Kan människor vara skendräktiga?

Status
Stängd för vidare inlägg.

KungTulle

Trådstartare
Hundar kan ju vara det men kan människor?

Dum fråga kanske man jag har alltid undrat över detta.

/KT
 
Sv: Kan människor vara skendräktiga?

Hundar blir det lätt eftersom deras hormonnivåer (av ett könshormon villket det nu var?) efter ett löp går upp nästan lika mycket om de inte är dräktiga som om de vore det. Dvs för kroppen blir inte skillnaden så stor i signaler oavsett befruktning eller ej.

På människa ser det inte ut så utan då går nivån upp vid graviditet men stabiliserar sig på en lägre nivå vid utebliven befruktning.

Däremot så är ju tankekraften stark och jag kan tänka mig att även människor kan bli "skendräktiga" om de är helt övertygade om att de faktiskt är gravida. Precis som på flera andra djurslag.

Men inte som på hund där det alltså har en fysiologisk förklaring och är mer regel än undantag.
 
Sv: Kan människor vara skendräktiga?

Jag har varit det.

Graviditeterna är tomma alltså livmoder växer men det finns inget foster i livmodern. Måste nästan räknas som skendräktig eller?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
632
  • Artikel
Hästnyheter Ibland undrar jag vad som har hänt. Har det alltid varit såhär eller är det bara att vi dödliga inte vetat om det? Jag minns som barn...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 355
Senast: attheedge
·
Hästvård Undrar lite hur pass farligt är domosedan för människor? Min häst är besvärlig att ge medlet och slänger en del med huvudet men...
Svar
13
· Visningar
1 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp