Kan liten b-ponny hävda sig?

Ester

Trådstartare
Letar b-ponny till dottern 7,5 år. 127 cm, 23 kg. Har fått känslan att det går någon magisk gräns vid 125 cm... En ponny på 120-123 cm blir aldrig värd mer än 30-35.00 kr? Men är den 126-127 iallafall och tävlat finns inget tak på vad de kan kosta....
Har hittat en fantastiskt fin ponny på 121 cm, 4 år. 35.000 kr. Jag tycker den är värd det, men kommer den någonsin bli värd mer? Hur duktig den än blir? Kan en sån liten hävda sig på tävlingsbanan? Vi föräldrar är inte så stora, 164 resp 178 cm och lätta i kroppen båda två, så dottern borde ju inte blir jättelång. Hade tänkt satsa på en ponny på ca 125 cm iallafall, men inte lätt att hitta allt man söker. Prövade en 129 cm ponny, men de upplevdes stor.... hur ska man tänka?
 
Är nog bara i hoppning och fälttävlan som små hästar får tufft i högre klasser. I dressyr, körning, western, we m.m så spelar storleken mycket mindre roll :).

Har dålig koll på små ponnyer iofs men vet flera runt 140-150 som tävlas som storhäst utan större problem.
 
Letar b-ponny till dottern 7,5 år. 127 cm, 23 kg. Har fått känslan att det går någon magisk gräns vid 125 cm... En ponny på 120-123 cm blir aldrig värd mer än 30-35.00 kr? Men är den 126-127 iallafall och tävlat finns inget tak på vad de kan kosta....
Har hittat en fantastiskt fin ponny på 121 cm, 4 år. 35.000 kr. Jag tycker den är värd det, men kommer den någonsin bli värd mer? Hur duktig den än blir? Kan en sån liten hävda sig på tävlingsbanan? Vi föräldrar är inte så stora, 164 resp 178 cm och lätta i kroppen båda två, så dottern borde ju inte blir jättelång. Hade tänkt satsa på en ponny på ca 125 cm iallafall, men inte lätt att hitta allt man söker. Prövade en 129 cm ponny, men de upplevdes stor.... hur ska man tänka?

Pris efter kapacitet skulle jag säga. Vet en del små B-ponnies som gått det högsta och kostat därefter. Självklart kan en 121 cm hög ponny hävda sig mot en ponny på 127-128 cm. Gillar ni 4-åringen så köp den. Kommer säkert att växa några cm till. 🙂
 
Jag har lite svårt att förstå logiken här. Om en mindre B-ponny sällan kostar mer än 30 - 35 000 och målet är att hävda sig på tävlingsbanan, varför då köpa en 4-åring till ett så litet barn? Det är väl smartare i så fall att köpa en läromästare som är beprövat bra på att plocka rosetter i de lätta klasserna?
 
Nej vi har inte bråttom att tävla. Tänker helst vi vill behålla den så länge som möjligt, tror ju inte dottern blir allt för stor egentligen.... Men tänker det är synd om vi lägger ner mkt tid och sen det går bra för dem på tävlingsbanorna, så får vi inte ens igen pengarna bara pga strl? Eller är de inte dyrare för att de aldrig kan hävda sig mot de större i klasserna? Hon kan ju ha en större ponny redan, iallafall 125 cm, och vi är inte där än att hon vill ut o tävla en massa. Om det är synd att köpa för lite från början?
 
Måste också tillägga att denna 4-åring är den som är absolut mest och bäst hanterad av alla ponnyer vi har tittat på. Även jämfört med alla äldre.
 
Ja, så tänker egentligen jag också. Bara lite synd att behöva sälja för snabbt.... denna ponny är perfekt, hade bara önskat den var typ 125 cm istället.... Hur mkt tror ni den kan växa? Welsh, mätt till 121 på hösten (sep) som 3-åring.
 
Alltså, kan hästar på typ 155 hävda sig i stora klasser (Mynta t.ex. eller ponnyn (!) La Luna) så kan nog en halvliten b-ponny stå sig mot lite större b-ponnyer också.

Ja, så tänker egentligen jag också. Bara lite synd att behöva sälja för snabbt.... denna ponny är perfekt, hade bara önskat den var typ 125 cm istället.... Hur mkt tror ni den kan växa? Welsh, mätt till 121 på hösten (sep) som 3-åring.

Kan mycket väl bli 125 men kan lika gärna stanna på 121-122.
 
”Få igen pengarna” tycker jag är ett knepigt resonemang med hästar i alla fall utom för den som lever på att sälja och köpa.

Barn (speciellt en som inte ens är 8!) ska ha en ponny som passar nu, inte om ett par år. Dvs en schysst ponny man känner sig trygg med och kan lära sig av.
 
En fyraåring är ett osäkert kort. En kompis köpte häst på ungefär samma premisser - ville ha en B-ponny med kapacitet som inte var för dyr. Samma där, fyraåringen var snäll och väluppfostrad jämfört med de B-ponnyer som var mer ridna, den var utbildad av vuxen. Tyvärr funkade det inte lika bra med ett barn på ryggen och det slutade efter ett par år med att barnet tappade intresset och ponnyn såldes. Ponnyn var ju ett litet tävlingsämne - pigg, reaktiv och känslig. Barnet, som ändå var duktig för sin ålder, hade behövt en bussig läromästare och det hade räckt utmärkt med kapacitet för lätt C - lätt B för det är ungefär så långt de flesta B-ponnybarnen kommer. Nu gick hon miste om att få rida ut med stallkompisarna, att galoppera på stubbåkrarna utan att vara rädd, alla mysiga barbackaturer och roliga gymkhanalekar.

Med det vill jag säga att det lönar sig att leta lite längre och betala lite mer om man får tag på en klippa till ponny. Och att förstaponnyer och SM-ponnyer ytterst sällan är samma sak.
 
Letar b-ponny till dottern 7,5 år. 127 cm, 23 kg. Har fått känslan att det går någon magisk gräns vid 125 cm... En ponny på 120-123 cm blir aldrig värd mer än 30-35.00 kr? Men är den 126-127 iallafall och tävlat finns inget tak på vad de kan kosta....
Har hittat en fantastiskt fin ponny på 121 cm, 4 år. 35.000 kr. Jag tycker den är värd det, men kommer den någonsin bli värd mer? Hur duktig den än blir? Kan en sån liten hävda sig på tävlingsbanan? Vi föräldrar är inte så stora, 164 resp 178 cm och lätta i kroppen båda två, så dottern borde ju inte blir jättelång. Hade tänkt satsa på en ponny på ca 125 cm iallafall, men inte lätt att hitta allt man söker. Prövade en 129 cm ponny, men de upplevdes stor.... hur ska man tänka?
Jag förstår inte riktigt resonemanget att få igen pengarna, vill man investera så är ponnyer inte det man tänker först på. Ska en sjuåring utbilda och vidareutveckla en 4-årig så kanske den är värd betydligt mindre mycket snabbt, ponnyn är sannolikt hanterad av någon som kan sin sak även om det är ett barn men det är inte ordentligt befäst.


Varför inte satsa på en äldre förmåga där ni med lite mer säkerhet kan förutse att den passar ert barn och ser det som en investering i barnet och all eventuell värdeutveckling är en bonus och inte något man funderar på före köp.
 
Nej, det är inte värdeutvecklingen på ponnyn jag bryr mig så mkt om. Bara en allmän fundering inför ponnyköp. En 125 cm ponny passar bra till dotter längdmässigt, förutsatt att lynne mm är bra så klart. Men nu råkade vi hitta denna fantastiska ponny, som råkade vara lite mindre än vi tänkt.... Jag själv rider o tävlar, vi har stor vana vid unghästar. Är inte så stor själv så kan också rida ponnyn lite. Så jag bara ventilerar tankar här med andra opartiska hästmänniskor inför ett beslut....
 
Nej, det är inte värdeutvecklingen på ponnyn jag bryr mig så mkt om. Bara en allmän fundering inför ponnyköp. En 125 cm ponny passar bra till dotter längdmässigt, förutsatt att lynne mm är bra så klart. Men nu råkade vi hitta denna fantastiska ponny, som råkade vara lite mindre än vi tänkt.... Jag själv rider o tävlar, vi har stor vana vid unghästar. Är inte så stor själv så kan också rida ponnyn lite. Så jag bara ventilerar tankar här med andra opartiska hästmänniskor inför ett beslut....

Jag tror inte att storleken är ett problem. Möjligen om den också är väldigt kortgalopperad eller långsam, men med en hyfsat orutinerad ryttare kanske ni ändå inte vill ha en turboponny. Om ponnyn funkar med barnet gör det inte så stor skillnad på 122 eller 127 cm.
 
Nej, det är inte värdeutvecklingen på ponnyn jag bryr mig så mkt om. Bara en allmän fundering inför ponnyköp. En 125 cm ponny passar bra till dotter längdmässigt, förutsatt att lynne mm är bra så klart. Men nu råkade vi hitta denna fantastiska ponny, som råkade vara lite mindre än vi tänkt.... Jag själv rider o tävlar, vi har stor vana vid unghästar. Är inte så stor själv så kan också rida ponnyn lite. Så jag bara ventilerar tankar här med andra opartiska hästmänniskor inför ett beslut....
Det är väl din dotter som ska ha ponnyn och inte du? Vad för glädje har hon av att du har stor vana om hästen är för svår för henne? Och är den 4 år vet ni inte alls hur den kommer att utvecklas, den kanske blir kanon eller är en smart en (som många ponnyer) och utnyttjar den mindre kunniga till att göra vad den vill så fort du vänder ryggen till.
 
Alltså, den får ju bli till familjen.... Kan inte kräva att en blivande 8-åring ska fixa det själv. Sen är det ju klart för hennes skull vi skaffar den. Men de äldre ponniesarna vi tittat på har varit så dåligt ridna. Tänker det är lättare att göra rätt från början, än rätta till fel. Så jag tänkte också ha kul med den. Den är inkörd pch körd mkt. Varit iväg på utställningar mm, så van att ut o åka. Fina poäng på gångarter o hoppteknik. Lite roligt med bra förutsättningar.
 
Alltså, den får ju bli till familjen.... Kan inte kräva att en blivande 8-åring ska fixa det själv. Sen är det ju klart för hennes skull vi skaffar den. Men de äldre ponniesarna vi tittat på har varit så dåligt ridna. Tänker det är lättare att göra rätt från början, än rätta till fel. Så jag tänkte också ha kul med den. Den är inkörd pch körd mkt. Varit iväg på utställningar mm, så van att ut o åka. Fina poäng på gångarter o hoppteknik. Lite roligt med bra förutsättningar.
Så du söker en ponny åt dig själv som passar dina behov och som dottern kan rida om den visar sig snäll nog.

Då blir det säkert bra.
 
Tackar för inspirerande tankar och tips. 🙏 Avslutar här så detta inte glider iväg i fel riktning. 😋 Så får vi se var vi landar. 😊
 
”Få igen pengarna” tycker jag är ett knepigt resonemang med hästar i alla fall utom för den som lever på att sälja och köpa.

Barn (speciellt en som inte ens är 8!) ska ha en ponny som passar nu, inte om ett par år. Dvs en schysst ponny man känner sig trygg med och kan lära sig av.

Håller med! Väldigt sällan man får igen pengar som hobbyperson! Hade en häst i 1,5 år, fick 20,000kr mer vid försäljning än vid köp men ändå förlorade jag kanske 60,000kr! Om man nu ska se till kostnader och så...
 

Liknande trådar

L
Träning Jag har problem att hitta rätt ponny till min dotter. Hon är 10 år (137 cm, ca 32 kg) och har ridit i perioder sen hon var liten, men...
2
Svar
21
· Visningar
5 545
Senast: Flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp