Kan inte sitta i galoppen

Fast jag menade att jag alltid rider i den galoppen ute. :) och jag gasar inte alls, jag rider bara på framåt. Gasa är något helt annat. Om jag ska sitta ner så rider jag tillbaka. Om jag galopperar framåt så står jag. Om jag gasar, då går det FORT. :) Vi hade så grymt bra underlag ute idag, så jag gasade faktiskt på lite. Det händer ganska få gånger per år.

Precis, skillnad på framåt och fort.
Gasar på gör jag bara på vissa sträckor och ibland på terrängbanan.
Jag vet att han kan springa jättefort, det behöver vi inte träna på 😅
 
Fast jag menade att jag alltid rider i den galoppen ute. :) och jag gasar inte alls, jag rider bara på framåt. Gasa är något helt annat. Om jag ska sitta ner så rider jag tillbaka. Om jag galopperar framåt så står jag. Om jag gasar, då går det FORT. :) Vi hade så grymt bra underlag ute idag, så jag gasade faktiskt på lite. Det händer ganska få gånger per år.
Ja om vi ska märka ord så. Jag använder ordet gasa, du använder rida på framåt. Same shit.

Jag gjorde det mkt mer innan jag krossade 2 ryggkotor, efter det så håller jag mig gärna till väldigt lugna gångarter. Även om jag vågar betydligt mer på nuvarande häst som inte kastar sig.
 
Ja om vi ska märka ord så. Jag använder ordet gasa, du använder rida på framåt. Same shit.

Jag gjorde det mkt mer innan jag krossade 2 ryggkotor, efter det så håller jag mig gärna till väldigt lugna gångarter. Även om jag vågar betydligt mer på nuvarande häst som inte kastar sig.
Även om man är ute och joggar i galoppen bara så står jag upp ändå, försöker störa så lite som möjligt utan låta hästen jobba själv. Ovanligt dock med så lydiga hästar ute, men optimalt så vill jag att hästen lugnt ligger och rullar i galoppen utan att jag varken behöver gasa eller bromsa.

Jag tror det beror lite på hur man är lärd? Jag har alltid fått lära mig lätt sits vid galopp ute, så det sitter lite i ryggmärgen nu. Ungefär som att ställa sig upp när hästen går uppför en backe ute.
 
Ja om vi ska märka ord så. Jag använder ordet gasa, du använder rida på framåt. Same shit.

Jag gjorde det mkt mer innan jag krossade 2 ryggkotor, efter det så håller jag mig gärna till väldigt lugna gångarter. Även om jag vågar betydligt mer på nuvarande häst som inte kastar sig.
Jag menade inte att märka ord, jag förtydligade bara vad jag menade.

Men självklart får du göra det! Man behöver inte galoppera fortare än man själv vill! Jag sa bara vad jag hade för syfte med utegalopp och det trivs både jag och min häst med. :)
 
Jag menade inte att märka ord, jag förtydligade bara vad jag menade.

Men självklart får du göra det! Man behöver inte galoppera fortare än man själv vill! Jag sa bara vad jag hade för syfte med utegalopp och det trivs både jag och min häst med. :)
Min trivs med alldeles för snabb galopp, så det mesta jag gör är att bromsa :rofl:

Hon är ju bara sutten på typ 45 ggr, så jag jobbar på att hitta "dragläget". Hon har väldigt bra gas och egentligen ännu bättre broms, men det där emellan...



Även om man är ute och joggar i galoppen bara så står jag upp ändå, försöker störa så lite som möjligt utan låta hästen jobba själv. Ovanligt dock med så lydiga hästar ute, men optimalt så vill jag att hästen lugnt ligger och rullar i galoppen utan att jag varken behöver gasa eller bromsa.

Jag tror det beror lite på hur man är lärd? Jag har alltid fått lära mig lätt sits vid galopp ute, så det sitter lite i ryggmärgen nu. Ungefär som att ställa sig upp när hästen går uppför en backe ute.
Ja det är ju det skönaste. När jag tävlade distans så varierade jag mkt mellan att stå och sitta, men då stod man ju bara 1 mm från sadeln, så jag vet inte om det räknas :p Men att lära hästen att ligga och rulla var otroligt viktigt.

Jag stod mkt mer upp när jag var yngre, jag funderar på om det är en balansfråga från min sida? Jag har ju fortfarande svårt att gå nerför trappor sedan olyckan tex. Och jag sitter hellre ner i traven med om jag får välja. Framförallt på nuvarande häst, hon har så otroligt mjuk trav när hon vill.
 
@kimmis87 fast även att lätta några mm/cm i sadeln är lätt sits, anledningen att man vill rida så ute mestadels är ju dessutom att man ofta rider på mindre än släta jämna underlag och då behöver hästen få kunna bära sig friare under ryttaren.
Sitter du ner a la dressyr på banan ute i högre gångarter på varierat underlag så blir det ju att du isåfall behöver ”lägga hästen” rätt i varje språng och då blir det inte varesig avslappnat eller självbärande för hästen.
 
Min trivs med alldeles för snabb galopp, så det mesta jag gör är att bromsa :rofl:

Hon är ju bara sutten på typ 45 ggr, så jag jobbar på att hitta "dragläget". Hon har väldigt bra gas och egentligen ännu bättre broms, men det där emellan...




Ja det är ju det skönaste. När jag tävlade distans så varierade jag mkt mellan att stå och sitta, men då stod man ju bara 1 mm från sadeln, så jag vet inte om det räknas :p Men att lära hästen att ligga och rulla var otroligt viktigt.

Jag stod mkt mer upp när jag var yngre, jag funderar på om det är en balansfråga från min sida? Jag har ju fortfarande svårt att gå nerför trappor sedan olyckan tex. Och jag sitter hellre ner i traven med om jag får välja. Framförallt på nuvarande häst, hon har så otroligt mjuk trav när hon vill.
Ja, det har helt klart med balans att göra! Det händer att jag tappar balansen och "ramlar ner" i sadeln, speciellt om jag står i lätt sits i trav.
Om jag har extremt korta läder (har tränat en del travhästar, inte riktigt monte-korta men rejält korta) så tycker jag det är lättare att stå i fältsits. Intressant! Det är ju också extremt olika lätt i olika sadlar och jag inbillar mig att du har haft en bomlös på någon bild? Dom är skitsvåra att stå upp i, jag har tränat travhäst i en sån. Vidrigt! :rofl:
 
Ja, det har helt klart med balans att göra! Det händer att jag tappar balansen och "ramlar ner" i sadeln, speciellt om jag står i lätt sits i trav.
Om jag har extremt korta läder (har tränat en del travhästar, inte riktigt monte-korta men rejält korta) så tycker jag det är lättare att stå i fältsits. Intressant! Det är ju också extremt olika lätt i olika sadlar och jag inbillar mig att du har haft en bomlös på någon bild? Dom är skitsvåra att stå upp i, jag har tränat travhäst i en sån. Vidrigt! :rofl:
Ja precis, en där jag hamnar på rumpan med fötterna härligt långt fram i äkta stolsits. (Sadeln är dock så bekväm att jag vill kalla det fotöljsits).
I en sadel som är lite hjälpsammare så är det nog lättare att stå tänker jag.

Men, jag är ju mest intresserad av dressyr, hur är dem att stå upp i egentligen? Jag har inte råd med 2 sadlar för 40"/st...
 
Ja precis, en där jag hamnar på rumpan med fötterna härligt långt fram i äkta stolsits. (Sadeln är dock så bekväm att jag vill kalla det fotöljsits).
I en sadel som är lite hjälpsammare så är det nog lättare att stå tänker jag.

Men, jag är ju mest intresserad av dressyr, hur är dem att stå upp i egentligen? Jag har inte råd med 2 sadlar för 40"/st...
Jag står upp i dressyrsadel ibland, funkar helt ok tycker jag. 😊
 
Ja precis, en där jag hamnar på rumpan med fötterna härligt långt fram i äkta stolsits. (Sadeln är dock så bekväm att jag vill kalla det fotöljsits).
I en sadel som är lite hjälpsammare så är det nog lättare att stå tänker jag.

Men, jag är ju mest intresserad av dressyr, hur är dem att stå upp i egentligen? Jag har inte råd med 2 sadlar för 40"/st...
Haha fotöljsits är helt rätt ord! :laugh:
Jag har lyckats hopptävla och hoppa terränghinder i yngre dar i dressyrsadel. Det GÅR men det är ju betydligt enklare i en hopp :rofl:

Det enda jag inte skulle vilja göra i dressyrsadel är att stå i frisk galopp ute och hästen drar en pallnit, man saknar lite knästöd då!
 
Ja precis, en där jag hamnar på rumpan med fötterna härligt långt fram i äkta stolsits. (Sadeln är dock så bekväm att jag vill kalla det fotöljsits).
I en sadel som är lite hjälpsammare så är det nog lättare att stå tänker jag.

Men, jag är ju mest intresserad av dressyr, hur är dem att stå upp i egentligen? Jag har inte råd med 2 sadlar för 40"/st...

Kanske dina frågor utifrån att du har problem med egna skador/balans osv lämpar sig i en egen tråd ?

För hästarna mår bäst vid uteritt i högre gångarter om man sitter i lätt sits helt kort och gott 👍
 
Kanske dina frågor utifrån att du har problem med egna skador/balans osv lämpar sig i en egen tråd ?

För hästarna mår bäst vid uteritt i högre gångarter om man sitter i lätt sits helt kort och gott 👍
Gör dem? Vet du att det är så för att du har sett studier på det eller bara för att du har fått höra det så länge du har ridit? Många saker är ju sådana upplever jag, framförallt när det gäller hästsporten.

Nu sitter jag ju som sagt ner väldigt mkt, och har aldrig haft en häst med ryggproblem, så jag tycker att frågan är intressant.
 
Gör dem? Vet du att det är så för att du har sett studier på det eller bara för att du har fått höra det så länge du har ridit? Många saker är ju sådana upplever jag, framförallt när det gäller hästsporten.

Nu sitter jag ju som sagt ner väldigt mkt, och har aldrig haft en häst med ryggproblem, så jag tycker att frågan är intressant.


Vet du, jag har otaliga ”studier” på det eftersom det är etablerat inom all utbildning av hästar sedan Dackefejden . Inkl Flyingemodellen och allt ang utbildning av hästar pch ridning i terräng /uteritt för främjande arbete .

Om du vill problematisera och ifrågasätta det så kan jag nog inte respondera bättre än att a) beklaga din skepsis och b) föreslå att du förkovrar dig lite enkelt 👍

Ryggproblem fattar jag inte varför du drar in i sammanhanget ? Ingen häst får ryggproblem av det . Däremot blir det ju ett betydligt mer främjande arbete för hästen utifrån det som diskuterats om den inte rids nedsuttet hela tiden .
 
Vet du, jag har otaliga ”studier” på det eftersom det är etablerat inom all utbildning av hästar sedan Dackefejden . Inkl Flyingemodellen och allt ang utbildning av hästar pch ridning i terräng /uteritt för främjande arbete .

Om du vill problematisera och ifrågasätta det så kan jag nog inte respondera bättre än att a) beklaga din skepsis och b) föreslå att du förkovrar dig lite enkelt 👍

Ryggproblem fattar jag inte varför du drar in i sammanhanget ? Ingen häst får ryggproblem av det . Däremot blir det ju ett betydligt mer främjande arbete för hästen utifrån det som diskuterats om den inte rids nedsuttet hela tiden .

Håller med om fältsitsen, men tänker att det säkert har att göra med vad man har för syfte med sin uteritt? Om man ser den som ett sätt för hästen att få miljöombyte och få gå på raka spår kanske det inte spelar så stor roll. Ser man det däremot som ett sätt att bygga mer kondition och stärka hästen utöver arbetet på banan så tror jag de flesta är överens om att alla hästar mår bra av att i balans ligga och rulla i ett friskare (men inte överilat) tempo där ryttaren stör så lite som möjligt, alltså fältsits och lättridning. Om man "bara" sysslar med samma typ av ridning som man gör på banan spelar det säkert mindre roll om man sitter eller inte, men själva poängen med att få mer ombytligt arbete går såklart förlorad.
 
@zvea fast vill man bara rida ut för miljöombyte och raka spår så främjar man inte hästen om man samtidigt ligger i högre tempon på kuperat underlag utan att då faktiskt låta hästen få balansera upp sig själv.

Så nej - det behöver inte handla om konditionsträning alls.

Det är f.ö sällan en hobbyhäst tränas /behöver tränas i kondition i högre gångarter på det sättet . Men kvarstår ändå att vill man rida sin häst i högre gångarter ute i terrängen så är det främjade och sunt för hästen om ryttaren inte sitter i och lägger den samtidigt i varje steg med sitsen på det sätt som sker nedsuttet 👍
 
Ja precis, en där jag hamnar på rumpan med fötterna härligt långt fram i äkta stolsits. (Sadeln är dock så bekväm att jag vill kalla det fotöljsits).
I en sadel som är lite hjälpsammare så är det nog lättare att stå tänker jag.

Men, jag är ju mest intresserad av dressyr, hur är dem att stå upp i egentligen? Jag har inte råd med 2 sadlar för 40"/st...

Jag tycker det går fint att stå i dressyrsadel. Jag rider oftast i det på både min och elevers hästar om jag får välja. Min balans är bäst i de sadlarna iom att det är vad jag är mest inarbetad i.
Jag har också dressyrläder oftast. Men känner inga problem att lätta pga det. Så jag har iom hur jag rider, dvs hoppar inga högre hinder etc, inte känt behov av hoppsadel.

@lillan222

Friesers kan ju ha lite annorlunda galopp. Det kan bli lättare att sitta ner på hästen om den är ordentligt lösgjord och arbetar korrekt och avspänt så att du kan komma ner på hästen. Man brukar prata om att de släpper ned en. Innan det sker är det mkt svårare att sitta. Och är både du och hästen lite spända blir det svårt att mötas. Många friesers är överrörliga och har en högt ansatt hals. Det kan för många göra att de behöver lite mer hjälp i ridningen för att arbeta korrekt.
Om du tycker det är svårt att sitta skulle jag rekommendera dels att dra ner tempot, så du hinner med i rörelserna. Att du hinner känna vad som händer, hur hästen rör sig och hur du ska störa minst möjligt. Det kan då vara lättare att börja känna in hur hästen rör sig om man står upp. Då kan båda få viss trygghet i att den andra inte stör och skapar spänning. Så kan den våga galoppera sundare, släppa ner dig sas och du får lättare att sitta.

Sen är det ofta så att man har inte bara problem att sitta i galoppen. Det visar sig även i andra gångarter, om än inte lika tydligt. Så om du arbetar på din sits i andra gångarter, där det är lättare för dig, kommer du märka effekt i galoppen med, även om du inte galopperar så mycket att du hinner arbeta bort saker i just galoppen.

Lycka till!
 
Gör dem? Vet du att det är så för att du har sett studier på det eller bara för att du har fått höra det så länge du har ridit? Många saker är ju sådana upplever jag, framförallt när det gäller hästsporten.

Nu sitter jag ju som sagt ner väldigt mkt, och har aldrig haft en häst med ryggproblem, så jag tycker att frågan är intressant.
Det är nog väldigt etablerat. En av de första sakerna man får lära sig på ridskola t ex. :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 570
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
700
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 924
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp