Bukefalos 28 år!

Kan katter protest kissa?

Camigween

Trådstartare
Ja, vi har haft vår fina honkatt sen slutet av sep-08 och hon har varit duktig och gått i lådan hela tiden.
Hon har haft samma "sand" (fresch & clean kristaller) hela tiden, även hos förra ägaren och säger ifrån när lådan är för äcklig för henne att gå i.
Men nu i veckan upptäckte jag att hon pissat i soffan, på mina jeans, städade bort det så gott jag kunde, där mina jeans låg hade sittdynan kasat ner på golvet så jag la upp den efter att jag rengjort och vi städade lådan samt bytade sand samma dag det hänt.
Igår städade sambon på övervåningen där vi sover och han hittade spår efter kiss under vår säng, dock gammalt och han var inte helt säker på att det var kiss och idag när han kom hem hade hon kissat i soffan igen.

Hon är och har varit inne katt sen hon kom hit, även hos förra ägaren, dock har hon smitit ut några gånger.
För ca 1-2 veckor sen "brunstade" (heter det löpte hos katter eller?) i 5-7 dagar men de 3 sista dagarna har hon varit gnällig igen.
När vi köpte henne var jag arbetslös och gick hemma, sonen var hos dagmamman 15 timmar i veckan så vi fanns här hemma rätt mycket.
Den 2/2-09 började jag studera och det innebär att jag och övriga familjen är bort större delar av dagen.
Jag har också märkt att de få dagar jag är hemma hela dagarna, samt helger så ser vi inte mycket av henn..utan hon ligger och sover för det mesta...

Vi städar lådan regelbundet och tvättar ur den mellan varje "sand" byte.

Är det en sorts protest att hon börjat kissa i soffan och ev. under sängen för att vi inte är hemma lika mycket?
Eller varför har hon börjat kissa utanför lådan?
Hon bli 1 år i maj uppskattningsvis och ska snarast möjligt kastreras.
 
Sv: Kan katter protest kissa?

Förhoppningsvis försvinner betendet när hon kastreras.
Kastrera så fort så möjligt så att det inte blir en vana för henne att märka revir för det är vad hon gör, visar med sin urin att hon finns där och är mottaglig för hankatter.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 809
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 908
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Nästkommande?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp