Kan jag få ett nytt badrum?

MadicDomino

Trådstartare
*Jag vet att jag kan ringa hyresvärden och fråga. Men vill ha respons ifrån bästa buke!

Det är såhär! Sambon och jag ska flytta till en äldre lägenhet. Lägenheten är byggd år -55 och renoverades senast -85. Så ni kan ju tänka er alla bajsbruna tapeter.. Lägenheten är i övrigt bra skick för sin ålder! Dem 85 kvm är ganska välbevarade. Fiskbensparkett i Sovrummet och vardagsrummet. :love:

Vi har gått med att måla/renovera om hela lägenheten. Mot 1½ månadshyra gratis + gratis verktyg + all färg. Golvet i köket bytar en golvläggare åt oss + nytt våtrumsmatta i badrummet på badrummet övre del (kaklat hälften/våtrumsmatta hälften!) . :idea:

Men. Jag har funderat och spunnit vidare. Kan jag kräva ett nytt badrum? Kaklet har spruckit lite här och var, samt fogarna lossnar! Plus den hemska turkosa melerade färgen på kaklet.. (Kanske 70-tal?) Huuuu. . :crazy:

Dessutom såg jag på en lägenhet i samma trapp, har blivit ledig. Denna lägenhet ligger på samma storlek, samt hyra, MEN HAR NYARE (90-tal kanske?) BADRUM OCH KÖK! (mitt kök bryr jag inte om. Jag älskar 50-tals luckor!:love: )

Men vad tror ni? Kan jag lyckas kräva en renovering på badrummet? Vi pratar inte om något gigantiskt badrum. Har max 2 kvm yta att röra mig på där inne. Plus badkaret då. Detta är en hsb lägenhet om någon har erfarenhet av det!

Och låt säga att jag får dem att fixa det? Hur länge blir jag utan badrum då? :angel:

/ En som vill ligga i badkaret och ta det lugnt med ett glas vin UTAN ATT BLI ILLAMÅENDE AV TURKOSMELERAT KAKEL! :angel:
 
Sv: Kan jag få ett nytt badrum?

Det ser typ ut såhär! Fast med vit kakel på golvet och vit (nuvarande gul) våtrumsmatta kanske 80 cm från taket! Fast kaklet är lite mer "kladdigt" eller hur man ska förklara det. Vilket är lagom jobbigt på en yta på 2x2 m yta.

315372-renovering.jpg


*lånad ifrån google*
 
Sv: Kan jag få ett nytt badrum?

Problemet är att jag inte är i nuläget medlem i hyresgästföreningen! Eftersom jag är "inneboende" hos sambon. Självklart kommer jag bli det när vi flyttat! (rättarsagt fått nycklarna till det nya!

Sambon är självklart medlem. Men han är inte lika drivande i frågan som jag! :grin: Han kan leva med det. Men det gör inte jag!! :grin:

Så frågan är, kan jag fråga hyresgästföreningen utan att vara medlem ? :o
 
Sv: Kan jag få ett nytt badrum?

Skull tro att badrummet liknar detta?
lgenheten025.jpg


Kräva tror jag inte att du kan, ni har ju accepterat badrummet när ni sa ja till lägenheten. Däremot kan du ju fråga/be fastighetsägaren när de tänkt frächa upp badrummet. Kan ju vara dags för stambyte.
 
Sv: Kan jag få ett nytt badrum?

Ditt badrum ser mycket bättre ut än vad detta badrum gör! :o Dock är dina fogar bättre än mina! Dock är mina fogar vitare, men sönder på många ställen som sagt! :o

Tanke på hyreshuset ålder borde det vara dax för ett stambyte, men jag tror inte att denna åtgärd kommer göras inom dem senaste 5 åren.

Då 85% av husets hyresgäster är över 75 år. (Friskt blod är påväg in i lägenheterna, då det är ett lugnt och populärt område. Men dem äldre kommer nog inte flytta tills dem tvingas där ifrån.)
Och tvinga dem vara utan badrum två veckor hade väl aldrig kunnat funka?

Konstigt nog är det så många äldre som bor i detta trapphus, ingen hiss, smal trapp och det är en ganska jobbig trapp att gå i!

Men stambyte är kanske gjort? (är inte ett dugg insatt i detta!) Hittade nu i på lediga lägenheten att badrummet är renoverat -86! Bajsbrun var väl 80-talets färg? Om mitt badrum var ifrån 80-talet, så borde väl mitt badrum också vara sådär? :o Så mitt badrum är nog från huset byggdes. År 1955 alltså! :crazy:

Detta är lediga lägenhetens badrum!
Capitex.Datalager.DBFile.dbfile.aspx


Jobbar på ta en bild på spektaklet när vi får nycklarna! :cool:
 
Sv: Kan jag få ett nytt badrum?

Det badrummet på min bild är från 1958, så den stilen var inne då;)

Om stambyte ska göras så lär de inte renovera ditt badrum nu. Det är svårt att göra utan att göra inverkan på inredningen.
 
Sv: Kan jag få ett nytt badrum?

Du har inte sett badkaret;) Men det målade jag innan jag flyttade, så plötsligt blev det jättefint!
 
Sv: Kan jag få ett nytt badrum?

Du kan faktiskt bli medlem fast du bara är inneboende...varför tror du inte man kan det ? Tror inte du får nytt badrum, däremot bör dom byta ut det spruckna kaklet samt laga fogarna. Det måste du säga till om annars får du fuktskador.
 
Sv: Kan jag få ett nytt badrum?

Jag har inte blivit medlem för att jag står fortfarande på min "hemadress hos min mamma".

Orkade inte göra adressändring för 4 månader sen, då min pojkvän fick reda på att han skulle få den. Då berättade han att han ville att jag skulle flytta med! :D

Så det har har bara blivit att jag bara varit hemma hos mor för att hämta posten! Som sagt, jag hade tänkt bli medlem efter adressändring och fått nycklarna!

Tack för tipset. Måste iallafall få fogarna till fixade!
 
Sv: Kan jag få ett nytt badrum?

Det spelar ingen roll var du bor, du kan äga egen villa och bo i den. Medlem i föreningen kan du vara ändå. Och det verkar ju vara läge att bli medlem redan nu, eftersom du har specifika frågor.
 
Sv: Kan jag få ett nytt badrum?

Jag har varit medlem sedan jag flyttade hemifrån 2001 och jag har bott på alla möjliga och omöjliga vis och varit medlem oavbrutet.

De bryr sig knappast om vart du bor! (Men det är ju svårt att få rätt mot sig själv om man äger boendet :D ).
 
Sv: Kan jag få ett nytt badrum?

395980_10150532642904277_729664276_8306198_350805579_n.jpg

Här har vi mästerverket! Dom har faktiskt varit och målat där inne! Vitt och fräscht! + Nytt spegelskåp! :D

Det som inte syns på bilden är att:
* Färgen på rören har släppt.
* Massa (OBS MASSA!) små hål i kakel och fogar, då fd hyresgäst har haft allt möjligt upp skruvat. (och forfarande.
* Kakel + avloppskydd saknas underbadkaret. Ack vad jag är glad att jag inte har barn :crazy:
* Fogarna är skitigare än på bilden. Lite mer "grön/skitiga". Provade skrapa på dem igår. ICKE ATT DET KOMMER LOSSNA! :mad:
* Det saknas färg + emalj i botten av badkaret. Vilket vi missade på visningen.. :eek:
* Kaklet är mer intensivt IRL än på bild :crazy:

Det finns mer, men det har jag förträngt. Läste på Hgf's hemsida att det räknar som en brist.

Frågan är såhär

"Kan jag kräva ny toalett, nytt badkar och nytt handfat för att de jag har är slitna?
​Kan jag kräva nytt porslin i badrummet? Toaletten är missfärgad, emaljen i badkaret har hål och det är sprickor i handfatet."


Svar: "Du kan kräva att värden rättar till fel och brister. Slitet porslin kan räknas som en brist. Prata med värden och se om ni kan komma överens om att byta ut det.

Du kan också ha rätt till lägre hyra för tiden du haft bristen, alltså från det du anmäler bristen till värden till det att bristen är åtgärdad.
Om värden vägrar kan du ansöka om att Hyresnämnden ska besluta att värden rättar till bristen. Är du medlem kan vi på Hyresgästföreningen kan hjälpa dig med din ansökan. Ring oss på 0771-443 443, eller kontakta oss via e-post."


(Och jag har blivit medlem i Hyresgästföreningen idag. Så vi kan ge upp detta ämne! :banana: )
 
Sv: Kan jag få ett nytt badrum?

Glöm bara inte att standardförbättringar kan leda till hyreshöjning. Ni har kommit överens om en lägenhet i ett visst skick till ett visst pris, vill ni nu förbättra standarden kan hyresvärden eventuellt komma att ersätta hans ökade kostnader med hjälp av att höja hyran, även om det gamla var slitet.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan jag få ett nytt badrum?

Såg nu denna frågan på Hyresgästföreningens FAQ. Så tänk igenom vad ni egentligen vill ha fixat och prata med hyresvärden om vad det innebär, är kostnaderna oskäliga så ta det med HGF.

Varför har jag fått högre hyra efter badrumsrenoveringen?
SVAR:
​Vanligt underhåll ingår för det mesta i hyran, och då ska du inte få en hyreshöjning efter renoveringen. Om du däremot får högre standard i badrummet kan du få högre hyra eftersom lägenhetens bruksvärde ökar.

Högre standard kan vara att våtrumstapeten byts mot kakel, eller att golvmattan i plast byts mot klinkers. Däremot är det ingen standardhöjning att få en ny toalettstol, eller nytt handfat. Inte heller att man byter ut badkar mot dusch, eller tvärtom.

Hos en del bostadsföretag ingår inte underhållet i hyran. Då har man en lägre grundhyra, och betalar istället extra för varje underhållsåtgärd. Men då måste det finnas ett avtal med Hyresgästföreningen om så kallat valfritt underhåll.
Källa
 
Sv: Kan jag få ett nytt badrum?

Fast, har inte hyresvärden krav på sig att han ska renovera var 10-15 år? :o
Vi har ju lätt kommit över 20-år på det senaste iallafall.


*vill inte ha hyreshöjning*
 
Sv: Kan jag få ett nytt badrum?

Fast att renovera ett badrum 10-15 år blir ju superdyrt så då kan ni nog räkna med dubblad hyra;)

Bara att byta badkaret är ett jätteprojekt i och med att det är inkaklat. Däremot kan man måla badkaret med kakel- och emaljfärg, faktiskt ganska enkelt om man är lite händig. En toastol kostar några tusenlappar så det är ingen stor utgift, samma med handfat. Man kan foga om, det är inte heller så svårt. Hålen är nästan bättre om de är öppna, om det är betongväggar, men annars kan man ju spackla.

Som sagt, jag tror inte du kan kräva någonting, men du kan ta upp det. Ni har ju accepterat lägenheten..?
 
Sv: Kan jag få ett nytt badrum?

Fast, har inte hyresvärden krav på sig att han ska renovera var 10-15 år? :o
Nu är jag ute på väldigt djupt vatten och ska kanske egentligen inte uttala mig om något som jag inte alls är säker på, men gäller inte det från att man själv ingått avtalet? Dvs du själv ska ha bott där i 10-15 år för att kunna kräva det utan hyreshöjning.
 
Sv: Kan jag få ett nytt badrum?

Nu är jag ute på väldigt djupt vatten och ska kanske egentligen inte uttala mig om något som jag inte alls är säker på, men gäller inte det från att man själv ingått avtalet? Dvs du själv ska ha bott där i 10-15 år för att kunna kräva det utan hyreshöjning.
Jag tror det bara är tapetsering och målning som "ska" göras så ofta, inte helrenovering. Och bara om det är slitet, ser det fräscht ut så behövs ddet väl inte göras nåt.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
10 606
Senast: Daff
·
Hemmet Nu har vi bott i vårat hus drygt 1,5 år och allt eftersom har vi bytt ut 80-tals mattor och tapeter mot nytt och fräscht. Nu står nästa...
2
Svar
25
· Visningar
4 183
Senast: Scata
·
Hemmet Ni kanske minns mina trådar om hur badrummet blev översvämnat, hur jag hatade det turkos-melerade kaklet och hur vattnet lyckades rinna...
Svar
9
· Visningar
3 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp