Kan jag kommer över min hästrädsla och börja rida igen?

ponytale

Trådstartare
Jag är nyreggad här och det här är mitt första inlägg. Så om det ligger fel får någon moderator gärna flytta på det. Här är iallafall min historia:

Jag började rida som 11-åring och slutade när jag var 17, vilket var ett par år sedan.

Precis som många andra tjejer blev jag som liten hästfrälst och efter att ha hängt i stallet fick jag till slut äntligen började rida, på riktigt! Som nybörjare var jag helt okej och hade inga större problem. Jag tyckte det var jättekul och lektionerna gick bra!

Några år gick och jag lärde mig såklart mer och mer; dressyr, hoppning och uteritt. I stallet pysslade jag om hästarna, smorde läder, mockade, utfordrade etc. Jag skaffade mig också en "egen" sköthäst och åkte på ridläger.

Jag var från början alltså en typisk hästtjej, men någonstans på vägen började jag bli allt räddare och räddare för hästarna. Det naturliga hade kanske varit att ju mer man lär sig om något, desto säkrare blir man, men inte för mig. Från början kändes det som att det hela låg på en "normal" nivå, men ju längre tiden gick desto sämre mådde jag. Varje lektion var en mardröm och den enda tiden på veckan jag kunde slappna av var på kvällen efter mitt ridpass då jag fått duscha av mig och det var en hel vecka kvar tills nästa gång! Den sista terminen på ridskolan var riktigt hemsk.

Min rädsla gjorde att jag började göra riktigt dåligt ifrån mig! Jag var så uppstressad hela tiden att allt gick fel, både inne i stallet och på själva lektionerna. Det i sin tur fick mig att oroa mig över vad min ridlärare skulle tycka om mig och att andra elever skulle uppmärksamma hur fel allt jag gjorde var.

Jag tror en del av det hade kunnat hjälpa då, om det hade funnits någon att prata med om min rädsla. Problemet var att jag själv inte kunde förstå varför jag var så himla rädd och det gjorde att jag skämdes. Det gick liksom bara inte att säga att man inte vågade sadla en häst trots att man gjort det i 5 år...

Till sist blev pressen för stor och jag slutade. Sedan dess har jag inte rört en häst.

Nu har åren gått och jag börjar verkligen sakna det som faktiskt var roligt i stallet och de perioder det gick bra (för det fanns sådana också). Jag börjar undra varför jag blev så rädd för hästarna när jag tyckte att det var så kul. Det känns sorgligt att jag kände mig tvungen att sluta och att all tid och pengar jag la ner på ridningen gick till spillo...

Det jag undrar nu är, finns det något sätt för mig att komma tillbaka till hästlivet och börja rida igen? Finns det en kurs för hästrädda någonstans? Eller är det helt kört, bör jag bara glömma allt? Jag tror inte att det vore någon bra ide för mig att börja ta vanliga lektioner igen, skulle väcka upp gamla onda minnen.

Om någon kunde hjälpa mig skulle jag vara så tacksam. Jag saknar verkligen hästarna!
 
Senast ändrad:
Sv: Kan jag kommer över min hästrädsla och börja rida igen?

Jag har också häst/ridrädsla numera efter en ordentlig ryggskada orsakad av avkastning. Det har gått två år sen och jag kan inte hantera andras hästar längre och det tar nästan ett halvår för mig att vänja vid nya hästar och då måste jag hantera just den hästen dagligen i alla situationer. Det som funkat för mig är att inte pressa fram mig för mycket. Blir jag rädd uppe på hästen så sitter jag av tills jag är lugn igen sen provar jag igen. Samma sak om jag ska promenera med häst ute.. blir rädslan ohållbar så går jag hem igen. Blir lite som KBT.
 
Sv: Kan jag kommer över min hästrädsla och börja rida igen?

Har du någon bra ridskola i närheten av där du bor?
Mitt tips skulle i så fall vara att bli medlem i klubben, men inte börja rida än.
Tala med personalen om hur det ligger till för dig och fråga om du får hjälpa till att rykta, och sköta hästarna utan att rida.

Att börja med allt på en gång kan lätt bli för mycket, så börja med att lära känna hästarna utan att rida. Om du känner dig redo sen så kan du starta med ridningen också, men ta det långsamt.
 
Sv: Kan jag kommer över min hästrädsla och börja rida igen?

Inget illa menat, men fungerar det verkligen att hålla på med hästar när man är så rädd?
Nu menar jag rädd år efter år som vissa är.
Jag får inte riktigt ihop hur man kan va intresserad av något man är så rädd för.

Fashinerad kanske ,men intresserad?

Har en kompis som följer med ut till mina hästar ibland, och har gjort i 6 år.
Hon är fortfarande rädd för att både hantera och rida dem, jag skulle inte tycka det var kul att tvinga mig själv att göra något man är så rädd för, år efter år=)

Ts hoppas du kan komma över din rädsla:)
Det är verkligen underbart att hålla på med hästar:)
 
Sv: Kan jag kommer över min hästrädsla och börja rida igen?

Haha jag vet inte hur det kan funka för vissa eftersom det uppenbarligen inte funkade för mig. Därför jag till sist slutade. Däremot så vet jag ju att jag KAN rida och sköta om hästar och att det var roligt de gångerna/perioderna jag inte var rädd.
 
Sv: Kan jag kommer över min hästrädsla och börja rida igen?

Det är nog där det ligger ja, att inte pressa sig själv. Få ta det i sin egen takt. Hoppas din rygg är bra nu och att du också kommer över din rädsla.
 
Sv: Kan jag kommer över min hästrädsla och börja rida igen?

Det kanske är så jag borde göra, kommer som sagt var inte signa upp mig på några ridlektioner förrän jag vet att jag klarar av det. Vågar inte ens hälsa på en häst i en hage längre! Det bästa är nog att försöka hitta någon att prata med det om.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
824
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 840
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 436
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp