Kan inte föra över bilder från kamera till dator

Mirre

Trådstartare
Någon som är duktig på sådant här och kan ha någon tanke om vad som är fel?
Når jag ska kopiera över bilder från kameran till datorn så går några bilder bra, men sedan kommer det upp en skylt där det står att enheten som är kopplad till datorn fungerar inte. Går heller inte att se alla bilder som finns i kameran.
Men fota fungerar utan problem och jag kan se bilderna i kameran, så den verkar ju fungera som den ska. Men ändå så fungerar det inte, har dock fungerat utan problem tidigare men inte just idag.
 
Någon som är duktig på sådant här och kan ha någon tanke om vad som är fel?
Når jag ska kopiera över bilder från kameran till datorn så går några bilder bra, men sedan kommer det upp en skylt där det står att enheten som är kopplad till datorn fungerar inte. Går heller inte att se alla bilder som finns i kameran.
Men fota fungerar utan problem och jag kan se bilderna i kameran, så den verkar ju fungera som den ska. Men ändå så fungerar det inte, har dock fungerat utan problem tidigare men inte just idag.
Prova att ta ur batteriet och sätt i det igen. Annars kolla om det är någon speciell bild dom den hänger upp sig på, minneskortet kanske börjar ge upp?
 
Provat ta ur batteri, byta till ett fulladdat, stänga av och sätta på kameran osv, inget hjälper :rage:
Har för närvarande bara ett minneskort så kan inte byta det.
 
Någon som är duktig på sådant här och kan ha någon tanke om vad som är fel?
Når jag ska kopiera över bilder från kameran till datorn så går några bilder bra, men sedan kommer det upp en skylt där det står att enheten som är kopplad till datorn fungerar inte. Går heller inte att se alla bilder som finns i kameran.
Men fota fungerar utan problem och jag kan se bilderna i kameran, så den verkar ju fungera som den ska. Men ändå så fungerar det inte, har dock fungerat utan problem tidigare men inte just idag.
Antar att du inte har någon minneskortläsare direkt i datorn eftersom du använder sladd?
Känner du någon som har det?
Kan vara lättare att hitta vilken, om någon bild som felar då.
Eller om sladden är felaktig på något vis.
 
Har det fungerat förut? Kan du visa skärmdump på skylten som dyker upp? Kopplar du ihop med sladd eller bluetooth?
 
Jag skulle ha börjat med att testa alla USB-portar i datorn.
Ibland verkar det som om en av dem är dedikerad till just den device man vill komma åt filsystemet på, hur konstigt det än kan låta. Gäller också mobiltelefoner, som vill krångla sig.

Annars är ju att läsa direkt från minneskortet en väl beprövad lösning.
 
För mig låter det som ett solklart fall av trasigt minneskort! Skulle det vara sladd eller port borde alla bilder dyka upp för att sedan enbart få problem vid överföringen.

Har du programvara för att rädda data på minneskort?
 
Någon som är duktig på sådant här och kan ha någon tanke om vad som är fel?
Når jag ska kopiera över bilder från kameran till datorn så går några bilder bra, men sedan kommer det upp en skylt där det står att enheten som är kopplad till datorn fungerar inte. Går heller inte att se alla bilder som finns i kameran.
Men fota fungerar utan problem och jag kan se bilderna i kameran, så den verkar ju fungera som den ska. Men ändå så fungerar det inte, har dock fungerat utan problem tidigare men inte just idag.
Brukar du formatera kortet när du tömt bilder till datorn och ska börja fota igen? Vad använder du för program för importera filerna?
 
Fick det att funka till slut. Att importera bilderna till datorn gick bra, men att kopiera som jag brukar funkade inte.
 
Fick det att funka till slut. Att importera bilderna till datorn gick bra, men att kopiera som jag brukar funkade inte.
Skönt att höra att det gick bra! Det skall dock aldrig bli ett sånt problem, jag tror fortfarande att ditt minneskort är döende. Minneskort är billigt idag! Bilder och minnen är det inte!

Ex C*berphoto säljer SD-XC Sandisk Ultra 64 gb för 99 kr. Nu vet jag inte vad det är för kort du skall ha, men minneskort till konsumentkameror är pinsamt billigt mot vad det kostade tidigare...
 
Skönt att höra att det gick bra! Det skall dock aldrig bli ett sånt problem, jag tror fortfarande att ditt minneskort är döende. Minneskort är billigt idag! Bilder och minnen är det inte!

Ex C*berphoto säljer SD-XC Sandisk Ultra 64 gb för 99 kr. Nu vet jag inte vad det är för kort du skall ha, men minneskort till konsumentkameror är pinsamt billigt mot vad det kostade tidigare...
Och vad är definitionen på konsumentkameror?
 
Ja det gör jag alltid
Bra första steg.

Importproblem kan bero på att programvaran i datorn uppdaterats och inte längre lirar med kameran. Sitter du i Windows-miljö finns det redan utan uppdateringar mängder med saker som kan göra det problematiskt att importera bilder direkt från kameran via kabel. Det är tyvärr ett välkänt Windows 10 problem.

Mitt tips är att först och främst formatera kortet via datorn innan du sätter in det och formaterar det i kameran nästa gång. Om du sedan inte har en kortläsare så är det alltid en bra investering som generellt sett gör det enklare och smidigare att kopiera över dina filer till en dator.
 
Konsumentkameror är en vedertagen term för att beskriva ett segment kameror som tilltalar den vanliga konsumenten på ett eller annat sätt. Behöver du ytterligare vägledning rekommenderar jag google.se !
Om du kan slänga ur dig att minneskort till konsumentkameror är pinsamt billiga (ditt ordval) måste du ju rimligen kunna svara på vad definitionen av en konsumentkamera är.
 
Om du kan slänga ur dig att minneskort till konsumentkameror är pinsamt billiga (ditt ordval) måste du ju rimligen kunna svara på vad definitionen av en konsumentkamera är.
Jag kommer ihåg när minneskort kostade flera kr/mb.. Idag kan man köpa minneskort som är (snabbare än den genomsnittliga fotografens kamera) för snudd på 1 kr/gb. Jag tycker att det priset är så lågt att det har blivit så lågt att jag inte kan beskriva det som annat än pinsamt billigt. Hade du handlat för så lite pengar på en pizzeria hade de tagit 3 kr kortavgift!

Du ber mig definiera en segment kameror. Det finns inga klara definitioner, då överlappat är stort mellan segmenten. Det är bättre att prata om kännetecken då istället. Vill du ha en diskussion eller vill du bara trolla?
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 496
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 529
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
521
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
766
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp