Kan jag lita på provsvaret?

Jojo

Trådstartare
Hej! Jag skickade in ett träckprov tidigt i måndags morse. Det var alltså nattens träck. Tyvärr kom det inte fram till labbet förrän på onsdagen och idag fick jag resultatet. Enligt provet ska min häst endast ha 30 EPG blodmask och 0 EPG spolmask.
Kan jag lita på provsvaret när träcken legat så länge innan det analyserats?

Förra året när jag skickade in träckprov hade hästen mycket mask, typ 700 EPG, så hon avmaskades då innan betessläpp, och sista gången sent in på hösten. Jag vet inte hur avmaskningen sköttes året innan dess, då hon inte var i min ägo då, men jag tog för givet att hästen var en individ som bär på mycket mask.

Hur skulle ni göra? Avmaska ändå för säkerhets skull om provet är missvisande, eller låta det gå och riskera smitta betet? Eller kan jag helt enkelt lita på att analysen stämmer?
 
Det är alltså två dar gammalt prov, det ska vara ok som du var duktig och pressade ur så mycket luft som möjligt. Att den hade mycket förra året kan vara för att den var ny, det är som barn som byter dagis, då får de ett gäng nya virusförkylningar innan immunförsvaret lärt sig.
 
Hej! Jag skickade in ett träckprov tidigt i måndags morse. Det var alltså nattens träck. Tyvärr kom det inte fram till labbet förrän på onsdagen och idag fick jag resultatet. Enligt provet ska min häst endast ha 30 EPG blodmask och 0 EPG spolmask.
Kan jag lita på provsvaret när träcken legat så länge innan det analyserats?

Förra året när jag skickade in träckprov hade hästen mycket mask, typ 700 EPG, så hon avmaskades då innan betessläpp, och sista gången sent in på hösten. Jag vet inte hur avmaskningen sköttes året innan dess, då hon inte var i min ägo då, men jag tog för givet att hästen var en individ som bär på mycket mask.

Hur skulle ni göra? Avmaska ändå för säkerhets skull om provet är missvisande, eller låta det gå och riskera smitta betet? Eller kan jag helt enkelt lita på att analysen stämmer?

Träckprov är alltid missvisande, man ska ha otrolig tur om man får en rättvisande bild av sin hästs maskstatus på 2 träckbollar från en bajsning.
Man får helt enkelt skaffa sig en känsla, titta hur hästen ser ut, hur avföringen ser ut och hur den avmaskats tidigare. Hästar har alltid mask och träckprov är mer en indikation hur illa det är.
 
Varför säger du så @Freeride ? Rundmaskar är "äggläggarmaskiner" och när de väl är könsmogna och börjar lägga ägg så gör de så dygnet runt hela sin livslängd och i sådan jämn mängd att det finns en korrelation mellan hur många ägg som hittas och hur många vuxna hästar det finns i tarmen. Det är YTTERST sällan du kan se på utsidan om en häst har stor parasitbörda eller inte eller hur mycket den släpper ut i smitta. Detta finns det forskning på och är bevisat. Bandmasken däremot släpper ägg mer sporadiskt och där finns det ett utökat prov som hittar 90% av hästarna med bandmask.

Hästarna har i stort sett alltid lilla blodmasken, men en stor del av den ligger vilande i tarmslemhinnan och kan aldrig nås med avmaskningsmedel. ETT träckprov visar om hästen har något vi måste avmaska bort nu, flera träckprov över tid visar på hästens egen immunitet. 20% av hästarna behöver avmaskas regelbundet och det är de hästarna vi behöver hitta mha träckproven.
 
Det är alltså två dar gammalt prov, det ska vara ok som du var duktig och pressade ur så mycket luft som möjligt. Att den hade mycket förra året kan vara för att den var ny, det är som barn som byter dagis, då får de ett gäng nya virusförkylningar innan immunförsvaret lärt sig.
Så det är viktigare att provet är syrefritt än att det är kylt?
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 607
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 749
Hästvård Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask)...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp