Kan katter vara 'rasister'?

Corax

Trådstartare
En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand av en enda av kompisens katter (äldre kastat). Två andra (kastrerade i år, honor) for på henne så fort de fick chansen. Den tredje (fertil, två år) var avvaktande men hade också tendenser att attackera.
Det satt feliway i uttagen, de fick zylkene och lugnande mat samt övervakades i stort sett hela tiden och liten sov ensam med kompisen.
Trots det funkar det inte.
Nu efter fem veckor är det ff inte bättre så vi har bestämt att hon får flytta hem igen.

Lilla kissen är blåsköldpadda (Birma, så maskad) och de andra katterna är brun, blå, och en varsin tabbyvariant av dessa också. Kompisen har redan omplacerat två katter tidigare pga mobbing varav en var brunpadda (den andra blåtabby).

Hon var nu dessutom redo att omplacera de två största mobbarna men även hennes fertila tvåårs-hona ger sig på den lilla...
Varför? Vart är felet??

Kan katter vara rasister? Att lillan är så pass olik (och lite kaxig/tuff på samma gång) de andra?

Eller är det någon annan som har någon teori på vad som är fel i gruppen? Skulle man ha gjort på något annat sätt?
 
Ja, katter kan vara "rasister" på så sätt att de inte accepterar en katt som skiljer sig allt för mycket från den existerande gruppen.

Vad jag tror har hänt är dock att det är en grupp som redan är lite ansträngd, och helt enkelt inte klarar av en till katt. Två som är i omställning efter kastrering och en som fortfarande är fertil är känsligt redan där. Om jag skulle ta in en till i en sådan konstellation skulle jag ha räknat med ett par veckor med gallerdörrar innan jag ens försöker släppa ihop dem.

Det är ju inte heller alla katter som faktiskt trivs med så stora grupper, även om de gärna har en kompis. En grupp på tre kan funka för en sådan katt, men fem är många och om de inte är helt i balans med varandra kommer det vara svårt att ge alla tillräckligt med space och resurser.

Min hane flyttade hit (och blev kastrerad) i maj. Jag räknar åtminstone ett par månader till av omställningsperiod för honom, och hade absolut inte velat ta in en till katt än (även om han och lilltjejen har varit bundis sen första stund). En ungkatt som kastreras är en helt annan sak än en som gått i avel.
 
Sen måste man ju även i övrigt fundera på vad man klarar av att erbjuda sina katter. För fyra katter som inte är en supertight grupp behövs ju åtminstone fem lådor, utspridda över hemmet och på platser som katterna uppfattar som "bra toalettplatser". Redan där faller det för mig. Likadant med sovplatser, spanplatser, klätterplatser, matplatser...

Och tiden; löser man så att alla får bra och varierande aktivering? Jag lägger minst en timme om dagen på mina två, som ändå leker med varandra större delen av tiden.

Det är rätt krävande att få ihop det på ett bra sätt, och det var anledningen till att jag la min uppfödning i malpåse. Jag klarar helt enkelt inte av att hela tiden omplacera katter när de pensioneras, bara för att göra plats för nya. (Även om det i många fall är att föredra ur katternas synvinkel, istället för att leva i större grupp än de trivs optimalt i.)

Om det inte går att separera dem till två stabila grupper kanske det faktiskt är bättre att omplacera till ett hem där de slipper den påfrestning det innebär att leva där det kommer nya katter då och då?
 
Och nu inser jag att det kan låta som att jag tycker att man inte gjort rätt som djurägare om man har många djur eller konflikter uppstår. Det var inte alls min avsikt, mer att man behöver backa till att titta på katternas hela livssituation när något strular. Kanske är det som visar sig utåt bara droppen som blev för mycket, och det man behöver ändra är någon av "basfunktionerna".

Jag tänker på det som att det i katternas värld blir "hela havet stormar" när någon större förändring sker i deras miljö, och då gäller det att ha ett par extra stolar i beredskap.
 
För många år sen hade jag kontakt med en uppfödare av birma och skogis. Eller kanske bara skogis då, men hade tidigare fött upp birma och hade några kvar. Hon kunde inte ha raserna ihop, hon hävdade att birma kan vara jättesvåra. Fast hos henne var det birmorna som var rasister.
 
Burmor är ganska kända för att vara rasister. Jag vet någon som födde upp både burmor och rexar och fick sluta efters burmorna mobbade ut rexarna. Burmor är ganska dominanta och när det gått fel i en flock så är det mycket svårt/omöjligt att få alla sams igen.

Burmor är (över)sociala ibland och det ska liggas hög och gosas och lekas vare sig de andra katterna vill eller inte vilket kan vara påfrestande.
 
För många år sen hade jag kontakt med en uppfödare av birma och skogis. Eller kanske bara skogis då, men hade tidigare fött upp birma och hade några kvar. Hon kunde inte ha raserna ihop, hon hävdade att birma kan vara jättesvåra. Fast hos henne var det birmorna som var rasister.
Jag måste ha haft tur för under alla 15 + år jag haft birma så har jag haft 'catfights' två gånger.
Ena gången hade en av dem ont.

Nu är hon i alla fall hemma igen. Mor och syster verkar känna igen henne trots att hon varit borta fem veckor och luktar annat hem/katt/hund.
Den som jag förväntat mig skulle fräsa gör det. Men det gör hon 'alltid', även när kompisen kommer hem från utställning. 😅
 
Jag måste ha haft tur för under alla 15 + år jag haft birma så har jag haft 'catfights' två gånger.
Ena gången hade en av dem ont.

Nu är hon i alla fall hemma igen. Mor och syster verkar känna igen henne trots att hon varit borta fem veckor och luktar annat hem/katt/hund.
Den som jag förväntat mig skulle fräsa gör det. Men det gör hon 'alltid', även när kompisen kommer hem från utställning. 😅

Vad har du mer för ras?
 
Lite beroende på yta så låter det som lite många katter samt precis som @Sassy var inne på, en inte helt stabil grupp.
Vi vill i te ha fler katter än tre pga risk för osämja trots att vi har en ras som är väldigt snäll och ofta fungerar bra i större grupper.

Annars tror jag absolut det kan förekomma lite "rasism". När vi bara hade Prada och skulle köpa en till blev vi rekommenderade av flera att köpa av samma ras. Inte för att Prada skulle mobba utan för att hon inte skulle bli mobbad, Perserkatter är tacksamma offer just för att de är så snälla och mjuka i sitt temperament.
 
Lite beroende på yta så låter det som lite många katter samt precis som @Sassy var inne på, en inte helt stabil grupp.
Vi vill i te ha fler katter än tre pga risk för osämja trots att vi har en ras som är väldigt snäll och ofta fungerar bra i större grupper.

Annars tror jag absolut det kan förekomma lite "rasism". När vi bara hade Prada och skulle köpa en till blev vi rekommenderade av flera att köpa av samma ras. Inte för att Prada skulle mobba utan för att hon inte skulle bli mobbad, Perserkatter är tacksamma offer just för att de är så snälla och mjuka i sitt temperament.
Fem katter i hus med tre våningar och uterastgård känns inte 'för litet'. Jag har fem i lägenhet (!!) och har en väl fungerande kattgrupp.
I så fall mer individbaserat kan jag tänka mig...
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två tanter på 10 och 11 år hemma sedan tidigare, och ska nu ta över två honor på 6 och 9 år. Mina katter har ingen vidare...
Svar
2
· Visningar
856
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jo, vi har tid till veterinär, men först om två veckor ena katten har börjat tvätta sig så att han nu har kala fläckar på båda...
Svar
13
· Visningar
4 047
Senast: mackan
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 795
Senast: Lager
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
796
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp