Kan man "eftermontera" knästöd/klossar på en sadel?

Alexandra_W

Trådstartare
Frågan är som rubriken lyder, kan man få knästöd och klossar ditsatta (ditsydda?) av en sadelmakare i efterhand?

Jag blir inte sams med lillponnyns sadel, det är noll och intet stöd och jag gillar det inte. Eller noll var orättvist, det sitter ett yttepyttelitet knästöd men där hamnar aldrig mina ben och jag har svårt att se hur något barns (det är en ponnymodell) ben ens skulle vara i närheten.

Alt antar jag är om man kan sätta "greppyta" och använda sådana klossar med kardborre som är på en syntetsadel? Men frågan är vad det gör med värdet?
 
Ja visst kan man det, olika lätt/svårt på olika sadlar men räkna runt 1000kr om det ska tillverkas och sys dit klossar, billigare om man köper tex wintecs och bara sätter kardborre på sadeln.
 
Ja visst kan man det, olika lätt/svårt på olika sadlar men räkna runt 1000kr om det ska tillverkas och sys dit klossar, billigare om man köper tex wintecs och bara sätter kardborre på sadeln.

Priset för både knä- och vadklossar? I så fall känns det ju helt överkomligt med 250 spänn per kloss för att få det som passar mig.

Andrahandsvärdesmässigt - vad tror du/ni är smartaste valet? Riktiga klossar är ju såklart snyggare, men då var det ju det där med att de passar en men inte en annan. Flyttbara är fulare men kan då just flyttas? Billigare tror jag dock inte det blir köpa fyra klossar med kardborrefäste faktiskt..
 
Min sadelmakare får typ alltid göra nya klossar och flytta på dem åt mig.

Stöden är ju typ unisex, fungerar okej för många och är perfekta för få.
Ska de passa perfekt måste de anpassas till respektive ryttare eftersom vi alla har olika mått.
 
@pulkaskurk Vad har du fått betala för det?

Jag har oftast "levt med" klossarna. Ibland har de varit perfekta, ibland inte. Men det har liksom funkat helt okej ändå. Den här är dock nada stöd, och blir ännu värre när jag rider lilla ponnyn just för han är så sabla liten så jag vill gärna ha lite extra stöd så jag slipper vingla däruppe på toppen (= känslan). Så känns extra drygt utan stöd alls. Ridit den stora i sadeln någon gång och där gör avsaknaden av stöd mindre - men jag skulle vägra hoppa ens honom i den, just pga stödbristen... Så känns som en vettig ide få till klossar som passar mig.
 
Jag köper oftast sadlar från henne och då ingår det i priset.

De gånger jag betalat har det handlat om några hundralappar men jag får alltid rabatt så jag vet faktiskt inte vad hennes ordinarie pris är men jag kan inte tänka mig att det är så himla dyrt att det inte skulle kännas värt det.
Det är ju som natt och dag att ha perfekt passande stöd.
 
Det går att få kardborre sydd på bossan, men jag skulle inte våga påstå att det blir billigare än att göra ej flyttbara och sy dit. Risken är nog att det tar en stund att få dit kardborren snyggt, och jag skulle tro att sadeln behöver stoppas ur isf för att komma åt att sy på maskin (förhoppningsvis slipper man sprätta upp bossan, men det beror helt på hur bossan och dess vulst (där knästöden sitter ser ut. Är det för trångt kan det nog behöva sprättas för att komma åt ordentligt.).
Hur knepigt/dyrt det blir att göra nya klossar och sy dit (utan kardborre) beror på hur de ordinarie är fastsydda på bossan - det finns lite olika tekniker. Men om det går att få bort de gamla utan att sprätta själva bossan någonstans, går det att sy dit de nya utan att vare sig sprätta eller stoppa ur bossan först. Hur dyra själva klossarna blir beror nog mycket på hur de ser ut, då utseendet (höjd, bredd, etc) påverkar hur svårt det är att klä klossen snyggt med läder. Ett par höga och formade/skålade stöd tar mer tid och jobb i anspråk än ett par låga som "bara" är raka mot benet, t.ex.
Mycket beror på hur sadeln är konstruerad/sydd från början. Men jag håller helt klart med om att det är väl investerade slantar om du trivs med sadeln/sadlarna i övrigt.
 
@pulkaskurk Ja det gör verkligen GRYMT stor skillnad med rätt placerade stöd. Jag brukar vara kinkig med dressyrsadel men inte med hopp (när jag haft 2 till samma häst), eftersom jag till 90% rider med dressyrsadeln då.

Men än är ju den jag vill ha stöd på lillponnyns ända, och han går inte supermycket än (treåring) men det kommer ju öka.
 
Såhär ser det ut om det är någon hjälp. Sorry dammig sadel. Bakre klossar finns inga alls.

10259997_609804619115515_7086337377982341755_n.jpg


1797530_609804622448848_2103824403645344184_n.jpg
 
Jag har en allroundsadel som jag är supernöjd med (gällande det allra mesta) och den ligger jättebra på hästen. Men för att bli helt bra till dressyren hade det varit bra med något mer i klossväg, så jag har lite samma funderingar som dig. Alternativen är de samma, sy dit "riktiga"/permanenta eller sy/limma dit kardborre och sätta på flyttbara klossar. Jag vet inte om det är en dum idé på en allroundsadel. Har precis skaffat en dressyrsadel som alternativ och håller på att testa att "rida ihop" mig med den. Men gillar den andra sadeln väldigt mkt...
 
Jag har en allroundsadel som jag är supernöjd med (gällande det allra mesta) och den ligger jättebra på hästen. Men för att bli helt bra till dressyren hade det varit bra med något mer i klossväg, så jag har lite samma funderingar som dig. Alternativen är de samma, sy dit "riktiga"/permanenta eller sy/limma dit kardborre och sätta på flyttbara klossar. Jag vet inte om det är en dum idé på en allroundsadel. Har precis skaffat en dressyrsadel som alternativ och håller på att testa att "rida ihop" mig med den. Men gillar den andra sadeln väldigt mkt...
till en allroundsadel så är flyttbara stöd nog lite bättre, syr du på dressyr stöd så försvinner ju en stor del av allroundet i sadeln :p då den blir mer som en dressyrsadel.

men vet hur du känner, hade väldigt gärna bara bytt kåpor och stöden på min hoppsadel för att få dressyrstöd på den(fast vill ju ha den i hoppningen också..), då sätet är väldigt bekvämt och jag äntligen ridit in mig i den även i dressyren. dressyrsadlar är ju så djupa och svåra att båda rida lätt och sitta ner i :rofl:.
 
till en allroundsadel så är flyttbara stöd nog lite bättre, syr du på dressyr stöd så försvinner ju en stor del av allroundet i sadeln :p då den blir mer som en dressyrsadel.

men vet hur du känner, hade väldigt gärna bara bytt kåpor och stöden på min hoppsadel för att få dressyrstöd på den(fast vill ju ha den i hoppningen också..), då sätet är väldigt bekvämt och jag äntligen ridit in mig i den även i dressyren. dressyrsadlar är ju så djupa och svåra att båda rida lätt och sitta ner i :rofl:.

Ja, flyttbara/avtagbara är kanske bättre. Sadelmakaren tipsade om att jag kunde försöka lägga in något löst under kåpan, kanske med en fuktig disktrasa under, bara för att få en känsla för hur jag eventuellt vill ha det, så kan man sätta dit kardborre sen i så fall och köpa till lösa klossar (typ Wintec eller andra). Ingen som testat den varianten?

Gällande att ha ridit in sig med en sadel så när man dessutom har en häst som är svår att hitta sadel till och hittat en som passar ypperligt, då blir det ännu mer komplext.
 
På en allround, om det är en sådan som går att rida dressyr vettigt i (jag tycker det kan vara si och så med det) så är nog flyttbara att föredra. Min är ev en allround (de tycks kalla modellen lite olika beroende på vilket land man kikar i) med, vilket skulle förklara de kassa stöden. Men att rida vettig dressyr i den kan man liksom glömma. Är den en allround är den för hoppinriktad (enligt min mening) så där känns det som hoppklossar inte gör så mycket ens om de är permanenta. Men jag funderar ju mest över vilket som är bäst sett till andrahandsvärdet?

Jag har ju lite tid att fundera över det, då unghästen (det är hans sadel) ju inte rids så förfärligt mycket eller "ordentligt" än, och den vuxna är skrittkonvalescens (han kan ha sadeln och tänkt ha den som hoppsadel till honom med). Men bra tips där med disktrasor, ska kolla om det funkar sen när vuxna herrn är igång igen, det är lättare att känna efter osv hur jag vill ha det på honom iom att jag kan rida på ett annat sätt där.
 
På en allround, om det är en sådan som går att rida dressyr vettigt i (jag tycker det kan vara si och så med det) så är nog flyttbara att föredra. Min är ev en allround (de tycks kalla modellen lite olika beroende på vilket land man kikar i) med, vilket skulle förklara de kassa stöden. Men att rida vettig dressyr i den kan man liksom glömma. Är den en allround är den för hoppinriktad (enligt min mening) så där känns det som hoppklossar inte gör så mycket ens om de är permanenta. Men jag funderar ju mest över vilket som är bäst sett till andrahandsvärdet?

Jag har ju lite tid att fundera över det, då unghästen (det är hans sadel) ju inte rids så förfärligt mycket eller "ordentligt" än, och den vuxna är skrittkonvalescens (han kan ha sadeln och tänkt ha den som hoppsadel till honom med). Men bra tips där med disktrasor, ska kolla om det funkar sen när vuxna herrn är igång igen, det är lättare att känna efter osv hur jag vill ha det på honom iom att jag kan rida på ett annat sätt där.

Jag tycker att den fungerar vettigt att rida dressyr i, men så kanske man vänjer sig också... Andrahandsvärdet är ju absolut en aspekt också, som du säger. Nu har jag av olika anledningar inte kunnat rida så mycket på sistone, så har inte kunna testa tillräckligt, men man kanske får testa att modifiera på lite olika sätt först, och se om man trivs med någon variant så att det kan vara värt att göra det lite mer permanent.
 
Jag tycker att den fungerar vettigt att rida dressyr i, men så kanske man vänjer sig också... Andrahandsvärdet är ju absolut en aspekt också, som du säger. Nu har jag av olika anledningar inte kunnat rida så mycket på sistone, så har inte kunna testa tillräckligt, men man kanske får testa att modifiera på lite olika sätt först, och se om man trivs med någon variant så att det kan vara värt att göra det lite mer permanent.

Kan nog mycket bero på ryttare med, alltså anatomin på ryttaren kontra hästen? Min är ganska "rak" i sin skärning (vilket talar för allround), ändå så som sagt det blir helt galet för mig med dressyr i den, jag skulle behöva ha klossarna "mitt under kåpan" typ för att rida vettig dressyr i den. Syns på bilden nedan när stiglädrena är nedsläppta att det skulle bli knasigt.

Jag funderade lite på det där med disktrasa. På unghästen iaf, så det är helt hopplöst för mina knän att ens komma i närkontakt med kåpan därframme vid stöden, det är nåt som blir helt jäkla fel. Ska försöka räkna ut vad sen när jag kan lägga den på den stora igen. Men man kanske kan hålla ögonen lite efter en begagnad jättebillig skitsadel och sno klossarna från den och prova där med disktrasa under etc och se hur det blir? Svårt se vad man kan lägga under annars riktigt. Jag har löstagbara klossar på stora hästens dressyrsadel, men de är ganska oanvändbara då jag ju vill ha mer hoppklossar på min.

Såhär ser min ut på respektive häst, dock inte bästa bilderna då den inte är inriden och satt sig riktigt då, och på stora sätter sig lite för lågt iom den långa manken, skulle behövt en fårskinnspadd som lyfte upp hela sadeln lite.



1922223_587520191343958_1483863239_n.jpg


10269397_603688713060439_5033676335569153507_n.jpg
 
Det kan nog stämma att det ligger något i ryttarens anatomi och tillsammans med hur hästen ser ut och även kanske rör sig. Att ta klossar från en annan sadel var ju ingen dum idé (förutom att man måste köpa en sadel att ta dem från då). Jag har heller inte kommit på något annat som man kan ta som klossar. Kanske skära till en bit av någon riktigt fast skumgummi?
 
När jag provar ut hur jag vill att mina knästöd ska vara så använder sig min sadelmakare av kardborre som hon klistrar på stöden och sen klipper hon till filtbitar i olika tjocklekar och lägger över så kan jag laborera när jag rider för att känna vad som känns bäst.
Det går utmärkt rida med filtbitarna i flera månader om man inte orkar lämna iväg sadeln till sadelmakaren igen.
Även praktiskt om man vill sälja sadeln sen så är det bara att ta bort utan att det syns att man haft modifierade knästöd.
 
När jag provar ut hur jag vill att mina knästöd ska vara så använder sig min sadelmakare av kardborre som hon klistrar på stöden och sen klipper hon till filtbitar i olika tjocklekar och lägger över så kan jag laborera när jag rider för att känna vad som känns bäst.
Det går utmärkt rida med filtbitarna i flera månader om man inte orkar lämna iväg sadeln till sadelmakaren igen.
Även praktiskt om man vill sälja sadeln sen så är det bara att ta bort utan att det syns att man haft modifierade knästöd.

Men syns inte klistret på stöden när man har tagit bort kardborren?
 

Liknande trådar

E
Utrustning Jag ska köpa en lite bättre bomlös sadel i sommar, som jag inte behöver ha någon pad till, men tills dess får jag kämpa på med min Pfiff...
Svar
10
· Visningar
1 243
Senast: eiwo
·
Dressyr Är så trött på dessa stora dumma knästöd som är ivägen hela tiden, saknar min gamla Barney Bros sadel *R.I.P*:cry: Någon som vet vad...
2
Svar
34
· Visningar
4 332
Senast: Ickiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp