Kan jag köpa D-ponny?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du är duktig nog att rida IN en ponny men är panikslagen över en häst på 153 cm bara för storleken? Jag får inte ihop det helt enkelt.

Dessutom blir ju frågan från början väldigt konstig om du redan riden en D-ponny och vet att det fungerar.
Får man inte ställa en fråga om ni tycker jag kan rida en D? Jag rider ju in en D ponny men jah äger den ju inte? En genomsnäll ponny på 142 (jätte väl uppfostrad). Tar detta en gång till JAG ÄR INTE RÄDD FÖR MITT STO PÅ 153. JAG SÄLJER HENNE FÖR HENNES SKULL. Jag är rädd för storhästar i övrigt. Ingenting jag kommer sitta här och försvara? Det är så jag känner PUNKT SLUT. En genomsnäll väl uppfostrad D ponny som inte gör en fluga förnör vs stora ELAKA höstar som bockat, sticker sparkar bakut m.m det är stor skillnad.
 
Du är duktig nog att rida IN en ponny men är panikslagen över en häst på 153 cm bara för storleken? Jag får inte ihop det helt enkelt.

Dessutom blir ju frågan från början väldigt konstig om du redan riden en D-ponny och vet att det fungerar.
Och vadå oanikslagen? Gå och köp en höst på en 180 om du tror det är så lätt? Inte jätte kul att köpa en häst man är rädd för men folk fattar ju inte sånt här på bukefalos
 
Enna diskussion är avslutad. Jag köper det jag VILL köpa inte det någon okunning person på bukefalos tror är bäst för mig.
 
Får man inte ställa en fråga om ni tycker jag kan rida en D? Jag rider ju in en D ponny men jah äger den ju inte? En genomsnäll ponny på 142 (jätte väl uppfostrad). Tar detta en gång till JAG ÄR INTE RÄDD FÖR MITT STO PÅ 153. JAG SÄLJER HENNE FÖR HENNES SKULL. Jag är rädd för storhästar i övrigt. Ingenting jag kommer sitta här och försvara? Det är så jag känner PUNKT SLUT. En genomsnäll väl uppfostrad D ponny som inte gör en fluga förnör vs stora ELAKA höstar som bockat, sticker sparkar bakut m.m det är stor skillnad.

Det är absolut jättestor skillnad mellan en genomsnäll väl uppfostrad häst och en elak häst som bockar, sticker och sparkar bakut. Men skillnaden är temperament och uppfostran - inte storlek. Finns det inga snälla storhästar du kan få prova rida? Så kommer du ha lättare att hitta din nya häst sen :)
 
Du är duktig nog att rida IN en ponny men är panikslagen över en häst på 153 cm bara för storleken? Jag får inte ihop det helt enkelt.

Dessutom blir ju frågan från början väldigt konstig om du redan riden en D-ponny och vet att det fungerar.

Rädslor är inte logiska. Så just den delen att våga rida in en 142 cm men inte rida en 153 cm är inte konstig så när det finns en fobisk rädsla inblandad.
 
Får man inte ställa en fråga om ni tycker jag kan rida en D? Jag rider ju in en D ponny men jah äger den ju inte? En genomsnäll ponny på 142 (jätte väl uppfostrad). Tar detta en gång till JAG ÄR INTE RÄDD FÖR MITT STO PÅ 153. JAG SÄLJER HENNE FÖR HENNES SKULL. Jag är rädd för storhästar i övrigt. Ingenting jag kommer sitta här och försvara? Det är så jag känner PUNKT SLUT. En genomsnäll väl uppfostrad D ponny som inte gör en fluga förnör vs stora ELAKA höstar som bockat, sticker sparkar bakut m.m det är stor skillnad.

Du får ställa vilka frågor du vill, men det är ju inte alltid att alla svar blir som du vill.

Ingen tvingar dig till nånting. Skillnaden på en elak och genomsnäll väluppfostrad häst är ju inte storleken utan helt andra saker, men du verkar ju ha fastnat i att storleken är problemet.
 
Jag säger ingenstans att alla stora är elaka, snarare tvärtom. Men dom jag ridit senaste tiden har varit det och det får ni bara fatta. Har sagt att jag VET att stora hästar kan vara snälla men jag VILL inte ha en stor häst.
 
Och vadå oanikslagen? Gå och köp en höst på en 180 om du tror det är så lätt? Inte jätte kul att köpa en häst man är rädd för men folk fattar ju inte sånt här på bukefalos

Hästarna blir 5cm större varje gång du ska svara nån verkar det som. Har läst igenom hela tråden och folk nämner oftast hästar på 150-165 inte dom som är över 170. Har själv som sagt varit rädd för att rida storhästar men känt mig trygg på ponny. Men det har nog helt haft med individen att göra för han är en supertrygg ponny. Hade han varit en DM högre men ändå samma individ hade det nog inte varit ett problem.
 
Jag har läst att du bestämt dig. Jag tycker också du är för lång för ponny. Och får ut mer av din ridning på en storhäst.

Men det jag ville säga var att det kan vara bra att även jobba med din rädsla med någon lämplig liten storhäst. Annars så om du skulle åka av och skada dig på ponny och förlora förtroendet för dem med är det inte mycket kvar att rida på.

Så skaffa en ponny om du bestämt dig. Men jag skulle samtidigt rekommendera dig att jobba med storhästtilliten. För framtida förenkling.
Fast tidsmässigt är det marginell skillnad på en häst på 152 eller en ponny på 148 eller så.
 
Jag förstår inte logiken. Du tycker att en häst på 148 cm är helt ok eftersom det är en ponny, men en häst på 149 är jätteläskig för att det är en häst?

Om du hade haft en ponny med sadeltvång som bockar och har sig, hade du känt dig tryggare på den då än en supersnäll häst på 155 som "aldrig gör nåt"?

Ditt förra argument var att du ville hoppa ponnyhöjd, för att kunna hoppa högre klasser men med lägre hinderhöjd. Jag vet inte hur du definierar "högre klasser" men en MsvB på D-ponny är ju lika högt som 120, vilket väl också får räknas som lite "högre klass".Jag tycker att du är för lång för att hoppa högre än småskutt på ponny. Det är för mycket begärt att en ponny ska klara av att balansera upp dig över större hinder :)
Fast vad spelarmdet för roll ridmässigt om hästen är 1 cm högre?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp