Kan jag köpa D-ponny?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du är på tok för lång för en ponny. Herregud det måste du väl själv inse?
Du borde ha en häst på minst 165cm, gärna mer!
 
Jag ändrar mitt svar till att du kanske inte ska köpa nån häst/ponny öht om du är så obekväm i ridningen. Vad händer om du åker av d-ponnyn, ska du byta ner dig till c-ponny? Hade en maxad d-ponny i stallet som var lika stor som vår häst på 1.55, förstår inte riktigt skillnaden? Enligt din logik så skulle du kunna rida ponnyn men inte vår trygga häst? (Sen vet jag inte heller om han klarade sista inmätningen men just då tävlades han som d-ponny) Är det liksom ok att rida d-ponny för att det heter just ponny, det ju liksom samma sak som liten häst i princip? Jag förstår inte riktigt hur man skulle vara tryggare att rida en ponny på 1.48 om man är livrädd att rida samma ponny om den kallas häst och är nån cm högre? Tycker det onödigt att köpa nåt alls nu utan rid på ridskola ett tag och kanske träna på att rida trygga större hästar också så kanske din mentala blockering släpper.
Har redan bestämt mig. Jag köper den ponnyn jag vill. Din storhäst kan vara hur snäll som helst- men jag kommer aldrig rida den.
 
Du är på tok för lång för en ponny. Herregud det måste du väl själv inse?
Du borde ha en häst på minst 165cm, gärna mer!
Är du galen? Häst 165? Vad går du efter för mått? Om folk på 180 kan rida 145 varför skulle jag ha häst på 165? Är du helt borta eller?
 
Är du galen? Häst 165? Vad går du efter för mått? Om folk på 180 kan rida 145 varför skulle jag ha häst på 165? Är du helt borta eller?
Nja, är du 178(?) Så är väl 165 och uppåt en utmärkt höjd? Fast med bara 50(?)kg kan det iofs kännas lite stort. Men jag håller med, en nättare modell på 165 skulle nog se proportionerligt ut.
 
Men om du blivit rädd av att rida en häst på 153 cm finns det ju absolut ingenting som säger att du kommer känna dig tryggare om den nya är 148. När det gäller så små storleksskillnader är det kroppsbyggnad och framför allt temperament hos hästen som avgör. Är du osäker är det bättre att leta efter en riktigt snäll och trygg häst än en för liten.
Är inte rädd för mitt sto på 153. Säljer henne för hennes skull inte min. Känner mig dock inte trygg på hennes rygg. Ingenting folk fattar nu för tiden..
 
Nja, är du 178(?) Så är väl 165 och uppåt en utmärkt höjd? Fast med bara 50(?)kg kan det iofs kännas lite stort. Men jag håller med, en nättare modell på 165 skulle nog se proportionerligt ut.
Min valack på 158 stack med mig hela tiden. Svårt att rida en så stor häst när man är lätt som en fjäder för dom. Och jo om jag tycker 155 är för mycket hur kan 10 cm större vara bättre?
 
Nja, är du 178(?) Så är väl 165 och uppåt en utmärkt höjd? Fast med bara 50(?)kg kan det iofs kännas lite stort. Men jag håller med, en nättare modell på 165 skulle nog se proportionerligt ut.
Bryr mig inte om hur det ser ut. Det är väl hur det är som räknas?
 
Vet inte äns vad ni tjaffsar om. Jag ska ha en D. Ingen diskussion. Jag har fått svar på min fråga det är inget ni kan ändra på ni tjaffsar om saker som inte angår er
 
Är inte rädd för mitt sto på 153. Säljer henne för hennes skull inte min. Känner mig dock inte trygg på hennes rygg. Ingenting folk fattar nu för tiden..
Vi förstår nog exakt det du skriver. Och det är väl jättebra att du gör dig av med en häst du inte passar ihop med! Det jag menar är att du, om du ska ha en egen igen, ska ha en häst som är snäll, trygg och lyssnar på dig. Om den gör det sitter inte i mankhöjden utan i huvudet.
 
Min valack på 158 stack med mig hela tiden. Svårt att rida en så stor häst när man är lätt som en fjäder för dom. Och jo om jag tycker 155 är för mycket hur kan 10 cm större vara bättre?

Fast nu kommer bortförklaringar. Det är inte automatiskt svårare att rida en häst på 165 än en på 145. Allt beror på häst. Det krävs inte mer styrka för att rida den på 165. Däremot kan en kort ryttare få problem med för korta ben på en stor. Men en stor välutbildad så är det inga problem.

Jag väger lite mindre än dig och är 158 cm lång (kort). Jag KAN rida B-ponny men gör det ogärna då jag ÄR för lång. Jag föredrar 145-165 cm i mankhöjd. Jag har ridit en välutbildad läromästare på 178 cm i mankhöjd. Jag såg ut som en myra - men det är den absolut mest lättridna jag ridit. Och den enda häst jag ridit piruetter, seriebyten i varje galoppsprång osv på.

Tänk inte så mycket på mankhöjd. Hitta en trygg, välutbildad läromästare. En snäll, bussig lättriden häst oavsett exakt höjd i centimeter :)
 
@Adhara du har nog missförstått. Det är ingen som tror att det som skrivs kommer diktera hur du gör i slutänden. Lika lite som du påtalar att du gör som du vill, lika lite kan du få folk att tycka lika som du. Mao det blir meningslöst att du talar om för folk tjugo gånger att du tänker göra som du vill . Det fattar alla ändå.
 
Vi förstår nog exakt det du skriver. Och det är väl jättebra att du gör dig av med en häst du inte passar ihop med! Det jag menar är att du, om du ska ha en egen igen, ska ha en häst som är snäll, trygg och lyssnar på dig. Om den gör det sitter inte i mankhöjden utan i huvudet.
det handlar inte om att jag säger att alla storhöstar kommer från helvetet. Men det sitter i mitt huvud. Att JAG inte känner mig trygg på storhästar just nu. Att ni vill att jag ska köpa en häst på 170 i mkh- en höst jag inte äns kommer kunna sitta upp på- när jag tydligt skriver att jag vill ha en så liten höst som ör möjligt för mig. Varför skulle jag vilja ha en dubbelt så stor/ så mycket större än mig själv? Jag vet att storhöstar kan vara super snälla men vill inte råka köpa ännu en jätte som så fort den blir rädd drar iväg med mig för att jag är ör lött och svag för att hålla igen och lugna ner den. Inget som diskuteras. Jag har somsagt redan fått svar på det jag frågat och önskar inte fler svar men om ni fortfarande känner för att diskutera så har jag all tid i världen.
 
Hur ridbara dom är sitter inte i höjden. Min på 146 är både tyngre och svårare att rida än min på 167.
Men hur mycket man vågar rida hänger för mig 50% på mkh just nu för om jag satt på en häst på 175 så skulle jag känna mig ganska hjälplös om den stack med mig
 
@Adhara Varför måste du redan köpa ny ponny? Varför inte bara rida på ridskola ett tag?
Men jag ska inte köpa en ny ponny nu? Men jag kommer kolla nu ohc köpa när jag hittar den rätta- det jag skrivit hela tiden- kommer köpa nu om jag hittar den rätta nu. Och man vill ju inte rida på ridskola. O.o
 
det handlar inte om att jag säger att alla storhöstar kommer från helvetet. Men det sitter i mitt huvud. Att JAG inte känner mig trygg på storhästar just nu. Att ni vill att jag ska köpa en häst på 170 i mkh- en höst jag inte äns kommer kunna sitta upp på- när jag tydligt skriver att jag vill ha en så liten höst som ör möjligt för mig. Varför skulle jag vilja ha en dubbelt så stor/ så mycket större än mig själv? Jag vet att storhöstar kan vara super snälla men vill inte råka köpa ännu en jätte som så fort den blir rädd drar iväg med mig för att jag är ör lött och svag för att hålla igen och lugna ner den. Inget som diskuteras. Jag har somsagt redan fått svar på det jag frågat och önskar inte fler svar men om ni fortfarande känner för att diskutera så har jag all tid i världen.

Jag har förstått det sitter i huvudet. Det gör alla rädslor. Men din rädsla lurar dig just nu. Du ska absolut hitta en häst du är trygg med. Men det är inte lättare att hålla en häst på 148 cm än en på 150 cm. Det är inte lättare lugna en häst på 148 cm än en på 165 cm. Osv. Där lurar din rädsla dig. Det är inget konstigt - rädslor är ologiska.

Men genom att försöka hindra rädslan genom att fixera dig vid en magisk centimetergräns lurar du dig själv och du gör inget åt rädslan. Om d-ponnyn sticker med dig eller kastar av dig har du blivit ännu mer rädd och får sluta rida. Därför vore det bättre om du försökte påverka rädslan. Och inte brydde dig om centimetrar och istället sökte en snäll, trygg läromästare. Och köpte den snällaste, tryggaste och mest välutbildade. Oavsett om den är 145 eller 165.

För en grövre 145 cm (du behöver en grövre om du ska kunna rida d-ponny) är starkare än en nätt 165 cm. Så det du vill undvika undviks genom att leta efter en häst mef rätt temperament och utbildning. Inte en häst som är exakt si eller så i mankhöjd.

Min nuvarande är 160 och lite grövre. En storlek för stor för mig. Men jag köpte henne för hon är så genuint jäkla jättesnäll. Hon är pigg med massa motor, en del nerv - men snäll. Och just för hon är snäll och inte utnyttjar sin storlek/styrka så gör det ingenting att hon är en storlek för stor (iom att jag har korta ben, i övrigt är hon inte för stor).
 
Varför vill du inte rida på ridskola? Det och sen på egen häst rida för tränare är jätteviktigt. Och än mer viktigt om man blivit rädd
Eftersom att vi har en tränsre som väntar på att nu häst ska komma in i vårt liv är det dumt att betala en termin när vi inte kommer kunna börja förrän i sommar tidigast. Gär på drk är det lång väntetid och man får inte börja mitt i en termin. Och till våren har vi för hoppningsvis ny häst redan så tjänar inget att börja till hösten
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp