Kan man anmäla en ridlärare ?

D

Dreamweaver

Det är så att för något år sen när jag var på dagridläger över påsken på ridskolan så inträffade en incident som jag aldrig kommer att glömma. Vi hade dressyr och en av ponnyerna bråkade med sin ryttarinna. Ridläraren som vi hade bad då ryttarinnan komma in med sin häst på medellinjen för att hon skulle kolla en grej . Ryttarinnan fick hoppa av och ridläraren satt upp (utan ridhjälm) . Hästen stegrade sig när ridläraren först slet tag i tyglarna som att få den att stanna och sen bankade på med skänklarna . Då hoppade ridläraren av och började rycka i tyglarna och sparka mot hästen som skärrat nog naturligtvis stegrade sig . Ridläraren började sedan sadla om hårdhänt och ovant och sparkade hästen i magen så fort den gjorde minsta nyck . En idag är hon så , men kan man anmäla henne och för vilken punkt ??
banana.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Du borde ha tänkt på det tidigare isåfall. Du kan inte anmäla henne nu, för något som hon gjorde för flera år sedan. Preskibitionstiden för misstänkt djurplågeri är nog inte så långt...
 
Vet du om det är fler personer som har sett henne bete sig så här, nyligen?

Finns det ingen stallchef/ridskolechef du kan prata med? Jag skulle först och främst gå till hennes överordnade och prata med denne/denna. Det är fruktansvärt att sådant här får försikomma på ridläger och ridskolor. Vad ska barnen tro? Att det är rätt och riktigt att sparka och slå på hästar? Verkligen en idiot som inte ska ha med hästar att göra.
mad.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Har läst att djurplågeri preskriberas efter fem år, så en chans finns det kanske. Har ingen aning om hur man bör gå till väga, tyvärr.
 
När jag såg en ridlärare slå och sparka en häst i stallet och även sitta upp och såga och sparka hårt på en känslig häst, såg jag till att stallchefen fick veta det och ridläraren blev tillsagd på skarpen.

Det konstiga med denna ridlärare var att jag red för denne som vikarie ett par ggr, då hade jag den känsliga hästen vilken jag klarade av alldeles utmärkt att rida. Hon kom fram och gav tips till alla och sa att hon är ju så känslig så små små försiktiga hjälper osv.. Det genomsyrade hela lektionerna, försiktigt och lugnt- och så gör hon på detta viset själv, förstår mig inte på hur man kan göra så?
unsure.png
mad.png


Men gå du upp till stallchefen ellrr huvudansvarig och berätta sakligt och lugnt om vad du sett. Fråga om detta är accepterat på ridskolan eller om de tänker göra något åt saken.
 
Senast ändrad av en moderator:
Anmäla är nog lönlöst, då det ju i lagens mening är svårt att bevisa vem som har rätt.
Då ju säkert ridläraren tyckte hon inte gjorde mer än "nöden krävde".

Försök att själv, eller om du är för ung, få ngn äldre att säga till sådana människor DIREKT de gör sådana saker!
 
tyvärr borde du tänkt på det tidigare, men om hon fortfarande är så, så ska du prata med ridskolechefen
det där är djurplågeri!
 
Liknande incidenter har inträffat under ett flertal år här .
Det enda som hände var att ridskolan sparkade ut alla som hade klagomål/synpunkter och polisanmälde för förtal .
Man vill för hästarnas skull men det går inte .
 
Liknande incidenter har inträffat under ett flertal år här .
Det enda som hände var att ridskolan sparkade ut alla som hade klagomål/synpunkter och polisanmälde för förtal .
Man vill för hästarnas skull men det går inte .
 
Va, så kan man ju inte göra? Polisanmäl dem för djurplågeri isåfall.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag såg fram emot att få åka till veckans ridlektion, tyckte det kändes lite roligt att få komma upp på en hästrygg igen. Och den här...
Svar
0
· Visningar
244
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Jag har en x galopp häst.. Jag själv har skolat om mig från travlivet till ridning.. så jag har inte all kunskap så tips och råd tas...
Svar
6
· Visningar
1 404
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp