Kan jag avbeställa?

kolblakkur

Trådstartare
Har i egenskap av privatperson beställt en produkt som jag ångrar att jag beställt. Kan jag avbeställa? Den har inte levererats ännu, man måste betala innan de skickar. Den ska skickas i vecka 9. När räknas beställningen som effektuerad?

Det står såhär på hemsidan:
AVBESTÄLLNING

En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats. Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”. Företag som avbeställer en specialtillverkad vara måste betala ersättning för havda kostnader fram till avbeställningen samt för utebliven vinst.
 
Distansköplagen ger dig rätt till 14 dagars öppet köp. Bara att skicka tillbaka till säljaren inom den tidsramen.
 
Distansköplagen ger dig rätt till 14 dagars öppet köp. Bara att skicka tillbaka till säljaren inom den tidsramen.
Men min förhoppning hade varit att slippa det böket samt fraktkostnaden, och alltså avbeställa innan jag får hem varan :)
 
Jag tolkar det som att det gäller både privat och företag.

@kolblakkur jag skulle tro att ordern effektuerad när du får meddelande om att den är skickad. Jag skulle avbeställa.
Nej, de hänvisar ju till annan plats när det gäller privatpersoner samt skriver ”när du beställt till ditt företag”.

Oavsett så ger distansavtalslagen rätt till avbeställning/ångrat köp.
 
Nej, de hänvisar ju till annan plats när det gäller privatpersoner samt skriver ”när du beställt till ditt företag”.

Oavsett så ger distansavtalslagen rätt till avbeställning/ångrat köp.

”Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”. ”

Det tolkar jag som ”du som har företag, gör X, du som är privatperson, gör Y”

Och då gäller det som står innan, ” Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats” båda kategorierna.
 
”Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”. ”

Det tolkar jag som ”du som har företag, gör X, du som är privatperson, gör Y”

Och då gäller det som står innan, ” Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats” båda kategorierna.
Ja, din sista mening håller jag med om. Såväl företagare som pp kan avbryta köpet om de inte hunnit skicka. Men övr är inriktat på företagare som inte har samma generösa rättigheter som pp.
 
Eller rättare sagt, det verkar i vissa fall kunna röra sig om specialbeställningar så effektuerad har nog mer än en betydelse.
 
Har i egenskap av privatperson beställt en produkt som jag ångrar att jag beställt. Kan jag avbeställa? Den har inte levererats ännu, man måste betala innan de skickar. Den ska skickas i vecka 9. När räknas beställningen som effektuerad?

Det står såhär på hemsidan:
AVBESTÄLLNING

En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats. Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”. Företag som avbeställer en specialtillverkad vara måste betala ersättning för havda kostnader fram till avbeställningen samt för utebliven vinst.
Gäller din beställning en specialtillverkad vara?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag beställde ett täcke för snart 4 veckor sen på nätet. På hemsidan står leveranstid 4-5 arbetsdagar. När det gått 10 dagar ringde...
Svar
6
· Visningar
1 695
Senast: kenneth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp