Kan inte hästar få Borrelia??

B

**BORTTAGEN**

Veterinärerna är osams angående Borrelians existens eller inte hos min häst. Han har varit trött, öm i leder och haft konstiga hältor/stelhet hela sommaren och hösten. Röntgen och böjprov har inte visat ngt. Tog honom till klinik i torsdags, där de även tog Borrelia och Erlichia test. Enligt denna veterinär visar provsvaren Borrelia och han vill behandla med antiobiotika i fem dagar. Min veterinär vägrar dock skriva ut antibiotika förrän han sett provsvaren och hävdar att Borrelia är MYCKET ovanligt hos häst. Nu har jag fått provsvaren men de säger inte mig så mkt, det står HÖG index 136 efter Borrelia (<80)...

Vad har ni för erfarenhet av detta? Har ni haft hästar som drabbats?
Vad jag förstår verkar veterinärerna tvista om hur man ska tolka provsvaren..jag vill bara att min häst ska bli frisk.

/S
 
Jo de kan dom få, en bekant till oss hade tre hästar förra sommaren som fick det......var av en dog efter att ha dragit på sig dubbelsidig lunginflamation åxå :(
 
Det brukar vara olika ang Vet. vid vilken index man ska behandla.
Jag hade en häst som visade Borelia men som inte skulle behandlas eftersom han låg under värdet..
Men din häst verkar visa att han behöver behandlas..
Varför skulle n Vet. vägra att skriva ut och behandla..
Kan inte kliniken behandla honom?
Visa honom provsvaret!

Det är visst vanligt med borelia på hästar, nästan alla jag känner har/haft det men har inte behövt behandlas..
Lycka till med hästen och stå på dig..

Återkom gärna med hur det går!
 
Kliniken ligger 13 mil bort, låte jobbigt att åka dit varje dag för att ta en spruta;-)
Min vet. har en allmänt tjurskallig inställning till kliniken i allmänhet och Borrelia i synnerhet...men nu har jag lyckats få ut antibiotikan ändå. Kan ju inte skada att behandla?? Är dock rädd att pållen ska bli dålig i magen av medicinen...kan man förebygga det på ngt sätt?
 
Du kan säga till veterinären att din häst har en känslig mage (för det är väl därför du är orolig) och be honom /henne att skriva ut andapsin (flytande) till hästen som du ger samtidigt som hästen behandlas med a-b. Har hästen ingen känslig mage så kan det räcka med att ge A-fil.

Tolvis
 
Pållen ska 40 ml Tetracyklin intravenöst i fem dagar..enligt mina efterforskningar kan det vara kraftiga biverkningar och ska enbart behandlas med på klinik under uppsikt av veterinär. Det låter ju kul...
Som sagt, han ska få detta hemma och jag skulle gärna vilja veta riskerna med denna medicin..vilka är biverkningarna? Någon annan här som behandlat sin häst med Tetracyklin?
 
Hej!
Hade du sökt på "borrelia" hade du hittat min tråd lite längre ner!
Har behandlat vår haflinger i sju dar med antibiotika intravenöst. Vet dock inte vad medicinen hette. Däremot rekomenderade min vet att ge hästen ProEquo och börja med det innan. Vet sa att särskilt ponnier kan få dålig mage av antibiotikan. ProEquo ska hon äta i sammanlagt 36 dar. Hon är redan mycket bättre!!
Det är vanligt med borrelia hos hästar, men kanske inte så vanligt att man kollar det eftersom symptomen är så olika.
Vår häst hade 180 i värdet på sitt blodprov och det var ingen tvekan om att hon skulle behandlas.
Mvh Kerstin
 
Hej!
Mitt sto var två år förra hösten då hon behandlades precis som din, dvs tetracyklin intravenöst i fem dagar - hemma. Hon reagerade bara genom att äta dåligt dag nr 3. Utöver det fick hon inga biverkningar och efetr behandlingen var hon som en ny häst.

Jag var dock inne på att köpa Pro Equu (?) i år när jag trodde jag skulle få behandla henne igen. Det är samma bakterie som i Proviva-dryckerna fast till häst. De annonserar i Ridsport m.m. Det kan nog vara bra att ge det samtidigt då det är starkt mot magen...

Lycka till!!

/C
 
Hej igen.
Jätte tack för era svar! Blev lite mindre hysterisk nu...

Pållen min har en järnmage vanligtvis..inte ett problem under de år jag ägt honom. Hoppas det fortsätter så.
Gav veterinär injektionerna? Hur täcker försäkring om hästen akut insjuknar vid behandling hemma?
Ska hämta ut medicinen idag...min veterinär lovade att min pålle skulle bli frisk från Borrelian..fast påpekade också att det kan ta tid. Jag har all tid i världen bara min prins blir frisk igen!

Konstigt nog har jag aldrig tänkt på att han kunde ha Borrelia (trots liknande problem på min förra häst och där pratade de också om Borrelia)...men nu verkar det som om allt faller på plats: tilltagande stelhet, orenhet, kraftig trötthet och snubblighet. Om jag tänker tillbaka när det började så kan han ju faktiskt ha haft det länge!
Hoppas det inte är försent...

Tack igen och håll tummarna för oss...

/S
 
Blir lite orolig för dig.
Menar du att veterinären har skrivit ut medicinen till dig och menar att du ska ta sprutorna själv på din häst?
Eller du bara undrar.. hoppas det
Det är jättesvårt att ge hästen medicin rakt in i blodet om man inte är veterinär och är van vid att göra det...

Min häst har fått borelia nu och veterinären kommer ut idag och ska ge henne första sprutan.
är dödligt nervös, vill verkligen att min häst mår bra och blir en glad och pigg häst igen.. men tänk om hon inte blir det??
usch det här stressar mig otroligt.
Har hört mig för om borelia och hört att det egentligen enligt en undersökning av SVA (uppsala) att det bara finns fem fall av borelia i hela sverige, och att många hästar visar antikroppar mot borelia men behöver inte ha det.
men om hästen har mer än 1/80 av tetrivärdet som man tar på blodprovet så var risken att det det var borelia större.
Jag fattar ingenting. sen skrämmer dom livet ur en med att säga att hästen kan få rejält med diarré och att dom kan dö av det, för att hästarnas tarmar är så känsliga!!!
jahja.. ska jag inte ge medicinen då?
och sen säger dom att det kan vara nevrologiska sjukdomar i stället.....

HALLÅ!! vad gör man!??!
jaja.. livet är fullt av valmöjligheter.
jag ska till lantmännen idag och köpa något som ska hjälpa henne att hålla magen i styr, samt så ger jag henne A-fil i maten med.....

Så hon måste bli bra! för hon är mitt allt!!!
 
Ställ hästen på klinik! Du behöver ju inte åka fram och tillbaka till kliniken, utan du kan väl ställa hästen där i en vecka?

Min är behandlad för erlichios (samma medicin som för borrelia). Jag fick av försäkringsbolaget välja om jag skulle behandla hemma eller på klinik. behandlade jag hemma skulle vet få komma varenda dag, och då skulel försäkringsbolaget betala vets resor, något de normalt inte gör.

jag valde dock utan tvekan att behandla på klinik. Utan att skrämma upp dig mer än nödvändigt så är teracyklin ganska "starkt" PC för hästar och det KAN slå ut hela magen på hästen. Dödsfall HAR förekommit. (Dock går de allra, allra, allra flesta fall bra). Kliniken där jag behandlade ger dock alltid Probimin under behandling för att hjälpa magen.


Du får INTE ge sprutorna själv, det är bara utbildad personal (djursjukvårdare, vet osv) som får ge intravenös injektion till häst. Så behandlar du hemma måste veterinären komma ut varje dag.

jag valde som sgt att behandla på klinik, för OM det händer något så har de full kapacitet att göra allt de kan för att rädda honom. Något som veterinärer på fältet ju inte har.

Min pålle klarade behandlingen utmärkt, försäkringsbolaget ersatte alltsammans, och det kostade 4625 kr för 7 dagars behandling (6 nätter uppstallning) inkl medicin, behandling, böjprov och longering före och efter etc.

Så, varför kan du inte ställa hästen på klinik och få den behandlad? Det skulle jag DEFINITIVT göra!
 
Sv: Kan inte hästar få Borrelia??

Jo hästar kan få borrelia, samtliga djur som är varmblodiga och ansatts av smittade fästingar kan bli det. Anledningen till att din vet. vill vänta är att man inte behandlar om titern är låga. Problemet är att behandlingen även är kostsam då det skall injiceras Tetracyklin intravenöst. Och det får endast vet eller kunnig djurpersonal göra. Hästens försäkring brukar täcka detta men kolla upp det först. Då måste hästen träffa er veterinär 5 dgr i rad för att få injektionen. och det blir ett dyrt kapitel, hästen blir inte heller helt fri från det, men man får ner infektionen. Hästar är olika känsliga och eftersom en hel del "goda " bakterier slås ut, kan hästen råka ut för olika symptomer. Att tarmarna lägger av lite är vanligt, men det är bara att få bra tips om foder.. skonkost fiber hack, blöt lusern samt att ge en bakteriekultur samma som finns i A-fil, men på hälsokosten finns det sakre som är 1000 ggr mer goda bakterier i. Men du skall inte låta bli att behandla, då det kan ge mer skador om den inte blir behandlad.
Så din veterinär gör helt rätt att vänta på prov svaret..
men ni kanske missförstår varandra....?

lycka till....;)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 262
Senast: Ela
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp