Bukefalos 28 år!

Kan jag få ut en stamtavla till katten?

BuenoBull

Trådstartare
I somras köpte vi en omplacering, en cornish rex. Han är registrerad hos SVERAK och även SKK om jag förstått det rätt. Dock har inte förra ägaren, som köpte honom av uppfödaren, fått någon stamtavla. Jag undrar om vi på något vis kan få ut en stamtavla på honom på något vis? Hur går jag tillväga?
Vi har heller inget chipnummer på honom, men han ska vara chippad och i eftermiddag ska vi ner till veterinär och läsa av det.
 
Om förra ägaren inte fått stamtavla har uppfödaren begått ett regelbrott och jag hade i det läget tyvärr inte litat på att allt är som det ska. Både sverak och SKK har id-register, och det har inget att göra med stamtavlan (förutom att uppgifterna hänger ihop om katten är registrerad och stambokförd). Se till att han blir id-registrerad, helst på båda ställen, om han inte redan är det.

Det går att få ut en ny stamtavla om katten är korrekt registrerad från början, det är den som står som ägare hos sverak som måste göra ägarändring så att ni kan beställa en ny stamtavla. (Dvs uppfödaren eller den ni köpte katten av, beroende på hur mycket som skötts fel.)

Är katten inte stambokförd från början så är det inget att göra, då har ni tyvärr blivit lurade och det är en lockig huskatt med crx-ursprung ni har. Inom FIFé (sverak) måste alla katter registreras som ungar, och den som påstår något annat har inte rent mjöl i påsen. Hur det fungerar i andra förbund varierar, men man ska alltid kunna få ut någon form av officiella papper på katten.
 
Ja, alltså, jag har sökt på stamnamnet och han kommer ju upp där och även hans reg.nummer, stamtavla m.m. Så stambokförd verkar han ju vara?

Förra ägaren har skickat in papper om ägarbyte. Kollade genom vår mailkonversation och enligt henne stog hon reggad som ägare på SKK då inte Sverak inte hade id-register när katten föddes, 2009. Så då antar jag att katten enbart har ägarregistrering på SKK? Men om allt är okej och korrekt så kan jag ägarregistrera honom på Sverak också? Och få ut en fysisk stamtavla?
 
Ja, alltså, jag har sökt på stamnamnet och han kommer ju upp där och även hans reg.nummer, stamtavla m.m. Så stambokförd verkar han ju vara?

Förra ägaren har skickat in papper om ägarbyte. Kollade genom vår mailkonversation och enligt henne stog hon reggad som ägare på SKK då inte Sverak inte hade id-register när katten föddes, 2009. Så då antar jag att katten enbart har ägarregistrering på SKK? Men om allt är okej och korrekt så kan jag ägarregistrera honom på Sverak också? Och få ut en fysisk stamtavla?
Om han finns i stamboken som Sassy länkade till så har han stamtavla. Dock måste du, eller den som står som ägare i Sveraks register begära ut stamtavlan på nytt. Om det är Du, tidigare ägaren eller uppfödaren är svårt att säga. Jag skulle nog kontaktat SVERAK och frågat vem som står som ägare på honom :)
 
Men finns ägarregistrering på honom i Sverak då? Med tanke på att förra ägaren sa att Sverak inte hade id-register då... 2009 alltså. Tack för svar, ska kontakta dem!
 
Men finns ägarregistrering på honom i Sverak då? Med tanke på att förra ägaren sa att Sverak inte hade id-register då... 2009 alltså. Tack för svar, ska kontakta dem!
Jag har faktiskt inte koll på om sverak hade ID-register då. Men finns det möjlighet för dig att kolla upp uppfödarens uppgifter? Har förre ägaren ej fått stamtavlan misstänker jag att katten aldrig stått på henne... men det är ju svårt att säga.
 
Men finns ägarregistrering på honom i Sverak då? Med tanke på att förra ägaren sa att Sverak inte hade id-register då... 2009 alltså. Tack för svar, ska kontakta dem!

Även om de inte haft något id-register så måste katten ha en ägarregistrering i stamboken. Om förra ägaren inte skrivit på något sådant papper står katten i uppfödarens ägo enligt sverak. Lättaste sättet att reda ut det är att ringa kansliet och berätta hur läget är, att ni köpt katten men inte fått någon stamtavla och inte vet var pappersexcersisen tappats bort på vägen. Då kommer de höra av sig till uppfödaren om det gått tokigt till. Jag missade att ägarändra en unge i min första kull, och det som hände var att kansliet mailade mig och frågade om det stämde att den som står som säljare i pappret de fått in faktiskt äger katten. Ja, och förlåt för missen sa jag. Vet inte vad som hade hänt om jag hade nekat där...

I ägarändringsblanketten godkänner du att stå i sveraks id-register och sen kan du skicka in en ansökan om ersättningsstamtavla så är allt fix och färdigt.

Orsaken till att jag varnar för köp utan stamtavla är för att det är väldigt vanligt med bedrägerier på det sättet. Man tar blandraskullar eller kullar på katter som av hälsoskäl inte får användas i avel, och säger sen att "stamtavlan kommer sen" eller "du kan få en om du vill ställa ut i framtiden". Så funkar det inte, en sverak-uppfödare måste skicka med stamtavla eller officiellt (utfärdat av klubben) intyg på att katten är under registrering vid försäljning.
 
Hittade detta på SVERAKs hemsida angående ersättningsstamtavla:

"Om originalstamtavlan av någon anledning förkommit kan ny stamtavla beställas. Om uppfödare, eller hos SVERAK tidigare registrerad ägare, ej kan nås för att underteckna blanketten "Ansökan om ersättningsstamtavla" – och på så sätt bekräfta ägarändring - måste ny ägare bifoga någon form av intyg vid ansökan. Detta kan vara kopia av överlåtelseavtal där det tydligt framgår att katten är överlåten och till fullo betald av ny ägare. "
 
Tack så hemskt mycket för era utförliga svar! Jag ska ringa Sverak imorgon och höra mig för :) Överlåtelseavtal har jag iaf så jag hoppas att detta ska ordnas upp.

Det är skamligt om det är så att uppfödaren lurats, inte för att det har någon betydelse för oss i den mening att han ska ställas ut eller gå i avel, men för den skull att det skulle vara så nedrans fult. Får kanske lite mer klarhet i det imorgon. Tack igen!
 
Tack så hemskt mycket för era utförliga svar! Jag ska ringa Sverak imorgon och höra mig för :) Överlåtelseavtal har jag iaf så jag hoppas att detta ska ordnas upp.

Det är skamligt om det är så att uppfödaren lurats, inte för att det har någon betydelse för oss i den mening att han ska ställas ut eller gå i avel, men för den skull att det skulle vara så nedrans fult. Får kanske lite mer klarhet i det imorgon. Tack igen!

Finns han med på FindUs så är han registrerad. Då är allt som det ska. Då är det ju heller inga problem att vända sig till uppfödaren om det är nått. Vilket jag tycker ni kan göra ändå, som uppfödare vill man ju gärna veta var ens avkommor bor och så.
 
Jag har försökt hitta uppfödaren, tycker det skulle vara roligt att ha kontakt, men har inte lyckats hitta denne någonstans. Inte heller förra ägaren lyckades när hon försökte kontakta denne inför försäljning. Lite skumt kanske... Hittar ingenting när jag söker på uppfödarnamnet.
 
Nu har jag ringt Sverak och tydligen är Nisse fortfarande reggad på uppfödaren... ännu mer skumt. Jag måste alltså försöka få en kopia på överlåtelseavtalet mellan uppf. och förra ägaren för att kunna regga honom på mig och få ut en stamtavla. Grötigt!
 
Nu har jag ringt Sverak och tydligen är Nisse fortfarande reggad på uppfödaren... ännu mer skumt. Jag måste alltså försöka få en kopia på överlåtelseavtalet mellan uppf. och förra ägaren för att kunna regga honom på mig och få ut en stamtavla. Grötigt!

Sverak hade inga kontaktuppgifter till uppfödaren? Du får gärna PM:a hans namn (eller för all del stamnamn och år om du inte vill avslöja vilken katt det är) så kan jag höra mig för, känner en hel del crx-folk...
 
Nu har jag ringt Sverak och tydligen är Nisse fortfarande reggad på uppfödaren... ännu mer skumt. Jag måste alltså försöka få en kopia på överlåtelseavtalet mellan uppf. och förra ägaren för att kunna regga honom på mig och få ut en stamtavla. Grötigt!
Hoppas den gamla ägaren har kvar avtalet så du kan få ta del av det. Frustrerande att ha en kisse som är registrerad men att det ska vara så krångligt att få räta på allting.
 
Jag frågade efter kontaktuppgifter men det fick hon inte lämna ut. Jag pm:ar dig @Sassy!

Japp, hoppas det jag också men hon trodde inte det... :down: Så går det när man inte är helt med i svängarna! Men man får en lärdom till nästa gång :)
 
Jag frågade efter kontaktuppgifter men det fick hon inte lämna ut. Jag pm:ar dig @Sassy!

Japp, hoppas det jag också men hon trodde inte det... :down: Så går det när man inte är helt med i svängarna! Men man får en lärdom till nästa gång :)
En hypotes... Eftersom uppfödaren fortfarande står som ägare, så borde ju uppfödaren rent teoretiskt skriva över katten direkt på dig och att man inte behöver gå genom förra ägaren? Så får du bara tag på uppfödarenv så borde det ju gå kan man tycka. Hade du kollat chipnumret för att se om han fanns med i ID-register hos SKK eller SVERAK?
 
Jo, precis så. Har faktiskt kommit i kontakt med uppfödaren och denne verkar lite allmänt avmätt. Hen kunde väl visst maila Sverak om det nu var så att katten fortarande var skriven på hen, men då skulle jag få stå för ev. omkostnader. Jag vet inte om det är korrekt men jag tyckte väl att fine, det kan jag väl göra då jag antar att det inte skulle kosta många kronor isf. Jag frågade dock varför hen inte gjort ägarändring från första början...

Han finns med i id-registret hos SKK och där är han skriven på mig. På Sverak kommer det inte upp någonting, eller det står att katten inte går att hitta. Enligt Sverak när jag pratade med dem så är han fortfarande reggad på uppfödaren. @Marty
 
Omkostnader? Det kostar väl för fasen ingenting att höra av sig och säga att det blivit fel på vägen? :confused:
Trist respons från uppfödaren, de flesta av oss skulle vara väldigt tacksamma att få veta vad som hänt med katten. Även om det kan vara svårt att hålla aktiv kontakt med köparna under hela kattens liv så har man ändå investerat en hel del känslor i de där små knyttena.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 136
Senast: Migo
·
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 649
Senast: Luff
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 250
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 279
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp