Kan man gissa vilken färg valparna blir?

Det du ska kolla på för att avgöra om en staffeuppfödare är seriös eller inte är:

🌸 ED/HD- röntgen. A och B är okej, C kan vara okej men bara i kombination med A om den med C har kullsyskon/far- morföräldrar som har A eller B.

🌸 Ögonlysning.

🌸 MH och gärna även BHP.

🌸 Uppfödaren ska kunna svara på hur mentaliteten, benägenheten till jakt, könsbunden aggressivitet, osv är hos föräldradjuren och syskon till dessa. Har du möjlighet ska du försöka träffa föräldradjuren!

🌸 Varken mamma, pappa, kullsyskon till dessa, morföräldrar eller farföräldrar ska ha haft demodex (ens minsta lilla millimeter), någon annan hudåkomma eller allergier. Seriösa uppfödare plockar direkt bort både drabbad hund och kullsyskon ur avel och spärrar dem.

🌸 Uppfödaren ska kunna svara på hur den tänker gällande inavelsgrad och hur nära de tilltänkta föräldrarna är släkt.

🌸 Aldrig blått med blått som sagt.

🌸 Föräldradjuren ska inte ha för platta nosar. Aveln idag ska gå åt andra hållet, där lite längre nosar premieras.

🌸 Kan vara bra att ha i åtanke att vita hundar precis som de flesta andra vita djur kan behöva extra omsorg då de ofta är känsliga för sol (kan tex behöva smörjas med solkräm).

🌸 Självklarheter som att uppfödaren ska vara reggad hos SKK och använda ordentliga avtal, att hundarna ska registreras, besiktigas, osv.

🌸 Sen kan man såklart ha koll på utställningar och utställningsresultat hos föräldradjuren specifikt och kenneln generellt.
Skulle vilja lägga till "att utvärdera kullarna" också.
Tex att man inte tar flera täta kullar på avelsdjuren eller fortsätter avla trots stora brister hos tidigare kullar på samma föräldrar.

Att uppfödaren säger att hunden har bra mentalitet kompenserar inte för att den inte gjort mh. Även om uppfödaren är ärlig så utsätts hunden för andra saker i ett mh. Särskilt om hunden inte har andra meriter heller.
Och vice versa, ett bra mh ska inte innebära avel även om mentaliteten är dålig i vardagen, såklart.

Alla seriösa uppfödare gör MH och/eller BPH, men varför det görs MH i större utsträckning än BHP kan jag faktiskt inte svara på.

Erkänner mig besegrad kunskapsmässigt i denna fråga :D :angel:
Är inte så inläst på staffe, men kan det bero på att det mh funnits längre?
 
Röd, rödvit (med eller utan ticking) eller pied.

Är pappan helt vit över hela kroppen?
Kan som sagt var inte staffefärg så jag säger inte att du har fel, men varför blir det inte svart? Eller tänker jag fel i att vit kan dölja att hanen har anlag för svart?
 
I teorin går det ja, men vad jag vet går det inte att gentesta om hundens dilutionsgen bär CDA sas.
Så i raser med CDA är det enklare att bara inte avla på dilution.
Det håller jag med om. Jag protesterade endast mot att dilute sågs som en sjuk gen bara för att det är dilute, när så inte är fallet.

Men så har jag ju fått höra att merle-hundar simmar sämre, vette tusan vart folk får allt ifrån.
 
Lycka till imorgon, uppdatera gärna!
Tyvärr verkar inte alla kennlar jag står i kö hos ha gjort MH 🤔
Med hänsyn att staffe inte är en brukshund så skulle jag inte fästa någon tyngd vid att en uppfödare inte har gjort MH. MH är ett verktyg för brukshundar (mentalbeskrivning). BPH (beteende-och personlighetsbeskrivning) är dock framtaget för att beskriva mentaliteten hos övriga raser såsom tex staffe och det skulle jag vilja se att en uppfödares hundar har genomfört.
 
Med hänsyn att staffe inte är en brukshund så skulle jag inte fästa någon tyngd vid att en uppfödare inte har gjort MH. MH är ett verktyg för brukshundar (mentalbeskrivning). BPH (beteende-och personlighetsbeskrivning) är dock framtaget för att beskriva mentaliteten hos övriga raser såsom tex staffe och det skulle jag vilja se att en uppfödares hundar har genomfört.
Okej, tack! 😊 Ska kika lite. Vad jag kunde googla mig till behöver man skaffa inlogg för att kunna se resultat så det får jag undersöka närmre imorgon.
 
Nu har jag kikat igenom flera av hundarna på de kennlar vi står i kö hos. Hittade en som gjort BPH bara. Alla har gjort gentest, patellalysning, röntgat höfter och armbågar.
 
Jag har inte frågat uppfödaren
Varför då? Uppfödaren är ju den som bör veta allt kring den planerade kullen, allt från hälsa och temperament till förväntade färger. Om du ens överväger att köpa valp från en uppfödare så bör du ju ha så pass mycket förtroende för denne att du kan ställa dina frågor.
 
Varför då? Uppfödaren är ju den som bör veta allt kring den planerade kullen, allt från hälsa och temperament till förväntade färger. Om du ens överväger att köpa valp från en uppfödare så bör du ju ha så pass mycket förtroende för denne att du kan ställa dina frågor.
Jag har beskrivit för uppfödarna vad vi önskar ha för hund och vad vi kan erbjuda. De uppfödare jag har kontaktat tycker jag verkar seriösa och jag har räknat med att de vet bättre än jag vilken typ av valp de tror kan passa in i vår familj. Jag har sett att hälsa är undersökt med röntgen av höfter, patella, ögon och hud, och räknat med (kanske felaktigt?) att ingen avlar på aggressivitet till exempel, men har förstått att jag kanske behöver kolla upp det ännu bättre.

Att jag inte frågat om färg beror på att det inte spelar så stor roll, helst vill vi inte ha en helvit, annars spelar det inte så stor roll, jag var mest nyfiken och frågade här :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev lite nyfiken då färger/färgbeteckningar kom upp i uppdateringstråden. Så, jag tänkte att det kunde vara kul att få veta vilka...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 610
Senast: Sampi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 651
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag hittade ingen färgtråd här på kattforumet, men jag vet att det finns en hel del duktiga kattmännsikor här som jag fräckt hoppas...
Svar
2
· Visningar
1 403
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp