Kan jag bli uppsagd?

Atintwgulsno95

Trådstartare
Jag har letat en bra stund nu efter personer med egen erfarenhet, men jag lyckas inte.
Jag ska försöka sammanfatta mig kort.

Det är så att jag är 2020 blev informerad att min dementa farfar blivit ekonomiskt utnyttjad av en annan släkting som via ett manipulerat framkallat förmyndarskap lyckats komma över stora summor pengar, och jag valde själv att ge mig in i processen för att slåss åt farfars rättvisa att upphäva förmyndarskap och sätta en opartisk anlitat person som god man istället.
Det hela har lett mig till ett engagemang som blev ett heltidsjobb utöver mitt egna jobb - med polis och social inblandat.
Efter månaders stress av processens påfrestning börjar kroppen ta stryk i form av att jag tappar vikt, får panikattacker, magsår och svimmat vid flertalet tillfällen.
Sedan avlider en annan nära släkting, och kort efter även min farfar - vilket stuvar om det hela till en helt annan rättslig process som blev ett betydligt större projekt.
Strödagar av sjukfrånvaro pga detta har lett till misstanke från arbetsgivaren.
Dock har jag mina närvarande dagar på arbetet presterat det jag ska.
Jag har snittat en sjukfrånvaro på ca 1 dag/vecka.

Efter en lång tids stress sjukskriver min läkare mig på 100% och jag har utöver ett utmattningssyndrom en tuff depression efter att en nära vän avlider plötsligt.
Utan detaljer vill jag beskriva att jag aldrig varit närmre botten.
Efter 6 månader återgår jag till jobbet på 50% och det första jag gör är att åka på en förkylning som ger mig ytterligare frånvaro. En vecka senare testar jag positivt för covid, och nu 8 dagar senare efter sjukdomen är jag redo att återgå till arbetet.

Jag har en väldig oro för att förlora mitt jobb på grund av detta. Jag är rädd att min sjukfrånvaro kommer att leda till att jag blir uppsagd.

Har någon erfarenhet av liknande situation och vet om jag ska börja förbereda mig för dåliga nyheter från min arbetsgivare?

Jag har ej lyckats få något svar ännu och hoppas på napp här kanske.

Tack på förhand! 🌸
 
Jag har svårt att tro att sjukfrånvaro är en grund till uppsägning. Däremot har jag läst någonstans att om en anställd är sjuk väldigt ofta så ska (bör?) arbetsgivaren "utreda" sjukfrånvaron, med tanke på ditt "Strödagar av sjukfrånvaro pga detta har lett till misstanke från arbetsgivaren." Ha en öppen dialog med din chef så tror jag det mesta kommer att lösa sig!
 
Jag har svårt att tro att sjukfrånvaro är en grund till uppsägning. Däremot har jag läst någonstans att om en anställd är sjuk väldigt ofta så ska (bör?) arbetsgivaren "utreda" sjukfrånvaron, med tanke på ditt "Strödagar av sjukfrånvaro pga detta har lett till misstanke från arbetsgivaren." Ha en öppen dialog med din chef så tror jag det mesta kommer att lösa sig!

Exakt, AG har ju en rehabiliteringsskyldighet gentemot de anställda så de måste undersöka det hela när sjukfrånvaron överskrider en viss nivå @Atintwgulsno95
 
Jag har letat en bra stund nu efter personer med egen erfarenhet, men jag lyckas inte.
Jag ska försöka sammanfatta mig kort.

Det är så att jag är 2020 blev informerad att min dementa farfar blivit ekonomiskt utnyttjad av en annan släkting som via ett manipulerat framkallat förmyndarskap lyckats komma över stora summor pengar, och jag valde själv att ge mig in i processen för att slåss åt farfars rättvisa att upphäva förmyndarskap och sätta en opartisk anlitat person som god man istället.
Det hela har lett mig till ett engagemang som blev ett heltidsjobb utöver mitt egna jobb - med polis och social inblandat.
Efter månaders stress av processens påfrestning börjar kroppen ta stryk i form av att jag tappar vikt, får panikattacker, magsår och svimmat vid flertalet tillfällen.
Sedan avlider en annan nära släkting, och kort efter även min farfar - vilket stuvar om det hela till en helt annan rättslig process som blev ett betydligt större projekt.
Strödagar av sjukfrånvaro pga detta har lett till misstanke från arbetsgivaren.
Dock har jag mina närvarande dagar på arbetet presterat det jag ska.
Jag har snittat en sjukfrånvaro på ca 1 dag/vecka.

Efter en lång tids stress sjukskriver min läkare mig på 100% och jag har utöver ett utmattningssyndrom en tuff depression efter att en nära vän avlider plötsligt.
Utan detaljer vill jag beskriva att jag aldrig varit närmre botten.
Efter 6 månader återgår jag till jobbet på 50% och det första jag gör är att åka på en förkylning som ger mig ytterligare frånvaro. En vecka senare testar jag positivt för covid, och nu 8 dagar senare efter sjukdomen är jag redo att återgå till arbetet.

Jag har en väldig oro för att förlora mitt jobb på grund av detta. Jag är rädd att min sjukfrånvaro kommer att leda till att jag blir uppsagd.

Har någon erfarenhet av liknande situation och vet om jag ska börja förbereda mig för dåliga nyheter från min arbetsgivare?

Jag har ej lyckats få något svar ännu och hoppas på napp här kanske.

Tack på förhand! 🌸
Det som kan hända om de tycker att du har orimligt mycket sjukfrånvaro är att du får krav om att lämna sjukintyg från första dagen. Sålänge du faktiskt är sjuk när du sjukanmäler dig så kan de inte säga upp dig 😊
 
Vad innebär en rehabiliteringsskyldighet?
De är skyldiga att utreda om det finns något som orsakar ökad sjukfrånvaro. Tex missbruk, för hög stress, psykisk ohälsa osv. De är också skyldiga att anpassa arbetet så att det ska fungera även om du inte mår bra, eller att ex koppla in företagshälsovården. Efter sjukskrivning kan det vara att få komma tillbaka till anpassade arbetsuppgifter, koppla in en rehabkoordinator osv.
 
Hos oss fungerar det så att har man varit sjuk mer än vid 3 olika tillfällen under ett år så har arbetsgivaren rätt att kalla in en för samtal kring varför man är sjuk så ofta, inte för att skuldbelägga utan för att säkerställa att man inte är "sjuk" för att man mår dåligt på jobbet, blir mobbad av sina kollegor eller på annat sätt inte har det bra på arbetsplatsen eller har andra problem. Om arbetsgivaren misstänker att man missköter sin möjlighet till sjukskrivning och tex sjukskriver sig för att slippa göra vissa arbetsuppgifter eller för att man inte pallar gå till jobbet den dagen så kan arbetsgivaren kräva sjukintyg från första dagen. En kollega till mig satte i system att sjukskriva sig så fort h*n hamnade i en konflikt med sin chef och h*n blev efter det tvungen att lämna sjukintyg från första dagen, mängden sjukskrivningar minskade med 99% i samband med det.
 
Det som kan hända om de tycker att du har orimligt mycket sjukfrånvaro är att du får krav om att lämna sjukintyg från första dagen. Sålänge du faktiskt är sjuk när du sjukanmäler dig så kan de inte säga upp dig 😊
Det känns tryggt att höra ❤️
Planen är ju dessutom att jag ska komma tillbaka till hälsan - inte fortsätta vara sjukfrånvarande 😊
 
Lånar tråden lite.

Vet någon om det finns en siffra på sjukfrånvaro där arbetsgivaren "ska" utreda detta?
Försäkringskassans definition säger 6 gånger på 12 månader eller 4 gånger på sex månader. Sen vet jag inte om det är hugget i sten.
 
@iNHALE förklarade det bra. Sedan tycker jag att det bästa är att ha en rak dialog med AG. Du behöver ju inte dra allt i minsta detalj men iaf lite grovt över vad som händer privat och att det gjort att du inte mått bra. En vettig AG fattar att sådana här saker händer i livet ibland.
Jag har varit väldigt öppen med allt som hänt, med både AG och chef.
Jag hoppas att det hjälper mig att få deras förståelse.
 
Jag har hög sjukfrånvaro och har gått igenom en "utredning" från arbetsgivaren.
Jag fick först träffa en sjuksköterska från företagshälsovården där vi hade ett samtal om orsaken till min frånvaro. Jag fick också fylla i ett frågeformulär men minns inte hur det var utformat.

Efter det fick jag ett möte med närmaste chef och HR chefen. Där konstaterades att de inte såg något konstigt med min frånvaro eftersom jag har flera diagnoser (MS med svår fatigue och nedsatt immunförsvar p ga behandling samt migrän).

Vi gick igenom vilka åtgärder som gjorts för att underlätta för mig och lade till några fler.

Det var allt. Idag ifrågasätter inte chefer/HR min frånvaro alls. En del kollegor har svårt att acceptera den ibland men det är en annan fråga.
 
Jag har letat en bra stund nu efter personer med egen erfarenhet, men jag lyckas inte.
Jag ska försöka sammanfatta mig kort.

Det är så att jag är 2020 blev informerad att min dementa farfar blivit ekonomiskt utnyttjad av en annan släkting som via ett manipulerat framkallat förmyndarskap lyckats komma över stora summor pengar, och jag valde själv att ge mig in i processen för att slåss åt farfars rättvisa att upphäva förmyndarskap och sätta en opartisk anlitat person som god man istället.
Det hela har lett mig till ett engagemang som blev ett heltidsjobb utöver mitt egna jobb - med polis och social inblandat.
Efter månaders stress av processens påfrestning börjar kroppen ta stryk i form av att jag tappar vikt, får panikattacker, magsår och svimmat vid flertalet tillfällen.
Sedan avlider en annan nära släkting, och kort efter även min farfar - vilket stuvar om det hela till en helt annan rättslig process som blev ett betydligt större projekt.
Strödagar av sjukfrånvaro pga detta har lett till misstanke från arbetsgivaren.
Dock har jag mina närvarande dagar på arbetet presterat det jag ska.
Jag har snittat en sjukfrånvaro på ca 1 dag/vecka.

Efter en lång tids stress sjukskriver min läkare mig på 100% och jag har utöver ett utmattningssyndrom en tuff depression efter att en nära vän avlider plötsligt.
Utan detaljer vill jag beskriva att jag aldrig varit närmre botten.
Efter 6 månader återgår jag till jobbet på 50% och det första jag gör är att åka på en förkylning som ger mig ytterligare frånvaro. En vecka senare testar jag positivt för covid, och nu 8 dagar senare efter sjukdomen är jag redo att återgå till arbetet.

Jag har en väldig oro för att förlora mitt jobb på grund av detta. Jag är rädd att min sjukfrånvaro kommer att leda till att jag blir uppsagd.

Har någon erfarenhet av liknande situation och vet om jag ska börja förbereda mig för dåliga nyheter från min arbetsgivare?

Jag har ej lyckats få något svar ännu och hoppas på napp här kanske.

Tack på förhand! 🌸
Nej, du kan inte bli uppsagt för det utan det som du kan få krav på är ett förstadagsintyg om du är sjuk.
Du har skyldighet att följa den rehabplan som finns efter sjukskrivningen efter bästa förmåga men att vara sjukskriven när du är förkyld eller fått covid räknas absolut som det om du presterat som förväntat när du är på jobbet.

En sjukdag i snitt per vecka är dock otroligt mycket och har inte din arbetsgivare redan inrett någon sorts utredning om vad frånvaron beror på och eventuellt behov av arbetsanpassning eller rehabilitering redan innan en längre sjukskrivning så är det rent ut sagt underligt. Nu verkar ju anledningen till att du mått dåligt främst bero på icke jobbrelaterade faktorer men arbetsgivaren har ändå en skyldighet att se över om du behöver anpassning på jobbet och rehabilitera efter en längre sjukskrivning och det ska du och ett skyddsombud få ha varit med att ta fram en plan för. Det kan tex vara att tillfälligt få andra arbetsuppgifter som fungerar bättre med deltidssjukskrivning men målet ska i grunden vara att återgå till tidigare tjänst och oftast i samma omfattning som innan sjukskrivningen. Det är först om det inte fungerar som man börjar titta på möjlighet till omplacering inom företaget och om det inte finns andra tillgängliga tjänster som man klarar av eller har kompetens för som det kan bli aktuellt att bli uppsagd.
 
Utöver vad som redan skrivits så tänker jag på två saker:
1) Det låter som att med så mycket sjukfrånvaro borde du antingen vara mer sjukskriven (du har inte så hög arbetsförmåga som du försöker klara ut), eller få mer anpassningar på jobbet (du har förmågan att vara på plats den tid du ska, men inte prestera som du brukar, då försämras din hälsa).

2) Kanske är särskilt högriskskydd aktuellt för dig? Det går att ansöka om det, om en sjukdom antas ge många eller långa tillfällen av sjukfrånvaro. Det gör att det inte är arbetsgivaren som är ansvarig för sjuklönen de första 15 dagarna i varje sjukperiod, utan försäkringskassan. Nu vet jag inte om dina diagnoser anses orsaka särskild högrisk, men det kan vara värt att kolla upp/diskutera med din läkare. Det kan bli stor skillnad för både AG och dig om den ska betala alla strödagar, eller om ni båda vet att det är bara så det är med dina nuvarande hälsoförutsättningar och att sjuklönekostnad inte hamnar i potten gällande AGs syn på din anställning där.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 988
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, jag befinner mig i en rejäl nedförsbacke när det kommer till jobb, hälsa och...
Svar
3
· Visningar
889
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp