Kan liten b-ponny hävda sig?

Köp inte en för stor ponny eller en ponny som blir bra sen. Har ni otur står ni där sedan med ett barn som inte klarar av ponnyn, kanske till och med ett barn som blivit rädd för sin ponny. Då spelar det ärligt ingen som helst roll hur mycket kunskap vare sig föräldrar eller tränare har. Det kan bli en dyr historia ekonomiskt och även leda till ett dödat intresse.
 
Jag har precis köpt en b-ponny, mina barn är 7 och snart 9. Och såhär resonerar jag efter över 6 månaders intensivt letande.

Det absolut viktigaste är att hästen är HANTERBAR för barnet. Dvs att den inte är för stor eller för svår. I den här åldern börjar barnen bli självständiga och för att behålla intresset måste kunna göra själva. Därför ska de kunna ta in, borsta, tränsa, och pyssla med den utan min hjälp. Jag ska såklart vara med, men dom ska inte behöva min hjälp i den vardagliga skötseln.

Den ska vara snäll att rida så att de kan träna på att rida självständigt på en låg nivå, hellre än ha förutsättningarna att prestera på en hög nivå. I den här åldern handlar ridning om att ha roligt, inte om att bli bäst.

En för stor ponny är inte roligt i den här åldern, även om ponnyn är snäll. Det är ffa svårt att sköta allt runt den och desdutom gar de inget alls att sätta emot OM nåt händer. Och det är långt till marken = mamma vill inte släppa på kontrollen riktigt. Köp en ponny som passar NU. Ingen vet om dottern ens vill rida om 1 år, men chansen är garanterat större om vägen dit är rolig och okomplicerad och lagom, istället för att hon ska kämpa med en lite för stor eller lite för svår häst.

Vad gäller priset så kan du räkna med att du gör en förlustaffär. Hästar är i 90% av fallen förlustaffärer rent ekonomiskt, men rätt häst är en stor vinning för den som får njuta av den. Så köp en häst som passar er, i en prisklass som passar er, och lägg inte för mkt tanke på om du får igen pengarna. Dottern kanske inte kan eller vill meritera och vad händer om den skadar sig en dag? Köp en häst ni har råd med, om den är värd pengarna eller inte bestämmer bara ni.
 
Mina barn är 130-133 långa och ponnyn är ca 128. Vi har testat flera ponnys, olika modelker och känner att större än så kommer inte att bli bra. Men sen kan olikahästar kännas olika stora trots att de har samma mkh. Vi testade en runt 131 som kändes jätteliten och en som var 128 som kändes för stor. Så åk och testa om ni hittar en bra ponny och titta inte blint på mkh. Om dottern är 127 hade jag absolut satsat på en som är under 125 cm.
 

Liknande trådar

L
Träning Jag har problem att hitta rätt ponny till min dotter. Hon är 10 år (137 cm, ca 32 kg) och har ridit i perioder sen hon var liten, men...
2
Svar
21
· Visningar
5 545
Senast: Flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp