kan jag ha en katt?

Lena

Trådstartare
Bor i en liten 1:a och går gymnasiet. brukar åka hem till mina föräldrar på helgerna. Äger en liten kanin som bor i lägenheten men följer med mig på helgerna utan problem. Finns det någon möjlighet att jag skulle kunna skaffa en katt (innekatt)? Är uppvuxen med katter och har alltså stor vana.
Skulle en katt klara av att åka med mig till mina föräldrar (ca 1h i bil) och där möta familjens två katter, eller kan det bli problem av det?
om inte det går, är det hemskt att lämna katten ensam i lägenheten kanske varannan helg (alltså att jag stannar i lägenheten varannan helg och åker hem varannan helg), och bara be en person i närheten gå dit med mat 2ggr/dag.

Det kanske blev lite rörigt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar...
jag skulle så gärna vilja ha en katt, men vill att den ska må så bra som möjligt och inte få några nervösa sammanbrott eller liknande... :crazy:
 
Det beror helt på katten. Tror inte den har några problem med att åka, däremot kan det bli värre med de andra katterna. Det kan du ju inte veta i förväg tyvärr.
 
Jag har två innekatter och de brukar få följa med mej eller min sambo till våra föräldrar då och då. Hos min mamma har vi tre andra katter men det går riktigt bra. Den ena katten blir lite stressad men hon har inte bott hos oss så jättelänge än.
Min sambos syster brukar även ta med sin katt till deras föräldrar och även det går bra.
Vi åker antingen bil eller tåg och det tar lite drygt en timma utan problem.
Vänjer man katten från att den är liten så går det nog bättre. Sen på natten tycker jag det är bäst att stänga in katterna i sovrummet så man har lite koll på dem.

Om du nu ska ha en innekatt är det nog bäst med en raskatt eftersom de inte kräver lika mkt stimulans och motion som raskatter. Detta är självklart olika men många bondkatter vantrivs om de inte får gå ut.

Tycker inte att du ska lämna katten själv varannan helg. Är det en kattunge så vill inte den vara ensam så länge, speciellt inte i början.
 
Glöm inte att tänka 'framåt' i tiden... vad ska du göra efter gymnasiet, kommer katten få följa med dit du flyttar, etc. Ser alldeles för många annonser t.ex. 'ska flytta utomlands och plugga ett år så nu måste Missen få ett nytt hem annars avlivning'.
 
jag har även funderat framåt och det är största anledningen till att jag inte bestämt mig om jag ska köpa en liten kattunge än.
Enligt mina planer kommer jag att försöka hitta något hästjobb någonstans i sverige i något år för att sedan försöka komma in på veterinärutbildningen. jag vet inte om det är rättvist mot en katt att flytta runt på flera olika ställen.
Är det bättre att "försöka lägga band på sig" och vänta med kattköp tills man "stannar av" i livet...?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 715
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 861
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 806
Senast: kma
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 540
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp