Bukefalos 28 år!

Kan man ge något mot diarré

M

mimoll

Mitt 13-åriga sto är väldigt lös i magen, det rinner längs hennes ben och svansen blir kladdig. Hon går ute på dagarna och är inne på nätterna. Hon får inget kraftfoder, bara hö, och halmen i boxen äter hon så mycket hon kan. Hon är dessutom ganska kraftig och skulle behöva gå ner lite i vikt. ska jag byta till spån i boxen i stället, och kanske bara lägga in lite halm så att hon har nåt att tugga på. Mineralerna jag ger henne vill hon inte ha, kan man blande dem med något så att det blir godare för henne? Finns det något man kan ge så att diarrén försvinner? Hon är alltid så här, ensilage tåler hon inte alls.
 
Sv: Kan man ge något mot diarré

Om hon ofta har problem, vad säger veterinären?
 
Sv: Kan man ge något mot diarré

TalliPro ett nytt Finskat märke har två produkter som skulle kunna passa. TalliPro Yea-Sacc Plus och TalliPro FeedSorb. Den första innehålller yea-sacc jäst och skall främja foders smältbarhet och tjocktarmens funktion. Produkten ska även förlångsamma amminiaken ur avföringen och utsöndring av urin i stallluften. Feedsorb balanserar tarmkanalen i olika rubbningssituationer. kan något av dessa passa?
 
Sv: Kan man ge något mot diarré

Om du inte har pratat med vet så gör det först, orskaerna kan vara många. Därför bör man först utesluta ev medicinska problem innan man börjar laborerar med fodertillskott, kanske kan din häst behöva en dos av colicure också.
 
Sv: Kan man ge något mot diarré

Säger som andra: Kolla med veterinären först så det inte föreligger någon sjukdom. MicroBalans eller Kraffts MagTarm är annars bra, om man vet var problemet är. Vanligt är att tarmfloran är störd. Men, som sagt: Kolla med veterinären FÖRST!!!
 
Sv: Kan man ge något mot diarré

Mitt 13-åriga sto är väldigt lös i magen, det rinner längs hennes ben och svansen blir kladdig. Hon går ute på dagarna och är inne på nätterna. Hon får inget kraftfoder, bara hö, och halmen i boxen äter hon så mycket hon kan. Hon är dessutom ganska kraftig och skulle behöva gå ner lite i vikt. ska jag byta till spån i boxen i stället, och kanske bara lägga in lite halm så att hon har nåt att tugga på. Mineralerna jag ger henne vill hon inte ha, kan man blande dem med något så att det blir godare för henne? Finns det något man kan ge så att diarrén försvinner? Hon är alltid så här, ensilage tåler hon inte alls.

När du prratar med vetrinären kan du fråga om du inte kan prova Aloe veras gel dryck, den är godkänd av jordbruksverket som kosttillskott för häst.
Den rensar tarmen och läker/rättar till tarmfloran på de flesta om de inte är något allvarligt fel...
Den innehåller även över 200 vit. o mineraler så hästen får i sig allt den behöver- kan ju vara bra då hon inte vill ta de andra mineralerna.
Lycka Till!
 
Sv: Kan man ge något mot diarré

Har en ponny som hade samma problem. Det fungerade inte med "huskurer! som tex ProViva mm. Pratade med vet och skickade träckprov till lab. Fick svar att det var problem med tarmfloran. Ponnyn fick ColiCure och har varit bra i magen sedan dess - kanon! :D
 
Sv: Kan man ge något mot diarré

Har oxå en liten häst som är väldigt orolig i maggen!
Är en fullblodsvallack på 6 år och lite nervig sådär, men tror inte att det beror på det.
han får hösilage, kraftgrov,betfor, E-vitamin och mineraler + lite morrötter och såntdära...
Ngt jag ska ta bort/Lägga till?
Något för känsliga magar=)

hans bajs är väldigt grönt också?!http://www.bukefalos.com/f/images/smilies/tongue.gif
 
Sv: Kan man ge något mot diarré

Hej! Både betfor och morötter driver på magen, så använd så lite som möjligt av det. När min häst fick stressmage köpte vi pronutrin av vetrinären efter det har hon fått mag och tarm(kraffts) vilket har fungerat jättebra. Lycka till och se till att din häst får i sig tillräckligt att dricka när den är lös i magen!
 
Sv: Kan man ge något mot diarré

Testa att ge kamomill eller filmjölk...Vi gav våran fjording kamomill och han blev genast bra i magen
 
Sv: Kan man ge något mot diarré

Probemin funkar, har hört att man kan ge morötter (morotspuré). Vi gav de till nåra föl iaf.
 
Sv: Kan man ge något mot diarré

Är betfor dåligt för magen?? Läste att det är bra för hästens tarmflora?! förvirrad...
 
Sv: Kan man ge något mot diarré

Betfor verkar lösande varför det inte är så lyckat med betfor till en häst som är lös i magen.
 
Sv: Kan man ge något mot diarré

Betfor verkar lösande varför det inte är så lyckat med betfor till en häst som är lös i magen.

Det tvistar dom lärde om, betfor är väldigt fiberrik och fungerar på samma sätt som om du själv skulle äta mycket grönsaker när magen inte är van. Efter ett litet tag stabiliserar sig magen och tarmen börjar jobba ordentligt igen, hade min pålle med diarré. Veterinär rekommenderade en kur med Colicure samt en diet på enbart hö och betfor, det tog i stort sett bara 2-3 dagar så var han bra i magen igen. Just i hans fall hade han ätit något som inte var bra, han hade någon form av förgiftning med rubbad tarmflora. Han har sen dess ätit lite betfor varje dag, och varit fin i sin mage, vi har provat att sluta men resulterat i att avföringen blivit lite lös igen.
 
Sv: Kan man ge något mot diarré

Du har inte funderat på om hon är sädesallergiker??Det är min kallblodstravare.Han tål inte att äta halm,havre etc. , lyckligtvis så äter han inte av halmen.
Det kan vara värt att kolla, lycka till. ;)
 
Sv: Kan man ge något mot diarré

Ok, intressant att veta. Tack!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Min tik är känslig i magen efter en lång tids medicinering av smärtstillande förra året (svår hornhinneskada, och direkt efter det en...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: Heddiz
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 623
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
1 873
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp