Kan inte fatta höger galopp!

Vad menar du med att det inte ska behövas några höfter hit och dit? Självklart påverkas hästen av ryttarens sits. Det är ju därifrån kommunikationen kommer och något annat är knappast önskvärt. Hur fattar du galopp om hästen inte ska påverkas av dina höfter?
Jag tycker bara det låter så överanlyserande. Jag fattar galopp, punk slut, jag har aldrig någon tanke på var jag har höfterna. På min gamla stadiga, la jag bak yttererskänkeln en bit=galopp. På min nya unghäst, så känner jag efter att hans ben är på rätt plats innan jag ger hjälpen. För egen del handlar det mer om tajming på unghästen för galopphjälp. Den äldre är mer förlåtande och fattar vilket som, då den har balans och styrka för det.
 
Jag tycker bara det låter så överanlyserande. Jag fattar galopp, punk slut, jag har aldrig någon tanke på var jag har höfterna. På min gamla stadiga, la jag bak yttererskänkeln en bit=galopp. På min nya unghäst, så känner jag efter att hans ben är på rätt plats innan jag ger hjälpen. För egen del handlar det mer om tajming på unghästen för galopphjälp. Den äldre är mer förlåtande och fattar vilket som, då den har balans och styrka för det.

Om du lägger bak ena skänkeln så är ju höfterna med :) Det är kanske först när man får problem med höfterna av något slag som man inser hur mycket de påverkar. Man kan inte ens sitta rakt över hästen om höfterna är sneda av någon anledning och då är det jättesvårt för att inte säga omöjligt att inverka korrekt. Ibland behöver man analysera detaljerna för att kunna se till få allt att fungera som det ska. Många ryttare (och hästar!) hade tjänat på att hålla ordning på sin egen kropp bättre än vad de gör. Både träningsmässigt, med uppvärmning och med att kolla upp sina snedheter och åtgärda dem.
 
Fast alltså .... Svar till både @tuaphua oxh @Blandrastik :
Min kommentar kommer utifrån förkunnandet från TS att hästen är utbildad LA/MSV . Om den ändå är såpass väl grundutbildad så brukar man verkligen inte ha svårighet att kunna fatta rätt galopp för bägge skänklar om Man som ryttare som sagt rider hyfsat .
Det är det jag kommenterat och håller fast vid.
Så nej - ingenstans handlar min åsikt om att några hästar måste gjorts "okänsliga" för hjälper osv . Då har jag endera uttryckt mig oerhört dåligt, eller så har Tua och du tolkat det galet ändå om ni tolkat det att det öht inte spelar någon roll hur ryttaren "fattar galopp"!

Att som "vettig normalridande ryttare" få 8 blåvägringar av 10 i fattning av galopp i ena varvet på rutin på en grundutbildad LA/MSV häst tycker inte jag är normalt alls.
 
Jag kan hålla med "båda sidor". Jag blir sned med jämna mellanrum om jag slarvar med kiron. Givetvis påverkar det hästen. Samtidigt så en häst utb MSV bör kunna fatta ändå, såvida den inte tillhör de superkänsliga eller de som inte ger ett uns extra utan bara vad du ber om. Men om TS häst var en sådan inbillar jag mig att TS vetat och nämnt det.

Så med tanke på att hästen varit sned/låst förr så skulle jag kolla upp den. Och mig själv. Men jag kollar hellre tidigt än sen. Om inte annat i ett sånt här fall för att sned ryttare kan ha satt snedhet i hästen, och en vila kan fått hästen falla tillbaka i den tidigare snedheten.
 
Min Simba påminner alltid mig om jag slarvat med att gå till osteopat, vänster galopp finns inte på han om jag slarvat och lyssnar jag inte blir nästa steg att han tror att jag sitter och ber om höger galopp hela ridpasset, vilket inte är konstigt då jag sitter konstant i höger galopp fattning med hela överkroppen till slut om jag inte besöker osteopat.

Simba är ingen känslig häst i mina ögon utan snarare en pansarvagn.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 876
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp