Kan man ge fil till pollen?

C

Cecely

Jag ska börja på en antibiotikakur nu på 5 dagar och då har jag förstått att magen kan ta endel stryk.
Kan man ge filmjölk under tiden? Fick det som tipps.
Hur mycket ska man ge isåfall?
 
fil är bra för att hålla magen igång. Men kör en "kur". ca 1/2L /dag i 5dagar brukar funka.
 
A-fil är, enligt vad jag hört, den bästa filsorten för att hjälpa tarmfloran. 5 dl-1 liter i några dagar.
 
Det kan nog vara lite si och så med det, att få i pållen det alltså. Annars är det väl närmast adofilus som är mest lämpad för ditt ändamål nu, att hålla magfloran i balans under PC kur.

Annars finns ett preparat som heter Probimin, säljs på vetkliniker och har en bas av mjölsyrebakterier.
 
Enl. min erfarenhet är det inte så svårt att få i en häst fil. Jag börjar med att använda en stor plastspruta (typ avmaskningsspruta) som jag sprutar in filen i munnen med. Efter några gånger brukar hästen ha vant sig vid smaken, så att det går bra att hälla över kraftfodret.
 
Man ska inte ge mjölkprodukter till hästar, jag föredrar Proviva!
 
Då och då bli min häst lös i magen, då ger jag 1 liter A-fil. Funkar bra! Och det är inga problem att få i honom det om jag blandar den med 2-4 dl lusernpellets.
 
hej min häst hade tarm infektionen baron gruff för två veckor sen.
han rekommenderades att ge proviva nyponsoppa och filmjölk,vilket han uppskattade :)

ha det bra
kamilla
 
Min häst har fått fil dagligen i ca 4 år nu. Honmår då inte dåligt av det. Tvärtom. En veterinär sade att fånghästar mår bra av detta i förbyggande syfte. efter detta har jag råkat på tre veterinärer som sagt samma sak. Har även gett magtarm från kraft. Hon har mått bra av detta.
 
Som Carola sa kan jag tänla mig att mjölk inte är bra, det finns ju mkt annat som innehåller bakteriekultur.
Min madonna föredrar Provivas fruktdrycker, helst nyponsoppa :d exotiskt smakade sådär...
 
Bakteriebalans och Microbalans (tror jag det heter) är två 'magmedel' som är avsevärt mycket billigare än Lactamins Magtarm.

Har helt slutat att krångla med fil, burkarna har ju en hållbarhet på minst ett halvår och inte behöver de stå i kylskåp heller :bow:.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Unghunden äter Mush. Vi ska åka bort några dagar om ett tag, jag kan inte ha med fryst mat. Jag antar att jag får ta lite tid och fasa...
Svar
14
· Visningar
778
Senast: hundtant
·
Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
2 658
Senast: Keb71
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 160
Senast: Ullmerkott
·
Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 663
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp