Kan inte ha min hund kvar, hur hitta rätt hem?

krusbär

Trådstartare
Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har hela mitt liv brakat ihop och min livssituation tillåter inte att jag har honom kvar. Jag har försökt tänka ut hur jag ska kunna lösa det, vridit och vänt på det i det oändliga, men min slutsats blir hela tiden densamma: under rådande omständigheter går det bara inte. Det finns inte ord för hur mycket jag älskar den här hunden, och att komma till insikten att jag inte längre kan ge honom varken det han behöver eller förtjänar är förkrossande.

Eftersom han är frisk och pigg känns det som att det bästa jag kan göra för honom är att försöka hitta ett nytt hem där han kan få leva lyckligt de år han har kvar. Men det är lättare sagt än gjort.
Tyvärr finns det ingen i min närhet som har möjlighet att ta hand om honom. Att ta hjälp av uppfödaren är inget alternativ, inte heller rasklubb eftersom han inte är registrerad i SKK.
Jag har tittat på Hundar Utan Hem, men har förstått efter att ha läst deras avtal att jag inte skulle ha något alls att säga till om angående var min hund hamnar. Är det någon som har insikt i och/eller erfarenhet av hur det fungerar på andra ställen, t.ex. Hundstallet?
Blotta tanken på att lägga ut en annons på Blocket får det att vrida sig i magen, det känns bara helt fruktansvärt. Går det ens att hitta rätt hem på så sätt? Det vill säga, någon som behandlar honom som en hund, som faktiskt ser till vad han behöver för att må bra och inte någon som bara ”vill ha” för att han är visuellt tilltalande och tror att han ”inte behöver så mycket” bara för att han är liten.
Jag använder inte själv sociala medier. Hur ser det ut på FB t.ex.? Skulle det finnas bättre möjligheter där än på Blocket? Finns det några andra vägar att gå?

Erfarenheter kring omplacering, råd, synpunkter etc mottages tacksamt.
 
Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har hela mitt liv brakat ihop och min livssituation tillåter inte att jag har honom kvar. Jag har försökt tänka ut hur jag ska kunna lösa det, vridit och vänt på det i det oändliga, men min slutsats blir hela tiden densamma: under rådande omständigheter går det bara inte. Det finns inte ord för hur mycket jag älskar den här hunden, och att komma till insikten att jag inte längre kan ge honom varken det han behöver eller förtjänar är förkrossande.

Eftersom han är frisk och pigg känns det som att det bästa jag kan göra för honom är att försöka hitta ett nytt hem där han kan få leva lyckligt de år han har kvar. Men det är lättare sagt än gjort.
Tyvärr finns det ingen i min närhet som har möjlighet att ta hand om honom. Att ta hjälp av uppfödaren är inget alternativ, inte heller rasklubb eftersom han inte är registrerad i SKK.
Jag har tittat på Hundar Utan Hem, men har förstått efter att ha läst deras avtal att jag inte skulle ha något alls att säga till om angående var min hund hamnar. Är det någon som har insikt i och/eller erfarenhet av hur det fungerar på andra ställen, t.ex. Hundstallet?
Blotta tanken på att lägga ut en annons på Blocket får det att vrida sig i magen, det känns bara helt fruktansvärt. Går det ens att hitta rätt hem på så sätt? Det vill säga, någon som behandlar honom som en hund, som faktiskt ser till vad han behöver för att må bra och inte någon som bara ”vill ha” för att han är visuellt tilltalande och tror att han ”inte behöver så mycket” bara för att han är liten.
Jag använder inte själv sociala medier. Hur ser det ut på FB t.ex.? Skulle det finnas bättre möjligheter där än på Blocket? Finns det några andra vägar att gå?

Erfarenheter kring omplacering, råd, synpunkter etc mottages tacksamt.
Facebook tror jag inte tillåter sådana annonser, på gott och ont. Är du väldigt osäker så hade jag hört av mig till hundstallet och hört med dom hur dom gör. Jag följer dom och har skänkt mycket pengar till dom för dom verkar verkligen bry sig om vart hundarna hamnar. Dock så får man ju vara med på att pga att dom har kraven som dom har på köparna så är det inte lätt att hitta rätt hem och att hunden ska lämnas där och gå igenom allting innan den får nytt hem kanske känns mindre bra.

Jag hade nog ändå hört med kennlar och deras kontakter kanske? Blocket kan ju bli bra absolut, det är ju en chansning oavsett tror jag när man annonserar. Man vet aldrig hur det blir. Kanske bättre att leta upp annonser av folk som vill köpa och där beskrivningen passar, då undviker man ju folk som impulsköper iallafall förhoppningsvis.
 
Kontakter, kontakter, kontakter - och blocket!
Det går att hitta bra köpare där också, men det gäller såklart att vara ärlig i annonsen och petig med vilka man kontaktar.

Jag har själv hittat en hund på blocket. Hon var renrasig och reggad i SKK, men ägaren ville av olika anledningar inte gå via uppfödaren. Den hunden var först hos mig på "kollo" en sommar, sedan flyttade hon till mig på riktigt strax innan hon fyllde 2 år. Hon var den mest fantastiska hund jag lärt känna och hon hade tveklöst ett riktigt bra liv. Jag är väldigt glad att förra ägaren valde att omplacera, så att hon fick möjlighet att bo i ett hem som verkligen passade henne perfekt. För ja, hon hade det absolut mycket bättre hos mig än i föregående hem.
 
Facebook tror jag inte tillåter sådana annonser, på gott och ont. Är du väldigt osäker så hade jag hört av mig till hundstallet och hört med dom hur dom gör. Jag följer dom och har skänkt mycket pengar till dom för dom verkar verkligen bry sig om vart hundarna hamnar. Dock så får man ju vara med på att pga att dom har kraven som dom har på köparna så är det inte lätt att hitta rätt hem och att hunden ska lämnas där och gå igenom allting innan den får nytt hem kanske känns mindre bra.

Jag hade nog ändå hört med kennlar och deras kontakter kanske? Blocket kan ju bli bra absolut, det är ju en chansning oavsett tror jag när man annonserar. Man vet aldrig hur det blir. Kanske bättre att leta upp annonser av folk som vill köpa och där beskrivningen passar, då undviker man ju folk som impulsköper iallafall förhoppningsvis.

Precis, tanken på att han ska bli sittande där ensam under en längre tid ger mig enorm ångest. Samtidigt delar jag din uppfattning om att de verkligen bryr sig om var hundarna hamnar, och att hitta det där rätta hemmet är ju det som betyder något. Det skadar ju i varje fall inte att höra med dem.
Att själv leta annonser tror jag kan vara en bra väg faktiskt. Finns det någon annanstans än Blocket man kan hitta ”hund sökes/köpes”-annonser? Jag har sökt men inte riktigt funnit.
 
Kontakter, kontakter, kontakter - och blocket!
Det går att hitta bra köpare där också, men det gäller såklart att vara ärlig i annonsen och petig med vilka man kontaktar.

Jag har själv hittat en hund på blocket. Hon var renrasig och reggad i SKK, men ägaren ville av olika anledningar inte gå via uppfödaren. Den hunden var först hos mig på "kollo" en sommar, sedan flyttade hon till mig på riktigt strax innan hon fyllde 2 år. Hon var den mest fantastiska hund jag lärt känna och hon hade tveklöst ett riktigt bra liv. Jag är väldigt glad att förra ägaren valde att omplacera, så att hon fick möjlighet att bo i ett hem som verkligen passade henne perfekt. För ja, hon hade det absolut mycket bättre hos mig än i föregående hem.

Det är tyvärr mycket däri problemet ligger, just att jag saknar kontakter.

Fantastiskt att det blev en sådan lyckträff för dig och den hunden! Det skänker ju lite hopp om att det kan bli bra. Som du säger får man gallra hårt, helt enkelt.
 
Jag har hört riktigt dåliga saker om Hund stallet...Gamla hundar = läs medelålders från (ca 7år) hundar avlivas utan att dom kontaktar ägaren först...Hundar "försvinner".. Det jag hört kanske är ovanligt, men det gjorde mig illamående.:arghh:
Tänk på att där får dom sitta i en bur/box och får väl endast koppel promenader tror jag...och hur länge en hund får sitta där (om dom inte avlivas) är ju totalt oviss...
Som ett fängelse för hundar.

Dom har grupper på FB och här är en för äldre hundar (vet inte hur gamla dom ska vara) https://www.facebook.com/groups/820451504726019

Här är en till https://www.facebook.com/Anettes-omplaceringshundar-232384106913395/

Det måste kännas jättejobbigt...jag tror inte jag skulle klara av att omplacera mina hundar, om jag inte hittade ett hem jag visste att dom skulle få det bra hos och att jag fick komma och hälsa på...Det kan du ju fråga om du vill som min syster gjorde.
(Min syster var tvungen att omplacera sin hund, men hon har kontakt med han som tog över hunden OCH så åker hon och hälsar på när hon kan och ser att han har det bra) Mina skulle nog fått somna in annars...Det låter kanske hemskt, men jag skulle inte klara den där ovissheten.... Lycka till..
 
Jag är med i några olika omplaceringsgrupper på fb, de verkar rätt bra.
Titta t ex på REKO omplaceringar, den vänder sig till personer som använder sig av ”mjuka” metoder.
 
Blocket är Sveriges största annonsida och når ut till många vettiga människor.
Hade inte varit rädd för att annonsera där och det finns garanterat ett gott hem åt en äldre liten hund :)
 
Jag har hört riktigt dåliga saker om Hund stallet...Gamla hundar = läs medelålders från (ca 7år) hundar avlivas utan att dom kontaktar ägaren först...Hundar "försvinner".. Det jag hört kanske är ovanligt, men det gjorde mig illamående.:arghh:
Tänk på att där får dom sitta i en bur/box och får väl endast koppel promenader tror jag...och hur länge en hund får sitta där (om dom inte avlivas) är ju totalt oviss...
Som ett fängelse för hundar.

Dom har grupper på FB och här är en för äldre hundar (vet inte hur gamla dom ska vara) https://www.facebook.com/groups/820451504726019

Här är en till https://www.facebook.com/Anettes-omplaceringshundar-232384106913395/

Det måste kännas jättejobbigt...jag tror inte jag skulle klara av att omplacera mina hundar, om jag inte hittade ett hem jag visste att dom skulle få det bra hos och att jag fick komma och hälsa på...Det kan du ju fråga om du vill som min syster gjorde.
(Min syster var tvungen att omplacera sin hund, men hon har kontakt med han som tog över hunden OCH så åker hon och hälsar på när hon kan och ser att han har det bra) Mina skulle nog fått somna in annars...Det låter kanske hemskt, men jag skulle inte klara den där ovissheten.... Lycka till..
Jag har också hört mycket negativt om hundstallet sen att dom går plus med flera miljoner vet jag inte om det stämmer men är det sant är ju bara det lurt.
 
Ser mängder av omplaceringsannonser på Facebook och min erfarenhet är att dessa brukar få bra respons, förutsatt att man lägger upp annonsen i rätt typ av grupp. Slår ett slag för att gå med i din hunds rasgrupp och lägga upp en annons där. Folk som är med i rasgrupper vet ju ofta (rent generellt) vad de är ute efter och är kanske lite insatta i rasen. Så där hade jag börjat om jag vore du.
 
Jag har hört riktigt dåliga saker om Hund stallet...Gamla hundar = läs medelålders från (ca 7år) hundar avlivas utan att dom kontaktar ägaren först...Hundar "försvinner".. Det jag hört kanske är ovanligt, men det gjorde mig illamående.:arghh:
Tänk på att där får dom sitta i en bur/box och får väl endast koppel promenader tror jag...och hur länge en hund får sitta där (om dom inte avlivas) är ju totalt oviss...
Som ett fängelse för hundar.
Kan tycka att hundstallet är en av de få som verkar seriösa faktiskt. De flesta andra verkar ju omplacera till kreti o pleti och påstår att alla hundar funkar med allt och alla i princip.
Dessutom, är man fortf ägare när lämnat hunden där? Låter märkligt, jag antog att man skrev över hunden?

De sitter väl max 1 år på hundstallet som jag förstått det, vilket är sunt - man kan ju inte hålla hundar i all evighet. Varken för hundarna som är där skull och för att kunna hjälpa nya hundar.
Hundarna har väl box + hundgård? Förstår inte vad problemet är med bara en koppelpromenad per dag då? Fängelse för hundar är ju otroligt dramatiskt skrivet - hur tänker du hur man ska hålla dem när man sysslar med det hundstallet gör?
 
Mina omplaceringar har jag hittat på forum/bortskänkessida/blocket/facebook. Vettigt hundfolk finns överallt däremot kommer du behöva vara bra på att sålla. Förra ägarna till min tik fick över 300 svar på Blocket. Har man en "söt" hund skulle jag också överväga att sätta ut en annons utan bild utan bara en beskrivande text.
 
Det finns jättebra grupper på Fscebook för omplaceringar. Man kan utforma sin annons själv och ställa de krav man vill. Men man får inte SÄLJA som tex skriva ut pris.
Jag har bara hört gott om hundstallet och känner folk som både lämnat in och hämtat hundar där och varit nöjda. De flesta som klagar verkar vara de som blir nekade hund därifrån.
 
Jag har också hört mycket negativt om hundstallet sen att dom går plus med flera miljoner vet jag inte om det stämmer men är det sant är ju bara det lurt.
+ @Heddiz

Hundstallet drivs av Svenska hundskyddsföreningen som är en ideell förening. Ja, de har gått plus och har god ekonomi. Vad är det för "lurt" med det? En anledning till miljomplus är att de under 2020 mottog nära 12 miljoner i arv. Ska de neka att ta emot dessa pengar? För verksamhetens och därmed hundarnas bästa är det naturligtvis bra att ha en stark ekonomi!

Årsredovisningar mm finns helt öppet på deras hemsida. I årsredovisningen för 2020 framgår också hur överskottet är tänkt investeras - i ett nytt hundstall. Jag antar att det är det som har byggts nu.

Där framgår också hur många hundar som passerat igenom, hur många som avlivats (år 2020 34 av 365). Det framgår också att vårddygnen på hundstallet varierar mellan 31 och 36 per hund mellan 2016 och 2020. Det framgår också att en del hundar omhändertas och avlivas efter beslut av polisen. Detta lär knappast ägarna vara nöjda med, så de klagar säkert. Hundstallets egen avlivningspolicy finns på hemsidan.

Varför sitta och sprida rykten om en organisation när så mycket information finns att läsa helt öppet?

@krusbär - om JAG var tvungen att lämna min hund till ett omplaceringsstall skulle jag välja Hundstallet alla dagar i veckan. De jag har träffat som haft kontakt med hundstallet, både som volontärer och de som fått hund därifrån, har varit nöjda och vittnat om kunskap.
 
Jag har hört riktigt dåliga saker om Hund stallet...Gamla hundar = läs medelålders från (ca 7år) hundar avlivas utan att dom kontaktar ägaren först...Hundar "försvinner".. Det jag hört kanske är ovanligt, men det gjorde mig illamående.:arghh:
Tänk på att där får dom sitta i en bur/box och får väl endast koppel promenader tror jag...och hur länge en hund får sitta där (om dom inte avlivas) är ju totalt oviss...
Som ett fängelse för hundar.

Dom har grupper på FB och här är en för äldre hundar (vet inte hur gamla dom ska vara) https://www.facebook.com/groups/820451504726019

Här är en till https://www.facebook.com/Anettes-omplaceringshundar-232384106913395/

Det måste kännas jättejobbigt...jag tror inte jag skulle klara av att omplacera mina hundar, om jag inte hittade ett hem jag visste att dom skulle få det bra hos och att jag fick komma och hälsa på...Det kan du ju fråga om du vill som min syster gjorde.
(Min syster var tvungen att omplacera sin hund, men hon har kontakt med han som tog över hunden OCH så åker hon och hälsar på när hon kan och ser att han har det bra) Mina skulle nog fått somna in annars...Det låter kanske hemskt, men jag skulle inte klara den där ovissheten.... Lycka till..
Mycket av det du skriver om Hundstallet är ju ren smutskastning om du inte har en vettig källa att hänvisa till.
Jag tycker man ska vara försiktig med att sprida påståenden utan källa på ett forum där väldigt många sitter och läser.
 
@Heddiz @Lhas
Såvida det inte finns några pålitliga källor för era påståenden väljer jag att ta dem med en nypa salt.
Tack för era svar hursomhelst!

@hundtant
Tack för tipset, den ska jag kolla upp!

@Breaktown
Jag har inte så stor koll på ”pensionärsföreningar” häromkring, men det kunde ju vara värt att kolla. Tack för idén!

@machafuko
Det låter väldigt vettigt det du säger med rasgrupper. Jag ska definitivt kolla upp det. Tack!

@Viva
Det är lite den situationen jag befarar att hamna i eftersom min hund är just väldigt söt (inte bara i mitt tycke, jag får ofta höra det av alla möjliga människor när vi är ute och går t.ex.;)). Så det kan nog vara en idé att prova att lägga ut en annons utan bild till en början kanske.

@Fetaost
Det låter riktigt bra! Har du några tips på specifika grupper?

@Myrten @Wingates mfl
Tack för att ni delar med er av både information och erfarenheter/uppfattningar om Hundstallet! Det känns betryggande att det mesta än så länge är positivt.

Tack för all respons så långt, det är väldigt värdefullt för mig och lyfter några stenar från mina axlar.
 
@krusbär jag tror du kan ta vilken som. Sök på omplacering hund/ar bara. Men hoppa över de som även förmedlar gatuhundar. De drar till sig en viss typ av hundtyckare.

Det är ändå du som skriver annonsen och styr gallringen så var du annonserar spelar nog mindre roll.

Jag har låtit omplacera hundar både som uppfödare men också en blandras jag hade för mååååånga år sen och alla hundarna fick jättefina hem och lyckliga liv.

Lycka till.
 
Jag har hört riktigt dåliga saker om Hund stallet...Gamla hundar = läs medelålders från (ca 7år) hundar avlivas utan att dom kontaktar ägaren först...Hundar "försvinner".. Det jag hört kanske är ovanligt, men det gjorde mig illamående.:arghh:
Tänk på att där får dom sitta i en bur/box och får väl endast koppel promenader tror jag...och hur länge en hund får sitta där (om dom inte avlivas) är ju totalt oviss...
Som ett fängelse för hundar.

Dom har grupper på FB och här är en för äldre hundar (vet inte hur gamla dom ska vara) https://www.facebook.com/groups/820451504726019

Här är en till https://www.facebook.com/Anettes-omplaceringshundar-232384106913395/

Det måste kännas jättejobbigt...jag tror inte jag skulle klara av att omplacera mina hundar, om jag inte hittade ett hem jag visste att dom skulle få det bra hos och att jag fick komma och hälsa på...Det kan du ju fråga om du vill som min syster gjorde.
(Min syster var tvungen att omplacera sin hund, men hon har kontakt med han som tog över hunden OCH så åker hon och hälsar på när hon kan och ser att han har det bra) Mina skulle nog fått somna in annars...Det låter kanske hemskt, men jag skulle inte klara den där ovissheten.... Lycka till..
Det där stämmer inte alls, dom tar bra hand om hundarna, så gott det går med tanke på att det ju faktiskt är ett hundstall. Jag tror att hundarna max är på hundstallet ett år då dom sedan bedöms som för svårplacerade. Jag tycker det är ganska så sunt ändå. Bra och lätta hundar går nog hyfsat fort. Dom ger ändå "problemhundar" ganska så lång tid på sig och dom lägger mycket tid på träning och hantering.

Så tråkigt när folk sprider osanningar såhär.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 575
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 609
Senast: Ava22
·
Samhälle Hur vet man vart man ska bo? Jag är så förvirrad och önskar så att jag hittar hem. Var? Vet inte... Måste det vara Sverige? Nä? Men jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 276
Senast: Lickety
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 996
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp