Kan jag köpa D-ponny?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår faktiskt inte, men det behöver jag ju inte göra heller...
Tänker bara att det är lättare att hitta en liten häst med rätt huvud än just en maxad D-ponny.
 
Jag har förstått det sitter i huvudet. Det gör alla rädslor. Men din rädsla lurar dig just nu. Du ska absolut hitta en häst du är trygg med. Men det är inte lättare att hålla en häst på 148 cm än en på 150 cm. Det är inte lättare lugna en häst på 148 cm än en på 165 cm. Osv. Där lurar din rädsla dig. Det är inget konstigt - rädslor är ologiska.

Men genom att försöka hindra rädslan genom att fixera dig vid en magisk centimetergräns lurar du dig själv och du gör inget åt rädslan. Om d-ponnyn sticker med dig eller kastar av dig har du blivit ännu mer rädd och får sluta rida. Därför vore det bättre om du försökte påverka rädslan. Och inte brydde dig om centimetrar och istället sökte en snäll, trygg läromästare. Och köpte den snällaste, tryggaste och mest välutbildade. Oavsett om den är 145 eller 165.

För en grövre 145 cm (du behöver en grövre om du ska kunna rida d-ponny) är starkare än en nätt 165 cm. Så det du vill undvika undviks genom att leta efter en häst mef rätt temperament och utbildning. Inte en häst som är exakt si eller så i mankhöjd.

Min nuvarande är 160 och lite grövre. En storlek för stor för mig. Men jag köpte henne för hon är så genuint jäkla jättesnäll. Hon är pigg med massa motor, en del nerv - men snäll. Och just för hon är snäll och inte utnyttjar sin storlek/styrka så gör det ingenting att hon är en storlek för stor (iom att jag har korta ben, i övrigt är hon inte för stor).
Varför kan jag vara för stor för D men inte för liten för 175 häst?
 
det handlar inte om att jag säger att alla storhöstar kommer från helvetet. Men det sitter i mitt huvud. Att JAG inte känner mig trygg på storhästar just nu. Att ni vill att jag ska köpa en häst på 170 i mkh- en höst jag inte äns kommer kunna sitta upp på- när jag tydligt skriver att jag vill ha en så liten höst som ör möjligt för mig. Varför skulle jag vilja ha en dubbelt så stor/ så mycket större än mig själv? Jag vet att storhöstar kan vara super snälla men vill inte råka köpa ännu en jätte som så fort den blir rädd drar iväg med mig för att jag är ör lött och svag för att hålla igen och lugna ner den. Inget som diskuteras. Jag har somsagt redan fått svar på det jag frågat och önskar inte fler svar men om ni fortfarande känner för att diskutera så har jag all tid i världen.
Fast det är väl ändå inte många som tycker att du borde köpa en jättehäst på 175+? Köp en lagom stor istället. Dock får man bara medveten om att det är omöjligt att hålla en häst med styrka - även en på tok för liten ponny kan dra iväg med dig om den känner för det. Det är därför viktigare att hästen har rätt psyke än att den har rätt höjd.

Och varför skulle man inte vilja rida på ridskola? Det är ett jättebra sätt att prova hästar av olika storlek och kroppstyp för att hitta vad som passar en själv, särskilt om man är lite osäker.

(Jag är för övrigt mer än en dm kortare än dig och har en häst på 175. Han känns mindre än en grov D-ponny att sitta på. Fast det är jobbigt när man ska ta sig upp utan pall! :D)
 
Eftersom att vi har en tränsre som väntar på att nu häst ska komma in i vårt liv är det dumt att betala en termin när vi inte kommer kunna börja förrän i sommar tidigast. Gär på drk är det lång väntetid och man får inte börja mitt i en termin. Och till våren har vi för hoppningsvis ny häst redan så tjänar inget att börja till hösten

Tänk så olika man kan resonera. För mig skulle det vid ridrädsla vara extremt viktigt att fortsätta rida och fortsätta utvecklas i väntan på den nya hästen. För att börja jobba med rädslan och framförallt inte låta den bli värre.
 
Finns det ingen maxad D med rätt huvud?

Kanske. Men om du inte fixerar dig vid cm har du större chans att hitta rätt. När jag sökte häst sist så sökte jag mellan 145-165. Och jag sökte efter rätt individ. Inte en exakt höjt. Jag hittade vad jag sökte - och den råkade vara 160 cm. På samma ställe samma dag provred jag en nätt 145 cm ponny. Storleksmässigt var vi perfekt. På alla andra vis passade vi nada ihop. 160 cm hästen var lite för stor iom mina korta ben och hennes grovlek - men på alla andra vis passade vi perfekt ihop. Jag skulle gärna hittat henne i 145 cm förpackning - men då hade jag letat än...
 
Fast det är väl ändå inte många som tycker att du borde köpa en jättehäst på 175+? Köp en lagom stor istället. Dock får man bara medveten om att det är omöjligt att hålla en häst med styrka - även en på tok för liten ponny kan dra iväg med dig om den känner för det. Det är därför viktigare att hästen har rätt psyke än att den har rätt höjd.

Och varför skulle man inte vilja rida på ridskola? Det är ett jättebra sätt att prova hästar av olika storlek och kroppstyp för att hitta vad som passar en själv, särskilt om man är lite osäker.

(Jag är för övrigt mer än en dm kortare än dig och har en häst på 175. Han känns mindre än en grov D-ponny att sitta på. Fast det är jobbigt när man ska ta sig upp utan pall! :D)
Ridskolan här är jätte sträng, man kan endast börja i början av en termin så då måste jag vänta tills efter sommaren- och jag vill ju inte vänta så länge när jag kan ha fått en jätte fin ponny/häst tills dess
 
Tänk så olika man kan resonera. För mig skulle det vid ridrädsla vara extremt viktigt att fortsätta rida och fortsätta utvecklas i väntan på den nya hästen. För att börja jobba med rädslan och framförallt inte låta den bli värre.
Men jag kan ju inte börja på ridskolan förrän hösten? Så jag kan inte träna innan dess
 
Ridskolan här är jätte sträng, man kan endast börja i början av en termin så då måste jag vänta tills efter sommaren- och jag vill ju inte vänta så länge när jag kan ha fått en jätte fin ponny/häst tills dess
Vad tråkigt! Finns det ingen möjlighet att ta privatlektioner där eller någon annanstans?
 
Det här är min en storlek för stora dam. Det syns på bilden att hon är en storlek för stor.

När jag köpte henne hade jag inte hoppat på 8 år och hade blivit hopprädd. Bilden är tagen 4 månader efter köp. Det är inte hennes storlek som gjorde att jag vågade tävla. Utan hennes temperament, hennes personlighet och att hon är totalt ärlig på hinder. Hon älskar att hoppa och kan bli stark och gå iväg för mig och blir för lång. För att jag inte orkar rida ihop henne ordentligt (matte behöver äta mer gröt och styrketräna mer ;)). Men hon GÖR ingenting. Hon sticker inte, hon stoppar inte, hon kastar inte av mig. Det finns inte i henne, hon är en genuint snäll häst. DET och inte centimetrar gör det.
 

Bifogade filer

  • 2AA1603A-B2A3-4436-BF2F-F9398FC01884.jpeg
    2AA1603A-B2A3-4436-BF2F-F9398FC01884.jpeg
    87,6 KB · Visningar: 52
Det här är min en storlek för stora dam. Det syns på bilden att hon är en storlek för stor.

När jag köpte henne hade jag inte hoppat på 8 år och hade blivit hopprädd. Bilden är tagen 4 månader efter köp. Det är inte hennes storlek som gjorde att jag vågade tävla. Utan hennes temperament, hennes personlighet och att hon är totalt ärlig på hinder. Hon älskar att hoppa och kan bli stark och gå iväg för mig och blir för lång. För att jag inte orkar rida ihop henne ordentligt (matte behöver äta mer gröt och styrketräna mer ;)). Men hon GÖR ingenting. Hon sticker inte, hon stoppar inte, hon kastar inte av mig. Det finns inte i henne, hon är en genuint snäll häst. DET och inte centimetrar gör det.
Trodde inte mitt sto någonsin kunde göra något ont tills hon började slå bakut helt plötsligt när hon kom på att hon kunde bstämma själv vart vi skulle gå
 
Trodde inte mitt sto någonsin kunde göra något ont tills hon började slå bakut helt plötsligt när hon kom på att hon kunde bstämma själv vart vi skulle gå

Det kan tyvärr hända med ALLA hästar.

Jag har en liten B-ponny. Supersnäll sak jag haft sen han var liten. Han sparkade sönder mitt knä helt plötsligt en dag. Drog iväg pang poff i galopp utan förvarning. Osv.
Anledningen? Han hade ont. Det var smärta. När smärtan behandlats var han lika snäll igen och är fortfarande.

Så ALLA hästar kan förändras. Slå bakut. Dra iväg osv. Alla hästar ”kan göra något”.

Däremot om vi antar ditt sto kommit på hon kunde bestämma och det var därför. Så grejen är att du ska hitta en häst som INTE är så. En som inte utnyttjar att den kan göra så. Du försöker hitta en häst som du ska kunna hålla och kontrollera om den vill ta över. Det funkar inte ens med en shettis. Utan det gäller att hitta en häst som inte utnyttjar att den kan ta över, en som inte vill ta över. Det är därför du ska söka efter rätt individ och inte rätt mankhöjd på centimetern.
 
Ja asså jag förstår ju det.. men min hjärna har svårt att tänka det.. jag kan ju sitta upp på ridskolan hästar utan problem (när jag red där) då föredrog jag större hästar. Men jag har nu på senaste tiden ridit gudasnälla ponnyer och mina knas hästar 😔🤷🏽‍♀️

Kan du inte se om du kan hitta en gudasnäll liten storhäst som du kan få rida lite? Så din rädsla får se att de också kan vara just gudasnälla. Så kan du sen när du ska leta häst kan leta en gudasnäll och inte vara lika beroende av om den är över eller under ponnymått? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp