Kan jag köpa D-ponny?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man kan jobba med sina rädslor. Rätt häst hjälper dig. Självklart ska du inte köpa en häst du känner dig rädd för, men det finns många goa hästar som är under 160 som känns "ponnylika" i ett lite lite större format. Jag hade kollat efter trygga, schyssta, stabila hästar mellan 145 och 160 om jag var du. Det finns inget logiskt argument btill att hästar över 149 blir farliga och mer olycksbenägna enkom pga storleken.
Det vet jag men min trygghets känsla tvivlar
 
har funderat på att gå tillbaka till ridskolan efter Kakan åkt och tills ny häst kommer in i livet
Undrar om en tjej på 178cm och 50 kg och snart 14 år är för lång/tung för en vältränad D-Ponny? (144-148 i mkh) Vet att det varierar från häst till häst men skulle det gå bra enligt er? Och skulle man kunna köpa en vältränad D-ponny på 146-147 om man är lika lång/tung som jag? Vågar man göra det?
När jag var 175 red jag en vältränad D på 141 som jag red helt utan problem men jag lär bli ca 185 kan jag köpa en kraftig D? Vill komma ut på tävling men inte hoppa storhäst höjd...
Ja du kan köpa och rida en d-ponny men eftersom du är lång så kan det se lite lustigt ut. Du bör nog undvika att hoppa också, mer än små skutt. När man är så pass lång i förhållande till hästen så är det för mycket begärt att hästen ska balansera upp dig i riktiga språng. Att rida en liten häst när man är lång själv kräver mer av dig som ryttare, alla obalanser påverkar den så mycket mer.
 
Tack för alla svar. Har bestämt mig för hur jag ska göra och behöver somsag inte längre hjälp. Alla svar är uppskattade! 😊
Rider just nu in en connemara på 145-147 i mkh och den rider jag utan problem så ska provrida D-ponny och se hur det känns o.s.v =)
 
För att svara på trådens fråga så tycker jag att du är för lång för d-ponny. Sorry, men många ekipage som jag har sett med det längdförhållandet ser i mina ögon helt enkelt inte särskilt proportionerliga ut.
Vad som är proportionerligt är i mångt och mycket en vanesak.
 
Prova åtminstone små hästar? Skillnaden på 148cm och 152 är försvinnande liten, men en liten häst bär nog upp din längd bättre.
Jag är 172 och har en sällskapsponny jag rider ibland, hon är 146. Det fungerar, men jag passar självklart bättre på en större häst.
 
Kommer inte
Prova åtminstone små hästar? Skillnaden på 148cm och 152 är försvinnande liten, men en liten häst bär nog upp din längd bättre.
Jag är 172 och har en sällskapsponny jag rider ibland, hon är 146. Det fungerar, men jag passar självklart bättre på en större häst.
Vet inte hur många gånger jag sagt det. Jag kommer provrida D i första hand och sen testa storhäst. Jag ÄGER en på 153. Jo det är en jätte skilland för mig. Det är väl ändå vad jag och hästen tycker som räknas?
 
Jag provar dom hästar jag vill. Nu är det så att jag VILL ha ponny. Inte storhäst. Tycker det framgår ganska bra att jg är trött på hästar. Kag fullkomligt skiter i om det är olika från häst till häst eller inte. Jag kommer skaffa ponny för det är det jag vill ha. Ni om ni blir som jag får gärna skaffa sotrhäst det brye jag mig inte om men det är inte vad jag väljer som är syftet med denna tråd. Jag kommer inte skaffa storhäst det är inget ni kan ändra på. Mvh Adhara. Mer diskussioner kring det kommerjag ej svara på.
 
Jag har läst att du bestämt dig. Jag tycker också du är för lång för ponny. Och får ut mer av din ridning på en storhäst.

Men det jag ville säga var att det kan vara bra att även jobba med din rädsla med någon lämplig liten storhäst. Annars så om du skulle åka av och skada dig på ponny och förlora förtroendet för dem med är det inte mycket kvar att rida på.

Så skaffa en ponny om du bestämt dig. Men jag skulle samtidigt rekommendera dig att jobba med storhästtilliten. För framtida förenkling.
 
Fast du frågade om vi tyckte att du var för lång för d-ponny? Jag tycker det.
Helt olej att du tycker det. Men frågan var inte att ni skulle bestämma vad jag skulle köpa. För det är mitt val. Utan att jag vimle veta vad ni tyckte. Nu vet jag det. Men det kommer inteha någon större inverkan på vad jag väljer för häst för det var inte frågan.
 
Vilken galet märklig tråd... :rofl:
Är det märkligt att man undrar vad andra tycker? Villr veta vad andra tyckte men frågan var inte att dom skulle bestämma vaf jag skulle köpa. Ville bara veta vad folkt tyckte. Sen kommer folk som försöker bestämma eller säga till mig vad jag ska göra. Men det kommer ej ske =)
 
Helt olej att du tycker det. Men frågan var inte att ni skulle bestämma vad jag skulle köpa. För det är mitt val. Utan att jag vimle veta vad ni tyckte. Nu vet jag det. Men det kommer inteha någon större inverkan på vad jag väljer för häst för det var inte frågan.
Nej, du gör ju som du vill. Varför ville du veta vad vi tyckte om du ändå redan bestämt dig?
 
Jag har läst att du bestämt dig. Jag tycker också du är för lång för ponny. Och får ut mer av din ridning på en storhäst.

Men det jag ville säga var att det kan vara bra att även jobba med din rädsla med någon lämplig liten storhäst. Annars så om du skulle åka av och skada dig på ponny och förlora förtroendet för dem med är det inte mycket kvar att rida på.

Så skaffa en ponny om du bestämt dig. Men jag skulle samtidigt rekommendera dig att jobba med storhästtilliten. För framtida förenkling.
Tror att det är lättare för mig att få tillit för storhäst om jag får tillbaka tilliten för hästar i övrigt till 100% igen.
 
Nej, du gör ju som du vill. Varför ville du veta vad vi tyckte om du ändå redan bestämt dig?
Det är väl aldrig dumt att fråga? Ville veta vad andra tyckte om längd och sånt och vad dom dömde utan att veta något om häst m.m men det var ingenting om att jag skulle ändra mitt val.
 
Vad säger dina föräldrar? Ska du ha två hästar eller säljer du den stora?
Vad säger din tränare?
Den stora är nu mammas. Och han kommer stanna. Mina föräldrar tycker jag ska köpa den häst jag känner passar mig och som jag känner mig trygg på. Har ingen tränare just nu.
 
Men om du blivit rädd av att rida en häst på 153 cm finns det ju absolut ingenting som säger att du kommer känna dig tryggare om den nya är 148. När det gäller så små storleksskillnader är det kroppsbyggnad och framför allt temperament hos hästen som avgör. Är du osäker är det bättre att leta efter en riktigt snäll och trygg häst än en för liten.
 
Jag ändrar mitt svar till att du kanske inte ska köpa nån häst/ponny öht om du är så obekväm i ridningen. Vad händer om du åker av d-ponnyn, ska du byta ner dig till c-ponny? Hade en maxad d-ponny i stallet som var lika stor som vår häst på 1.55, förstår inte riktigt skillnaden? Enligt din logik så skulle du kunna rida ponnyn men inte vår trygga häst? (Sen vet jag inte heller om han klarade sista inmätningen men just då tävlades han som d-ponny) Är det liksom ok att rida d-ponny för att det heter just ponny, det ju liksom samma sak som liten häst i princip? Jag förstår inte riktigt hur man skulle vara tryggare att rida en ponny på 1.48 om man är livrädd att rida samma ponny om den kallas häst och är nån cm högre? Tycker det onödigt att köpa nåt alls nu utan rid på ridskola ett tag och kanske träna på att rida trygga större hästar också så kanske din mentala blockering släpper.
 
Jag förstår inte logiken. Du tycker att en häst på 148 cm är helt ok eftersom det är en ponny, men en häst på 149 är jätteläskig för att det är en häst?

Om du hade haft en ponny med sadeltvång som bockar och har sig, hade du känt dig tryggare på den då än en supersnäll häst på 155 som "aldrig gör nåt"?

Ditt förra argument var att du ville hoppa ponnyhöjd, för att kunna hoppa högre klasser men med lägre hinderhöjd. Jag vet inte hur du definierar "högre klasser" men en MsvB på D-ponny är ju lika högt som 120, vilket väl också får räknas som lite "högre klass".Jag tycker att du är för lång för att hoppa högre än småskutt på ponny. Det är för mycket begärt att en ponny ska klara av att balansera upp dig över större hinder :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 614
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 228
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 747
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp