Bukefalos 28 år!

Kan jag bli medryttare?

B

brudfan

Hej!

Jag är en 24årig tjej som efter nio års uppehåll nu i augusti
återupptagit min ridning. Jag var väl ingen expert när jag slutade heller, hade ridit ut en del och varit på olika ridläger, men suttit på hästryggen till och från att jag var sex år. Sammanlagt har jag väl ungefär 2 års ridvana om man omvandlar det till ridskoleår. Kan i skrivande stund fram till skänkelvikningar, och har en hyfsad sits, gör snabba framsteg i min ridning också. DOCK, så vill jag rida mer, men har inte råd att ta mer än en ridlektion i veckan.

Nu har det dykt upp en möjlighet för mig att bli medryttare på en maxad d-ponny en till två gånger i veckan, hon är väldigt lättriden, lättskött, stabil och supersnäll. Jag vill hemskt gärna ge mig in på det här, då jag vill utveckla min ridning och öka min vana för privathästar (ridskolehästar är ju så slöa av allt bankande och slitande att de inte längre svarar på sitshjälper som det ska, t.ex. galoppfattning för sits etc).

Frågan är: Är jag redo? Tror ni att jag kan bli medryttare med gott samvete
eller är jag alldeles för orutinerad? Vilka kunskapskrav skulle ni ställt på era medryttare ifall vi ponerar att ni hade en väldigt snäll och lättriden häst?
 
Sv: Kan jag bli medryttare?

Det är väl bara att prova! Det är ju bra om ägaren kan vara med de första gångerna så att du får råd och stöd av denne.

Jag har haft medryttare som inte hade ridit alls på 6 år när hon kom hit. Då var det ju visserligen sagt att vi alltid red ihop, annars hade jag inte vågat det. Det gick bra iallafall, jag är ju van att instruera sedan min tid när jag jobbade på ridskola, vi tog det lungt i början och hästen är väldigt snäll mot nybörjare.
 
Sv: Kan jag bli medryttare?

Det borde inte vara något problem. Så länge du informerar ägaren om att du är lite "ringrostig" så att det inte kommer som en överraskning.

Sen kanske du kan försöka ta lektioner på medryttarhästen så att du får extra hjälp.
 
Sv: Kan jag bli medryttare?

Jag har också haft en medryttare som inte hade ridit på sådär 9-10 år innan hon började rida min häst. Hon och hästen klickade direkt och jag har inte sett nån annan rida min häst så bra på en gång.

Så jag tror definitivt du kan bli medryttare med gott samvete. :)

Angående kunskapsnivå så beror det på vad man som ägare vill ha ut av en medryttare. Jag har haft medryttare mest för att hästen ska få komma ut och få motion även de dagar som jag själv har lite ont om tid, dvs mina medryttare har inte behövt vara några dressyrstjärnor. Däremot tycker jag det är jätteviktigt att man VILL lära sig, jag som ägare lär gärna ut hur jag tycker att min häst bör ridas och skötas i stora drag. Finliret får man lära sig själv efter hand.
 
Sv: Kan jag bli medryttare?

Jag är precis som du. Jag har ridit till och från sen jag var 8-9. Började igen på ridskola i nybörjargrupp för ett år sen och jag söker nu efter en medryttarhäst då jag känner att jag vill rida mer än en gång i veckan på olika ridskolehästar som kan vara lite slöa som du säger.

Jag har berättat för alla hästägare jag pratat med att jag inte kan så mycket och det har inte varit några problem. Man måste ju såklart hitta en häst som passar en nybörjare också. De flesta hästar jag har kollat upp är äldre hästar som bara behöver motionsridas, alltså inga höga krav, en häst som kan fungera som en läromästare för mig.

Jag tycker absolut att du ska bli medryttare. Var ärlig med hästägarna om dina kunskaper så ska det inte vara några problem.

Lycka till! :)
 
Sv: Kan jag bli medryttare?

Vad glad jag blev över alla svaren! Trodde aldrig jag skulle få
så mycket positiv feedback. :D

Ägaren vet att jag är ringrostig, lade ut en annons på medryttare.nu som hon sedan svarade på, där hon skrev att jag verkade passa hennes häst perfekt. Nu väntar jag på mer info och kanske att vi kan boka en provridning när det passar.

Jag VILL utvecklas som ryttare, skulle ägaren vilja ge mig instruktioner och tips på hur man bäst rider hennes häst skulle jag väldigt tacksamt ta emot det. Samma sak med skötsel och info om utrustning etc. Det viktigaste är ju att både hon och jag känner oss trygga med att jag rider hästen, och att båda är säkra på att jag inte gör några fel. Lektioner på den är jag absolut positivt inställd till, men där är det plånboken som styr.

Hade inte tänkt mig något avancerat i början, bara en häst jag kan motionsrida på, skogsturer, och väldigt basic dressyr som avanceras i takt med mina ridlektioner. Ja, en läromästare helt enkelt.

Ifall det skulle skita sig och jag blir brädad av nån dressyrstjärna
och ni vill ta er an mig som medryttare så finns jag i stockholmsområdet, om ett år tillhör jag säkert os-laget, hahaha. ;)
 
Sv: Kan jag bli medryttare?

Vad roligt det låter :laugh:

Jag hade haft uppehåll från ridningen i tre år innan jag började rida min nuvarande medryttarhäst så jag känner mig fortfarande lite ringrostig, men det funkar jättebra. Man utvecklas ju med tiden och hur bra man behöver kunna rida från början beror ju på hur hästen är och vad ägaren vill att man ska göra. Själv är jag absolut ingen stjärnryttare utan är betydligt bättre på hästhantering än på ridning, men ägaren vill ha någon som tränar markarbete (enligt NH), pysslar och rider skogsturer så det passar mig perfekt :)
 
Sv: Kan jag bli medryttare?

Tror jag blev brädad dock. Hon har inte hört av sig än iaf. Taskigt att svara på min annons, och sen när jag visar intresse tillbaka hör hon inte ens av sig.. :(
 
Sv: Kan jag bli medryttare?

Var det längesen du hörde nått? Ägaren kanske bara är upptagen och inte haft tid att höra av sig.
Det verkade ju som att det fanns ett intresse i början.

Ha tålamod. Säger hon som har 0% tålamod.... :p
 
Sv: Kan jag bli medryttare?

Du, det där är tyvärr rätt vanligt... Strunta i henne och håll ut, rätt som det är så får du plötsligt det helt perfekta svaret! ;) Jag har varit med om det själv nämligen...
 
Kan jag bli medryttare eller är jag bara tokig!?

Hejsan svejsan! C:

Jag är en tjej på 15 år som har ett problem, jag vill bli medryttare...

Jag började på ridskola när jag var runt 6år men slutade (dumt nog) efter knappt ett halv år, red sen lite av och till på sommrarna etc etc tills jag var runt 9.
Sen fick jag ett tok ryck plötsligt och började rida på ridskola igen och har nu ridigt i ca 2 år i sträck. Och i sommras lyckades jag skaffa en "medryttar" ponny som visserligen var 25år men relativt sur och bråkig och med en raket motor i baken, yeha! Så sammanlagt har jag nog ridigt i säg 2-3år, inget proffs precis men men tycker det är jätte kul!
Jag är helt blodtörstig på att lära mig och utveckla min ridning! (sattsar inte på att bli proffs men man kan alldrig lära sig för mycket lr hur?).

I alla fall det finns ett problem...Jag känner att lektionerna är för korta (30 min!), hästarna försega (lyssnar inte på vikt hjälper etc man får sparka i gång de som gammla gräsklippare -_-' gillar verkligen inte att sparka hästar :() och barnen för tröga (förlåt mig, vill inte skryta men det är så man känner när man går i en grupp m 8åringar :'( ). Man utvecklas i samma takt som en snigel och det man lär sig på ett halvår är i princip det jag lärde mig när jag red min medryttar ponny 1 vecka :P. Sorgligt men sant. Därför vill jag jätte gärna rida mer och börja ha en medryttar ponny/häst också som jag kan utvecklas snabbare på, till en början "basic riding" så klart och kanske till och med bara ridturer i skogen så skulle jag vara jätte glad!

Slutsats: tror ni att jag är redo att bli medryttare eller är jag för naiv och oerfaren? Tror ni jag är kapabel till att ta det ansvaret? Och vad skulle ni ställa för krav på mig som medryttare?
'(tänk på att jag inte tror att jag är nåt och ska ge mig ut på en extremt bråkig proffs häst utan letar efter en äldre häst som är snäll och okomplicerad, jag bor dock i stockholm så det kan bli lite svårt :/).

Tack på förhand! :D /Anna
 
Sv: Kan jag bli medryttare eller är jag bara tokig!?

Hejsan svejsan! C:

Jag är en tjej på 15 år som har ett problem, jag vill bli medryttare...

Jag började på ridskola när jag var runt 6år men slutade (dumt nog) efter knappt ett halv år, red sen lite av och till på sommrarna etc etc tills jag var runt 9.
Sen fick jag ett tok ryck plötsligt och började rida på ridskola igen och har nu ridigt i ca 2 år i sträck. Och i sommras lyckades jag skaffa en "medryttar" ponny som visserligen var 25år men relativt sur och bråkig och med en raket motor i baken, yeha! Så sammanlagt har jag nog ridigt i säg 2-3år, inget proffs precis men men tycker det är jätte kul!
Jag är helt blodtörstig på att lära mig och utveckla min ridning! (sattsar inte på att bli proffs men man kan alldrig lära sig för mycket lr hur?).

I alla fall det finns ett problem...Jag känner att lektionerna är för korta (30 min!), hästarna försega (lyssnar inte på vikt hjälper etc man får sparka i gång de som gammla gräsklippare -_-' gillar verkligen inte att sparka hästar :() och barnen för tröga (förlåt mig, vill inte skryta men det är så man känner när man går i en grupp m 8åringar :'( ). Man utvecklas i samma takt som en snigel och det man lär sig på ett halvår är i princip det jag lärde mig när jag red min medryttar ponny 1 vecka :P. Sorgligt men sant. Därför vill jag jätte gärna rida mer och börja ha en medryttar ponny/häst också som jag kan utvecklas snabbare på, till en början "basic riding" så klart och kanske till och med bara ridturer i skogen så skulle jag vara jätte glad!

Slutsats: tror ni att jag är redo att bli medryttare eller är jag för naiv och oerfaren? Tror ni jag är kapabel till att ta det ansvaret? Och vad skulle ni ställa för krav på mig som medryttare?
'(tänk på att jag inte tror att jag är nåt och ska ge mig ut på en extremt bråkig proffs häst utan letar efter en äldre häst som är snäll och okomplicerad, jag bor dock i stockholm så det kan bli lite svårt :/).

Tack på förhand! :D /Anna

btw Det var inte meningen att hamna på den här tråden :s men men, ser ut att ha samma problem som du PanzarPanda satt... gör väl inge :P
 
Sv: Kan jag bli medryttare eller är jag bara tokig!?

Hejsan svejsan! C:

Jag är en tjej på 15 år som har ett problem, jag vill bli medryttare...

Jag började på ridskola när jag var runt 6år men slutade (dumt nog) efter knappt ett halv år, red sen lite av och till på sommrarna etc etc tills jag var runt 9.
Sen fick jag ett tok ryck plötsligt och började rida på ridskola igen och har nu ridigt i ca 2 år i sträck. Och i sommras lyckades jag skaffa en "medryttar" ponny som visserligen var 25år men relativt sur och bråkig och med en raket motor i baken, yeha! Så sammanlagt har jag nog ridigt i säg 2-3år, inget proffs precis men men tycker det är jätte kul!
Jag är helt blodtörstig på att lära mig och utveckla min ridning! (sattsar inte på att bli proffs men man kan alldrig lära sig för mycket lr hur?).

I alla fall det finns ett problem...Jag känner att lektionerna är för korta (30 min!), hästarna försega (lyssnar inte på vikt hjälper etc man får sparka i gång de som gammla gräsklippare -_-' gillar verkligen inte att sparka hästar :() och barnen för tröga (förlåt mig, vill inte skryta men det är så man känner när man går i en grupp m 8åringar :'( ). Man utvecklas i samma takt som en snigel och det man lär sig på ett halvår är i princip det jag lärde mig när jag red min medryttar ponny 1 vecka :P. Sorgligt men sant. Därför vill jag jätte gärna rida mer och börja ha en medryttar ponny/häst också som jag kan utvecklas snabbare på, till en början "basic riding" så klart och kanske till och med bara ridturer i skogen så skulle jag vara jätte glad!

Slutsats: tror ni att jag är redo att bli medryttare eller är jag för naiv och oerfaren? Tror ni jag är kapabel till att ta det ansvaret? Och vad skulle ni ställa för krav på mig som medryttare?
'(tänk på att jag inte tror att jag är nåt och ska ge mig ut på en extremt bråkig proffs häst utan letar efter en äldre häst som är snäll och okomplicerad, jag bor dock i stockholm så det kan bli lite svårt :/).

Tack på förhand! :D /Anna

Först och främst låter det som om du borde kanske byta ridskola, eller kanske på nåt vänster få uppgradera dig till seniorgruppen. Har själv ridit i juniorgrupp som femtonåring på en lite sådär nivå (märke 2), och alla var yngre än mig. Först och främst så går utbildningen i snabbare takt på seniorlektioner och ridlektionerna brukar vara en timme.

Sen ska man ALDRIG sparka igång en häst, när jag har våra segdegar brukar jag ge en tydlig skänkel med fast och fin vad, svarar inte hästen på den lägger jag till spöet, inte så att jag piskar den, utan markerar tydligt att det inte är okej att såsa och kräver uppmärksamhet. Är man konsekvent med att markera för hästen och tydligt visa att den måste jobba brukar man behöva betydligt mindre hjälper efter en stund. Sen, självklart, ton med ton med beröm till hästen om den svarar fint på mina hjälper.

Nog om det, en orsak till att du har svårt att hitta medryttarhäst förutom din ridvana är just det olyckliga faktum att du är omyndig. Skulle du ramla av hästen, eller skada dig på annat sätt under hantering av denne är det hästägaren som är ansvarig, du kan heller inte hållas ansvarig om du skulle skada hästen genom ridning eller hantering. Jag däremot, skulle kunna trilla av till höger och vänster och då är det mitt ansvar, då jag är över 18 år. Appropå ansvarsbiten, som vuxen har man tränat mer på att ha olika sorters ansvar och det gör det också lättare att axla det ansvar som krävs att bli medryttare. Sen finns det jättemånga unga ryttare som klarar det här galant, men det är svårt att ta sig in utan kontakter just av ovanstående orsaker.
 
Sv: Kan jag bli medryttare?

Var det längesen du hörde nått? Ägaren kanske bara är upptagen och inte haft tid att höra av sig.
Det verkade ju som att det fanns ett intresse i början.

Ha tålamod. Säger hon som har 0% tålamod.... :p

Du, det där är tyvärr rätt vanligt... Strunta i henne och håll ut, rätt som det är så får du plötsligt det helt perfekta svaret! ;) Jag har varit med om det själv nämligen...

Ja, nu har det vänt fort som f*n. Från att ha noll kandidater har jag nu tre kandidater, och då ska jag dessutom provrida en av dessa hästar på fredag. En 15årig arabvallack som ska vara "helt okomplicerad vid all hantering och ridning" :)

Hon med d-ponnyn hörde av sig, men väldigt kortfattat "Jaha. Vad kul. :)". Tror dock att jag inte ska provrida även om jag får det, eftersom det tar en och en halv timme att ta sig till stallet från där jag bor och jag märkt att det finns alternativ mkt närmre mig.

Den sista hästen har varit halt men ska komma igång nu. Ägaren är hur sjysst som helst och vi har en jättebra kommunikation. Det är en riktig skogsmullehäst, som inte kan nån vidare dressyr eller så. Han är röststyrd och har alltid gått enbart i skog och mark. Men innan ridning blir aktuellt med denna häst måste han komma igång med tömkörning och promenader etc, första uppsuttna rundan blir väl en försiktig tur i skritt och sen tar man det därifrån..

Nu får vi se vad som händer.. :)
 
Sv: Kan jag bli medryttare?

Tack Panzarpanda, känner att jag äntligen fått ett klokt svar! Förstår ett och annat mycket bättre nu. Dock får jag inte byta grupp änu :/ och känner att det nog är vettigare att byta ridskola till och med (här är man inte så snäll mot hästar :(...det man lär sig här är sparkar man hårt nog, ja då går hästen framåt och lyssnar den inte då är det fram med piskan...ja vet helt galet).

Tack ändå!
 
Sv: Kan jag bli medryttare?

hej!
Tror absolut att du kan bli medryttare!
Ponnyn som du lär få ta hand om verkar vara en riktig klippa att luta sig imot och som du kan lära dig mycket av!
Du kan ju ta ridlektioner på den ponnyn också!:);)

Tycker att du ska go for it!
För om du nu vill rida mer,lära dig mer så är det ett bra val om du tar ridlektioner med det.
tex. vill du lära dig "privathästar" så måste du ju rida en sådan också för att lära dig hur det funkar
även om privathästar nästan är likadana som ridskolans om man skippar skänkeldövheten o det andra som är typiskt för dessa:)

men GO FOR IT!:D

När jag skaffade egen så har jag lärt mig så himla mycket!
Har haft henne i 3 ½ år nu ca, 5 år gammal arabsto:)
 
Sv: Kan jag bli medryttare?

Uppdatering!

Jag har nu blivt medryttare på en 15årig arabskimmel, hästägaren såg mer till min vilja att lära än min kunskap att rida.
Hon såg gärna att jag tog några lektioner inför hennes instruktör, även om jag främst ska rida i skog och mark.

Nu börjar det!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp