Kan jag köpa D-ponny?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mycket beror på hur ponnyn är byggd också .. allt sitter inte i mankhöjden.
Om du orsakar att ponnyn du väljer hamnar i obalans så är ju inte det bra så då är det klart att folk griper in, det måste du väl förstå?

Jag har både ponny och storhäst men jag är också 160cm över havet ...
 
Rid ponny om du vill rida ponny. Din vikt är absolut inga problem och inte din längd heller om du hittar en ponny med tillräckligt med bröstkorg för att kunna bära upp dig bra. Jag hade tidigare en d-ponny, 140 cm hög. Det var inga problem för de som var runt 175 att rida honom. De med lång överkropp som inte var vana att rida ponny kunde tycka att det blev lite obalanserat första minuterna men inte sedan.
Det viktiga är ju att du hittar en häst som matchar med just dig som du kan ha roligt ihop med och släppa rädslan med :)
 
Mycket beror på hur ponnyn är byggd också .. allt sitter inte i mankhöjden.
Om du orsakar att ponnyn du väljer hamnar i obalans så är ju inte det bra så då är det klart att folk griper in, det måste du väl förstå?

Jag har både ponny och storhäst men jag är också 160cm över havet ...
Skrev ju att jag skulle köpa D om det kändes rätt. Skulle det kännas rätt om jag ser ut som en jätte och pajjar ponnyns rygg?
 
Jag har inte klagat eller så. Jag sa tack för stt ni kommit med era åsikteer men om jag hittar den perfekta ponnyn för mig kommer inte jag backa för vad något på internet tycker. Det är väl ganska självklart? ;)
 
Skrev ju att jag skulle köpa D om det kändes rätt. Skulle det kännas rätt om jag ser ut som en jätte och pajjar ponnyns rygg?

Tror knappast det nån som tror att du pajjar ponnyns rygg med dina 50kg och du kanske skulle fått lite mer medhåll om det inte var så att det var just hoppning du ville satsa på där din längd kommer inverka mer på balansen över hindrena än om du hade varit intresserad av dressyr. Dessutom verkar du inte tro att du växt klart heller.
Skulle tipsa om att du åker och provrider både större d-ponnys och även hästar istället för att redan nu snäva in dig på d-ponny, kanske hittar du ändå en häst som känns helt "rätt" (eller d-ponny).
 
Satsar inte på hoppning. Rider mest hobby ridning (om jag rider alls..) men har inte hoppat på typ ett år (eller typ 10 månader) och känner att jag vill träna och komma ut på tävlingar. Och inte bara fjanta runt mellan åkrar i skritt. Har redan bestämt mig för hur jag kommer göra- D ponny i första hand sen om verkligen ingen passar blir det väl häst antar jag annars väntar jag med egen häst och får väl försöka våga rida Nysve igen..
Men har bestämt hur jag ska göra tack flr era åsikter ni behöver inte skriva/svara mer om ni inte känner att ni vill =)
 
Skillnaden mellan D-ponny och häst är inte så stor. Det gör lika ont att ramla av t.ex. en islandshäst som en stor häst (jag har testat). Temperamentet är individuellt och styrs inte av storleken. Det finns stora hästar som tar hand om sin ryttare, liksom det finns ponnys som är heta som skållade råttor.

Så jag kan liksom inte se någon anledning att välja ponny framför häst. Men med det sagt så rider ju fullvuxna män på små islandshästar och i en del fall ser det inte klokt ut, men ändå är det allmänt accepterat. Så vill man rida smått så kan man det om man hittar rätt individ.
 
Men nu är det så att jag hat bestämt mig. Storhäst är inte säker nog för mig (att rida när man är rädd gör det bara värre) jg känner mig inte trygg på dom och det är inget som kan ändras på deras rygg. Har bestämt mig för att jag kommer satsa på maxad D om den jag hittar som känns rätt är det. 😊 kan inte bifoga bild/video här men när jag var 175 red jag 141 ponny helt utan problem och då borde 2 cm på en 7 cm större ponny inte heller göra det enligt mig. Om det känns rätt är det rätt =) tack för att ni delat era åsikter 😊


Det beror helt på vilken typ av ponny. Min kompis hade en d ponny som hon tyckte hon var för lång för. Hon var inte ens 170cm lång.

Vet hur det är att känna sig osäker på storhästar, dock har jag turen att vara 165 så jag kan nog enligt dom flesta rida d ponny. Säger bara att det definitivt finns storhästar som är lika trygga som ponnyer det handlar bara om att hitta rätt individ och då kommer det inte spela nån roll om den är 155 eller 148 tex. Det är väl roligare när man väl köper en häst att kunna ha den så länge som möjligt istället för att behöva sälja den efter ett år för att man har växt.
 
Jag har ridit både B och C ponny och då är jag 176 och runt 60-ish kg. Jag ser inte riktigt problemet med en D ponny? Vad är det som skulle vara problemet?
Så länge inte hästen har problem med att bära vikten eller far illa av det ser jag inga problem, hade personligen velat ha något robustare häst och inte någon speta.

Den mest snällaste häst jag någonsin ridit har varit det du kallar "storhäst", de var båda 174 i manken, det skiljer sig jättemycket från häst till häst, likaså ponny till ponny. Finns liten häst också, dvs de som är runt 150 i manken, inte mycket större än d-ponny, så visst finns det.
Gäller som med allt annat att hitta rätt istället för att stirra sig blind på en sak, talar av egen erfarenhet här.
 
Skillnaden mellan D-ponny och häst är inte så stor. Det gör lika ont att ramla av t.ex. en islandshäst som en stor häst (jag har testat). Temperamentet är individuellt och styrs inte av storleken. Det finns stora hästar som tar hand om sin ryttare, liksom det finns ponnys som är heta som skållade råttor.

Så jag kan liksom inte se någon anledning att välja ponny framför häst. Men med det sagt så rider ju fullvuxna män på små islandshästar och i en del fall ser det inte klokt ut, men ändå är det allmänt accepterat. Så vill man rida smått så kan man det om man hittar rätt individ.
För att jag varit med om olyckor med mina storhästar som gör att jag inte känner mig trygg på dom just nu. Folk tar olika på olyckor och vissa blir rädda för att sitta upp på dom igen. Kan inte försvara hur jag känner bättre än att jag helt enkelt ör rädd för dom just nu punkt slut.
 
Men nu är det så att jag hat bestämt mig. Storhäst är inte säker nog för mig (att rida när man är rädd gör det bara värre) jg känner mig inte trygg på dom och det är inget som kan ändras på deras rygg. Har bestämt mig för att jag kommer satsa på maxad D om den jag hittar som känns rätt är det. 😊 kan inte bifoga bild/video här men när jag var 175 red jag 141 ponny helt utan problem och då borde 2 cm på en 7 cm större ponny inte heller göra det enligt mig. Om det känns rätt är det rätt =) tack för att ni delat era åsikter 😊

Jag vet att du har bestämt dig för ponny nu, men vill bara kommentera det här att jodå, det kan visst gå att ändra på!
Jag var som du förr, kände mig osäker på stora hästar och ville bara rida ponny. Köpte en d-ponny när jag ville komma igång med hoppning igen, hon är 144 och maffig och jag är 175. Det gick bra! Jag har som sagt alltid ridit ponny så balansen "satt i ryggmärgen" på mig.
Men vi växte ifrån varandra rätt snabbt (hon ville inte hoppa högre än LC, och jag tyckte det var schysstast då att hon fick en ny liten ryttare att lära upp) och jag ville tävla "på riktigt" och skaffade en stor häst på 167 cm (typ 1 dm större än jag tänkt mig). I början var hon JÄTTEstor såklart, MEN jag kände mig faktiskt trygg på henne från första början! Hon har sina sidor och inte bara en räv bakom örat, men jag känner mig ändå trygg med henne. Fast jag för några år sedan ALDRIG hade trott att jag skulle känna mig trygg i att hoppa med en storhäst!
Jag var lite osäker i början såklart för att hindren var högre, och sen har jag haft en svacka då självförtroendet försvann, men det hade ju inte spelat nån roll om min krasch (som ledde till svackan) hade varit från d-ponny eller storhäst. Jag hade tappat självförtroendet ändå.
Men nu är min jätte (som ju inte är nån jätte egentligen) min bästa vän som jag har SÅÅÅ kul med!

Så det jag vill säga är att, för att ge dig själv störst möjligheter att hitta rätt häst, prova både d-ponny och stor häst! Det finns stora hästar som är gudasnälla, och som är som "stora ponnyer", och allt möjligt. Stänger du ingen dörr har du minst dubbelt så stor chans att hitta din nya vän :)
Du kan säkert rida en maxad, rejäl d-ponny, men du får nog också vara beredd på att ibland känna dig lång eller fundera på om du är för lång, eller få nån kommentar om din längd osv. Din vikt är däremot självklart inga problem!
 
Det beror helt på vilken typ av ponny. Min kompis hade en d ponny som hon tyckte hon var för lång för. Hon var inte ens 170cm lång.

Vet hur det är att känna sig osäker på storhästar, dock har jag turen att vara 165 så jag kan nog enligt dom flesta rida d ponny. Säger bara att det definitivt finns storhästar som är lika trygga som ponnyer det handlar bara om att hitta rätt individ och då kommer det inte spela nån roll om den är 155 eller 148 tex. Det är väl roligare när man väl köper en häst att kunna ha den så länge som möjligt istället för att behöva sälja den efter ett år för att man har växt.
Finns inget kul med att köpa en häst man är rädd för. Om jag är rädd för min storhäst är det bara dumt att köpa den?
 
Jag vet att du har bestämt dig för ponny nu, men vill bara kommentera det här att jodå, det kan visst gå att ändra på!
Jag var som du förr, kände mig osäker på stora hästar och ville bara rida ponny. Köpte en d-ponny när jag ville komma igång med hoppning igen, hon är 144 och maffig och jag är 175. Det gick bra! Jag har som sagt alltid ridit ponny så balansen "satt i ryggmärgen" på mig.
Men vi växte ifrån varandra rätt snabbt (hon ville inte hoppa högre än LC, och jag tyckte det var schysstast då att hon fick en ny liten ryttare att lära upp) och jag ville tävla "på riktigt" och skaffade en stor häst på 167 cm (typ 1 dm större än jag tänkt mig). I början var hon JÄTTEstor såklart, MEN jag kände mig faktiskt trygg på henne från första början! Hon har sina sidor och inte bara en räv bakom örat, men jag känner mig ändå trygg med henne. Fast jag för några år sedan ALDRIG hade trott att jag skulle känna mig trygg i att hoppa med en storhäst!
Jag var lite osäker i början såklart för att hindren var högre, och sen har jag haft en svacka då självförtroendet försvann, men det hade ju inte spelat nån roll om min krasch (som ledde till svackan) hade varit från d-ponny eller storhäst. Jag hade tappat självförtroendet ändå.
Men nu är min jätte (som ju inte är nån jätte egentligen) min bästa vän som jag har SÅÅÅ kul med!

Så det jag vill säga är att, för att ge dig själv störst möjligheter att hitta rätt häst, prova både d-ponny och stor häst! Det finns stora hästar som är gudasnälla, och som är som "stora ponnyer", och allt möjligt. Stänger du ingen dörr har du minst dubbelt så stor chans att hitta din nya vän :)
Du kan säkert rida en maxad, rejäl d-ponny, men du får nog också vara beredd på att ibland känna dig lång eller fundera på om du är för lång, eller få nån kommentar om din längd osv. Din vikt är däremot självklart inga problem!
Föll av min första storhäst och benet gick av helt. Tog jätte lång tid att läka och när jag satt upp igen upptäckte jag min skräck för storhästen. Kunde inte rida honom längre och tvingades köpa ny häst. Köpte mitt förra sto som spräckte min svanskota. Detta tog ytterligare 6 månader att läka innan jag kunde rida ordentligt igen. Detta gör att jag fått lågt självförtroende i ridningen och gör att jag inte känner mig lika säker på häst ryggen och har bättre erfarenhet av D-ponnys ör vad jag har av stor hästar eftersom kag råkat ut av allvarligare med storhästarna. Detta är något som gör att skaffar jag mig ännu en storhäst kommer jag vara lika feg och det är enligt mig bättre att efter allt detta köpa en ponny jag känner mig trygg på än en storhäst jag är rädd för i 6 månader innan jag äntligen vågar rida på riktigt.
 
För att jag varit med om olyckor med mina storhästar som gör att jag inte känner mig trygg på dom just nu. Folk tar olika på olyckor och vissa blir rädda för att sitta upp på dom igen. Kan inte försvara hur jag känner bättre än att jag helt enkelt ör rädd för dom just nu punkt slut.
Du kan råka ut för olyckor på små hästar också. Jag ramlade själv av en liten plutt i lördags och fick åka och röntga.
 
Du kan råka ut för olyckor på små hästar också. Jag ramlade själv av en liten plutt i lördags och fick åka och röntga.
Det är inte det det handlar om. Det handlar om att jag inte har NÅGON tilit för storhöstar längre. Det är inget jag kommer diskutera med någon. Jag har förlorat tilliten för storhästar efter detta och vill inte ha ännu en trauma.
 
Man kan jobba med sina rädslor. Rätt häst hjälper dig. Självklart ska du inte köpa en häst du känner dig rädd för, men det finns många goa hästar som är under 160 som känns "ponnylika" i ett lite lite större format. Jag hade kollat efter trygga, schyssta, stabila hästar mellan 145 och 160 om jag var du. Det finns inget logiskt argument btill att hästar över 149 blir farliga och mer olycksbenägna enkom pga storleken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp