Kan man bli utbränd som förälder, eller Vad ska jag göra?

Jag befinner mig i samma situation, men utan att vara på bristningsgränsen. En fyraåring och en ettåring, jobbar sedan årskiftet och pappan är föräldraledig. Jag ammar fortfarande (ofta) på nätterna och är i regel slutkörd. Att vi inte slutat med amningen på nätterna är i huvudsak beroende på att min sambo skadade sig för 2,5 månad sen och inte kan ligga på sidan eller egentligen bära heller, men jag känner igen mig i att det finns en sorg att ge upp det också. När ska jag vara med honom om jag är borta på dagarna och sen inte sover med honom... Men det är självklart slitsamt och du har mina sympatier. Jag hoppas du får återhämtning inom en snar framtid.

Vårt vardagskaos är påtagligt och ofta tar jag med båda barnen och går ut bara. Köper lunch och hänger i parker eller stallet. Då slipper vi se stöket och bara är. Lilla sover dagtid i vagn eller sele och då är jag med stortjejen utan störning.
 
Kanske. Jag fick bara dosinformationen och att vi skulle kallas på återbesök till våren (var i november de fick diagnosen). Visste inte att man kunde få annat. Var bara så glad att vi fick något. Lillan hade då varit förkyld konstant och varit tungandad väldigt många nätter sedan födseln. Hon är den av dem som fortfarande har mest problem med andningen.
Är lägenheten/huset ni bor i friskt? Dvs kan det finnas mögel eller liknande i luften som gör barnen tungandande? Det kan även göra att man känner sig konstant trött.
 
Är lägenheten/huset ni bor i friskt? Dvs kan det finnas mögel eller liknande i luften som gör barnen tungandande? Det kan även göra att man känner sig konstant trött.
Det är ganska nybyggt. Men vi hade en vattenskada 2014. Då gjordes endast ytskiktsåtgärder inuti lägenheten vad jag vet. Hur kollar man sådant?
 
Det är ganska nybyggt. Men vi hade en vattenskada 2014. Då gjordes endast ytskiktsåtgärder inuti lägenheten vad jag vet. Hur kollar man sådant?
Nedfallsplattor eller någon typ av luftfilter är vanligast tror jag om det bara är mögelsporer man är ute efter. Men vet att man ofta gör det i kombination med fuktmätning. Finns ett helt gäng företag som sysslar med utredningar av sjuka hus men antagligen är det lättast att kontakta kommunens miljökontor och fråga vad dom rekommenderar så du inte blir påsåld massor med analyser som kanske inte behövs.
 
I dag var jag på vårdcentralen. Läkaren tyckte jag hade hjärtklappning, så jag fick göra ett EKG som såg bra ut. Ska lämna blodprover på måndag för köldkörtel, diabetes mm.

Läkarens preliminära utlåtande är att jag är trött för att jag är överviktig och inte motionerar (hög vilopuls). Och att jag ska promenera raskt en timme om dagen. Strålande med aktivitet ”på recept”. Men just nu känns det inte helt tillräckligt.

Av någon anledning frågade han fyra gånger om jag sover dåligt. Vet inte vad som var otydligt i mitt jakande svar.
 
Jo det har jag gjort ibland. Men ibland har jag tagit en kopp te, städat, betalat räkningar eller annat. Hon sover i en vanlig säng och reser sig när hon vaknar. Är rädd att hon ska krypa över kanten.


Det gjorde han igår. Jag menar när jag var hemma och föräldraledig. Liksom på helgerna.

Lägg henne på en madrass på golvet istället. Då har du kapat ett stressmoment.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 886
Senast: Elendil
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 100
Senast: Sirap
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 900
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp