Kan jag ha hund?

R

Raderad medlem 68338

Funderar lite kring detta med jobb kontra hund.
Jag jobbar 8-16 vardagar. Bor precis granne med jobbet så det är inga restider eller så inräknade.
Går alltid hem under lunchen ca 11-13 och även om jag får nån tid över under dagen.
Hunden skulle alltså vara ensam hemma mellan ca 8-11 och 13-16. Eventuellt kommer jag att kunna ta med hunden en stund på eftermiddagen på jobbet.

Tycker ni att detta är för mkt tid för hunden att vara ensam hemma?

Övrig tid kommer jag att ta med hunden, har inga fritidsaktiviteter som inte tillåter hundsällskap.
 
Sv: Kan jag ha hund?

Klart att du kan ha hund!!! Låter ju idealiskt :)
 
Sv: Kan jag ha hund?

Tycker du? :laugh:
Hur länge anser ni att en hund ska lämnas ensam?
Jag bor i sthlm innerstad men precis granne med en jättestor park så jag har bra möjligheter till promenader och lek.
 
Sv: Kan jag ha hund?

Hur gör dom (ni) som jobbar? Hur länge lämnar folk sina hundar ensamma? Eller är det hunddagis som gäller för alla?
 
Sv: Kan jag ha hund?

Hur länge en hund klarar att vara ensam är ju högst individuellt, men en hund som aldrig vänjer sig vid att vara själv blir ofta ganska odräglig...

Men enligt min mening är det ingen fara att lämna en hund ensam i typ fyra timmar. Förutsatt hatt hunden trivs, mår bra, blir aktiverad övrig tid osv.

Klart att du ska ha en hund ;)
 
Sv: Kan jag ha hund?

Det beror en hel det på vilken storlek och vilken ras du vill ha också. Hur mycket du kan/vill lägga ned på motionering och aktivering av hunden, så är ju det en fingervisning på vilka rasen som kan passa.

Sedan är det så att det krävs en hel del tid och träning av en valp och unghund innan den kan vara ensam i 6 timmar varje dag också. Idealet är väl inte att vara ensam så varje dag, men det beror en hel del på individen och rasen med tror jag.
 
Sv: Kan jag ha hund?

Det beror en hel det på vilken storlek och vilken ras du vill ha också. Hur mycket du kan/vill lägga ned på motionering och aktivering av hunden, så är ju det en fingervisning på vilka rasen som kan passa.

Hur länge man kan lämna hunden ensam har väll öht inget att göra med ras på hunden och verkligen inget att göra med storleken!
 
Sv: Kan jag ha hund?

Klart att du kan ha hund!!! Låter ju idealiskt :)

Idealiskt är väl att ta i. Det kan fungera om hunden är trygg och får lagom aktivering i övrigt.

Hur gör dom (ni) som jobbar? Hur länge lämnar folk sina hundar ensamma? Eller är det hunddagis som gäller för alla?

Jag har med hunden på jobbet. Hon kan vara ensam någon timme när jag är i stallet under vintern.

Jag tycker det med de tiderna funkar med en vuxen hund :)

Precis, en valp blir det för mycket ensamtid för.

Du som reser "hemåt" en del bör också tänka på hur du ska lösa det för hunden då. Vill du ta med den är det lättare om det är en lite hund som kan åka med på flyget. Annars ha ordnat med bra hundvakt.
 
Sv: Kan jag ha hund?

Jag tycker sex timmar ensam varje vardag är lite för mycket tyvärr.

Håller med.

Känner några som lämnar sina hundar ensamma ungefär samma tider som nämns här och det fungerar, men personligen tycker jag det är för lång tid.
 
Sv: Kan jag ha hund?

Hur länge man kan lämna hunden ensam har väll öht inget att göra med ras på hunden och verkligen inget att göra med storleken!

Nej, men det jag tänkte på är att väljer hon en liten hund av sällskapsras och med lugn läggning till exempel så kan hon övrig tid när hon är hemma och på lunchen motionera, aktivera kropp och knopp på jycken. Då är hunden mer tillfreds, eller vad man ska säga när den sedan är ensam.

Hon kunde även ta med hunden till jobbet i bland, skulle tro att det blir betydligt lättare med en liten hund som hon hunnit promenera trött och aktiverat på lunchen.

Men jag skrev också att det gäller en vuxen hund.
 
Sv: Kan jag ha hund?

Tack för alla synpunkter! :laugh:
Det är en chihuahua det handlar om. Var lite skeptisk till rasen men är hundvakt åt en helt underbar sådan och nu är jag totalt fast! :D

Blir risken att, om jag ordnar med hundvakt vardagar tex. att hunden blir svårare att lämna ensam när jag väl behöver göra det (för ett par timmar tex)? Tänker lite på att hunden måste tränas på att vara ensam också.. och hur jag isf borde lägga upp det.

Är lite skeptiskt till hunddagis. Känns som en väldigt stressande miljö och har sett när dom rastar flera hundar i taget i parkerna. Ser inte så kul ut när alla springer och drar åt varsitt håll.. Tror inte att det är nåt jag vill utsätta min hund för faktiskt.
 
Sv: Kan jag ha hund?

Om du ser till att ensamhetsträna hunden ordentligt innan du skaffar hundvakt kommer det inte vara några problem.
Och du kan fortfarande lämna den hemma t ex någon dag i veckan antingen efter eller innan lunchen för att hålla ensamhetsträningen "uppdaterad" så att säga :)
 
Sv: Kan jag ha hund?

Är det verkligen klart att man ska skaffa hund som ska vara själv 6 timmar om dagen?

3 timmar ensam - 2 timmar med matte - 3 timmar ensam - restrerande 16 timmar av dygnet - med matte + att vissa dagar kan hunden kanske vara med på jobbet..

Tycker jag låter bra nog mycket bättre än vad många hundar har det, så givetvis kan ts skaffa en hund.

Under valptiden (om nu ts köper en valp) kan den givetvis inte lämnas ensam så och det är jag säker på att ts är medveten om.

Alla hundägare kan ju inte vara hemma 24/7 :cool:
 
Sv: Kan jag ha hund?

Ser inget problem med dina arbetstider om du skaffar en vuxen hund med bra mentalitet. Du bör dock vara medveten om att man inte kan vara direkt spontan när man har hunden hemma under arbetstid. Efter jobbet måste amn åka hem och kan inte sticka iväg och shoppa eler fika och kvällarna får man ägna åt hunden.
 
Sv: Kan jag ha hund?

Om du ser till att ensamhetsträna hunden ordentligt innan du skaffar hundvakt kommer det inte vara några problem.
:)

Man kan ju ensamhetsträna hunden fast man använder hundvakt till de längre perioderna. Man behöver ju inte ringa hundvakten när man ska till brevlådan, tvättstugan el. ICA.
 
Sv: Kan jag ha hund?

Jag kommer inte att skaffa hund förrän till våren isf så jag hinner fundera lite till. Men det känns bra att redan nu tänka över lite hur man ska lösa det praktiska osv.

Mest troligt kommer jag att skaffa en vuxen hund...
Men eventuellt ska "min" vovve jag passar få valpar och då är jag ju lite sugen på att ta en valp från henne eftersom jag är så otroligt förtjust i denna hund. Hon har ett helt underbart psyke, går att ta med överallt och älskar alla människor och är så social och trygg i sig själv! :love:

Hon fick följa med mig i logen på operan och satt snällt i mitt knä medan alla sprang förbi hur som helst. Sen när jag var på scen så hoppade hon glatt upp i en av tenorernas knä (helt främmande person för henne) och låg där och sov sött. Så trygg är hon! :love:

pumaaa044.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 094
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 408
Senast: Toktass
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 813
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 737
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp