Kan inte sluta grubbla

Welsh

Trådstartare
Förra veckan så hände en hemsk olycka. Mina 2 döttrar 14, 12 år var ute i kaningården (som ligger brevid vår staket o grinden) och hade våra egna 2 hundar + 2 daghundar med sig lösa. Hundarna lekte brevid dem när ena daghunden helt plöstligt gör ett tyst utfall mot grinden, grinden går upp ( en gjurgärns grind som var stängd.), hunden ( en kastrerad Berner Sennen hane på 8 år) flyger på 2 saluki hanar som går kopplade med sin matte utanför vår tomt på allmän väg. Med i farten drar han även med sig den andra daghunden (även han en kastrerad Berner) + vår egen entlebucher tik. Dessa två sistnämnda skäller och hetsar den första hunden som biter ena salukin i frambenet. Den andra salukin har vid detta laget kommit lös och sprungit iväg. Min äldsta dotter är hack i häl på hundarna, hon ser första hunden öppna grinden och springer efter dem, jag som står inne kommer ut samtidigt som salukin kommer lös och springer iväg. Vår andra egna hund står på tomten och skäller. De tre smitarna är då redan tillbaka på tomten, det har tagit max 1 min från det att hunden forcerade grinden tills jag står ute på tomten.

Ägaren till hunden är naturligtvis chockad och börjar springa efter sin andra hund. Jag tar först hand om mina döttrar som även de är chockade, får iväg dem till skolan, stoppar in alla hundarna i bilen, ringer dag hundarnas ägare, åker sedan till den skadade hundens ägare.

Väl där så går hon ifrån mig men jag följer efter dem gåendes ända upp på deras trappa. Frågar hur det gått med den bortsprugna hunden och sedan även med den skadade. Förklarar att vi givetvis kommer att betala allt och att daghundens ägare är informerad och att de direkt valt att de ska avliva sin hund.

Jag ger henne mitt telefon nummer och hon lovar att återkomma efter veterinärbesöket. När jag lämnar dem så ringer jag polisen och berättar vad som hänt. De avgör att vi gjort allt vi kunnat efter omständigheterna.

FÖrsta besöket hos veterinär visar att hunden är biten i frambenet men de misstänker något mer då hunden inte vill gå på sitt ben.

Dagen efter visade sig att den skadade hunden fått skuldran ur led och det är inte säkert att det går att ordna. De får även telefonnumret till ägaren till den attackerande hunden.
Efter det så kontaktar hundägaren inte mig mer.
Daghunden avlivas och daghundens ägare berättar att de har god kontakt med den skadade hundens ägare och att de berättat att hunden är avlivad.

Döm om min förvåning när det idag kommer ett samtal från polis att hundägaren har anmält oss. Jag berättade då att jag redan varit i kontakt med polis samma dag som det hände, hundägaren har anmält oss denna veckan, 1 v efter skadan. Hon har påstått till polisen att våra hundar är ute på vägen var o varannan dag :confused:.
Jag sa till polisen att de inte får vara ute ensamma då vår ena tik har en förkärlek att äta upp våra kaniner och frigående höns, de har dessutom aldrig hoppat över staketet ej heller går lösa på promenad de senaste 2 åren. Vi har haft hund i 20 års tid och aldrig varit med om att våra hundar har attackerat andra hundar. Den enda incidenten som varit är att för 2 år sedan så var döttrarna ute med hundarna och då fick våran (då) valp syn på (naturligtvis) saluki hundarna och ville fram och leka, hon drog omkull dottern som hängde kvar i kopplet. Den enda som blev skadad då var dottern. Efter det skaffade vi stryphalsband och yngsta dottern fick inte gå med valpen (unghund).
Jag erkännde till polisen att våra hundar är skälliga och att det irriterar oss så pass mkt att de sällan är ute på tomten alls, dessutom så vet vi att gruppbostadens boende (våra grannar) är rädda för stora hundar och därför har vi dem ogärna ute. Jag berättade även att jag jobbar natt och sover dagtid ons-lör och då är hundarna inne med mig o sover.

Polisen avskrev ärendet och ansåg även han att vi gjort allt vad vi kunnat.

Nu undrar jag hur ni skulle gjort?
1) Gå och prata med hundägaren och fråga om varför hon polisanmält oss och ljugit om att hundarna är lösa.
2)Lägga allt bakom oss och begränsa hundarnas utevistelse på tomten ännu mer.
3)?
Jag känner bara att det hela är så hemskt. Vi försöker alltid att hålla reda på hundarna och känner oss alla väldigt olyckliga över det som hänt, samtidigt så blir jag väldigt ledsen över att hon inte pratade med oss istället för att ringa polisen.
Vad är hundägaren ute efter och vad ska vi mer kunna göra utan att ta bort alla hundarna? Vi kan inte vrida tillbaka klockan och återställa det som hände. Det är en fruktansvärd olycka för alla inblandade. En part ficks in hund kanske skadad för livet, en annan part har fått avliva sin hund och vi har dels förlorat en hund som vi haft i 8 årstid, 2 chockade tonåringar, snart kommer en saftig räkning till oss en polisanmälan och som toppen på allt detta så går ryktet om att våra hundar är aggressiva och äter andras hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan inte sluta grubbla

Usch vilken hemsk dag det måste varit för alla inblandade. Beklagar det inträffade.

Det jag funderar över är hur resonemanget gick när man beslutade ta bort bernern? Hade den gjort utfall förut? Eller kändes den allmänt ostabil?

Misstänker att anmälan bottnar i någon typ av vilja att markera. Upprörda känslor kan ju leda till många underliga beteenden... Lycka till med allt, hoppas det löser sig!
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Usch :( Vad hemskt!
Ja, varför pratade inte ägarn med dig istället för att bara anmäla 'bakom din rygg'. Dålig stil tycker jag..
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Svarar er bägge, hunden har gjort ett utfall för 2 år sedan med husse i koppel. Därav att ägarna nu kände att han itne kändes pålitligsbar. Dock har han aldrig gjort något i vårat ansvar.

Jag grubblar så på hur den skadade hundens ägares syn på det hela är, om hon uppfattar mig som ointresserad och obekymrad över det som hänt. Har jag haft ett nochalant tonfall när jag pratat med henne? Ja du, många tankar rullar runt i mitt huvud, jag ältar allt just nu, om jag ändå kunnat vrida tillbaka klockan.:(
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Nu undrar jag hur ni skulle gjort?
1) Gå och prata med hundägaren och fråga om varför hon polisanmält oss och ljugit om att hundarna är lösa.
2)Lägga allt bakom oss och begränsa hundarnas utevistelse på tomten ännu mer.

1) NEJ, absolut inte
2) JA

Vad tjänar det till att det blir ytterligare tjafs med den stackars hundägaren. Om ni är chockade är det knappast ens i närheten av vad hon är, som var den som fick sin hund allvarligt skadad.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Jag kan berätta själv om hur man kanske blir i en attacksituation,själv gick jag förra veckan med min jackrusselkorsning och mötte en stor lös schäfer där ägaren inte hade sin hund lydig det minsta.
Schäfern var aggresiv,raggen rest och tandraden blottad och gjorde utfall.Det enda jag sa till ägaren var att "du kan väl röra lite mer på dina ben så du får tag på din hund" jag blev arg först när jag kom hem.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Jag tycker samma det är väldigt synd om den som fick sin hund biten.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Ni borde nog lägga det bakom er, njuta av era hundar och inse att det är saluki-ägaren som inte kan släppa det inträffade. Jag tycker att det var en kraftig handling bara att avliva hunden som sprang ut och det borde fått den drabbade hundägaren att inse att ni tog incidenten på allvar.

Tycker det är så otroligt synd att förståelsen mellan hundägare att hundar är hundar verkar totalt utdöd... Olyckor kan hända, men tydligen är det tand för tand som det ska redas ut och polisanmälas. Jag kan förstå att man polisanmäler en oansvarig hundägare, men det mesta annat borde man, som vuxna människor, kunna reda ut öga mot öga...
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Ni gjorde vad nu kunde. Släpp det och fortsätt leva som vanligt. Era hundar ränner ju inte lösa ute så varför begränsa deras utevistelse. Ha dem ute som vanligt istället, annars kan folk tro att de faktiskt är hemskt aggressiva varelser.

En grind kan gå upp och hundar kan ryka ihop eller gå igång i jakt. Det är sådant som händer. Det finns ingen anledning till att du ska ha skuldkänslor.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Usch :( Vad hemskt!
Ja, varför pratade inte ägarn med dig istället för att bara anmäla 'bakom din rygg'. Dålig stil tycker jag..

Om man försöker att se det hela ur båda parters synvinkel, så är det hemskt för alla inblandade. Särskilt för salukin och dess ägare.

Om den attackerande hunden visat sig opålitlig tidigare, varför släpps den ut lös på gården utan tillsyn av en vuxen människa?

Dålig stil håller jag inte det minsta med om. Även om jag själv inte hade anmält det, så förstår jag salukiägaren till fullo.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Fast den anfallande hunden avlivades OCH de betalde för alla vet.räkningar och hade haft en god kontakt. Vad kan de mer göra? Eller de ska bara få en anmälan på sig "för att"?

Och den attackerande hunden fanns i en flock med 3 andra hundar, den hade varit opålitligt EN gång tidigare och det kan man inte döma ut någon hund för...
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Ett utfall gör inte en opålitlig hund. De flesta hundar jag känner till har försökt sig på ett utfall i ungdomsåren.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Fast den anfallande hunden avlivades OCH de betalde för alla vet.räkningar och hade haft en god kontakt. Vad kan de mer göra? Eller de ska bara få en anmälan på sig "för att"?

Och den attackerande hunden fanns i en flock med 3 andra hundar, den hade varit opålitligt EN gång tidigare och det kan man inte döma ut någon hund för...

Det är just det jag sa: Jag hade personligen inte anmält TS eller hundens ägare. Nej, TS kan inget mer göra, hon har redan gjort allt som står i hennes makt. Och hon har gjort det på ett oklanderligt och fantastiskt bra sätt tycker jag.

Men jag kan förstå salukiägaren att hon tyckte att det var så hemskt att hon gjorde en polisanmälan. Tänk dig själv, det kommer stora bjässar till hundar och grinden går upp... Skräckscenario...

Vi har fått TS version av det hela, salukiägaren säger säkert nåt helt annat.

Och angående den attackerande hunden, så vet jag inte om just avlivning är det rätta???
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Ett utfall gör inte en opålitlig hund. De flesta hundar jag känner till har försökt sig på ett utfall i ungdomsåren.

Håller med, men du ser ju oxå vad som hände just den här hunden som gjort ett utfall tidigare.

Sen kan det ju finnas mycket mer som hör till den hundens historia som vi inte har en aning om. Eller inte.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Den anfallne hundägaren orkar säkerligen inte prata med dig, än mindre höra alla ursäkte. För hon har just mist sin hund på en vanlig promenad. Hon är säkert både lessen och förbannad. det är väl ingen konst för en stor hund att öppna en grind där hantaget sitter normalt, så säkra grinden så att förbipasserande känner sig trygga. Det enda Du kan göra är att betala skadestånd, Du har ansvaret för daghundarnars framfart, ägaren till dom har lämnat ansvaret till dig.
Visst är det en mycket sorglig olykshändelse, Var det en avelshund?
Har du ansvarsförsäkring i hemförsäkringen så betalar dom, en ny hund kostar ju 12-14 tusen och var den meriterad så är dom ännu dyrare.
Gå till ägaren och fråga hur mycket du är skyldig och ring ditt försäkringsbolag.
Usch vad snabbt allt kan förändras.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Det är en jobbig och svår situation för alla inblandade (för dig, för barnen, för ägarna till hundarna...).

Du har gjort vad du kan. Polisen har konstaterat att du inte brustit i tillsynen utan att det rör sig om en förfärlig olycka. Du kan inte ta på dig mer ansvar än vad du gjort. Den attackerande hundens tidigare historia (såsom du beskriver den - och vilket styrks av att du lät dina barn hantera den) tyder inte på att det var något du kunde förvänta dig. (Min tränare brukar säga att vi inte har någon aning om vad hundarna säger varandra, så vi ska vara mycket ödmjuka när vi förklarar hundslagsmål)

Ägaren till Sulukin är svårt drabbad. Hon har anmält dig - vilket är jobbigt för dig, men försvarligt från hennes sida. Det låter inte som om ni känner varandra. Hon vet alltså inte om det var en engångshändelse eller om du alltid släpper ut hundarna lösa . Jag skulle i hennes skor också ha anmält, bara för att det skulle ha funnits en anmälan om du hörde till de oaktsamma.

Det är också mycket mänskligt att vilja ha en syndabock. En orsak till att hemska saker händer. Att skylla på någon kan vara en del i en sorgeprocess, och förståligt även om det är svårt att vara den som blir utsatt.

Om jag var i dina skor (jag har varit där, även om det inte gick riktigt lika illa) skulle jag försöka att lägga händelsen bakom mig.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Jag tycker att du har gjort allt vad du kan !

Att Salukiägaren anmäler dig kan jag faktiskt till skillnad från många andra inte begripa.
I sorg kan man göra mycket tok. Men vad skall anmälan tjäna till ?

Jag tycker att du skall lämna detta bakom dig.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Cirkus:
I situationen kan det ha varit svårt för Salukiägaren att veta exakt vad som hände. Var grinden stängd eller inte?

Jag vistas mycket i Roslagen. Det finns oerhört många dåliga hundägare där - både bofasta och på besök från "stan". Jag undrar hur många av de djur som enligt ryktet ska ha rivits av den sk Roslagsvargen, som egentligen revs av folks gulliga husdjur.

Jag hör till dem som förmodligen skulle ha anmält om jag var i Salukiägarens skor (men som inte hade gjort det om jag kände Welsh och hade fått den beskrivning av händelseförloppet, som vi har fått här). Om Welsh hade hört till de oansvariga hade en anmälan kunnat göra en skillnad.

PS Jag anser fortfarande att Welsh har gjort allt rätt och att hundar ska kunna hållas lösa på en inhängnad tomt. Högre säkerhet än så kan man inte begära. Men även om man är aldrig så ordentlig så händer olyckor och det är något som alla människor får leva med (grindar och dörrar kan gå upp, koppel kan gå av, människor kan ramla, alla hundar älskar inte varandra...). Jag anser inte att Welsh på något sätt ska förebrå sig för något av det inträffade. Hon ska ha heder för sitt sätt att hantera situationen!
 
Senast ändrad:
Sv: Kan inte sluta grubbla

Oavsett vad det kan tänkas finnas för olika förklaringar till att hunden kom ut så ska alltid hundar som oprovocerat attackerar andra hundar - (som i detta fall) och ffa i de fall där hunden "brutit sig ut" för att attackera och definitivt i alla fall där skador uppkommer på den andra hunden - anmälas till polisen anser jag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 752
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 677
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 565
Senast: MiaMia
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 034
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp