Kan man få ost att hålla smaken?

Takire

Trådstartare
Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall?

Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat den men rätt snart smakar den illa.

Öppnade en grevéost fredagen för nio dagar sedan, alltså fredag 22/3. Idag när jag äter av den smakar den illa i sig, men går att äta i liten mängd på macka.

Är det såhär kort hållbarhet på smaken på ost eller kan man göra något för att bevara den?
 
Du gillar alltså det ytterst lagret, närmast plasten?

Tror det är där felet ligger. Ostenpåverkas nog av att utsättas för ljus och plast. När det lagret tas av så kommer du ner till - i mitt tycke - den riktiga osten.

Själv hyvlar jag ibland av det yttersta lagret och ger hunden :)

Om min teori stämmer kanske färdigskivad ost löser problemet?
 
Senast ändrad:
Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall?

Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat den men rätt snart smakar den illa.

Öppnade en grevéost fredagen för nio dagar sedan, alltså fredag 22/3. Idag när jag äter av den smakar den illa i sig, men går att äta i liten mängd på macka.

Är det såhär kort hållbarhet på smaken på ost eller kan man göra något för att bevara den?
Jag är nog också, som @tanten , lite konfunderad över vad det är med osten som du tycker smakar illa efter att den har varit öppnad i några dagar?
 
Du gillar alltså det ytterst lagret, närmast plasten?

Tror det är där felet ligger. Ostenpåverkas nog av att utsättas för ljus och plast. När det lagret tas av så kommer du ner till - i mitt tycke - den riktiga osten.

Själv hyvlar jag ibland av det yttersta lagret och ger hunden :)

Om min teori stämmer kanske färdigskivad ost löser problemet?
Färdigskivad ost blir också mycket sämre i smaken plus att jag skulle vilja ha skivorna hälften så tjocka 🤔
 
Svar på rubriken: ja självklart!

Tänker att om den smakar illa efter så kort tid är det något som inte stämmer. Är det ost generellt eller just denna? Hur förvarar du den? I vilket material och med hur mycket luft? Har du vaxet kvar på eller inte?

En ost ska definitivt inte smaka illa så fort. Undrar om den smakar plast, vax eller kylskåp och det kan vara ”handhavande” eller om du fått ett måndagsexemplar. Själv köper jag gärna ost med kort datum för de generellt har hunnit mogna bättre smakmässigt. En ost ska i grunden bli bättre med tiden, så sker det med ost generellt skulle jag kanske undersöka ev dåligt mögel i bostaden.

Jag tycker ost generellt slipper få lika mycket av vaxsmaken (men det är nog i verkligheten mest konsistensen som ändras) om allt vax hyvlas bort (bakkant och under) innan osten börjar användas. Att använda bivaxduk eller glas för förvaring gör att det inte tar smak av plastförpackning/-påse. Duken kan dock släppa in kylskåpssmak om du har ett ofräscht kylskåp.
 
Jag är nog också, som @tanten , lite konfunderad över vad det är med osten som du tycker smakar illa efter att den har varit öppnad i några dagar?
Det är svårt att förklara smaken. När jag öppnar den nya osten smakar den milt. Efter några dagar, surt ungefär. Alltså inte som sur grädde, utan ... som juledamer ungefär! Inte fullt lika illa dock. Juledamern är ett riktigt bottennapp vad gäller ost tycker jag.
 
Svar på rubriken: ja självklart!

Tänker att om den smakar illa efter så kort tid är det något som inte stämmer. Är det ost generellt eller just denna? Hur förvarar du den? I vilket material och med hur mycket luft? Har du vaxet kvar på eller inte?

En ost ska definitivt inte smaka illa så fort. Undrar om den smakar plast, vax eller kylskåp och det kan vara ”handhavande” eller om du fått ett måndagsexemplar. Själv köper jag gärna ost med kort datum för de generellt har hunnit mogna bättre smakmässigt. En ost ska i grunden bli bättre med tiden, så sker det med ost generellt skulle jag kanske undersöka ev dåligt mögel i bostaden.

Jag tycker ost generellt slipper få lika mycket av vaxsmaken (men det är nog i verkligheten mest konsistensen som ändras) om allt vax hyvlas bort (bakkant och under) innan osten börjar användas. Att använda bivaxduk eller glas för förvaring gör att det inte tar smak av plastförpackning/-påse. Duken kan dock släppa in kylskåpssmak om du har ett ofräscht kylskåp.
Ibland har jag för gamla varor i kylen, ibland bara fräscha. Men jag rengör om det är direkt smutsigt, om något spillts ut. Men visst, kanske det är något i kylen som osten tar smak av.
 
Det är svårt att förklara smaken. När jag öppnar den nya osten smakar den milt. Efter några dagar, surt ungefär. Alltså inte som sur grädde, utan ... som juledamer ungefär! Inte fullt lika illa dock. Juledamern är ett riktigt bottennapp vad gäller ost tycker jag.
Detta gör dock att jag undrar om du inte gillar den mognad som ostar alltid genomgår? Om du som min halvsyster brukade säga ”vill ha sådandär god ost som inte smakar någonting”? (Jag gillar inte heller direkt edamer.)
 
Egentligen borde jag testa osten på någon annan för att se om den också tycker osten är äcklig 😅

Men brukar er ost ha samma smak tills den är slut?
 
Osten brukar funka i mat även om den inte är god på mackan längre. Så kanske är det bara min smak det är "fel" på.
 
Det är inte kort hållbarhet på på ost utan den håller mycket länge. Jag upplever att mina ostar smakar likadant hela tiden. Bortsett från de allra översta och allra nedersta lagren som kan vara - i mitt tycke - lite tråkiga. Jag brukar göra som @tanten och ge dem till hunden.

Antingen är det något som inte stämmer med förvaringen eller så är det något med hur du uppfattar vad som är gott när det gäller ost. Vad händer om du hugger din ost i ett antal mindre bitar och lägger dem i frysen? Sen tar du upp dem en i taget.
 
Det är inte kort hållbarhet på på ost utan den håller mycket länge. Jag upplever att mina ostar smakar likadant hela tiden. Bortsett från de allra översta och allra nedersta lagren som kan vara - i mitt tycke - lite tråkiga. Jag brukar göra som @tanten och ge dem till hunden.

Antingen är det något som inte stämmer med förvaringen eller så är det något med hur du uppfattar vad som är gott när det gäller ost. Vad händer om du hugger din ost i ett antal mindre bitar och lägger dem i frysen? Sen tar du upp dem en i taget.
Jag kan ju själv köpa oöppnad ost som har kort datum utan problem. Så jag vet att hårdostar i sig inte har kort hållbarhet.
 
Det är svårt att förklara smaken. När jag öppnar den nya osten smakar den milt. Efter några dagar, surt ungefär. Alltså inte som sur grädde, utan ... som juledamer ungefär! Inte fullt lika illa dock. Juledamern är ett riktigt bottennapp vad gäller ost tycker jag.
9 dagar öppnad ost är lång tid i min värld. Mina smaklökar tycker som dina att den då smakar "surt"- för att inte tala om att osten luktar så också. Den färska smak och lukt osten har när man öppnar den finns inte kvar. Vilket gör att gränsen för mina ostar är en vecka, sedan äter jag inte dem längre. Detta gäller ostar jag har på mackan, sedan finns ju någon sort jag river och har på tex pasta osv och den håller längre, den har samma smak hela tiden dessutom.

Skivad ost hade ju varit ett vettigt påfund, om de varit hälften så tjocka, men som de är nu är de väldigt tjocka och smakar surt näst intill från början. Skulle däremot önska ostar och betydligt mindre storlekar, även av de vanliga märkena av hårdostar man kan köpa.
 
Våra ostar får också sämre smak efter cirka en vecka som öppnade. Förvaras i sin egen öppnade förpackning i en plastpåse i kylen.

Men ju längre lagrad den är från början desto längre tid tar det innan jag märker av dem smaken.

Vi brukar frysa in den sista biten av osten och använda till ostsås mm och öppna en ny godare ost efter cirka en vecka.
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 967
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 457
Senast: Exile
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 857
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp