Kan jag köpa D-ponny?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Adhara

Trådstartare
har funderat på att gå tillbaka till ridskolan efter Kakan åkt och tills ny häst kommer in i livet
Undrar om en tjej på 178cm och 50 kg och snart 14 år är för lång/tung för en vältränad D-Ponny? (144-148 i mkh) Vet att det varierar från häst till häst men skulle det gå bra enligt er? Och skulle man kunna köpa en vältränad D-ponny på 146-147 om man är lika lång/tung som jag? Vågar man göra det?
När jag var 175 red jag en vältränad D på 141 som jag red helt utan problem men jag lär bli ca 185 kan jag köpa en kraftig D? Vill komma ut på tävling men inte hoppa storhäst höjd...
 
Jag tror att du kommer känna dig för lång. Jag är 173 och min maxade d-ponny som ”sväljer” massa längd (har aldrig ridigt en annan ponny som bär upp långa ryttare lika bra) börjar kännas liten nu:( Om jag var du skulle jag börja rida storhäst. Jag vill egentligen köpa storhäst, men jag klarar inte att sälja min ponny för han är verkligen min bästa vän, och just nu har vi inte riktigt råd med en häst till.
 
Var 175 när jag red en ponny på 141 utan problem. Och han bärde mig utan problem i alla gångarter och över hinder.
 
Var 175 när jag red en ponny på 141 utan problem. Och han bärde mig utan problem i alla gångarter och över hinder.
Det gör min ponny också, min syster är typ 177 och hon rider också honom utan problem, vi tävlar LC-LB hopp och det är liksom inga som helst problem. Jag ser inte heller för lång ut, det är bara känslan. Men när jag rider storhäst så känner jag ju att det är den storleken på häst jag borde ha... Du gör som du vill, men frågar man om råd så måste man räkna med att folk kanske inte svarar som man hoppas;)
 
har funderat på att gå tillbaka till ridskolan efter Kakan åkt och tills ny häst kommer in i livet
Undrar om en tjej på 178cm och 50 kg och snart 14 år är för lång/tung för en vältränad D-Ponny? (144-148 i mkh) Vet att det varierar från häst till häst men skulle det gå bra enligt er? Och skulle man kunna köpa en vältränad D-ponny på 146-147 om man är lika lång/tung som jag? Vågar man göra det?
När jag var 175 red jag en vältränad D på 141 som jag red helt utan problem men jag lär bli ca 185 kan jag köpa en kraftig D? Vill komma ut på tävling men inte hoppa storhäst höjd...

Vikten är ju inga problem, men längden beror ju helt på hur du ser ut i kroppen samt hur hästen/ponnyn är byggd. 178 är verkligen i längsta laget på en ponny, särskilt om du ska hoppa den. Jag är 179 och med långa ben, en normalbyggd ponny på 148 så hänger mina ben nere vid knäna på ponnyn - bokstavligen.
Om du har längre överkropp istället blir det svårt med balansen på ekipaget.

En bra (dock givetvis "generell" innan folk går igång) måttstock ang. "max"längd på ryttare brukar vara + 10 cm längre än hästen är hög. Om du använder den måttstocken så är du 2 dm för lång.
 
Det gör min ponny också, min syster är typ 177 och hon rider också honom utan problem, vi tävlar LC-LB hopp och det är liksom inga som helst problem. Jag ser inte heller för lång ut, det är bara känslan. Men när jag rider storhäst så känner jag ju att det är den storleken på häst jag borde ha... Du gör som du vill, men frågar man om råd så måste man räkna med att folk kanske inte svarar som man hoppas;)
Ja "tyvärr" tänker ju inte alla som jag :D tror det blir D-ponny för mig och sen byter vi tbx till storhäst om det behövs
 
Vikten är ju inga problem, men längden beror ju helt på hur du ser ut i kroppen samt hur hästen/ponnyn är byggd. 178 är verkligen i längsta laget på en ponny, särskilt om du ska hoppa den. Jag är 179 och med långa ben, en normalbyggd ponny på 148 så hänger mina ben nere vid knäna på ponnyn - bokstavligen.
Om du har längre överkropp istället blir det svårt med balansen på ekipaget.

En bra (dock givetvis "generell" innan folk går igång) måttstock ang. "max"längd på ryttare brukar vara + 10 cm längre än ponnyn är hög. Om du använder den måttstocken så är du 2 dm för lång.
har bra balans. Är typ ganska delad på mitten (typ samma längd på under och över kropp). Men man får ju se, nu hoppas jag på att få rida min favorit på ridskolan om jag börjar där igen :)
 
har bra balans. Är typ ganska delad på mitten (typ samma längd på under och över kropp). Men man får ju se, nu hoppas jag på att få rida min favorit på ridskolan om jag börjar där igen :)

Det jag menade med balans är att en för lång ryttare som dessutom har längre överkropp, så hamnar tyngdpunkten på ekipaget per automatik högt, dvs hästen får svårare att balansera upp sig under ryttaren.
 
har funderat på att gå tillbaka till ridskolan efter Kakan åkt och tills ny häst kommer in i livet
Undrar om en tjej på 178cm och 50 kg och snart 14 år är för lång/tung för en vältränad D-Ponny? (144-148 i mkh) Vet att det varierar från häst till häst men skulle det gå bra enligt er? Och skulle man kunna köpa en vältränad D-ponny på 146-147 om man är lika lång/tung som jag? Vågar man göra det?
När jag var 175 red jag en vältränad D på 141 som jag red helt utan problem men jag lär bli ca 185 kan jag köpa en kraftig D? Vill komma ut på tävling men inte hoppa storhäst höjd...
Tycker nog ponny är snudd på för litet för den längden. Med träning kommer du snabbt vänja dig vid 90 på häst och kan tävla det.
 
Tycker nog ponny är snudd på för litet för den längden. Med träning kommer du snabbt vänja dig vid 90 på häst och kan tävla det.
Handlar inte vara om att tävla utan också att jag inte känner mig trygg på storhästar längre/ just nu. Men kommer kolla på D oxh storhästar och sedan provrida dom som passar och om allt verkar bra ta jag den som passar bäst.
 
LD på D-ponny är ju 80 cm. Finns ibland LE (70) också. På storhäst finns det ofta 80 cm, dvs samma höjd. Med storhäst borde det rimligen kännas lägre än på ponny eftersom hästen är större ;)
 
LD på D-ponny är ju 80 cm. Finns ibland LE (70) också. På storhäst finns det ofta 80 cm, dvs samma höjd. Med storhäst borde det rimligen kännas lägre än på ponny eftersom hästen är större ;)
Vill tävla högre klass lägre höjd =) och har redan bestämt mig men tack ändå. Eftersom hästen är större blir det ju högre höjd oxh större hopp och känns ju då ännu högre.
 
Vill tävla högre klass lägre höjd =) och har redan bestämt mig men tack ändå. Eftersom hästen är större blir det ju högre höjd oxh större hopp och känns ju då ännu högre.
Fast nja ... det där är väldigt mycket mentalt har jag insett.

Jag är en person med ganska mycket inre stress. Det gör att jag bland annat blir väldigt nervös över att hoppa.

Innan jag köpte min egen häst hade jag väl hoppat kanske 80 centimeter som högst. Efter några månader med min egen häst har jag hoppat som högst 1,05. Inte för att jag har blivit en så mycket tuffare ryttare, men för att min häst har en fin hoppteknik och jag inte behöver koncentrera mig på mer än att hänga med och öva mig själv. Det innebär att även de högre höjderna (relativt) inte känns svårare än de högre.

Jag har tyckt att det varit läskigare/känts högre att hoppa lägre höjder på mindre hästar, än vad jag tycker att det är att hoppa min häst. Bara för att höjderna inte är några problem för henne.

(Hon är inte "stor" stor häst, men definitivt inte en ponny)
 
För att svara på trådens fråga så tycker jag att du är för lång för d-ponny. Sorry, men många ekipage som jag har sett med det längdförhållandet ser i mina ögon helt enkelt inte särskilt proportionerliga ut.
 
Men nu är det så att jag hat bestämt mig. Storhäst är inte säker nog för mig (att rida när man är rädd gör det bara värre) jg känner mig inte trygg på dom och det är inget som kan ändras på deras rygg. Har bestämt mig för att jag kommer satsa på maxad D om den jag hittar som känns rätt är det. 😊 kan inte bifoga bild/video här men när jag var 175 red jag 141 ponny helt utan problem och då borde 2 cm på en 7 cm större ponny inte heller göra det enligt mig. Om det känns rätt är det rätt =) tack för att ni delat era åsikter 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp