Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Det kan vara träningen, det kan också vara du. Jag tänkte på det redan från början, men strök det när han stack på 'travbanan' med. Men iom att han drog på tävling men inte träning undrade jag ett slag om det kunde vara dina tävlingsnerver, eller att du oroade dig mer för han skulle sticka på tävling.

Nu såg du det som en träningsrunda, dvs kanske du var mer avslappnad, och då blev han det? Samt att du var lite säkrare, dels pga bettbyte samt att ni tränat lite?

Hursom - STORT grattis!!
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

TACK!!! :D

Jo jag vet inte... jag kanske va mindre nervös... fast å andra sidan så va han halvtokig innan starten gått, stog å stutsa på stället å ladda som tusan å då tänkte jag ju att de skulle gå åt helvete... Fast ändå gick det så himla bra. Jag kanske va mer bestämd denna gången och lite envisare.. :laugh: Men de e klart att de det beror på mej att det blivit så dumt tidigare... jag måste bara komma på exakt vad det är jag gjort fel och vad jag gjorde annorlunda denna gången. Och fortsätta träna naturligtvis!

Men jag har fått mycket hjälp härifrån och har provat lite nya grejer som jag inte tänkt på tidigare och det fungerar ju så jag ska bara fortsätta på de spåret!
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Grattis!
Att hitta ett bett som hästen trivs med och dessutom ändra lite i sin egen ridning kan göra stor skillnad fort :laugh:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Grattsi:D Vad roligt!

Jag tror som andra här att det är en kombination där bettet är en del och mycket du själv som kanske tänker och/eller gör lite annorlunda och det kan göra stor skillnad:idea:

Det är nog viktigt att du tänker igenom vad du gör annorlunda/känner annorlunda, för enbart bett i sej tror jag inte gör skillnad i längden, inget bett i världen kan få hästen att gå sansat och kontrollerat i längden så underskatta inte din egen ridning i resultatet:bow:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Och då måste jag givetvis vara lite negativ när alla är så positiva :D

Det är som flashen skriver väldigt viktigt att analysera sin egen ridning i sammanhanget för hästar brukar gå jättebra de första gångerna på ett nytt bett , sedan lär dom sig i dom flesta fall hur dom kan sticka på det oxå om dom har lust till det.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Och då måste jag givetvis vara lite negativ när alla är så positiva :D

Det är som flashen skriver väldigt viktigt att analysera sin egen ridning i sammanhanget för hästar brukar gå jättebra de första gångerna på ett nytt bett , sedan lär dom sig i dom flesta fall hur dom kan sticka på det oxå om dom har lust till det.

Ja precis, det var det jag menade, men kände mej så negativ:o att jag formulerade om lite, men nu skrev du det och det är precis så det är så då kan jag ju instämma:D
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

*KL*

Nämen...celebert besök hos FT-bukarna!:D;) Flashlight, Alexandra och axel...det var inte dåligt att vi lyckats locka hit er!

Som ni redan har märkt är vi en klubb för inbördes beundran och har svårt att ta in nya åsikter... *skrattar*

Till mina ft-polare vill jag bara säga att våra ovanstående 3 besökare hyser jag stor respekt för deras kunnande och det är väl kul att vi kan få hit lite andra åsikter för det brukar oftast lyfta fram bra diskussioner.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

*KL*

Nämen...celebert besök hos FT-bukarna!:D;) Flashlight, Alexandra och axel...det var inte dåligt att vi lyckats locka hit er!

Som ni redan har märkt är vi en klubb för inbördes beundran och har svårt att ta in nya åsikter... *skrattar*

Det är bara för att dom redan har rensat forumen klassisk dressyr och dressyr från debattörer som dom har hamnat här :devil:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Ja precis, det var det jag menade, men kände mej så negativ:o att jag formulerade om lite, men nu skrev du det och det är precis så det är så då kan jag ju instämma:D

Äsch det är lika bra att släppa bomben och vara negativ direkt! Sedan kan det bara bli bättre :D
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Ja jag ska ju självklart inte sluta träna och tro att allt kommer vara frid och fröjd i framtiden! Men det kändes som om han hade en annan attityd i allmänhet denna gången... Kanske va de värmen som gjorde att han inte orka bråka :crazy:

Men de finns säkert massor av grejer som kan bli bättre, jag har ju bara ridit för min nya tränare en gång så hon kan säkert hjälpa oss mer när hon "lärt känna" oss.

Och uppenbarligen kan man ju få hjälp härifrån oxå och det är ju tur, lite billigare än att åka till tränaren... :p

Och självklart är det ju bra att få höra både de positiva och de negativa, konstruktiv kritik är ju jättebra om man tar de på rätt sätt och det gör jag.. har ju förstått att det är en hel del VÄLDIGT duktiga personer som har lagt tid och ork på mej och det är jag jättetacksam för! :bow:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Men trodde nog att de som tränar ft fått lära sej lite mer:confused:

Har missat en del men har nu börjat jobba så jag läser gamla trådar. :angel:

Din kommentar här ovan är ett problem som vi diskuterat en hel del.

Dels är det så att en del inte tränar fälttävlan.. de bara rider och tränar hopp/dress. Nöjda med att ha klarat ft-kortet. :crazy:,
dels är det tränare som inte vågar eller bryr sej om när ryttarna gör "kardinalfel".

Av den anledningen är det vanligast svaret: - Prata med din tränare. Man måste se mer runt om för att kunna hjälpa dem. (Ibland känner vi dock varandra här på detta forumet och då kan man en del av detta "runt om" :idea:)
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Och uppenbarligen kan man ju få hjälp härifrån oxå och det är ju tur, lite billigare än att åka till tränaren... :p

NEJ :eek: så får du inte säga. Visst kan det vara ett komplement att läsa här men det kan ALDRIG jmfras med att träna/diskutera med en BRA tränare. :idea:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

*KL*

Nämen...celebert besök hos FT-bukarna!:D;) Flashlight, Alexandra och axel...det var inte dåligt att vi lyckats locka hit er!

Som ni redan har märkt är vi en klubb för inbördes beundran och har svårt att ta in nya åsikter... *skrattar*

Till mina ft-polare vill jag bara säga att våra ovanstående 3 besökare hyser jag stor respekt för deras kunnande och det är väl kul att vi kan få hit lite andra åsikter för det brukar oftast lyfta fram bra diskussioner.

Åh :o Tack! Vad snäll du är:bow:

Jag är säker på att fio också är glad fast hon uttrycker det lite lustigt, kanske....... :cool::devil:

Det är bara för att dom redan har rensat forumen klassisk dressyr och dressyr från debattörer som dom har hamnat här

Grattis förresten fio, till placeringen:banana:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Har missat en del men har nu börjat jobba så jag läser gamla trådar. :angel:

Din kommentar här ovan är ett problem som vi diskuterat en hel del.

Dels är det så att en del inte tränar fälttävlan.. de bara rider och tränar hopp/dress. Nöjda med att ha klarat ft-kortet. :crazy:,
dels är det tränare som inte vågar eller bryr sej om när ryttarna gör "kardinalfel".

Av den anledningen är det vanligast svaret: - Prata med din tränare. Man måste se mer runt om för att kunna hjälpa dem. (Ibland känner vi dock varandra här på detta forumet och då kan man en del av detta "runt om" :idea:)

Jag jobbar också, och har inte så mycket att göra så det är därför jag hamnar både här och var på forumet och lägger mej i :angel::rofl:

Jag förstår inte att man öht vågar släppa ut varken sej själv eller ännu mindre sina barn utan träning på att rida och hoppa terräng, :crazy:

Självklart ska man fråga tränare :idea:, inte lita på buke-tips men kanske kan buke ge lite tankar om det ena och det andra, och ibland kanske förståelse för varför tränaren/träningen är så viktig. :bow:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Jag förstår inte att man öht vågar släppa ut varken sej själv eller ännu mindre sina barn utan träning på att rida och hoppa terräng, :crazy:

Nej det är vi många som inte förstår men trots det är det alldeles för många som tävlar ändå. :crazy:
För du vet ju att man bara rider fälttävlan när man själv eller hästen inte duger till hoppning. :devil:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Nej missupfatta mej inte!! :o Självklart kommer jag att vända mej till min tränare i första hand, eftersom det är hon som ser mej rida och ser hur hästen reagerar & fungerar, vet inte ens om nån här har sett min lilla häst, det jag tar till mej härifrån är tips i allmänhet som jag provat och en hel del har funkat. Jag kan ju inte rida för tränare 7 dagar i veckan, måste ju försöka bättra min ridning även när jag rider själv. Den enda "terrängbanan" som ligger i närheten har ca 10 småhinder och där brukar jag oftast rida utan tränare och det är då man kan prova lite nya grejer. Och så på travbanan. Det va bara så jag menade....:)
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

måste tillägga...
Jag har haft min häst i 7 år och tanken har från början varit att rida fälttävlan. Men eftersom hästen var 3 när jag fick honom och jag inte ridit fälttävlan förr så har vi tränat väldigt mycket och startade inte försen jag tyckte vi var redo och det va förra året. Jag anser inte att jag haft för bråttom eller att jag inte tränat tillräckligt... På träning har det ALLTID gått bra, det har ju varit tävlingarna som krånglat.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Kul Nina att det gick bra på tävlingen! Din häst är ju super fräck och kul att han skötte sig. Vi tränade samtidigt i Säve förra veckan, det är jag med fuxen om du kanske kommer ihåg. Läste precis igenom tråden och angående tränare tycker jag nog att den du tränade för i Säve är ett bättre alternativ, men det är min åsikt.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Ähh det är bara för att hon haft semester som hon är så gullig :devil: :rofl:

Ha ha ha...eller hur...jag som är SUPER känd för att vara gulligast i stan....:angel:

Men faktum kvarstår, axel hjälpte mig i början ett par ggr rejält med några fina tips som jag fortfarande använder i dressyren, flashlights kommentarer här o där är alltid värda att läsa så för en gång skull var det varken semester eller solsting från min sida utan ärlig beundran!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 112
Senast: lilstar
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 975
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp