du rider fram. Halvlånga tyglar, låt hästen ha huvudet var den vill och jogga i lugn takt/ev varva med skritt. Håll händerna mjuka och stilla, krama litegrann emellanåt för halvhalt och när du känner den börjar slappna av lite så kan du lägga in lite volter, halter och dylikt. När hästen är avslappnad och reagerar bra på hjälperna kan du börja begära mer.

Det är svårt rida i form på ridskolehästar eftersom det är begränsad tid, styrd övning och varje gång måste du börja om från början i princip.
Får ni rida fram självständigt? Isf blir det lättare, då kan du följa ovan och lägga in skänkelvikningar, fram-/bakdelsvändning m.m. Får ni inte rida fram självständigt så kan du ställa hästen åt båda hållen, öka och sänka takten och liknande.

Hålla på och lirka med munnen brukar mest störa hästarna upplever jag, är det nån som blir hård och inte lyssnar brukar det vara bättre att va ännu mjukare i handen och fokusera på att rida med sitsen.

Avslappning > aktivitet(reagera snabbt på hjälper) > lösgjordhet > form brukar jag tänka.
Håller inte alls med om att det är svårare att rida just ridskolehästar i en vettig form än andra hästar. Om man vet vad man gör, så funkar det precis lika bra på dem som på alla andra. Självklart kan vissa vara knepigare än andra, men det gäller ju alla hästar och handlar även om vilken typ av häst man själv är van vid. Hästar är individer oavsett om de är ridskolehästar eller inte. Ridskolehästar generellt är dessutom väldigt välutbildade, åtminstone på bra ridskolor. Långt ifrån alla privathästar som är det...
 
Håller inte alls med om att det är svårare att rida just ridskolehästar i en vettig form än andra hästar. Om man vet vad man gör, så funkar det precis lika bra på dem som på alla andra. Självklart kan vissa vara knepigare än andra, men det gäller ju alla hästar och handlar även om vilken typ av häst man själv är van vid. Hästar är individer oavsett om de är ridskolehästar eller inte. Ridskolehästar generellt är dessutom väldigt välutbildade, åtminstone på bra ridskolor. Långt ifrån alla privathästar som är det...

Det låter som att du ridit på rätt bra ridskolor. Den jag ridit på har varit väldigt nybörjarinriktad. Några hästar har varit härliga att rida men många har tyvärr inte varit så välridna.
 
Håller inte alls med om att det är svårare att rida just ridskolehästar i en vettig form än andra hästar. Om man vet vad man gör, så funkar det precis lika bra på dem som på alla andra. Självklart kan vissa vara knepigare än andra, men det gäller ju alla hästar och handlar även om vilken typ av häst man själv är van vid. Hästar är individer oavsett om de är ridskolehästar eller inte. Ridskolehästar generellt är dessutom väldigt välutbildade, åtminstone på bra ridskolor. Långt ifrån alla privathästar som är det...
Jag vet inte om jag har tur då, men på min ridskola är många hästar betydligt mer välutbildade än vad jag är 😁 Sen finns det såklart yngre förmågor som inte kommit lika långt ännu, men de flesta i stallet är faktiskt riktigt duktiga hästar.
 
Lite av att försöka mindre och finna glädjen och njutningen i ridningen istället. Ibland låser man gärna upp sig när man försöker för mycket.
 
Jag vet inte om jag har tur då, men på min ridskola är många hästar betydligt mer välutbildade än vad jag är 😁 Sen finns det såklart yngre förmågor som inte kommit lika långt ännu, men de flesta i stallet är faktiskt riktigt duktiga hästar.

Bara för att en häst är välutbildad betyder det inte att den har lätt för det och att det är lätt för någon att lära sig utföra momenten på just den hästen. Att hästen sen kan utföra momenten med en duktig ryttare på ryggen är ju egentligen oväsentligt för den mindre duktiga ryttaren som behöver få lära sig hur det ska kännas.

En häst som går 75% av tiden med ryttare som inte kan rida den i form och rycker den i munnen och ger massa överdrivna signaler kommer inte vara lika välriden som om den bara ridits av duktiga ryttare. Så är det bara.

För min del handlar det inte om utbildning egentligen utan om hur känslig hästen är för ens signaler och hur avtrubbad den blivit av att ha blivit riden av mindre duktiga ryttare.

När jag var yngre och skulle lära mig rida en häst i form var det en gåta! Jag fattade inte hur det skulle kännas, vad jag förväntades göra för att få hästen att gå i rätt form och på ridskolehästarna blev det helt enkelt för svårt!

Det var inte förrän jag var vuxen och började rida igen (på ridskola) och fick rida en ny häst som inte varit där så länge som poletten trillade ner. Efter att ha ridit den hästen några gånger och lyckats få den i rätt form så fattade jag hur det skulle kännas och hur jag skulle göra. Ingen ridlärare hade kunnat förklara det bättre än en häst som hade lätt för det. Sen kunde få andra hästar i form också. Men innan den hästen var det en gåta som jag inte lyckades lösa.
 
Sån tur har jag aldrig haft. Det har varit väldigt uppstart. Tänk inte själv. Gör bara som ridlärare säger.

Självklart har man lagt in volter vid behov och såna saker. Men det kallar jag inte för individanpassning och självständig ridning.

Har samma erfarenhet. Jag förstår inte alls hur man ska kunna utvecklas av att rida en dag i veckan under sådana former. Red på ridskola några terminer efter ett långt uppehåll. Jag ville gråta efter varje lektion.
Ridläraren försökte peppa och säga att jag skulle nöja mig med mindre, tex att fatta galopp på rätt ställe eller så istället för att fokusera så mkt på helheten. Men alltså nej, har man ridit på MSV nivå på dito hästar flera dagar i veckan så inte fan kan jag vara nöjd över att en plankstel häst börjar galoppera i rätt hörnpassering...

Dessutom blir jag så frustrerad av att sitta på en häst och känna vad jag borde göra för att få den lösgjord, men att inte kunna rida så pass individuellt. För så fort hästen börjat slappna av, ja då ska man rida avdelningsridning, eller galoppera, eller trava nedsittning, eller eller. Ve och tvi. Nej min ridskolekarriär i vuxen ålder blev oerhört kort. 1,5 år stod jag ut. Sen köpte jag egen häst igen trots att jag var ringrostig... Jag beundrar verkligen de som tycker att det är roligt att rida på ridskola. För jag tycker att ridskolor fyller ett viktigt syfte. Jag klarar bara inte av det själv.
 
Håller inte alls med om att det är svårare att rida just ridskolehästar i en vettig form än andra hästar. Om man vet vad man gör, så funkar det precis lika bra på dem som på alla andra. Självklart kan vissa vara knepigare än andra, men det gäller ju alla hästar och handlar även om vilken typ av häst man själv är van vid. Hästar är individer oavsett om de är ridskolehästar eller inte. Ridskolehästar generellt är dessutom väldigt välutbildade, åtminstone på bra ridskolor. Långt ifrån alla privathästar som är det...
Allting är ju relativt men rider man alltid samma häst är det mycket lättare hitta knapparna än när man byter häst ofta. Vilken typ av lektioner hästen går påverkar ju också + vem som rider innan. Visst kan man samla dem i en bra form men har man 50 min på sig och det är en helt okänd häst så är det inte alltid så lätt hitta knapparna, kräver att man är riktigt duktig för att lyckas.
 
Har samma erfarenhet. Jag förstår inte alls hur man ska kunna utvecklas av att rida en dag i veckan under sådana former. Red på ridskola några terminer efter ett långt uppehåll. Jag ville gråta efter varje lektion.
Ridläraren försökte peppa och säga att jag skulle nöja mig med mindre, tex att fatta galopp på rätt ställe eller så istället för att fokusera så mkt på helheten. Men alltså nej, har man ridit på MSV nivå på dito hästar flera dagar i veckan så inte fan kan jag vara nöjd över att en plankstel häst börjar galoppera i rätt hörnpassering...

Dessutom blir jag så frustrerad av att sitta på en häst och känna vad jag borde göra för att få den lösgjord, men att inte kunna rida så pass individuellt. För så fort hästen börjat slappna av, ja då ska man rida avdelningsridning, eller galoppera, eller trava nedsittning, eller eller. Ve och tvi. Nej min ridskolekarriär i vuxen ålder blev oerhört kort. 1,5 år stod jag ut. Sen köpte jag egen häst igen trots att jag var ringrostig... Jag beundrar verkligen de som tycker att det är roligt att rida på ridskola. För jag tycker att ridskolor fyller ett viktigt syfte. Jag klarar bara inte av det själv.
Det problemet känner jag igen. Ridskolan gav en bra grund men när jag gick i dressyrgruppen blev det allt svårare komma framåt. Ridläraren var riktigt bra och lektionerna intensiva men vareviga gång var hästen(alltid samma) stel igen, bara börja från början med att lösgöra. Kändes lite tröstlöst när man fick hästen riktigt mjuk och fin i slutet för att sen bara börja om nästa vecka.
 
Har samma erfarenhet. Jag förstår inte alls hur man ska kunna utvecklas av att rida en dag i veckan under sådana former. Red på ridskola några terminer efter ett långt uppehåll. Jag ville gråta efter varje lektion.
Ridläraren försökte peppa och säga att jag skulle nöja mig med mindre, tex att fatta galopp på rätt ställe eller så istället för att fokusera så mkt på helheten. Men alltså nej, har man ridit på MSV nivå på dito hästar flera dagar i veckan så inte fan kan jag vara nöjd över att en plankstel häst börjar galoppera i rätt hörnpassering...

Dessutom blir jag så frustrerad av att sitta på en häst och känna vad jag borde göra för att få den lösgjord, men att inte kunna rida så pass individuellt. För så fort hästen börjat slappna av, ja då ska man rida avdelningsridning, eller galoppera, eller trava nedsittning, eller eller. Ve och tvi. Nej min ridskolekarriär i vuxen ålder blev oerhört kort. 1,5 år stod jag ut. Sen köpte jag egen häst igen trots att jag var ringrostig... Jag beundrar verkligen de som tycker att det är roligt att rida på ridskola. För jag tycker att ridskolor fyller ett viktigt syfte. Jag klarar bara inte av det själv.
Låter inte som någon vidare ridskola.
 
Det problemet känner jag igen. Ridskolan gav en bra grund men när jag gick i dressyrgruppen blev det allt svårare komma framåt. Ridläraren var riktigt bra och lektionerna intensiva men vareviga gång var hästen(alltid samma) stel igen, bara börja från början med att lösgöra. Kändes lite tröstlöst när man fick hästen riktigt mjuk och fin i slutet för att sen bara börja om nästa vecka.

Jag känner igen det. En gång fick jag favorithästen och då hade han precis gått en hopplektion med vuxna som inte hoppar högt (50 cm hinder max). Han var så mjuk och fin från början den gången! Men oftast fick man börja med att försöka mjuka upp en stel planka.
 
Låter inte som någon vidare ridskola.

Det är en prisad ridskola, så det finns betydligt sämre alternativ. Hela min uppväxt har jag tex ridit på en katastrofal ideellt driven ridskola där allt var hellre än bra. Det ser nog ut så för rätt många, iaf där jag kommer ifrån bland de som red på ridskola på 90-talet.
Det är nog helt enkelt svårt att hålla givande lektioner på en lite högre nivå. Både för att många av de potentiella eleverna har egna hästar och inte rider på ridskola, för att hästarna ska passa alla nivåer av ryttare, och att underlaget av elever på den nivån inte medger nån större satsning på den nivån. Min gissning. Kan vara annorlunda i storstäder men jag har aldrig bott så.
 
Det är en prisad ridskola, så det finns betydligt sämre alternativ. Hela min uppväxt har jag tex ridit på en katastrofal ideellt driven ridskola där allt var hellre än bra. Det ser nog ut så för rätt många, iaf där jag kommer ifrån bland de som red på ridskola på 90-talet.
Det är nog helt enkelt svårt att hålla givande lektioner på en lite högre nivå. Både för att många av de potentiella eleverna har egna hästar och inte rider på ridskola, för att hästarna ska passa alla nivåer av ryttare, och att underlaget av elever på den nivån inte medger nån större satsning på den nivån. Min gissning. Kan vara annorlunda i storstäder men jag har aldrig bott så.
Ja, det kan nog finnas stora skillnader. Där jag hållt till har undervisningen på högre nivå varit så bra att de duktiga eleverna stannar istället för att köpa egna hästar. De tävlar med lysande resultat på ridskolehästarna. Att de stannar gör ju också då att hästarna rids bra etc etc.
 
Ja, det kan nog finnas stora skillnader. Där jag hållt till har undervisningen på högre nivå varit så bra att de duktiga eleverna stannar istället för att köpa egna hästar. De tävlar med lysande resultat på ridskolehästarna. Att de stannar gör ju också då att hästarna rids bra etc etc.

Låter som en dröm :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 916
Senast: JohannaB
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 115
Senast: Bri
·
Ridning Jag rider på ridskola. Där är det mååånga ryttare som sitter och totalt tvärsågar ner sina hästar i något som de kallar för "form"...
Svar
9
· Visningar
1 628
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp