Kan inte sitta i galoppen

lillan222

Trådstartare
Hej, jag är medryttare åt en Friser som jag har lite problem med. Jag kan inte sitta ner i hans galopp.
Jag antar att det är för att han har en väldigt hög galopp. Den känns nästan som att man är på en hoppande delfin 😂

Detta är dock bara när jag rider ut (själv), den gången som jag red på ridbanan så var hans galopp helt underbar😍
Tack 😊
 
Om du kan skulle jag stå upp i lätt sits, annars skulle jag nog vilja säga att man sitter ned och tänker på att försöka komma ner med rumpan och luta sig lite bakåt (fortfarande så axlar, höft och skänkel är i lodrät linje). Kommer på nu när jag försöker förklara hur svårt det är att förklara på ett bra sätt, jag vet knappt hur jag ska beskriva hur jag gör mer än det jag fått fram.
 
De rör sig lite speciellt Friesers. Stå i lätt sits till du vänt dig. Kan det vara så att på ridbanan går han fin form och blir då lättare att sitta på? Medan ute är han kanske lite taggad och spänner sig lite och då åker ryggen ner och då blir han svårare att sitta ner på?
 
Jag satt ner ibland på min gamla och red lite byten på rakt spår, annars alltid lätt sits ute.
Förstår inte varför man ska sitta ner.
Släpp fram halsen och näsan, låt hästen galoppera på och upp med rumpan ur sadeln.
Precis! Om min häst känner sig lite snabbare än jag har sagt kan jag sitta ner och vara lite sträng ibland, men annars så vill man ju nyttja uteritterna till att använda den stora galoppen :D
 
Nej vad spännande tråd!

Jag står typ aldrig i galoppen om det inte är en unghäst, jag vill rida fort eller om jag rider långt. Annars sitter jag alltid ner.

Ni som står upp, varför gör ni det?
 
Nej vad spännande tråd!

Jag står typ aldrig i galoppen om det inte är en unghäst, jag vill rida fort eller om jag rider långt. Annars sitter jag alltid ner.

Ni som står upp, varför gör ni det?
För det är mycket bekvämare :) sitter gör jag bara om jag måste, ungefär som att jag hellre rider lätt :)
 
Nej vad spännande tråd!

Jag står typ aldrig i galoppen om det inte är en unghäst, jag vill rida fort eller om jag rider långt. Annars sitter jag alltid ner.

Ni som står upp, varför gör ni det?

För att hästen inte är någon soffa.
Jag vill låta hästens rygg arbeta fritt utan inverkan av ryttarens sits. Växlar mellan att sitta och stå även i arbrtsgalopp på bana.
 
Nej vad spännande tråd!

Jag står typ aldrig i galoppen om det inte är en unghäst, jag vill rida fort eller om jag rider långt. Annars sitter jag alltid ner.

Ni som står upp, varför gör ni det?
Jag vill rida i en stor galopp, genom hela kroppen, fri rygg. I den galoppen så är det inte bekvämt att sitta ner, det går väl iofs.

Likadant när jag värmer upp på ridbana, stor galopp, mycket framåt i lätt sits.
 
För det är mycket bekvämare :) sitter gör jag bara om jag måste, ungefär som att jag hellre rider lätt :)
Ok!
Ja det är väl en åsiktsfråga, och kan nog vara olika beroende på vilken häst man sitter på med. Nuvarande är så lätt i traven att det händer att jag helt enkelt glömmer bort att rida lätt :rofl:


Jaså?
Jag skrev min åsikt till att jag sällan sitter ner i galoppen ute.
Att antyda att jag tycker att hästen är en soffa och att jag inte skulle bry mig om hästen anser jag som mkt otrevligt. Ja.


Jag vill rida i en stor galopp, genom hela kroppen, fri rygg. I den galoppen så är det inte bekvämt att sitta ner, det går väl iofs.

Likadant när jag värmer upp på ridbana, stor galopp, mycket framåt i lätt sits.

Ah, ja då förstår jag verkligen att du hellre står upp! Jag har inte haft tillgång till ridbanor med så pass bra underlag att man har kunnat gasa på på jag vet inte hur många år, så det ridsättet har liksom fallit bort lite.
 
Ok!
Ja det är väl en åsiktsfråga, och kan nog vara olika beroende på vilken häst man sitter på med. Nuvarande är så lätt i traven att det händer att jag helt enkelt glömmer bort att rida lätt :rofl:



Att antyda att jag tycker att hästen är en soffa och att jag inte skulle bry mig om hästen anser jag som mkt otrevligt. Ja.




Ah, ja då förstår jag verkligen att du hellre står upp! Jag har inte haft tillgång till ridbanor med så pass bra underlag att man har kunnat gasa på på jag vet inte hur många år, så det ridsättet har liksom fallit bort lite.
Fast jag menade att jag alltid rider i den galoppen ute. :) och jag gasar inte alls, jag rider bara på framåt. Gasa är något helt annat. Om jag ska sitta ner så rider jag tillbaka. Om jag galopperar framåt så står jag. Om jag gasar, då går det FORT. :) Vi hade så grymt bra underlag ute idag, så jag gasade faktiskt på lite. Det händer ganska få gånger per år.
 
Nej vad spännande tråd!

Jag står typ aldrig i galoppen om det inte är en unghäst, jag vill rida fort eller om jag rider långt. Annars sitter jag alltid ner.

Ni som står upp, varför gör ni det?
För att hästen ska vara fri att jobba med ryggen. Lite samma anledning som man har lätt sits när man hoppar. Det heter ju fältsits av en anledning, tänker jag.

Jag står också alltid upp när jag galopperar ute, möjligen om hästen är superstark och jag behöver göra mitt yttersta för att ha kontroll på den, då kan jag sätta mig. Men annars inte.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 578
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp