Kan inte sova

Centaur

Trådstartare
Har sen drygt tre år tillbaka jätteproblem med sömnen. Tar flera timmar att somna trots att jag känner mig helt slut, sen sover jag en timme, vaknar och kan inte somna om, sover lite till, vaknar och så fortsätter det till det är morgon och jag känner mig 10 ggr tröttare än jag var kvällen innan...

Börjar känna mig ganska desperat, jag orkar ingenting och är jättetrött redan kl 16 (går upp runt 9). Men sova, det går inte. Känner mig som en ödla som kravlat fram mitt i vintern, kroppen rör sig i slowmotion.

Har gått på propavan hela tiden (i tre år) samt imovane eller zolpidem i perioder. Propavan hjälper inte alls nu så har slutat. Imovane somnar jag av men vaknar igen, zolpidem sover jag 6-7 timmar i sträck på och är det enda som jag känner fungerar. Men min läkare vill inte skriva ut mer zolpidem pga beroenderisk etc. Det är jag inte alls oroad över eftersom jag endast tagit dem någon gång per vecka eller så har det gått flera veckor mellan varje gång. Har använt dem när sömnbristen är så akut att jag bara måste få en god natts sömn.

Jag fattar såklart också att tabletter inte är bästa lösningen men VAD ska jag göra?? Hur får man sova??

Jag har mörkt och kallt sovrum, ingen trafik eller oväsen, jag har provat med ljudbok och meditation. Inget hjälper. Jag har kronisk smärta vilket inte gör saken bättre, men det är nu senaste åren som sömnproblemen blivit så stora. Och sömnbristen gör smärtan mycket värre så det blir en ond cirkel. :(
 
Jag hade såna problem med sömnen att jag fick propavan och zopiklon förskrivet åt mig (jag hann dock bara äta en halv karta av det sistnämnda innan den slutade verka). Det var den hjälpen jag fick av läkare och sen skulle jag kontakta den psykosociala enheten för hjälp men de fick jag aldrig tag på då jag gav upp.. Men det kanske finns en sån på din hälsocentral som kan hjälpa dig?
Jag använder en spikmatta just innan jag ska lägga mig då jag känner att jag har svårt att somna. Kan det vara nåt att prova för dig? Hur fungerar det med träning/motion för dig med tanke på din smärtproblematik?
 
Jag har slutat helt med både insomnings- och sömntabletter. Biverkningarna var inte roliga och efter flera års användning märkte jag dem aldrig heller då jag tidigare bara tog nån tablett ibland per år, på slutet var det så illa att jag blandade friskt och åt så många jag vågade för att öht kunna sova pga stress.

Jag fick mig en tankeställare förra året, slutade tvärt och visst kan jag fortfarande ha sömnproblem men de är inte värre än innan och jag känner mig mer utvilad. Jag säger nej mer, har släppt på de flesta av mina egna krav på mig själv och försöker vara mer egoistisk och tänka mer på mig själv. Framförallt så känner jag att jag mår så väldigt mycket bättre utan dem, mitt humör är på en helt annan nivå och jag är inte lika mån om att vara så förbannat duktig hela tiden. :devil: :banghead: :up:
 
Jag har själv till och från under mitt liv haft problem med sömn. Tv, mobil, klockradio är förbjudet numera i mitt sovrum. Mobil kan få ligga på fönsterkarmen en bra bit från sängen för t.ex. om jag har alarm att ställa.

Avslappningsövningar i sängen när jag ligger på plats för att beta av varje eventuellt spänd muskel, inga rejäla promenader eller drycker innan läggdags. Tar sömntablett när jag känner jag måste verkligen sova ut.
 
Har sen drygt tre år tillbaka jätteproblem med sömnen. Tar flera timmar att somna trots att jag känner mig helt slut, sen sover jag en timme, vaknar och kan inte somna om, sover lite till, vaknar och så fortsätter det till det är morgon och jag känner mig 10 ggr tröttare än jag var kvällen innan...

Börjar känna mig ganska desperat, jag orkar ingenting och är jättetrött redan kl 16 (går upp runt 9). Men sova, det går inte. Känner mig som en ödla som kravlat fram mitt i vintern, kroppen rör sig i slowmotion.

Har gått på propavan hela tiden (i tre år) samt imovane eller zolpidem i perioder. Propavan hjälper inte alls nu så har slutat. Imovane somnar jag av men vaknar igen, zolpidem sover jag 6-7 timmar i sträck på och är det enda som jag känner fungerar. Men min läkare vill inte skriva ut mer zolpidem pga beroenderisk etc. Det är jag inte alls oroad över eftersom jag endast tagit dem någon gång per vecka eller så har det gått flera veckor mellan varje gång. Har använt dem när sömnbristen är så akut att jag bara måste få en god natts sömn.

Jag fattar såklart också att tabletter inte är bästa lösningen men VAD ska jag göra?? Hur får man sova??

Jag har mörkt och kallt sovrum, ingen trafik eller oväsen, jag har provat med ljudbok och meditation. Inget hjälper. Jag har kronisk smärta vilket inte gör saken bättre, men det är nu senaste åren som sömnproblemen blivit så stora. Och sömnbristen gör smärtan mycket värre så det blir en ond cirkel. :(

Har du provat kedjetäcke eller bolltäcke? Jag har jätteproblem med sömnen. Har dock aldrig tagit några piller för det. Nån enstaka lugnande men det gör mej bara trött och bakis dan efter istället. Jag ligger ofta i 2-3 timmar innan jag somnar. Sen vaknar jag mellan varannan till var tredje timme. Sen jag fick täcket så vaknar jag inte riktigt lika ofta och den lilla tid jag sover då sover jag bra. Det blir lite värde i den lilla sömn jag får istället.
 
Nu kommer ett långt svar här.

1. Börja föra en ordentlig sömndagbok (jag kan rota fram någon hyfsad att skicka till dig om du vill). Här kan du få bra underlag för att göra en "felsökning" - vad det är som kan ändras på. Ofta får man också svart på vitt hur mycket man sover, vilket ofta skiljer sig från vad man faktiskt tror.

2. Börja med att arbeta med grundläggande goda vanor. Det handlar om:
  • Regelbundenhet i dygnet (gå och lägg dig och gå upp samma tid varje dag, försök äta regelbundet o.s.v.)
  • Fysisk aktivitet 3-4 gånger per vecka (dock ej 3 timmar innan läggdags), ca 30-40 minuter medelintensitet per gång (d.v.s. ungefär jogg)
  • 17 timmar vakenhet, 7 timmar sömn
  • Lågt födointag på kvällen, d.v.s. ej för stora mål till sen middag
  • Inget kaffe efter kl. 15
3. Gå sedan vidare och arbeta med sömnhygien och stimuluskontroll. Det handlar om:
  • Aldrig tupplurar under dagen. Förstör nattsömnen något enormt när man har sömnsvårigheter. Gör allt för att undvika detta - om det så krävs att du aldrig sitter eller ligger ner dagtid ;)
  • Mörkt i sovrummet, och gärna svalt ca 17-18 grader men med ett varmt täcke.
  • Sängen och sovrummet är till för enbart sömn och sex. Aldrig surfa på mobilen, titta på TV, läsa o.s.v. Det kan fungera om man inte har sömnproblem men blir inte bra om man har problem med sömnen.
  • Har man inte somnat på 20 minuter så går man upp igen och ägnar sig åt något maximalt tråkigt i ett mörkt rum. Inga skärmar, böcker o.s.v. Ett tips kan vara till exempel att räkna makaroner. När man sedan börjar känna sig sömnig igen så prövar man att gå och lägga sig. Somnar du inte på 20 minuter så upprepar du proceduren. (Denna punkt och den innan handlar om stimuluskontroll - du ska aldrig koppla ihop sängen till att ligga vaken eller göra något annat än att sova).
Ett sista steg, om dessa ovanstående inte fungerar, så arbetar man med sömnrestriktion. Det är ofta en effektfullt och stark intervention, men den är otroligt jobbig första tiden och man måste hålla ut på kort sikt för att det ska bli bättre på lång sikt. Jag vet inte om du prövat ovanstående tips fullt ut till att börja med? Jag kan förklara hur sömnrestriktion går till också, om du vill.

Att arbeta med sömn är jobbigt. Jag har full förståelse för att man ibland inte orkar följa råden (jag har alltid sovit dåligt själv och trots att jag vet hur man arbetar med sömnproblem, och att det har goda effekter, så följer jag ändå inte alltid råden). Det gäller att man är rejält motiverad och beredd att lägga ner den tid och det arbete som det faktiskt krävs för att bli bättre.
 
Senast ändrad:
Jag förklarar sömnrestriktion ändå, även om inte du behöver det kanske någon annan är intresserad. Jag vill dock betona att jag skulle ge ovanstående steg ett ordentligt försök först, för det kan vara en enklare väg till bättre sömn :)

4. Arbete med sömnrestriktion syftar till att göra sömnen mer effektiv och djupare (så man inte är lika trött), inte nödvändigtvis att utöka antalet timmar sömn (även om det ofta blir så ändå).
  • Börja med att kartlägga (med hjälp av till exempel sömndagboken) hur mycket du sovit i snitt per natt senaste veckan (d.v.s. addera all tid du faktiskt sovit varje natt senaste sju nätterna och dela sedan summan på sju).
  • Den snittiden du får fram är din nya totala "sängtid" - det är såhär mycket tid du får spendera i sängen från och med nu (minimungräns är 4 timmar, om du har en snittid under 4 timmars sömn per natt så ska du alltså ändå ha 4 timmars sängtid).
  • Exempel: Om din nya sängtid är 5 timmar och du ska gå upp klockan 6 så ska du nu gå och lägga dig klockan 01.00. Första dagarna är det här otroligt jobbigt - man har fortfarande svårt att sova och därför är man trött på dagtid, man kan få huvudvärk o.s.v. men till slut bygger man upp en så pass stor "sömnskuld" att man börjar somna och sova bättre under nätterna.
  • När man har börjat kunna sova 90% av sin sängtid i ungefär ett veckas tid så kan man börja utöka sängtiden med 15 minuter per vecka. Till slut hittar man en "brytpunkt" där man börjar sova dåligt igen - då backar man. Den sängtid du hade innan du började sova dåligt igen är förmodligen den mängd som du kan sova och fortfarande bibehålla en god sömnkvalité - håll dig till den!
Tanken bakom sömnrestriktion är att uppnå mer djupsömn. Om man ligger i sängen för många timmar blir sömnen utspridd och av dålig kvalité, med färre timmar blir sömnen djupare och effektivare vilket är ett bättre alternativ om man har sömnproblem. Så även om den totala sömntiden inte alltid utökas (men oftast gör den det) så slipper man ändå ligga vaken massor i sängen och får också en sömn av mycket bättre kvalité.

Kom också ihåg alla tidigare steg när du arbetar med sömnrestriktion. Goda vanor och god sömnhygien är fortfarande lika viktigt.
 
Vilket bra och utförligt svar! :)
Bland det bästa jag har läst, faktiskt. :bow:
Har också sömnproblem. Tar massa mediciner, tyvärr slentrianmässigt och kollar även påiPad i sängen. :o
Har dock kedjetäcke, så det är väl bra.
Blev väldigt inspirerad att prova dessa metoder.
 
Nu kommer ett långt svar här.

1. Börja föra en ordentlig sömndagbok (jag kan rota fram någon hyfsad att skicka till dig om du vill). Här kan du få bra underlag för att göra en "felsökning" - vad det är som kan ändras på. Ofta får man också svart på vitt hur mycket man sover, vilket ofta skiljer sig från vad man faktiskt tror.

2. Börja med att arbeta med grundläggande goda vanor. Det handlar om:
  • Regelbundenhet i dygnet (gå och lägg dig och gå upp samma tid varje dag, försök äta regelbundet o.s.v.)
  • Fysisk aktivitet 3-4 gånger per vecka (dock ej 3 timmar innan läggdags), ca 30-40 minuter medelintensitet per gång (d.v.s. ungefär jogg)
  • 17 timmar vakenhet, 7 timmar sömn
  • Lågt födointag på kvällen, d.v.s. ej för stora mål till sen middag
  • Inget kaffe efter kl. 15
3. Gå sedan vidare och arbeta med sömnhygien och stimuluskontroll. Det handlar om:
  • Aldrig tupplurar under dagen. Förstör nattsömnen något enormt när man har sömnsvårigheter. Gör allt för att undvika detta - om det så krävs att du aldrig sitter eller ligger ner dagtid ;)
  • Mörkt i sovrummet, och gärna svalt ca 17-18 grader men med ett varmt täcke.
  • Sängen och sovrummet är till för enbart sömn och sex. Aldrig surfa på mobilen, titta på TV, läsa o.s.v. Det kan fungera om man inte har sömnproblem men blir inte bra om man har problem med sömnen.
  • Har man inte somnat på 20 minuter så går man upp igen och ägnar sig åt något maximalt tråkigt i ett mörkt rum. Inga skärmar, böcker o.s.v. Ett tips kan vara till exempel att räkna makaroner. När man sedan börjar känna sig sömnig igen så prövar man att gå och lägga sig. Somnar du inte på 20 minuter så upprepar du proceduren. (Denna punkt och den innan handlar om stimuluskontroll - du ska aldrig koppla ihop sängen till att ligga vaken eller göra något annat än att sova).
Ett sista steg, om dessa ovanstående inte fungerar, så arbetar man med sömnrestriktion. Det är ofta en effektfullt och stark intervention, men den är otroligt jobbig första tiden och man måste hålla ut på kort sikt för att det ska bli bättre på lång sikt. Jag vet inte om du prövat ovanstående tips fullt ut till att börja med? Jag kan förklara hur sömnrestriktion går till också, om du vill.

Att arbeta med sömn är jobbigt. Jag har full förståelse för att man ibland inte orkar följa råden (jag har alltid sovit dåligt själv och trots att jag vet hur man arbetar med sömnproblem, och att det har goda effekter, så följer jag ändå inte alltid råden). Det gäller att man är rejält motiverad och beredd att lägga ner den tid och det arbete som det faktiskt krävs för att bli bättre.

Jättebra och tydliga råd! Men jag måste passa på och fråga om 20-minuterspunkten då du verkar ha koll. :D

Jag har aldrig fått det att funka för mig (har haft ordentliga sömnproblem hela livet), för jag blir så otroligt stressad av att ligga och känna att klockan räknar ner! Så den gav jag upp för länge sen, eftersom efter ett tag for pulsen upp i taket direkt jag klev innanför sovrumsdörren... Hur är det tänkt att man får det att funka?
 
  • Mörkt i sovrummet, och gärna svalt ca 17-18 grader men med ett varmt täcke.
  • Sängen och sovrummet är till för enbart sömn och sex. Aldrig surfa på mobilen, titta på TV, läsa o.s.v. Det kan fungera om man inte har sömnproblem men blir inte bra om man har problem med sömnen.
Hur gör man om man inte har ett sovrum?
 
Jag har enorma sömnproblem i perioder, och det som hjälper allra bäst är acceptans. "Jaha, nu kan jag inte somna. Då får jag väl göra nått annat istället".

De vanliga tipsen, som även listats här i tråden, funkar aldrig på mig. Bäst somnar jag om jag äter ett ordentligt mål mat precis innan läggdags, dricker en mugg varm mjölk och tittar på nån halvintressant serie i sängen.

Bäst mår jag om jag får sova från 8 på morgonen till 14-15 på eftermiddagen. Då är jag pigg, glad och aktiv under min vakna tid.
 
Hur gör man om man inte har ett sovrum?

Ja, då blir det ju svårare såklart och har man generellt problem med sömnen kanske man ska undvika lägenheter där sovrummet är samma som vardagsrum, kök, studieplats osv ;) Precis som att man helst ska undvika skiftarbete också för det ruckar upp det mest grundläggande (dvs dygnsrutiner) :)

Men, har man en etta så har man, och då får man ju helt sonika hoppa över de sömnhygien-stegen. Att bara använda sängen till sömn kanske fortfarande är möjligt dock? :)
 
Jättebra och tydliga råd! Men jag måste passa på och fråga om 20-minuterspunkten då du verkar ha koll. :D

Jag har aldrig fått det att funka för mig (har haft ordentliga sömnproblem hela livet), för jag blir så otroligt stressad av att ligga och känna att klockan räknar ner! Så den gav jag upp för länge sen, eftersom efter ett tag for pulsen upp i taket direkt jag klev innanför sovrumsdörren... Hur är det tänkt att man får det att funka?

Ja, det är vanligt att man känner stress över tiden. Först, använd dig inte av en faktiskt klocka i dessa fall (om du gör det) utan gå på känsla ("Nu har jag inte somnat och sen legat vaken ett tag, dags att gå upp och räkna makaroner och vänta på nästa sömntåg"). Titta aldrig på klockan generellt under natten.

Det är också vanligt att vid sömnproblem börja koppla ihop sängen/sovrummet/natten med ångest och allt blir en ond cirkel. Men, att koppla ihop sängen med vakenhet (som man gör om man ligger mycket vaken i sängen och inte går upp när man inte kan somna) ger ju i grund och botten samma problem som när man kopplar ihop säng med ångest - d.v.s. du kan inte sova i den.

Så, det viktiga är att du försöker undvika att ligga vaken längre perioder i sängen - exakta tider är mindre viktigt. Ja, det kan upplevas stressande till att börja med och stressen i sig kanske bidrar till att du har ännu svårare att somna - men till slut byggs det ändå upp en så pass stor sömnskuld att du kommer somna oavsett. Det gäller såklart att man då inte sover på dagtid, sover jättelänge vissa nätter (håll på 17 timmars vakenhet - 7 timmars sömn) o.s.v. Sedan handlar det nog mycket om det Migo skrev - att försöka acceptera faktum att man inte somnar. Det är inte hela världen även om det är oerhört stressande. De allra flesta sover mer än vad de tror att de gör, och den återhämtande djupsömnen kommer i början så den får vi fortfarande. Sover man få timmar blir i alla fall de timmarna oftast av god kvalité.

Och sedan är det ju också så att alla råd och tips inte fungerar för alla, vi är såklart individer. Många avfärdar dock råd redan innan de gett dem en ordentlig chans under en längre tid, för de TROR att råden inte skulle fungera för dem. Men i ditt fall där man faktiskt prövat något och vet med säkerhet att det inte fungerar, då kanske just det rådet inte passar dig :)
 
Senast ändrad:
Har sen drygt tre år tillbaka jätteproblem med sömnen. Tar flera timmar att somna trots att jag känner mig helt slut, sen sover jag en timme, vaknar och kan inte somna om, sover lite till, vaknar och så fortsätter det till det är morgon och jag känner mig 10 ggr tröttare än jag var kvällen innan...

Börjar känna mig ganska desperat, jag orkar ingenting och är jättetrött redan kl 16 (går upp runt 9). Men sova, det går inte. Känner mig som en ödla som kravlat fram mitt i vintern, kroppen rör sig i slowmotion.

Har gått på propavan hela tiden (i tre år) samt imovane eller zolpidem i perioder. Propavan hjälper inte alls nu så har slutat. Imovane somnar jag av men vaknar igen, zolpidem sover jag 6-7 timmar i sträck på och är det enda som jag känner fungerar. Men min läkare vill inte skriva ut mer zolpidem pga beroenderisk etc. Det är jag inte alls oroad över eftersom jag endast tagit dem någon gång per vecka eller så har det gått flera veckor mellan varje gång. Har använt dem när sömnbristen är så akut att jag bara måste få en god natts sömn.

Jag fattar såklart också att tabletter inte är bästa lösningen men VAD ska jag göra?? Hur får man sova??

Jag har mörkt och kallt sovrum, ingen trafik eller oväsen, jag har provat med ljudbok och meditation. Inget hjälper. Jag har kronisk smärta vilket inte gör saken bättre, men det är nu senaste åren som sömnproblemen blivit så stora. Och sömnbristen gör smärtan mycket värre så det blir en ond cirkel. :(

Hur ont har du? Dvs. är det smärtan som väcker dig/håller dig vaken? Går det att få till bättre smärtlindring?

Jag hade enorma problem med sömnen förut och alla goda råd var bara att kasta i soptunnan. Vanliga råd som är till friska människor fungerar inte när man är sjuk. När man är sjuk gäller det istället att få till den sömnen man kan få för annars kollapsar man till slut. Mitt "sömnschema" gick ut på att undvika att bli övertrött så långt som möjligt. Blev jag övertrött så var det kört och det var omöjligt att somna.

Jag kunde sova i max 1 timme och 20 minuter i sträck. När jag vaknade hade jag panik av den enorma smärtan och fick ta mig upp så snabbt jag kunde för att ändra tryckpunkterna. Sen behövde jag vara uppe i några timmar för att kroppens smärtpåslag skulle hinna minska något innan jag kunde lägga mig igen. Att med enormt smärtpåslag sitta och räkna makaroner är dödsdömt. Då behöver man något att fokusera på som tar bort fokuset från smärtan och vad det är är upp till en själv.
Oftast hann jag med tre sömnperioder under nattens timmar. Alla som har någon hum om hur mycket sömn en människa behöver inser att 4 timmars upphackad sömn/natt inte fungerar år efter år. Jag la mig igen vid 8-9 på morgonen och hann med någon/några sömnstunder fram till 12,30. Ofta var jag så slut att jag la mig igen vid 18, sov 1 timme och 20 minuter och gjorde jag inte det så var det lögn att kunna somna på kvällen.

Jag lärde mig självsuggestion som jag somnade på. Jag hade max 10 minuter på mig att somna innan smärtpåslaget blev så stort att jag var tvungen att gå upp igen och självsuggestionen var det enda som hjälpte efter lång träning.

Har du en bra säng? Ligger du bekvämt? Annars är det prio ett. Har man ont fungerar det inte med en säng man inte är kompatibel med.

Gör lagom mycket på dagen. Trötta inte ut dig fullkomligt så att du tömmer de få reserver du har. Gå och lägg dig och sov när du har behov av det. Framförallt, tillåt dig att vara trött. Tillåt dig att säga nej till sådant som inte ger dig energi. Gör saker du tycker är roliga, sådant som skapar livskvalité och som ger dig energi i det långa loppet.

Jag har provat massor av olika sömnmedel men inget hjälpte för mig.
 
Ja, det är vanligt att man känner stress över tiden. Först, använd dig inte av en faktiskt klocka i dessa fall (om du gör det) utan gå på känsla ("Nu har jag inte somnat och sen legat vaken ett tag, dags att gå upp och räkna makaroner och vänta på nästa sömntåg"). Titta aldrig på klockan generellt under natten.

Det är också vanligt att vid sömnproblem börja koppla ihop sängen/sovrummet/natten med ångest och allt blir en ond cirkel. Men, att koppla ihop sängen med vakenhet (som man gör om man ligger mycket vaken i sängen och inte går upp när man inte kan somna) ger ju i grund och botten samma problem som när man kopplar ihop säng med ångest - d.v.s. du kan inte sova i den.

Så, det viktiga är att du försöker undvika att ligga vaken längre perioder i sängen - exakta tider är mindre viktigt. Ja, det kan upplevas stressande till att börja med och stressen i sig kanske bidrar till att du har ännu svårare att somna - men till slut byggs det ändå upp en så pass stor sömnskuld att du kommer somna oavsett. Det gäller såklart att man då inte sover på dagtid, sover jättelänge vissa nätter (håll på 17 timmars vakenhet - 7 timmars sömn) o.s.v. Sedan handlar det nog mycket om det Migo skrev - att försöka acceptera faktum att man inte somnar. Det är inte hela världen även om det är oerhört stressande. De allra flesta sover mer än vad de tror att de gör, och den återhämtande djupsömnen kommer i början så den får vi fortfarande. Sover man få timmar blir i alla fall de timmarna oftast av god kvalité.

Och sedan är det ju också så att alla råd och tips inte fungerar för alla, vi är såklart individer. Många avfärdar dock råd redan innan de gett dem en ordentlig chans under en längre tid, för de TROR att råden inte skulle fungera för dem. Men i ditt fall där man faktiskt prövat något och vet med säkerhet att det inte fungerar, då kanske just det rådet inte passar dig :)

Aha, tack för förklaringen. :)
Nej, jag har inga planer på att prova igen egentligen, det är mest att jag ville passa på att fråga när du verkar ha sån koll. Klocka har jag inte haft i sovrummet på många år, jag har inget alls där utom sängen och en byrå (som det bara finns kläder i), inte heller sover jag någon annan stans än i sängen. (Av någon anledning gör det stor skillnad för mig att rummet är helt kalt, borde ju inte spela roll med ögonen stängda men för mig gör det verkligen det.)

Men jag kunde verkligen inte få den grejen att funka som sagt, jag fick bara mer och mer panik. För mig funkar det att ligga och vänta in sömnen istället (även om den aldrig kommer den natten :cautious:), att sovtiden egentligen också är en nedräknande klocka är lättare att hantera av någon anledning. Kommer den paniken smygandes kan jag bara dra ett djupt andetag och skärpa mig, något som aldrig funkade med 20-minutersregeln. :p
 
Håller med @TinyWiny om vikten av smärtlindring. Har man ont blir sämnen störd av det och då är tillräcklig smärtlindring det som måste till. Jag behövde sömntabletter till vi hittade rätt blandning för mina smärtproblem.
Sömnskolan via VC var bra också, kanske kolla om det finns? Där kan man få fler bitar som kan hjälpa till. Men innan smärtlindringen var på plats spelade de råden ingen roll, eftersom jag inte sov pga smärtan.
Hoppas du får rätt hjälp, inte få sova är ett helsike :(
 
Vanliga råd som är till friska människor fungerar inte när man är sjuk. När man är sjuk gäller det istället att få till den sömnen man kan få för annars kollapsar man till slut.

Råden/metoderna jag har postad är från en föreläsare som länge arbetat med sömn just för patienter med kronisk smärta. Som du skriver är det högsta prio att få sömnen att fungera för den här patientgruppen. Dessa råd och metoder är också de man arbetar med vid olika psykiska besvär, som depression, ångest o.s.v. så det är inte metoder som är riktade till enbart friska människor.

Sedan, som jag lyft, är råden på gruppnivå och fungerar såklart inte för alla individer och det måste man såklart vara ödmjuk inför.

Jag tolkade inte heller TS trådstart som att det var smärtan som var det primära i sömnproblematiken, om det är så tycker jag det låter som en god idé att kontakta smärtkliniken och höra sig för hur just hon kan arbeta med sömnen och om hon behöver ta hänsyn till några särskilda omständigheter (som i ditt fall). Och särskilt se över smärtlindringen som du säger!

Skönt att du hittat ett sätt som fungerar för dig! Hoppas även TS kan göra det.
 
På radion häromdagen var det ett program om sömnproblem, Hörde ett litet utdrag från det när jag körde till jobbet och det generella tipset från "sömnexperten" där var att jobba med avslappning. Så att få in mera avslappning i sin vardag skulle vara ett tips.

För egen del blev det häromåret så att jag inte kan somna om jag druckit kaffe på eftermiddagen/kvällen. Så numera funkar det inte för mig att dricka kaffe vid 15-tiden, då kan jag inte somna och det blir en riktigt dålig natt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 447
Senast: Hazel
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 674
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 328
Senast: cherie
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp