Kan inte somna

TheRedLightning

Trådstartare
Jag avskyr att inte kunna somna trots att jag känner mig avslappnad och är trött. Alltid varit avundsjuk på dom som kan somna på två röda.
Är jag hemma så tar det uppemot 20min i bästa fall innan jag somnar, värsta fall inte alls.

Nu när jag sover borta har jag märkt att jag har svårare att somna. Vet inte om det är de andra ljuden som står, säng som är hårdare än min egna, en som andas väldigt tungt/halv snarkar bredvid.
Blandat med jättevarmt ena stunden och sen jättekallt. Tog ur täcket ur påslakanet när de blev för varmt, AC startades men då blev de för kallt (vet av erfarenhet att det blir för varmt med täcket i ändå), slutade med en filt ovanpå täcket.

Lyckades somna efter drygt 1 timmes snurrande, men tyvärr får jag inte sova hela natten. Klockan var efter 23 när jag somnade, sen vaknade jag vid 4, gick upp å gick på toa.
Hemma hade jag kunnat somna om, men går inte här. Så kl 6 gav jag upp och gick upp.

Hade jag haft ett par trådlösa hörlurar hade jag lyssnat på lite musik på låg volym, men har bara med sladd och vill inte trassla in mig.

Misstänker det finns fler här som har svårt att sova. Mest nyfiken på va som funkar för er?
Har googlat och läst runt lite, samt provat men inget som funkar på mig.

När jag inte får sova ordentligt blir jag grinig för jag är för trött för att orka med mig själv.
Har funkat när jag är själv, men när det är andra i närheten blir det inge bra… 😔
Vill gärna hitta någon lösning på det men vet inte hur och om det ens kommer funka.
 
Lägger du dig samma tid varje dag? Jag skulle rekommendera trådlösa hörlurar, jag lyssnar ibland på podd när jag har svårt att somna, framför allt borta.

Hur länge har du haft problemet?:)
 
Jag har också alltid svårt att sova på nya ställen! Sover alltid uselt när jag är iväg.

Hemma sover jag ibland jättebra och ibland sämre. Sover dåligt om jag är hungrig när jag går och lägger mig, om jag är orolig över något, om jag är stressad och om jag inte har hållt samma tider för när jag går och lägger mig och går upp.

- Alltid äta något innan jag ska sova
- Avslappningövning hjälper oftast om problemet är stress eller oro
- Hålla på tiderna. Framförallt alltid gå upp samma tid varje dag.
 
Lägger du dig samma tid varje dag? Jag skulle rekommendera trådlösa hörlurar, jag lyssnar ibland på podd när jag har svårt att somna, framför allt borta.

Hur länge har du haft problemet?:)
Spelar ingen roll om jag lägger mig samma tid eller inte har jag märkt. Detta har pågått hela mitt liv iaf från tonårstiden tills nu.
 
Jag har också alltid svårt att sova på nya ställen! Sover alltid uselt när jag är iväg.

Hemma sover jag ibland jättebra och ibland sämre. Sover dåligt om jag är hungrig när jag går och lägger mig, om jag är orolig över något, om jag är stressad och om jag inte har hållt samma tider för när jag går och lägger mig och går upp.

- Alltid äta något innan jag ska sova
- Avslappningövning hjälper oftast om problemet är stress eller oro
- Hålla på tiderna. Framförallt alltid gå upp samma tid varje dag.
Sover bättre hemma än borta, för mig gör det ingen skillnad om jag lägger mig samma tid som jag brukar.
Gjorde det igår och ändå kunde jag inte somna. 😕
 
Om du ofta behöver gå upp för att kissa, försök att inte dricka på kvällen. Efter 18 brukar de säga på jobbet (urologen :D ).

Mitt ex bruka alltid läsa. Mitt barn tittar på barnprogram och då brukar jag också somna :angel:

Brukar oftast ha lätt att somna, men här om dagen hade jag också jättesvårt att somna, då hjälper nästan ingenting!
 
Är ju lätt hänt att man sover lite längre de gånger man väl lyckas sova, men det ska man absolut inte göra om man har sämnproblem. Alltid alltid alltid gå upp samma tid VARJE dag ovsett när man somnade.
 
Om du ofta behöver gå upp för att kissa, försök att inte dricka på kvällen. Efter 18 brukar de säga på jobbet (urologen :D ).

Mitt ex bruka alltid läsa. Mitt barn tittar på barnprogram och då brukar jag också somna :angel:

Brukar oftast ha lätt att somna, men här om dagen hade jag också jättesvårt att somna, då hjälper nästan ingenting!
Efter 18?🤔
Då skulle jag vakna för att jag är törstig!
 
Är ju lätt hänt att man sover lite längre de gånger man väl lyckas sova, men det ska man absolut inte göra om man har sämnproblem. Alltid alltid alltid gå upp samma tid VARJE dag ovsett när man somnade.
Precis. Var hemma lite hängig här om dagen, gick upp typ 10:30. Kunde INTE somna på natten sen :banghead:
 
Precis. Var hemma lite hängig här om dagen, gick upp typ 10:30. Kunde INTE somna på natten sen :banghead:
Ja det är liksom kört då. Jag har haft en period när jag sovit till kl 8-9 på morgonen, hopplöst! Nu har jag lyckats komma tillbaka till vanliga rutinen och genast blir sömnen bättre 😊
 
Efter 18?🤔
Då skulle jag vakna för att jag är törstig!
Ja, har för mig att de säger så… och jag kan hålla med. Ibland äter jag ju kvällsmat senare! Men det var väl för folk som har stora problem och kanske för att se en verklig skillnad (att det var vätskeintaget som var orsaken och inte något fysiskt typ).
 
Jag har haft samma bekymmer sedan jag var barn. För mig funkar hörlurar bäst. Använder sladd och upplever inte att det är något bekymmer. Lyssnar på ljudböcker som är lite tråkiga och det funkar oftast så bra att jag kan ta en powernap på em om jag sovit dåligt på natten pga larm.

Ibland kombinerar jag med att ligga på en spikmatta som jag rullar av när jag börjat dåsa till.

Mycket motion brukar också hjälpa!
 
Ja, har för mig att de säger så… och jag kan hålla med. Ibland äter jag ju kvällsmat senare! Men det var väl för folk som har stora problem och kanske för att se en verklig skillnad (att det var vätskeintaget som var orsaken och inte något fysiskt typ).
Ja, jag har generellt inte problem med den delen egentligen. Ibland går jag upp och kissar på nätterna men då är det för att jag sover dåligt och hinner märka att jag är kissnödig. Eller om jag ätit pizza, då blir jag jättetörstig!

Jag äter och dricker alltid hela kvällen 😊
 
Rutiner är viktigt. Om du brukar somna om med musik i öronen, måste du packa hörlurar som du kan sova med när du ska iväg. Själv sover jag med trådade hörlurar/öronsnäcka varje natt.

Jag tror att upp och kissa på natten är något som kommer med åldern. När jag var yngre behövde jag aldrig kissa på på natten men efter 35 hände det något och nu är jag uppe i princip varje natt.
 
Har haft samma problem och testat det mesta. Särskilt sova hemifrån är jobbigt. Jag har alltid med min egen kudde till exempel, oavsett om det bara gäller en natts övernattning. Det hjälper en hel del! Även öronproppar att sätta i vid behov (sådan av vax som man kan forma så att de inte sticker ut och stör när man ska sova).

Min räddning blev när jag fick börja med Saroten mot huvudvärk. Tas en timme innan sänggående och jag somnar numera fort och sover hela natten.
 
Jag avskyr att inte kunna somna trots att jag känner mig avslappnad och är trött. Alltid varit avundsjuk på dom som kan somna på två röda.
Är jag hemma så tar det uppemot 20min i bästa fall innan jag somnar, värsta fall inte alls.

Nu när jag sover borta har jag märkt att jag har svårare att somna. Vet inte om det är de andra ljuden som står, säng som är hårdare än min egna, en som andas väldigt tungt/halv snarkar bredvid.
Blandat med jättevarmt ena stunden och sen jättekallt. Tog ur täcket ur påslakanet när de blev för varmt, AC startades men då blev de för kallt (vet av erfarenhet att det blir för varmt med täcket i ändå), slutade med en filt ovanpå täcket.

Lyckades somna efter drygt 1 timmes snurrande, men tyvärr får jag inte sova hela natten. Klockan var efter 23 när jag somnade, sen vaknade jag vid 4, gick upp å gick på toa.
Hemma hade jag kunnat somna om, men går inte här. Så kl 6 gav jag upp och gick upp.

Hade jag haft ett par trådlösa hörlurar hade jag lyssnat på lite musik på låg volym, men har bara med sladd och vill inte trassla in mig.

Misstänker det finns fler här som har svårt att sova. Mest nyfiken på va som funkar för er?
Har googlat och läst runt lite, samt provat men inget som funkar på mig.

När jag inte får sova ordentligt blir jag grinig för jag är för trött för att orka med mig själv.
Har funkat när jag är själv, men när det är andra i närheten blir det inge bra… 😔
Vill gärna hitta någon lösning på det men vet inte hur och om det ens kommer funka.
Jag brukar lyssna på Styrkelabbet, sommar inom tio minuter!
Obs inget negativt om podden, men de har liksom så jämna röster på något vis så det är sövande för mig. (lyssnar på den när jag är vaken med)
 
Det viktigaste är att alltid gå upp samma tid varje dag!
Det gör jag inte, vill inte gå upp i ottan på helgen.
Har ett jobb som gör att jag måste upp tidigt på vardagarna, inte intresserad av att gå upp lika tidigt när jag är ledig.

Har aldrig gått upp samma tid och inte märkt någon skillnad hurvida det påverkar hur lätt/svårt det är att somna.
 
Har haft samma problem och testat det mesta. Särskilt sova hemifrån är jobbigt. Jag har alltid med min egen kudde till exempel, oavsett om det bara gäller en natts övernattning. Det hjälper en hel del! Även öronproppar att sätta i vid behov (sådan av vax som man kan forma så att de inte sticker ut och stör när man ska sova).

Min räddning blev när jag fick börja med Saroten mot huvudvärk. Tas en timme innan sänggående och jag somnar numera fort och sover hela natten.
Egna kuddar har jag redan, även haft med mitt egna täcke vid något tillfälle.
Öronproppar funkar dåligt då jag behöver höra mitt larm på telefonen, annars hade det kanske varit en idé.
 

Liknande trådar

Småbarn Hej, här sitter en trött, frustrerad och lite ledsen mamma som behöver råd. Vi har en extremt bestämd 2,5 årig tjej här hemma som på...
2
Svar
38
· Visningar
4 741
Senast: Linn-Nora
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 101
Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 325
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Han somnade in i förrgår bara, min älskade älskade Beauceron Reeko. Han skulle precis fylla 13, hade problem med jättesvag bakkärra...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 074
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp