Kan inte ha min hund kvar, hur hitta rätt hem?

Kanske det är de pengarna som använts till den nya anläggningen i Alingsås? Den ser ganska påkostad ut. De har ju inte haft något i Västsverige förut och det behövdes antagligen något här också
Ja, jag TROR det. Läste ganska snabbt i årsredovisningen för 2020 bara för att kolla påståendet att det var lurt att de gått med flera mille plus. I årsredovisningen framgick att de upphandlat någon för att bygga mm. Sen hade jag en massa att göra så jag hann/orkade inte gå till botten för att verkligen styrka så att det var ett samband. Men - ja. Jag tror också att det var vad pengarna avsattes till.

Hundstallet är ju en mer än hundra år gammal förening, så den har mer socialt kapital än nystartade shelters. Att föreningen går många miljoner plus när den tydligen får donationer och arv i mångmiljonklassen är ju inte så märkligt. Det är knappast det pris föreningen tar för hundarna som gör den stora vinsten. Med Corona har antalet hundar blivit färre. Ett normalt år passerar ca 500 hundar genom Hundstallet. När de omplaceras kostar de mellan 2000 och 7000. Säg att 300 av de 500 omplaceras och alla kostar maxpris 7000. Då blir inkomsten strax över 2 miljoner. Det lär kosta en del att driva tre anläggningar och ha personal anställd, så det är inte tack vare hundförsäljning Hundstallet gått med flera miljoner i vinst.
 
@krusbär jag tror du kan ta vilken som. Sök på omplacering hund/ar bara. Men hoppa över de som även förmedlar gatuhundar. De drar till sig en viss typ av hundtyckare.

Det är ändå du som skriver annonsen och styr gallringen så var du annonserar spelar nog mindre roll.

Jag har låtit omplacera hundar både som uppfödare men också en blandras jag hade för mååååånga år sen och alla hundarna fick jättefina hem och lyckliga liv.

Lycka till.

Det låter lovande. Tack så mycket!
 
Det där stämmer inte alls, dom tar bra hand om hundarna, så gott det går med tanke på att det ju faktiskt är ett hundstall. Jag tror att hundarna max är på hundstallet ett år då dom sedan bedöms som för svårplacerade. Jag tycker det är ganska så sunt ändå. Bra och lätta hundar går nog hyfsat fort. Dom ger ändå "problemhundar" ganska så lång tid på sig och dom lägger mycket tid på träning och hantering.

Så tråkigt när folk sprider osanningar såhär.
Jag har inte skrivit något som inte är sant...osanningar om vadå.
Du skriver ju själv att "dom tar hand om hundarna så gott det går -jo jag vet det-och det räcker inte!

Ett år i bur är ju inte sunt för hundar..dom är flockdjur och vantrivs ensamma...en promenad och annat räcker inte för att kompensera det.

Alla gör som dom vill!!
Jag sa bara vad min erfarenhet av 1 hundstall var och att jag aldrig skulle lämna mina hundar i ett hundstall, men det är väl bara jag som är blödig när det gäller hundar..
 
Jag har inte skrivit något som inte är sant...osanningar om vadå.
Du skriver ju själv att "dom tar hand om hundarna så gott det går -jo jag vet det-och det räcker inte!

Ett år i bur är ju inte sunt för hundar..dom är flockdjur och vantrivs ensamma...en promenad och annat räcker inte för att kompensera det.

Alla gör som dom vill!!
Jag sa bara vad min erfarenhet av 1 hundstall var och att jag aldrig skulle lämna mina hundar i ett hundstall, men det är väl bara jag som är blödig när det gäller hundar..
Hundstallet är ju en specifik organisation som innefattar ett stall i Stockholm (som setts flitigt på TV) ett i Malmö och ett nybyggt i Alingsås. Deras verksamhet är extremt välredovisad. Du kanske menar någon annan organisation som har omplacering?

Hundarna hos Hundstallet tränas, rehabliteras, motioneras, rastas och aktiveras VARJE DAG av utbildat folk. Jag vågar faktiskt påstå att de har det bättre än väldigt många svenssonhundar som mest ligger på soffan, får kissa i trädgården och i bästa fall gå runt kvarteret.
De har dessutom nära samarbete med veterinär. Här väntas inte till sista stund med att se över en hund hos veterinär som tyvärr ofta sker hos privatpersoner.
De hundar som inte kan bo i HUNDGÅRD.....inte bur, bor i jourhem!
Väldigt många hundar trivs utmärkt i hundgård med frisk luft, ljud, syn och doftintryck. Mycket bättre än att ligga instängd i en lägenhet iaf.
 
Jag har inte skrivit något som inte är sant...osanningar om vadå.
Du skriver ju själv att "dom tar hand om hundarna så gott det går -jo jag vet det-och det räcker inte!

Ett år i bur är ju inte sunt för hundar..dom är flockdjur och vantrivs ensamma...en promenad och annat räcker inte för att kompensera det.

Alla gör som dom vill!!
Jag sa bara vad min erfarenhet av 1 hundstall var och att jag aldrig skulle lämna mina hundar i ett hundstall, men det är väl bara jag som är blödig när det gäller hundar..
De sitter inte i bur? Ensamma är de ju inte heller, det finns ju personal där.

Och du påstår ju en himla massa saker om just Hundstallet, så att bemöta ett sakligt svar på det här sättet blir ju otroligt märkligt?
 
@Heddiz jag skulle verkligen vilja veta vad du menar med att hundar har försvunnit?

Varifrån då? Från anläggningen? I jourhem? Hos nya ägare?

Merparten av hundarna är ju tvångsomhändetagna i djurskyddsärenden eller hittehundar som dumpats. Det är väl solklart att ägarna inte får någon info i dessa fall.

Vilken anläggning är det som du har erfarenhet av?
 
Jag har inte skrivit något som inte är sant...osanningar om vadå.
Du skriver ju själv att "dom tar hand om hundarna så gott det går -jo jag vet det-och det räcker inte!

Ett år i bur är ju inte sunt för hundar..dom är flockdjur och vantrivs ensamma...en promenad och annat räcker inte för att kompensera det.

Alla gör som dom vill!!
Jag sa bara vad min erfarenhet av 1 hundstall var och att jag aldrig skulle lämna mina hundar i ett hundstall, men det är väl bara jag som är blödig när det gäller hundar..

"Erfarenhet"? Enligt ditt första inlägg hade du "hört", dvs hörsägen som flera påpekat är uppenbart felaktiga.
 
Jag har inte skrivit något som inte är sant...osanningar om vadå.
Du skriver ju själv att "dom tar hand om hundarna så gott det går -jo jag vet det-och det räcker inte!

Ett år i bur är ju inte sunt för hundar..dom är flockdjur och vantrivs ensamma...en promenad och annat räcker inte för att kompensera det.

Alla gör som dom vill!!
Jag sa bara vad min erfarenhet av 1 hundstall var och att jag aldrig skulle lämna mina hundar i ett hundstall, men det är väl bara jag som är blödig när det gäller hundar..
Osanningar om Hundstallet. Vad menar du med att hundar har försvunnit?

Beträffande hur hundarna lever räcker det med att göra en enkel googling för att se att du är ute och cyklar. Burförvaring är förbjudet i Sverige. Av bilder att döma tycks Hundstallet i såväl Stockholm som Skåne ha boxar, liknande de som finns på många kennels. Här finns lite bilder från Skåne där man även ser deras då (2019) nya inomhushall de använder för att aktivera hundarna vid dåligt väder och även en del av boxarna.

Här finns ett öppet hus-reportage från 2017. Där syns att anläggningen är som vilken kennel som helst med boxar och rastgårdar. Och en del hundar verkar bo tillsammans. Det framgår också att andra bor i jourhem och en del är iväg i helghem.

Alla hundar passar inte i kennelmiljö, det är helt sant. Jag har haft en sådan. Men det framgår också på hundstallets hemsida att de är öppna för att det kan vara så och därför placerar en del hundar i jourhem. Mina övriga hundar har alla tyckt det varit toppen när de ibland har bott/hälsat på i kennel. Box med egen rastgård där man kan gå ut och in som man vill och rejsa runt. Sedan ligga och slöa med flocken. För hundarna har ju ofta kontakt. Även de som inte delar box med någon annan.
 
Jag har inte skrivit något som inte är sant...osanningar om vadå.
Du skriver ju själv att "dom tar hand om hundarna så gott det går -jo jag vet det-och det räcker inte!

Ett år i bur är ju inte sunt för hundar..dom är flockdjur och vantrivs ensamma...en promenad och annat räcker inte för att kompensera det.

Alla gör som dom vill!!
Jag sa bara vad min erfarenhet av 1 hundstall var och att jag aldrig skulle lämna mina hundar i ett hundstall, men det är väl bara jag som är blödig när det gäller hundar..
När jag skriver att dom tar hand om dom så gott det går så menar jag att hundarna trots allt inte har egna familjer och hem att bo i. Det går inte att leva upp till ett perfekt förhållande på ett sådant ställe för hundarna. Meningen är ju att det är en mellanlandning.

Tycker du är väldigt mycket ute och cyklar nu faktiskt, många andra ställen är väl mindre bra men hundstallet är faktiskt fantastiskt, dom gör ett jättejobb för alla hundar och försöker ge alla så mycket tid det går. Dom är dessutom väldigt öppna med vad dom gör.
 
Senast ändrad:
@krusbär skicka ett pm till mig så kan jag skicka lite uppgifter på en liten verksamhet som vigt sitt liv till att omplacera hundar hjälpa hundägarna att hitta ett bra hem. Hen är fantastisk och kan hjälpa dig bolla/råda om du vill

Beklagar omständigheterna till omplacering men du gör helt rätt och det finns massor av bra hem :heart
 
@krusbär skicka ett pm till mig så kan jag skicka lite uppgifter på en liten verksamhet som vigt sitt liv till att omplacera hundar hjälpa hundägarna att hitta ett bra hem. Hen är fantastisk och kan hjälpa dig bolla/råda om du vill

Beklagar omständigheterna till omplacering men du gör helt rätt och det finns massor av bra hem :heart

Tack! :heart
PM skickat.
 
Hundstallet är ju en specifik organisation som innefattar ett stall i Stockholm (som setts flitigt på TV) ett i Malmö och ett nybyggt i Alingsås. Deras verksamhet är extremt välredovisad. Du kanske menar någon annan organisation som har omplacering?

Hundarna hos Hundstallet tränas, rehabliteras, motioneras, rastas och aktiveras VARJE DAG av utbildat folk. Jag vågar faktiskt påstå att de har det bättre än väldigt många svenssonhundar som mest ligger på soffan, får kissa i trädgården och i bästa fall gå runt kvarteret.
De har dessutom nära samarbete med veterinär. Här väntas inte till sista stund med att se över en hund hos veterinär som tyvärr ofta sker hos privatpersoner.
De hundar som inte kan bo i HUNDGÅRD.....inte bur, bor i jourhem!
Väldigt många hundar trivs utmärkt i hundgård med frisk luft, ljud, syn och doftintryck. Mycket bättre än att ligga instängd i en lägenhet iaf.
Det låter inte som det är samma alls!!

Har dom varit på tv? Det har jag inte sett.

Ja det finns säkert dom som skulle ha det bättre på ett hundstall om dom får mer motion och mental träning där och nosarbeten vore bra- som Nosework- som dom började träna på hundar i hundstall i USA för att lättare kunna adoptera bort dom.
Det borde dom införa i Sverige..för det är verkligen en rolig aktivering för hunden och föraren..
 
Det låter inte som det är samma alls!!

Har dom varit på tv? Det har jag inte sett.

Ja det finns säkert dom som skulle ha det bättre på ett hundstall om dom får mer motion och mental träning där och nosarbeten vore bra- som Nosework- som dom började träna på hundar i hundstall i USA för att lättare kunna adoptera bort dom.
Det borde dom införa i Sverige..för det är verkligen en rolig aktivering för hunden och föraren..
Som vi tidigare skrivit så är Hundstallet en specifik organisation. De har bla förekommit i serien ”Bagges hemlösa hundar”.

Eftersom du om och om igen skriver just Hundstallet som är namnet på en specifik organisation så är det ju dem du kastar anklagelserna på
 
Det låter inte som det är samma alls!!

Har dom varit på tv? Det har jag inte sett.

Ja det finns säkert dom som skulle ha det bättre på ett hundstall om dom får mer motion och mental träning där och nosarbeten vore bra- som Nosework- som dom började träna på hundar i hundstall i USA för att lättare kunna adoptera bort dom.
Det borde dom införa i Sverige..för det är verkligen en rolig aktivering för hunden och föraren..

Ja, de har varit på TV. De ger även mental aktivering, bland annat genom nosarbete.
Bra om du vet vad det är för ställe du pratar om egentligen om du nu ska ge kritik?
 
Det låter inte som det är samma alls!!

Har dom varit på tv? Det har jag inte sett.

Ja det finns säkert dom som skulle ha det bättre på ett hundstall om dom får mer motion och mental träning där och nosarbeten vore bra- som Nosework- som dom började träna på hundar i hundstall i USA för att lättare kunna adoptera bort dom.
Det borde dom införa i Sverige..för det är verkligen en rolig aktivering för hunden och föraren..
På tv4play finns programmet Bagges hemlösa hundar. Det är om Hundstallet i Stockholm. Kolla gärna på det.
Kunde tyvärr inte länka.
 
+ @Heddiz

Hundstallet drivs av Svenska hundskyddsföreningen som är en ideell förening. Ja, de har gått plus och har god ekonomi. Vad är det för "lurt" med det? En anledning till miljomplus är att de under 2020 mottog nära 12 miljoner i arv. Ska de neka att ta emot dessa pengar? För verksamhetens och därmed hundarnas bästa är det naturligtvis bra att ha en stark ekonomi!

Årsredovisningar mm finns helt öppet på deras hemsida. I årsredovisningen för 2020 framgår också hur överskottet är tänkt investeras - i ett nytt hundstall. Jag antar att det är det som har byggts nu.

Där framgår också hur många hundar som passerat igenom, hur många som avlivats (år 2020 34 av 365). Det framgår också att vårddygnen på hundstallet varierar mellan 31 och 36 per hund mellan 2016 och 2020. Det framgår också att en del hundar omhändertas och avlivas efter beslut av polisen. Detta lär knappast ägarna vara nöjda med, så de klagar säkert. Hundstallets egen avlivningspolicy finns på hemsidan.

Varför sitta och sprida rykten om en organisation när så mycket information finns att läsa helt öppet?

@krusbär - om JAG var tvungen att lämna min hund till ett omplaceringsstall skulle jag välja Hundstallet alla dagar i veckan. De jag har träffat som haft kontakt med hundstallet, både som volontärer och de som fått hund därifrån, har varit nöjda och vittnat om kunskap.
All din info om Hundstallet stämmer med intrycket jag fått av dem under åren. De är superseriösa och definitivt den organisation jag skulle välja om det behövdes.

Vad gäller påståendet om hundar som ”försvinner” så rapporterar de inte offentligt varje gång de tvingas avliva. Men de döljer det inte heller. När de fick en fråga om vart Clifford, en av deras mest svårplacerade långliggare, tagit vägen svarade de att han fått somna in. Efter att han gjort en del framsteg så eskalerade hans rädslor så att han till slut vägrade gå ut i två veckor efter ett åskväder. Naturligtvis var beslutet de då fattade det mest humana för en hund som de jobbat jättelänge med.
 
Hundstallet är jättebra. Men om du själv annonserar i bra grupper och sen intervjuar intressenterna jättenoga så tror jag att du kan hitta rätt person på egen hand.

För att förtydliga så menade jag inte att jag har beslutat mig för att det är dit jag ska vända mig. Jag har inte tagit något beslut alls i nuläget och är fortfarande öppen för olika möjligheter och förslag.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 106
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 634
Senast: Ava22
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 292
Samhälle Hur vet man vart man ska bo? Jag är så förvirrad och önskar så att jag hittar hem. Var? Vet inte... Måste det vara Sverige? Nä? Men jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 281
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp