Kan jag ge dubbla doser avmaskningsmedel?

anhe

Trådstartare
Jag har en femårig katt som kräks ibland och som tunnat ur, är annars i utmärkt skick, pigg, lekfull, blank och fin i pälsen och helt som vanligt. Jag avmaskade henne för ett par veckor sedan då hon kräktes väldigt ofta, och hade gjort så ett kortare tag (och eftersom hon äter allt möjligt snask så fort hon smiter ut, riktig superjägare, så kändes det inte så omöjligt precis att hon skulle ha mask, inte sett några dock).

Kräkningarna avtog dramatiskt omedelbart efter avmaskningen (banmint pasta), men fortfarande så kräks hon då och då, speciellt i samband med att hon ätit. Hon vräker ju i sig mat, så det kan ju kanske ha inverkan, jag tänkte ifall hon äter för fort. Det kan jag ju vidta åtgärder för, men min fundering var egentligen om det går att ge en dos avmaskning till, eller när det är lämpligt att ge en andra dos. Eftersom första hade effekt så kanske det finns mer mask som inte är dödade funderade jag. Vad tror ni?
 
Sv: Kan jag ge dubbla doser avmaskningsmedel?

Vad kräker hon upp?
Är det bara galla? Är det smält foder pga hetsätning. Kräks hon direkt efter hon ätit?

Banminth tar inte alla sorters mask. De som tar mest är Axilur och Drontal. Man ska inte avmaska katten oftare än var 3:e månad.

Det finns "Kolla masken" för katt. Det hade jag testat först om jag varit du istället för att avmaska, kanske i onödan. Kan faktiskt vara nån annan anledning till att hon kräks.
 
Sv: Kan jag ge dubbla doser avmaskningsmedel?

Innan jag avmaskade henne kunde hon kräkas både mat och bara galla, ofta flera gånger på rad. Nu kräks hon enbart i samband/anslutning till mat, och då är det ju mat som kommer upp, och maten är inte smält alls i princip, hon sväljer alltså fodret helt. Ibland kräks hon till och med i matskålen, alltså i princip samtidigt som hon äter. Oavsett parasiter eller annat ska jag se till att hon slutar med det där ätbeteendet, så hon i alla fall tuggar maten innan hon sväljer den.

Visst har jag funderat på att det kan vara andra saker, men mask är ju den första orsaken som man tänker på, speciellt när det är en katt som i övrigt är i väldigt gott skick.
 
Sv: Kan jag ge dubbla doser avmaskningsmedel?

Det känns inge bra när katten äter för fort.

Är det torrisar eller blötmat?
Har hon fri tillgång?

Är det torrisar hon hetsäter kan du sprida ut torrisarna i hela hemmet; högt och lågt, så hon får gå runt o leta och då blir ättakten långsammare. Jag gör så till mina och det funkar för det mesta.

Skulle ju oxå kunna vara en hårboll som besvärar henne.
Har hon tillgång till nån form av gräs eller ampellilja?
Jag ger mina loppefrön i bland som jag strör över blötmaten för att på så sätt underlätta hårbollspassagen. Finns även kattmalt att köpa som är bra för magen.
 
Sv: Kan jag ge dubbla doser avmaskningsmedel?

Jag skulle nog inte ge katten dubbel dos av avmaskningsmedel. Hade en kisse som bodde hos mamman på katthemmet och när personalen skulle ge den avmaskningsmedel så gav dom honom för mycket och han avled två dagar senare av sviterna. Troligtvis la levern av helt.

Behöver man avmaska mer skulle jag ha letat upp ett starkare avmaskningsmedel alt. kolla upp vad de är som orsakar problemen.
 
Sv: Kan jag ge dubbla doser avmaskningsmedel?

Att upprepa avmaskningskuren några veckor efter den första går bra. Däremot ska man aldrig ge dubbel dos.
 
Sv: Kan jag ge dubbla doser avmaskningsmedel?

Jo, det är ju så jag menar, naturligtvis inte dubbel dos i en omgång, men dubbel dos i bemärkelsen att jag ger det med täta intervaller.

*KL*
Har studerat ätbeteendet idag och tvingat henne att äta lugnt en bit i taget, gick bra, ingen hetsätning, noterade dock att hon äter mycket längre än de andra katterna. Men, hon kräktes upp det hela idag med, och mycket mat var det i kräkan (= allt hon stoppade i sig). Sen avvaktar hon några minuter och går sedan och äter igen, men betydligt mindre den här gången. Tror jag måste lägga in många fler och mindre mål åt henne. Tidigare har jag bara fyllt på skålen en gång om dagen, men jag ska nog ta kontroll på ett annat sätt på ätandet.

Hon kan vara lite känslig för matsorter och är lite kräsen, vill ha fin kvalitet på sin mat. Hon är bra i avföring och sånt, men har tidigare kräkts om hon ätit mat med fisk/räkor i, kyckling går bra dock, men det var ju flera år sedan jag gjorde den slutsatsen och hon har ätit samma mat i flera år och funkat bra. Jag har ändå fundering på att tillfälligt gå över på något som kanske är lite snällare för magen, om hon nu har lite störning i magen, lite blötmat ett tag kanske? Rått kött älskar hon - är det snällt för magen (borde ju vara ok med tanke på att det är naturlig föda)? Tyvärr vill hon inte ha ägg, så det går bort.
Naturligtvis kommer jag gå till en veterinär om inte det här försvinner.
 
Sv: Kan jag ge dubbla doser avmaskningsmedel?

Det låter lite som hetsätning i alla fall i mina ögon. Om du inte kan ge dem fri tillgång som är det bästa så tycker jag du ska mata dem oftare, minst tre gånger per dag. Sen kan en övergång till blötmat oxå vara en god idé. Då kan de äta större volym och känna sig mer mätta.
 
Sv: Kan jag ge dubbla doser avmaskningsmedel?

Det låter lite som hetsätning i alla fall i mina ögon. Om du inte kan ge dem fri tillgång som är det bästa så tycker jag du ska mata dem oftare, minst tre gånger per dag. Sen kan en övergång till blötmat oxå vara en god idé. Då kan de äta större volym och känna sig mer mätta.

Jag tror också det handlar om hetsätning. Har haft fri tillgång tidigare, men då de blev lite feta så drog jag ner tillgången. Har nu gett några dagar med små portioner många gånger, och än så länge är det lugnt, men hon har ju inte kräkts varje dag tidigare heller, så jag fortsätter testa och se. Vill inte ge de andra obegränsat, för de är fortfarande i överhull, så fri tillgång går bort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp