Kan man bo i Malmö?

coolia

Trådstartare
Tillspetsad rubrik. Men har vi några Malmöbor här på forumet? Är det en "nog go zone"? Varför är Malmö så hårt drabbat?
 
Jag har bott i de yttre delarna av Malmö de senaste tre åren, och jag trivs alldeles utmärkt! Mitt område är vanligtvis lugnt, men det har skett en dödsskjutning väldigt nära mitt hem efter att ett gängbråk råkade ta sig hit från en annan del av staden. Men det är väl just det det handlar om, gängbråk.

Som 22 år gammal kvinna så känner jag mig inte osäker i Malmö. Visst finns det områden jag inte skulle vilja bo i, men det finns också flera områden jag verkligen hade kunnat tänka mig att bo i.
 
Klart man kan bo i Malmö, världens härligaste stad. Det bor helt ”vanliga” människor i de områden som är drabbade också, det är ju inte som att det är livsfarligt att gå på gatan.

Och vet du, jag har träffat familjerna till flera av de som dödats i kriminella uppgörelser i Malmö, de är sörjande som alla andra familjer. Mammor som gråter, små barn som är utan pappor. Trevliga, empatiska, fina bilar, utbildade eller vad man nu värderar efter.

Jag var jämnt ute och gick med hundarna i mörkret när vi bodde i Malmö, jag var aldrig rädd, det bor massvis av fantastiska människor där.
 
Tillspetsad rubrik. Men har vi några Malmöbor här på forumet? Är det en "nog go zone"? Varför är Malmö så hårt drabbat?
Jag bor vid Ribersborg och har aldrig någonsin känt mig otrygg någonstans i Malmö fram till överfallsvåldtäkten för några veckor sedan ca 800 m från oss. Känner mig inte otrygg men det fick mig definitivt att tänka till. Jag har flera vänner som inte åker till Malmö men har aldrig förstått det. Snarare i vårt område så har jag glömt kassar och prylar på gatan när jag kört iväg med bilen och de har stått kvar när jag kommit tillbaka ett dygn senare 😊
Jag känner mig mer trygg här än i Stockholm när jag bott där.
 
Kompletterar: Jag har aldrig varit rädd när jag går ut med hundarna på kvällen, inte nu efter skjutningarna heller trots att jag passerar 40 m från på min kvällsrunda. Malmö erbjuder ett fantastiskt kulturliv, och ett väldigt internationellt klimat som jag tycker är väldigt trevligt.
 
Jag är uppvuxen med Malmö som närmsta stora stad, och bodde mitt i smeten i tio år. Promenerade genom Pildammsparken mitt i natten ensam efter festkvällar utan att vara rädd.
När jag och min man började tänka på att bilda familj valde vi att bosätta oss utanför.
Inte pga att det är stökigt eller otryggt, utan pga förskolor/ skolor. Vi kommer dessutom båda från mindre orter och ville ut utanför stan. Min man arbetar dessutom som polis och ville inte bo där han arbetar.

Allting i Malmö ligger så geografiskt nära, Kroksbäck som klassas som ett problemområde gränsar näst intill mot Limhamn som anses vara betydligt bättre.
Det är enkelt att bli kriminell och flera av mina gamla vänner är det, eller är syster/ bror med kriminella. Gränsen är lätt att korsa från ”hederlig medborgare”..
 
Jag bor i Malmö och har så gjort i snart 17 år. Bor inte så långt ifrån den senaste stora skjutningen, jobbar i Rosengård. Är inte rädd, går ute sent med hunden och rör mig utan någon rädsla i alla stadsdelar. No go zoner är väl jävla trams skulle jag säga. Därmed inte sagt att det finns stora problem i vissa delar och gängkriminaliteten är en stor del av det. Men att Malmö är en stad i brand där alla är skräckslagna är inget jag känner igen iaf... :grin:
 
Från Stockholms sida kan man ju börja med att slopa passkontrollerna så tågen kan rulla normalt igen. Hela utvecklingen av regionen är ju satt på paus. Helt vansinnigt att det kan fortsätta.

Jaha, så det är invånarna i Stockholm som sett till att det blivit passkontroller? :idea:

Förresten - om så skulle ske skulle vi andra med största sannolikhet få betala ännu mer i utjämningsbidrag till Malmö.
 
Jag skulle säga att en av de stora skillnaderna mellan Malmö och Stockholm/Göteborg inte är antalet våldsbrott utan städernas fysiska uppbyggnad.

Malmö är dels väldigt mycket mindre, och dels ligger inte de utsatta områdena 20 minuter bort med tunnelbana eller spårvagn i en satellit utan mitt i stan två kvarter från barnfamiljsmeckan. Det gör att gängrivalitet, våldsbrott och otrygghet blir så mycket mer närvarande för medelsvensson och därför ett så stort och synligt problem. Att det i andra städer är precis lika närvarande för medelali räknas inte.
 
Jag gillar Malmö rätt bra. Lite för litet, men förvånansvärt bra "stadskänsla" för sin storlek. Det är den enda stad i Sverige, förutom den jag redan bor i, där jag skulle kunna tänka mig att bo.
 
Jag jobbar i Malmö men vill inte bo där. Jag trivs istället utmärkt i en kommun mellan Malmö och Lund.
Många av mina kollegor har redan valt att lämna Malmö och fler är på väg. Det finns skäl till det.
Jag har inga problem att vistas i Malmö. Men det finns också skäl till att jag och de flesta av mina kollegor väljer att ta på en civil jacka över uniformen.
---
Jag har träffat ett oräkneligt antal av Malmös kriminella. Både inne på jobbet och utanför.
Jag har tagit emot nyhäktade 16-åringar med skottsäkra västar.
Jag har hört åhörare på rättegångar sitta och hota såväl tilltalade som målsägande och vittnen.
Jag vet att otroligt många brott inte klaras upp eftersom folk antingen inte vill eller inte vågar vittna.
Det finns definitivt problem i Malmö och det är otroligt sorgligt. För jösses, vilken vacker stad det är!
 
Jag jobbar i Malmö men vill inte bo där. Jag trivs istället utmärkt i en kommun mellan Malmö och Lund.
Många av mina kollegor har redan valt att lämna Malmö och fler är på väg. Det finns skäl till det.
Jag har inga problem att vistas i Malmö. Men det finns också skäl till att jag och de flesta av mina kollegor väljer att ta på en civil jacka över uniformen.
---
Jag har träffat ett oräkneligt antal av Malmös kriminella. Både inne på jobbet och utanför.
Jag har tagit emot nyhäktade 16-åringar med skottsäkra västar.
Jag har hört åhörare på rättegångar sitta och hota såväl tilltalade som målsägande och vittnen.
Jag vet att otroligt många brott inte klaras upp eftersom folk antingen inte vill eller inte vågar vittna.
Det finns definitivt problem i Malmö och det är otroligt sorgligt. För jösses, vilken vacker stad det är!

Men, det är väl inte så konstigt med tanke på ditt arbete att du träffat ett antal av de kriminella? :confused: Det gör väl alla väktare och poliser oavsett stad, konstigt vore det väl annars. Hot i rättssalen och människor som inte vågar vittna är knappast ett bekymmer som enbart hör Malmö till.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 668
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag skulle egentligen helst vilja flytta tillbaka till Malmö men kom på idag att jag har typ 11-12 års kötid på hyresrätter i Lund...
2
Svar
24
· Visningar
3 632
Senast: vilde
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 490
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 246
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp